DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Retro

F1-Archív: Ez mindig a McLaren napja

Ha végigfutjuk az elmúlt közel húsz év január 16-ai F1-es híreit, rendszeresen visszaköszön valami biztató a McLarennel kapcsolatban. Nézzük, hogy miről szólt ez a nap 2000 óta.

2023: Bár a hírek szerint nagy az ellenállás az F1-es istállók részéről, most a Mercedes, a McLaren és a Williams főnöke is pozitívan nyilvánult meg az újonnan beszállni igyekvő csapatról. Közben a Porsche nagy bejelentést szellőztetett meg, sokak szerint a Williams felvásárlása lehet a levegőben, de a grove-iak közleményben reagáltak és kijelentették: a legendás istálló nem eladó, erről biztosan nincs szó.

2022: Kimi Raikkönen visszavonulásával Fernando Alonso vált a mezőny rangidős versenyzőjévé, de a kétszeres világbajnok spanyol úgy érzi, a szerteágazó tapasztalata révén inkább előny a kora, semmint hátrány.

2021: Max Verstappen szerint a Mercedes helyett a Red Bull dominálhatta volna az utóbbi években a Formula-1-et, ha 2014-ben nem vezetik be a hibrid erőforrásokat.

2020: Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője úgy véli, klasszikus szezon vár a nézőkre a három nagycsapat, azaz a Mercedes, a Ferrari és az ő istállója között, hacsak valaki elő nem áll valami váratlan újítással.

2019: Niki Laudát kiengedték a kórházból. A korábban tüdőtranszplantáción átesett háromszoros világbajnok családjával Ibizán töltötte az ünnepeket, amikor tüdőgyulladása lett, ebből következően egy bécsi kórházban töltötte az év első napjait.

szirotkin-williams-teszt-dppi



2018: A Williams bejelenti, hogy Szergej Szirotkin lesz az egyik pilótája a hamarosan kezdődő szezonban, míg Robert Kubict tesztpilótaként fogja foglalkoztatni - félig-meddig bekövetkezik tehát a lengyel már nagyon várt visszatérése. Kubica azt mondja, hogy ez a szerződés az első lépcsőfok a teljes visszatéréshez, 2019-ben akár az is megtörténhet.

2017: Nagy változás: a Mercedes bejelenti, hogy a visszavonuló Nico Rosberg helyére leigazolta Valterri Bottast, a Williams pedig azt, hogy a finn helyét a nyugdíjból visszahívott Felipe Massa fogja elfoglalni még egy évig. Bottas nagy reményekkel érkezik, míg a Williamsnél abban bíznak, hogy a Massa-Stroll páros is elég lesz ahhoz, hogy megtartsák helyüket a középmezőny elején.

2016: Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója szerint a 2017-es nagy szabályváltozás mégsem lesz akkora horderejű, mint ahogy azt korábban gondolhattuk. A szakember azt mondta, hogy az eredeti tervekhez képest nagyjából feleakkora "földrengés" lesz majd a jelentősen megváltozó aerodinamika miatt.

2015: Komoly viták vannak a bevezetett szuperlicensz-követelmények miatt, főleg a különböző szériák értékelésével kapcsolatban - az F2 túl sokat számít, a Formula Renault 3,5 pedig túl keveset a kritikusok szerint. Az FIA azzal nyugtatja a közvéleményt, hogy ha rossznak bizonyul ez a formula, akkor változtatnak rajta, kivételek pedig továbbra is lehetnek olyan esetekben, mint például Michaael Schumacher 2010-es visszatérése.

2014: Vesztegetéssel vádolják az F1 vezérét, Bernie Ecclestone-t: a vádak szerint egy német bankárt "kent meg", emaitt pedig a sportágban is csökken a szerepe, amíg az ügy nem rendeződik - a napi munkát folytathatja, de szigorú ellenőrzés mellett, a közeljövőben már nem ő lesz az igazgató. Ecclestone természetesen határozottan tagadja a vádakat.

00113019_028

2013: A Ferrari cáfolja, hogy létrehozná az álomcsapatnak számító Vettel-Alonso pilótapárost - az elmúlt években ez a két versenyző teljesített legjobban az F1-ben és kétszer is nagyot csatáztak egymással. Az olaszok nem titkolják, hogy érdeklődnek Vettel iránt, de csak akkor, ha Alonso már nem lesz a csapatnál - közben azon dolgoznak, hogy fiatal tehetseégüknek, Jules Bianchinak ülést szerezzenek az F1-ben.

2012: Újra meg kellett műteni Robert Kubicát még az egy évvel korábbi ralibalesete miatt: ezúttal a lábával került kórházba. A műtét jól sikerült, a lengyel pedig most  visszatér monacói otthonába, hogy felépüljön, az orvosok szerint ez a műtét nem fogja befolyásolni a rehab hosszát.

2011: A közvélemény nagy csatára számít házon belül a McLarennél Lewis Hamilton és Jenson Button között. Martin Brundle szerint Hamilton ugyan gyorsabb volt Buttonnál 2010-ben, de Button a futamokon meggyőzőbb teljesítményt nyújtott, főleg a gumikezelés terén - ha a McLaren jó autót tesz alájuk, nagyon parázs csatát vívhatnak egymással. Brundle úgy látja, hogy Hamiltont nagyon bosszantja csapattársa jó teljesítménye...

