DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Retro

F1-Archív: De Villota maradandóan sérült

Újabb bojkottól tarthat a Formula-1, maradandó sérüléseket szenvedett Maria de Villota, négy kiállással nyer Schumacher, éjszakai versenyt rendezhet Malajzia. Az elmúlt évek július 4-én leközölt F1-es híreiből válogattunk.

2023: Miért késik Hamilton új szerződése? Még mindig nem jelentették be a hosszabbítást a Mercedesnél, ami felvet bizonyos kérdéseket: Toto Wolff próbálta elvenni ezek élét. „Minden részletében szuperül akarjuk csinálni, és néha lehet olyan helyzet, hogy minden ki van már faragva. De ez nem egy pénzügyi egyeztetés, egyáltalán nem az. Ez a jövőről szól, és arról, hogy mit akarunk helyesen csinálni, optimalizálni. Egyáltalán nem tárgyalunk már többet a szerződés hosszáról és a pénzről, más témák vannak napirenden” – mondta.

2022: Bár a Brit Nagydíj bizonyos szakaszaiban úgy tűnt, a Mercedes a győzelemre is esélyes lehet, ennek ellenére a csapat nem bízza el magát: mint arra Toto Wolff rávilágított, korábban már Barcelonban is azt hitték, hogy meglátták a fényt az alagút végén.

2021: Kezd elbillenni a vb-harc Max Verstappen irányába: a Red Bull sztárja gond nélkül, tükörsimán nyeri az Osztrák Nagydíjat, míg riválisa, Lewis Hamilton technikai problémákkal küzdve csak a negyedik helyet szerzi meg Valtteri Bottas és Lando Norris mögött. Ez volt a második idei futam a Red Bull Ringen, ahol Verstappen abszolút dominált - már 32 ponttal vezet Hamilton előtt július elején.

2020: A megkésett szezon első időmérője: az Osztrák Nagydíjon Valtteri Bottas szerezte meg a pole-pozíciót 12 ezreddel Lewis Hamilton előtt, mögöttük Max Verstappen és Lando Norris végzett. A brit eredményét vizsgálták sárga zászló megsértése miatt, de a szombati napon a versenybírák felmentették.

2019: „Control+Alt+Delete” kombinációra van szüksége Pierre Gaslynek, akit a Red Bullban sorban a harmadik versenyen köröztek le – vélekedik csapatfőnök, Christian Horner, aki hangsúlyozta, nincs tervben lecserélni a 23 éves franciát.



2018: Változás a McLarennél: a most már évek óta vergődő istálló versenyigazgatói posztjáról távozik Eric Boullier, a helyét Gil de Ferran veszi majd át. A wokingiak az egész vezetőséget felfrissítik, új feladatokat, pozíciókat hoznak létre, állításuk szerint a cél az egyszerűbb, átláthatóbb, de hatékonyabb működés, Boullier-nek pedig most nincs maradása.

2017: 80-90%-os esélyt jósol magának Robert Kubica az F1-es visszatérésére. A lengyel a 2011-es súlyos ralibalesete után először vezethetett Formula-1-es autót Valenciában a Renault jóvoltából, akik a 2012-es autójukat adták kölcsön Kubicának a privát tesztre. A lengyel úgy nyilatkozott, hogy bár a teszt előtt nem számolt komolyan egy esetleges visszatéréssel, a jól sikerült gyakorlást követően még több tesztlehetőségre vágyik, méghozzá egyre aktuálisabb modellekkel.

2016: A rádiós korlátozások újragondolására szólítja fel az FIA-t a Force India, miután az Osztrák Nagydíj utolsó előtti körében Sergio Perez fékhiba miatt balesetet szenvedett. „A rádiós szabály miatt nem mondhattuk el a pilótánknak, hogy a fékjei kritikus állapotban vannak. Jeleztük a versenyirányításnak, hogy biztonsági okokból szólnunk kell neki, de nem adtak rá engedélyt. Ez nevetséges annak fényében, hogy ugyanezek az emberek azok, akik halót akarnak rakni az autókra…” – fakadt ki Bob Fernley. 

2015: Lewis Hamilton nyerte a Brit Nagydíj időmérő edzését csapattársa, Nico Rosberg és Felipe Massa előtt. A brit egész hétvégén kirobbanó formában versenyzett, így a másnapi futamon sem lehetett megállítani. Hamiltont Rosberg és a felzárkózó Vettel követte a célban.

2014: 18 colos abroncsokat tesztel a Pirelli a silverstone-i szezonközi teszten a Lotus aktuális autóján. A Formula-1 világában már egy ideje napirenden volt a gumik méretének megnagyobbítása a gyorsulás és a lenyűgözőbb látvány érdekében. Azonban a Pirelli úgy véli, hogyha az F1 igazán látványos változást akar elérni, 19 colos kerekekre ad majd le megrendelést.

2013: Bojkottal fenyegetik a Német Nagydíjat a pilóták, ha hasonló defektsorozatot vagy gumiproblémákat tapasztalnak, mint a Brit Nagydíj futamán, melyen nagy tempónál négy bal hátsó defekt is történt. Az esettel nagyon komolyan foglalkozik a Pirelli is, akik immáron kevlár szalagozású abroncsokkal készültek a Német Nagydíjra.

devillota

2012: Elvesztette a jobb szemét Maria de Villota, a Marussia tesztpilótája – jelentette be a csapat egy nappal a balesetet követően. A hölgyversenyző először vezethette a Marussia MR-01-et egy kifutópályás aerodinamikai teszt keretein belül, amikor a csapat egyik kamionjának ütközött. De Villotát súlyos, életveszélyes fej- és arcsérülésekkel szállították kórházba. Állapota azóta stabilizálódott, ám sajnálatos módon nem úszta meg a balesetet maradandó károsodások nélkül.

2011: Renault-motorokra vált 2012-től a Williams. A legendás grove-i istálló a Cosworth-t cseréli le a franciákra, akikkel a csapatnak a történelme során már volt egyszer egy sikeres együttműködése 1989 és 1997 között. A megállapodás két évre szól, illetve egy opciót is tartalmaz a 2014-ben bemutatkozó új motorszabályok időszakára.

2009: Várnia kell még Hamiltonnak, hogy vezethesse gyermekkori példaképének, a legendás Ayrton Sennának az 1988-as McLarenjét. A világbajnoki címvédő a goodwoodi sebességfesztivál vasárnapján vezethette volna az MP4/4 kódjelű autót, ám az a szombati nap folyamán lerobbant, miközben a háromszoros világbajnok brazil unokaöccse, Bruno Senna bemutatózott vele. 

2008: Megállapodott Donington a Brit Nagydíj megrendezéséről Bernie Ecclestone-nal és az FIA-val. Az aszfaltcsík 2010-től fogja átvenni Silverstone helyét a versenynaptárban. A váltás mellett a legnagyobb mértékben az szólt, hogy Donington a pálya világszínvonalúvá való megújulását ígérte az F1 vezetőségének. Azonban pont ennek a meg nem valósulása vezetett ahhoz, hogy a váltás végül nem történt meg, és napjainkban is Silverstone-ban rendezik a Brit Nagydíjat.

2007: Nyomozásba kezd az FIA a Ferrari és a McLaren között kirobbant kémbotrány ügyében. Az ügyben érdekelt két vezető pozícióban dolgozó technikai szakembert, Nigel Stepney-t (Ferrari) és Mike Coughlant (McLaren) azonnal elbocsátották, miután a Coughlannál tartott házkutatás során Stepney-től kapott titkosított dokumentumokat találtak a 2007-es Ferrariról. A McLaren vizsgálatba kezdett, hogy kiderítsék, melyek lehetnek a Ferrariról lemásolt megoldások az autójukon, ebben pedig természetesen –hivatalból– az FIA is segítséget nyújt, illetve nyomozást indít. 

2006: Montoya F1-es jövőjét nem befolyásolja az Indianapolisban történt ütközés és balesetsorozat, melynek elindítója volt – állítja Martin Whitmarsh. A kolumbiai pilóta kapcsolata a hírek szerint jelentős mértékben megromlott a wokingiakkal, és a hírek szerint már egy ideje az azonnali távozást fontolgatja. A legfrissebb pletykák szerint az i-re a pontot a csapattársával, Kimi Raikkönennel való ütközése tette fel, melynek következtében mindkét McLaren, illetve még másik hét autó is kiesett a futam első körében. Montoyának végül ez az ominózus USA Nagydíj volt pályafutása utolsó Formula-1-es futama.

williams-webber

2005: Még a fájdalom sem állíthatja meg Mark Webbert, aki égési sérülése ellenére rajthoz áll a Brit Nagydíjon. A Williams ausztráljának a Francia Nagydíj során égett meg a csípője, emiatt még a helyszínen orvosi ellátásra szorult.

2004: Michael Schumacher nyerte a Francia Nagydíjat Fernando Alonso és Rubens Barrichello előtt. Ez volt az a legendás futam, ahol a pole-pozícióból induló Alonsót csak egy teljesen egyedülálló, négy kiállásos stratégiával tudta legyőzni Schumacher és Ferrari – hajtották végre mindezt a Renault hazai futamán. Ez a győzelem Schumacher hetedik francia földön aratott sikere volt. 

2003: Gratulált Michael Schumacher Jos Verstappennek és a Minardinak a Francia Nagydíj pénteki napján megrendezett első időmérő edzésen aratott elsőségükért. A holland pilóta úgy tudott a leggyorsabb lenni, hogy már az edzés elején kihajtott az akkor még száraz pályára. Ezután ugyanis hatalmas eső zúdult Magny-Cours-ra. Így esett meg az is, hogy Schumacher több mint a hét másodperces hátrányban csak tizenkettedikként végzett.

2002: Szabad a verseny Rubens Barrichello és Michael Schumacher között a szezon hátralévő versenyein – nyilatkozta a brazil. Schumacher ugyanis immáron 46 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot öccse, Ralf előtt, így már akár a Francia Nagydíjon bajnokká koronázhatják. Barrichello továbbá visszaemlékezett az előző futamon, az Európa Nagydíjon történtekre, amikor is hatalmas csatában sikerült legyőznie csapattársát, és megnyernie a futamot.

2001: A Formula-1 első éjszakai versenyét rendezheti Malajzia. Az ötletet Bernie Ecclestone a Francia Nagydíjon fogja megvitatni a maláj promóterekkel. Mivel az F1-es autók természetesen nem szerelhetők fel nagy fényerejű lámpákkal, a kivilágításról a pályának kell majd gondoskodnia. Sepang pedig az egyik legkorszerűbb létesítmény lévén feltételezhetően eleget is tud tenni a követelményeknek.

2000: Kiszáll a Mugen-Honda a Formula-1-ből. Miután egyetlen ügyfelük, a Jordan gyári Honda-erőforrásokra váltott, már nem volt indokolt azok Mugen-Honda néven való futtatása, így a japán vállalat motorsportokra specializálódott leányvállalata kénytelen volt lezárni a Formula-1-es karrierjét. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: