DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 11. péntek
Retro

F1-Archív: Button távozik a Formula-1-ből

Alonso és a karma, érkeznek a turbómotorok, Fisichella a hetedik mennyországban, mindkét Schumacher hatalmasat bukik – az elmúlt két évtized legérdekesebb szeptember 3-i F1-es híreiből szemezgettünk.

2023: Max Verstappen nyerte az F1-es Olasz Nagydíjat csapattársa, Sergio Perez és a ferraris Carlos Sainz előtt, s ezzel rekordot döntött, hiszen zsinórban tizedik győzelmét aratta - jóllehet, a Mercedes-főnök Toto Wolff szerint az ilyen csúcsok csak a Wikipédiára valók, amúgy senkit nem érdekelnek.

2022: A problémásabb szabadedzések után Max Verstappen megszerezte a rajtelsőséget hazai versenyére – 0,021 másodperccel Charles Leclerc előtt. A Holland Nagydíj kvalifikációján füstbomba miatt került elő a piros zászló, és galambokat is el kellett zavarni.

2021: Kezdetét vette 1985 óta az első Holland Nagydíj, az első pénteki szabadedzésen Lewis Hamilton (Mercedes), a másodikon Charles Leclerc (Ferrari) volt a leggyorsabb. Utóbbiról a vb-éllovas Hamilton műszaki hibával kiállt, a hazai hős Max Verstappen (Red Bull) pedig csak ötödik lett, ami a holland szerint nem a reális viszonyokat tükrözi.



2020: Frank és Claire Williams bejelentik, az Olasz Nagydíj után leköszönnek a csapat éléről, és mint család távoznak a Formula-1-ből. Egy 43 éves történet ér ezzel véget. A két pilóta, George Russell és Nicholas Latifi már előre szomorú napnak nevezi a búcsú idejét.

2019: Első győzelme után rögtön úgy érzi Charles Leclerc, hogy készen áll arra, hogy a vb-címért harcoljon – hozzátette: nem is érdemelné meg a Ferrari ülését, ha nem így lenne.

2018: Nico Rosberg úgy érzi, Sebastian Vettel nem fogja tudni legyőzni Lewis Hamiltont a vb-címért folyó csatában, ha nem szűri ki azokat a vezetői hibákat, amelyeket az utóbbi versenyeken elkövetett.

2017: Fernando Alonso viccnek nevezte, hogy Jolyon Palmer mindössze öt másodperces büntetést kapott az Olasz Nagydíjon bemutatott manőveréért, amikor átvágta a sikánt kettejük csatája közben. „A felügyelők bizonyára épp egy sört ittak” – fogalmazott a spanyol, aki brit ellenfele későbbi kiesését megtudva csak annyit mondott a rádióba: „Karma”.

2016: Jenson Button a következő évtől már nem fog a Formula-1-ben versenyezni, a helyét a McLarennél Stoffel Vandoorne veszi át, de mind a csapat, mind a brit hangsúlyozza: ez még nem jelent végleges visszavonulást a 2009-es világbajnok részéről.

button-2016-dppi-1

2015: A Williams bejelentette, hogy a következő szezonnak is a Valtteri Bottas, Felipe Massa párossal fognak nekivágni: ez lesz a duó harmadik közös idénye a grove-i alakulatnál.

2014: A Formula-1 legközelebb érkező új csapata, a Haas bejelentette, többéves motorpartneri szerződést írt alá a Ferrarival, az olaszok erőforrását használják 2016-tól fogva.

2013: A Red Bull tehetsége, Antonio Felix de Costa biztos benne, hogy ha erős eredményekkel zárja szezonját, bekerül a Formula-1-be a Toro Rosso színeiben.

2010: Vissza a jövőbe: a Williams technikai igazgatója, Sam Michael elárulta, hogy néhány év múlva a 70-es, 80-as évekre emlékeztető szívóhatás és turbómotorok visszatérnek a Formula-1-be. A változások időpontját 2013-ra tűzték ki. 1,6 literes motorok érkezhetnek, megtámogatva különböző energia-visszanyerő rendszerekkel.