2010: A McLarenhez szerződő friss világbajnok, Jenson Button azt mondja, hogy még jobb formában van, mint tavaly ilyenkor. Szerinte Lewis Hamilton mellett nagy kihívás lesz versenyeznie, de a Brawnnál az előző év második felét már nagyon biztonságira kellett venni, most pedig nem ez lesz a helyzet és nagyon motivált emiatt, tetszik neki ez a feladat.

2009: Ron Dennis bejelenti, hogy ebben az évben már nem ő lesz a McLaren csapatfőnöke, de nem vonul vissza, csupán a háttérbe vonul és a McLaren Csoport egészére fog koncentrálni - nem lesz ott minden F1-es futamon sem. Az új csapatfőnök március 1-jétől Martin Whitmarsh lesz.

2008: Felipe Massa szerint az új Ferrari még sokkal jobb, mint az, amivel előző évben Kimi Raikkönen világbajnok lett - a brazil arról beszél, hogy az új autó rávilágít azokra a gyengeségekre, amik a 2007-es gépnél jelentkeztek. Biztos benne, hogy sokkal erősebbek lesznek, előreléptek és jelenleg semmilyen gyenge pontot nem lát. 

10_3

2007: Látványos show keretein belül mutatja be új autóját és a vadonatúj Alonso-Hamilton pilótapárost a McLaren - Ron Dennis szerint ezzel egy új éra kezdődik náluk és sokkal barátságosabb, nyitottabb képet akarnak magukról kialakítani. A tőlük távozó Kimi Raikkönen közben továbbra sem próbálhatja ki új autóját, a 2007-es Ferrarit, a mugellói teszten ugyanis csak Massa ülhet bele a friss technikába, míg a finn a 2006-os autóval körözhet három napig.

2006: Nem zajlik zökkenőmentesen a Ferrari idei első tesztje: a csalódást keltő év után ismét a vb-címért harcba induló olasz istálló új autójával Michael Schumacher 45 kört tett meg Mugellóban, aztán megadta magát a friss motor. A hírek szerint nem komoly a probléma, de azért magabiztosabb nem lett tőle a csapat...

2005: Kimi Raikkönen elsőségével zárul az egyhetes jerezi F1-es teszt, amelyen az utolsó napot a Michelin kedve szerint alakították - felvizezték a pályát, hogy az esős gumikat is ki lehessen próbálni. A McLaren finn pilótája két másodperccel volt gyorsabb a második helyezett Ricardo Zontánál.

2004: Ugyan még a 2004-es szezon sem kezdődött el, a McLaren már a 205-ös pilótafelállását is bejelentette: Juan Pablo Montoya érkezik Wokingba a Williamstől, Kimi Raikkönen szerződését pedig már meg is hosszabbították. Az istállónál úgy értékelik ezt a párost, hogy ez lesz az ő "szupercsapatuk". 

00001115_159

2003: Kettős McLaren-sikerrel zárult a Ferrari nélkül zajló barcelonai teszt: David Coulthard volt a leggyorsabb Kimi Raikkönen előtt, a harmadik helyre Juan Pablo Montoya fért fel a Williamsszel. Érdekesség, hogy a McLaren egy harmadik autót is bevetett, amivel Alex Wurz a hatodik helyet szerezte meg, két másodperccel elmaradva Coulthard idejétől.

2002: Sorozatban a harmadik napon is a McLaren a leggyorsabb a jerezi teszten, ezúttal a frissen szerződtetett, mindössze második F1-es szezonjára készülő Kimi Raikkönen volt a leggyorsabb, alig elmaradva a tavalyi pályacsúcstól. A finn mögött csapattársa, David Coulthard végzett a második helyen, Giancarlo Fisichela és a Jordan-Honda lett a harmadik, míg a fiatal Jenson Button a negyedik a Renault-val, fél másodperccel megelőzve csapattársát, Jarno Trullit.

2001: A McLarenről szól a valenciai F1-es teszt második napja, a munkát megkezdő kétszeres világbajnok, Mika Hakkinen volt a leggyorsabb, fél másodperccel megelőzve a csapat másik autójában ülő Alex Wurzot. Juan Pablo Montoya és a Williams lett a harmadik, Eddie Irvine és a Jaguar-Cosworth a negyedik, majd jött Fisichella (Benetton), Ralf Schumacher (Williams), Jos Verstappen (Arrows), Marc Gené (Williams) és Jenson Button (Benetton).

2000: Damon Hill megmutatja jóstehetségét: az előző év végén visszavonult 1996-os F1-es világbajnok kijelenti, hogy 2000 a Ferrariról fog szólni, Michael Schumacher pedig behúzza harmadik vb-címét is. Hill arra számít, hogy az olaszok ezúttal jobbak lesznek a McLarennél, a harmadik helyért pedig a Jaguar és a Jordan fog küzdeni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: