„A korhoz igazodó új szabályozás nem lazításokat tartalmaz, hanem életszerűbb és reálisabb környezetet teremt a felhasználók számára. A tegnap életbe lépett rendelkezéseknek köszönhetően megnyílhat az út a gázüzemű autózás gyorsabb elterjedése előtt Magyarországon” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.
A Magyar Közlönyben megjelent „A nyomástartó berendezések, a töltő berendezések, a kisteljesítményű sűrített gáztöltő berendezések műszaki-biztonsági hatósági felügyeletéről és az autógáz tartályok időszakos ellenőrzéséről" elnevezésű, 2/2016 NGM rendelet egyik legfontosabb újdonsága, hogy a CNG-üzemű járművek gázrendszerének időszakos kötelező felülvizsgálatát 4 évben határozza meg, emellett megszünteti a töltőberendezésekre és a járművek gáztartályaira vonatkozó, korábban érvényben lévő indokolatlanul kötelező szétszerelést. A követendő új eljárásrendre vonatkozóan az MGKKE szakértői tudnak tájékoztatást nyújtani.
A 2/2016-os számú rendelet emellett lehetővé teszi, hogy a jövőben önkiszolgáló CNG-töltőállomások épülhessenek. „Ez egy nagyon fontos változás, hiszen a járművek töltése a jövőben kiszolgáló személyzet nélkül is történhet, így a töltőállomás tulajdonosoknak csökkenhet a fenntartási költségük. Szakképzett üzemeltető alkalmazottakra azonban továbbra is szükség lesz” – tette hozzá Domanovszky Henrik.
A Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter által kiadott rendeletek egyúttal végre hatályon kívül helyezik a korábbi hibás 26/2006 GKM és 30/2006 GKM rendeleteket.
Az új szabályozásnak köszönhetően csökkenhetnek a gázközlekedésre rakodó költségek mind a töltőinfrastruktúra kialakítása, mind pedig a járművek kötelező vizsgáztatása terén. Ennek köszönhetően még ennél is vonzóbbá válhat a hazai autósok számára a sűrített földgázzal (CNG) történő közlekedés. Hazánkban jelenleg 8 nyilvános CNG-töltőállomás üzemel, de az MGKKE arra számít, hogy 2016-ban a töltőpontok száma akár meg is duplázódhat, javítva az eloszláson. 2017-ben pedig akár további 50 töltőállomás is megjelenhet az autósok számára.
A CNG autók kedvezőek a környezet számára, hiszen a legalacsonyabb CO2 kibocsátást eredményezik. A hagyományos üzemanyagokkal szemben nem bocsátanak ki PM szilárd részecskét és nagyságrenddel kedvezőbb a NOx kibocsátás is, mint bármely más üzemanyag, főként a dízel elégetése esetén. A gázüzemű járművek kedvező áron beszerezhető alternatívát jelentenek, ráadásul az üzemanyaguk is lényegesen olcsóbbá vált 2015 őszén, amikor a FŐGÁZ CNG Kft a budapesti töltőállomásain 345 Ft-ra csökkentette a kilogrammonkénti árát. Ez megfelel 230 forintos benzin liter árának.