2009: A Force India szerződése ellenére megengedte Giancarlo Fisichellának, hogy elhagyja a csapatot, az Olasz Nagydíjon ugyanis a pilóta vezeti a sérült Felipe Massa Ferrariját. Az olasz „a hetedik mennyországként” jellemezte élete lehetőségét.

archiv-2

2008: A versenyzőknek kihívást okozhatnak a jövőre érkező slick gumik, vélekedik a Bridgestone. Az abroncscég két különböző keveréket fog a versenyekre szállítani. Bár a tervek szerint csak körönként három-négy tized különbség lesz köztük, a lágy jóval hamarabb elkopik majd a keménynél.

2007: Nico Rosberg nem akar szerepet vállalni a versenyzők érdekvédelmi szövetségében, a GPDA-ban. A szervezet szeretné a fiatalabb generációt is megnyerni magának, ezért igazgatói posztot ajánlottak Rosbergnek, aki azonban úgy véli, egyelőre nem tudna elegendő időt szánni rá.

2005: Raikkönen a leggyorsabb, de Montoya a pole-ban Monzában. A finn autójában ugyanis motort kellett cserélni, így csak 11. helyről vághat neki az Olasz Nagydíjnak, miközben a kolumbiai első alkalommal az élről startol a McLarennel.

2004: Michael Schumacher nagy balesetet szenvedett a monzai teszten, 360 km/h-s sebességnél kapott hátsó defektet, és ütközött a falnak. Másnap így nyilatkozott: „Igazából egészen meglepődtem azon, milyen jól bírtam az ütközést. Egyáltalán nem sérültem meg. Reggel kicsit tovább aludtam, de azóta minden visszatért a normál kerékvágásba.”

2003: Pontosan egy évvel korábban Ralf Schumacher is hatalmas balesetét követően került hírekbe. A Lesmo kanyarban levegőbe repülő német másnap az orvosok tanácsa ellenére elhagyta a milánói kórházat.

archiv-3

2002: A Formula-1 sohasem könnyű, jelentette ki a Ferrari csapatfőnöke, Jean Todt. Az olasz csapatnak sikeressége miatt kell efféle vádakra reagálnia: Spában szezonjuk 12. győzelmét szerezték (Michael Schumacher a 10.-et), a Williams és McLaren csak egy-egy versenyt tudott megnyerni.

2001: Az FIA nem bünteti Eddie Irvine-t Luciano Burti hatalmas balesete miatt. A két versenyző a Belga Nagydíjon ért össze, a brazil 240 km/h körüli sebességgel csapódott a gumifalba, fejsérülést is szenvedett, de szerencsére agykárosodás nem történt. A 26 éves Burti hét végéig kórházban marad. Irvine ígéretet tett arra, hogy meglátogatja versenytársát, aki a baleset után rendkívül dühös volt a Jaguar pilótájára.

2000: A csapatfőnök Eddie Jordan különösen hosszú nyári szünetet szeretne bevezetni. Az ír javaslata az, hogy egész augusztusban ne lehessen semmiféle Formula-1-gyel kapcsolatos tevékenységet folytatni.

1998: Egyre valószínűbb, hogy a millenniumi évben Indianapolis USA Nagydíjat rendez, a pálya az ovál egyik szakaszát és egy újonnan épített belső részt foglalhat magába. Mellette esélyes Las Vegas, Atlanta, Dallas és San Francisco is. Utoljára 1991-ben, Phoenixben rendeztek F1-es versenyt az Egyesült Államokban.

1997: Olivier Panis júniusi lábtörése óta először tesztelt, habár még nem F1-es, csak Formula-3-as kocsiban. A Paul Ricard pályán 45 kört tett meg, hogy visszanyerje az érzést. Októberben térhet vissza versenyen.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: