DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Retro

F1-Archív: Ricciardo fekete napja

Betiltanák a szezonközi tesztelést, Mosley-t lemondatnák, Zanardi F1-es autót tesztelne, Raikkönen pedig az utolsó körben esik ki az élről – ezek voltak május 29. hírei.

2023: Az Aston Martin állítja: Fernando Alonso akkor sem nyerhette volna meg az előző napi Monacói Nagydíjat, ha rögtön elsőre intermediate abroncsokra váltottak volna vele, amikor megérkezett az eső. A spanyol ugyanis az 54. körben még közepes keverékű slicket rakott fel, egy körrel később viszont az eső erősödése miatt újra meglátogatta a bokszát, viszont egyes vélekedések szerint Verstappen elé kerülhetett volna, ha már elsőre is vizes abroncsot tesz fel.

2022: Sergio Perez nyerte a helyenként kaotikus, vizes pályán induló, de száraz aszfalton záruló Monacói Nagydíjat, miután a slickekre váltásig vezető Charles Leclerc taktikáját csúnyán elszúrta a Ferrari, így még a csapattárs Carlos Sainz, valamint Max Verstappen is elé került.

f1-perez-monaco-2022



2021: A Monacói Nagydíjat követően - melynek dobogóján Max Verstappent, Carlos Sainzt és Lando Norrist láthattuk - Ross Brawn elmondta, hogy a jövő világbajnokait csodálhattuk meg a pódiumon. Vajon beválik a jóslata?

2020: A Williams bejelentette, hogy fontolóra veszik, hogy eladják a csapatot, és szeretnék, hogy ez nyár végéig meg is történjen. Emellett arra is fény derült, hogy felmondták a szerződésüket szponzorukkal, a ROKiT-tal, emiatt pedig a szezonkezdetre új festéssel rukkolnak majd elő.

2019: Robert Kubica úgy érzi, befogta a kritikusok száját Monacóban. A visszatérő lengyel a 18. helyen ért célba, de érzése szerint sokan úgy gondolták, kormányozni sem bír majd a kanyargós pályán.

2018: Nem örül az FIA lépésének a Mercedes vezetése. A szervezet vizsgálódik a Ferrari energia-visszanyerő rendszere kapcsán, Charlie Whiting versenyigazgató pedig elárulta, két Mercedes-mérnök árulkodott, James Allison (műszaki igazgató) és Lorenzo Sassi (motorrészleg), akik azelőtt az olaszok alkalmazásában álltak.

2017: Az Indy 500-on induló Fernando Alonso helyett rajthoz álló Jenson Button szerint nagyon jó irányt vett az F1 a 2017-ben életbe lépő aerodinamikai szabályváltozásoknak köszönhetően. „Ilyennek kell lennie a Formula-1-nek!” – nyugtázta elégedetten a brit világbajnok, közvetlenül a számára kieséssel végződő a Monacói Nagydíj után.

2016: Lewis Hamilton nyerte a Monacói Nagydíjat, miután a pole-ból induló Daniel Ricciardo boxkiállására egyszerűen nem volt felkészülve a csapata. Ezzel a malőrrel az ausztrál második lett, míg a dobogó legalsó fokára Sergio Perez állhatott fel a Force Indiával. A felszáradó pályán futott verseny egyik vesztese a bajnoki éllovas Nico Rosberg volt – a második helyről indulva csak hetedikként célba.

2015: Az újonc Carlos Sainz szerint mentális szempontból óriási kihívás a Formula-1. Bár a régi időkben sokkal megterhelőbb volt fizikailag, a fiatal spanyol szerint a modern kor is rendkívül kimerítő, hiszen azóta jóval több mindent kell szabályoznia a pilótának a kormányán keresztül, illetve a félerőelosztás kezelése és a gumispórolás sem egyszerű feladat.

2014: Betiltanák a csapatok a szezonközi tesztelést a költségcsökkentés jegyében. Az évközi gyakorlásokat az új motorformulának köszönhetően 2014-től engedélyezte újra az FIA, ám az istállók egy része a két négynapos előszezoni teszten kívül inkább nem tartana igényt több alkalomra, ha cserébe lejjebb tudnák faragni a kiadásaikat. Az ötletet végül elvetették, és azóta a Hungaroring is otthont ad két évközi tesztnapnak.

2013: A Pirelli csak teszteli, de nem veti be az újonnan fejlesztett gumikerverékeit a Kanadai Nagydíjon. A csapatoknak a pénteki szabadedzéseken lesz lehetőségük tesztelni két szett módosított összetételű abroncsot, melyet a Brit Nagydíjon fognak először versenykörülmények között használni. A változtatásra a Bahreinben és Barcelonában tapasztalt nagymértékű szemcsésedés miatt volt szükség. Silverstone-ban azonban az új keverékek bár nem szemcsésedtek olyan nagy mértékben, viszont a futamon Hamilton, Massa, és Vergne bal hátsója is eldurrant, ami semmiképp sem volt nevezhető előrelépésnek.

2012: Alan Jones a Ferrarihoz tanácsolná honfitársát, Mark Webbert. A máig utolsó ausztrál Formula-1-es világbajnok szerint két dolog van, amire egy F1-es versenyző vágyik: nyerni Monacóban és vezetni a Ferrarinak. Webber az egyik szempontnak már –duplán– eleget tett, a Ferrarinál pedig kitűnő helye lenne barátja, Fernando Alonso mellett. Webber végül egy évvel még meghosszabbította a szerződését a Red Bull-lal, majd a következő szezon végén a WEC-be távozott.

2011: Sebastian Vettel nyerte a Monacói Nagydíjat, miután azt az utolsó körökben piros zászlóval félbeszakították, így a világbajnoki címvédő, akinek még hátra volt egy boxkiállása, „büntetlenül” el tudta végezni azt és az élen maradt. A német mellé Fernando Alonso és Jenson Button állhatott még fel a dobogóra. Vitalij Petrov, aki a balesete után bokafájdalmakra panaszkodott, és emiatt előbb pályára kellett küldeni a mentőautót, majd meg is kellett szakítani a futamot, a vizsgálatok szerint nem szenvedett sérülést.

2010: Mark Webber nyerte a Török Nagydíj időmérő edzését, ezzel zsinórban harmadjára szerezte meg az első rajtkockát. A Red Bull ausztrálja Hamiltont és csapattársát, Vettelt utasította maga mögé. Fernando Alonso a Ferrarival még a Q3-ba se jutott be, csapnivaló hétvégét zárt a spanyol. A másnapi futamon történt meg a híres ütközés Webber és Vettel közt, így semmi akadálya nem volt annak, hogy a McLaren kettős győzelmet arasson Hamilton-Button sorrendben, ám harmadik helyezésének köszönhetően Webber megtartotta vezető helyét a bajnokságban.

webber_1

2009: Megerősítette belépési szándékát a Lola. A tervek szerint a brit istálló 2010-ben lépett volna be a Formula-1-be, ám az elképzeléseik kevesebb, mint egy hónap után kútba estek, miután képtelenek voltak összegyűjteni a megfelelő anyagi támogatást a projektjükre. Könnyen lehet, hogy a csapat neve ismerősen hangzik a legnagyobb autósport-fanatikusoknak, hiszen a Lola éveken át a F1-es mezőny tagja volt, legutóbb 1997-ben. A csapat egyetlen dobogóját Aguri Suzuki szerezte 1990-ben, Japánban.

2008: Az FIA elnökének, Max Mosley-nak az azonnali lemondását követelik a nemzeti autómobil szövetségek, ugyanis úgy vélik, személye hatalmas károkat okoz az FIA-nak és az autósportnak egyaránt. Mint ismeretes, Mosley-ról 2008 tavaszán szivárgott ki egy szexuális tartalmú videófelvétel, amely után azonnal nemzetközi botrány robbant ki. Később ez és ennek következményei vezettek Mosley 16 éven át tartó elnöki pályafutásának végéhez.

2007: Jackie Stewart szerint semmi rosszat nem tett azzal a McLaren, amikor a Monacói Nagydíj hajrájában arra kérték a második helyen autózó Lewis Hamiltont, hogy vegyen vissza a tempójából és ne támadja a versenyt vezető csapattársát, Fernando Alonsót a kettős McLaren-győzelem érdekében. Mivel abban az időben tiltottak voltak a csapatutasítások, az FIA vizsgálta az ügyet, de a háromszoros világbajnok szerint ez esetben szó sincs olyan mértékű, sportszerűtlen csapatutasításról, mint azt a Ferrari alkalmazott a 2002-es Osztrák Nagydíj utolsó körében.

2006: Újra Formula-1-es autót tesztelne Alex Zanardi. Az olasz ex-F1-es pilóta 2001-ben vesztette el mindkét lábát egy lausitzringi Champ Car futamon történt szörnyű balesetben. Az akkor a WTCC-ben a BMW-vel versenyző –és futamokat nyerő– Zanardi nem meglepő módon egy BMW-Saubert szeretne pályára vinni, miután korábbi csapata, a Williams nem talált megfelelő időpontot a számára. A tesztre végül az F1-es szezon végeztével Valenciában került sor.

01

2005: Fernando Alonso nyerte az Európa Nagydíjat a Nürburgringen egy óriási utolsó körös drámát követően. A versenyben addig vezető Kimi Raikkönen jobb első felfüggesztése az utolsó kör megkezdése után nem sokkal tört el, így a finn ahelyett, hogy győzelmet ünnepelhetett volna, a kavicságyban kötött ki. A második helyen a williamses Nick Heidfeld végzett, harmadikként Rubens Barrichello futott be a Ferrarival.

2004: Megegyeztek a csapatok a következő évtől érvénybe lépő új motorformuláról. 2005-től 2.4 literes V8-as szívómotorok veszik át az addig használt 3 literes V10-esek helyét. Ezen a napon rendezték az Európa Nagydíj időmérő edzését is, melyen Michael Schumacher karrierje 60. rajtelsőségét szerezte meg.

2003: Rózsaszínben fog pompázni a Jaguar motorborításán a vállalat emblémája Monacóban. A különös átfestés a Steinmetz Pink nevű 59,60 karátos rózsaszínű gyémánt bemutatása alkalmából történt. Webber és Pizzonia viszont nem zárt jó hétvégét a hercegségben, technikai hiba miatt mindketten hamar kiestek.

2002: Felkerült a leggazdagabb emberek listájára Michael Schumacher. Az akkor négyszeres világbajnok német vagyonát több, mint fél milliárd fontra taksálják, ami hazájában a 72., Európában pedig a 337. helyet jelenti számára a legvagyonosabbak listáján. A hírek szerint Schumacher éves szinten 21 millió fontos fizetést kap a Ferraritól, emellett a szponzori megállapodásai éves szinten még 65 milliót hoznak a német konyhájára. Bevételeit a baseball sapka-eladások teszik teljessé, melyen évente további 1.8 millió fontot keres Schumi.

2001: Betiltaná az EU a dohánytermékek reklámozását, ez alól pedig a Formula-1 sem képezhetne kivételt. Az Európai Unió 2004-től tervezte bevezetni a tilalmat, ám mint tudjuk, egészen 2007-ig kellett arra várni, hogy eltűnjön a Marlboro felirat a Ferrarikról, az azt „helyettesítő” csíkozások pedig csak 2010-ben tűntek el véglegesen a vörös autókról.

1999: Mika Hakkinen szerezte meg a pole pozíciót a Spanyol Nagydíjon Eddie Irvine és csapattársa, David Coulthard előtt. Michael Schumacher a trió mögül, a negyedik helyről indulhat. A kvalifikáció hősének azonban Jean Alesi bizonyult, aki rendkívül sokáig rajtelsőséget érő helyen állt a Sauberrel, ám végül kénytelen volt beérnie egy ötödik rajthellyel, ami szintén kitűnő eredménynek számított. A másnapi futamon Hakkinen rajt-cél győzelmet aratott Coulthard és Schumacher előtt. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: