DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Motor

MotoGP futamelőzetes - Aragón

A MotoGP szempontjából újabb versenyhétvége elé nézünk ezen a héten, ugyanis most rendezik majd az idei 14. nagydíjat. A versenynaptár harmadik spanyol állomása, Aragón következik. Időeltolódással ezúttal nem kell számolnunk, így a megszokottnak mondható menetrend szerint zajlanak majd az események.

A Motorland Aragón pálya ad otthont az előttünk álló hétvégén a MotoGP 2014-es kiírásának 14. nagydíjának. A szóban forgó aszfaltcsík a kalendárium egyik legmodernebb helyszíne. A 2009-ben épült komplexum 2010-től látja vendégül a világ legrangosabb motoros sorozatát. Bár a kora miatt a pálya még nem rendelkezik nagy múlttal, több emlékezetes futamot is láthattunk már rajta, vonalvezetése igen izgalmas, a sikánok, a gyors és lassú kanyarok, az emelkedők és lejtők mind-mind fokozzák a versenyzők és a közönség élményét.

 




A MotoGP-ben más pályarajz alapján járják körbe a ringet, mint például a Superbike-ban. A kettő csupán az utolsó traktusban tér el egymástól, a Superbike-osok kettővel többször váltanak irányt a leghosszabb egyenes után. A MotoGP 5078 méteres körét összesen 17 kanyar tarkítja, amiből 10 balos, 7 pedig jobbos. A leghosszabb egyenes 968 méter hosszú, ráadásul lejtős, tehát igen szép végsebességet lehet elérni Aragónban, tavaly Stefan Bradl 341.6 km/órával volt a leggyorsabb a mezőnyben. A pálya átlagosan 15 méter széles, ez kombinálva néhány kemény féktávval remek előzési lehetőséget ad a motorosoknak.  


 
Technikai szempontból igazi kihívás minden csapatnak ez a helyszín a pálya változatossága miatt. Aragónban a megszokottnál is nagyobb stabilitásra van szükség, ezért nagyon fontos a motorok egyensúlyának beállítása. Az elektronika is rengeteget segíthet egy-egy pilótán. Az aszfaltcsík nem tipikusan gumigyilkos, de nagyon fontos például, hogy az utolsó kanyarban hogyan tapadnak az abroncsok, mivel egy elég gyors kanyarról beszélünk, szoros befutónál akár ez is dönthet, tehát nagyon fontos, ki milyen tapadást tud kicsikarni a gumi széléből.

 

Lehetséges egy újabb Yamaha 1-2?

 
Spanyol helyszín révén hatalmas lesz a bizonyítási vágy az egész Repsol Hondában. Marc Marquez misanói hibáját kozmetikázná, míg Dani Pedrosa tavalyi esését (amiben nagyban közrejátszott, hogy összeért csapattársával), valamint lehetőséget kap arra, hogy most ő használja ki a hazai közönség bíztatását, és válaszolhasson Valentino Rossinak az összetett második helyéért folyó küzdelemben. Ebbe nyilván bele fog majd szólni a másik érintett, valamint csapattársa, Jorge Lorenzo is, akik legutóbb idén először kaparintották meg csapatuknak az első két helyet. A Yamaha fejlesztései beérni látszanak, így nagyon nehéz konkrét esélyest kiemelni ebből a nagy négyesből.


 
Egy másik gyár, a Ducati is határozottan fejlődik, ráadásul ezen a hétvégén megérkezik a GP 14.5, ami még előrébb repítheti Andrea Doviziosót. Láthattuk, hogy a vörösök futamról-futamra közelítették a két japán gyári alakulatot, az új alkatrészek segítségével akár komolyan meg is izzaszthatják őket, ezzel is emelve a futam és a sorozat színvonalát. Hogy ezekbe a küzdelmekbe mennyire fog beleszólni Iannone, az Espargaro fivérek, Smith, vagy akár Hernandez, egyelőre nem tudni, de szinte borítékolható, hogy ők is közel lesznek a tűzhöz (az időmérőn mindenképp).

 

P1Race.com

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: