DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Rali

Távol Európától - Az Ausztrál Rali következik...

Alig három héttel az aszfaltos Német Rali után az idei év utolsó tengerentúli futama, a murvás Ausztrál Rali következik a hétvégén. Ez a verseny egy év kihagyás után idén ismét bekerült a Rali Világbajnokságba, amelynek sokan örülnek, hiszen ezt a helyszínt mindenki kedveli és nagyon várja, bár nagyon messzire kell érte repülni.

2011-ben teljesen új helyszín fogadta a mezőny tagjait, s bár ezúttal a főhadiszállás megmarad, új gyorsasági szakaszok, új szervizpark és egy kompaktabb útvonal várja a ralisokat.

Az Ausztrál Rali a világbajnokság egyik leggyorsabb versenye, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy gyakori ezen a ralin az akár 107 km/órás átlagsebesség is. A versenyt először 1988-ban rendezték meg, s egy évvel később már világbajnoki ralifutam lett. A verseny nagy ásza sokáig Juha Kankkunen volt, aki zsinórban háromszor győzött a kenguruk földjén.



Ogier és a citroenes tülekedés

A 2013-as egyéni világbajnoki cím alig egy karnyújtásnyira van a Volkswagen német pilótájától, Sebastien Ogiertől, így bizton számíthatunk az izgalmakra a hétvégi ralin. Míg a VW-nél elég tiszta a helyzet, ugyanez nem mondható el a Citroenről.

Még a Német Rali előtt látott napvilágot a hír, mely szerint az addig alulteljesítő Sordótól elveszik a helyét a Citroennél, s Kris Meeke kapja azt meg. Igen ám, de Sordo összekapta magát és gyorsan begyűjtött egy győztes trófeát Németországban. Meekétől nem veszi vissza a francia autógyártó a lehetőséget, hogy megmutassa, mit tud Ausztráliában, de Sordót sem akarja veszni hagyni. Így született meg a döntés, mely szerint a spanyol pilóta a Francia Ralin állhat majd rajthoz a franciák autójával. Gyári autót viszont nem tudnak neki adni. A Francia Rali ugyanis az utolsó a sorban, amelyen - érthető okoknál fogva - Sebastien Loeb még részt akar venni. Sordo így az Abu Dhabi Team félig gyári autójával állhat majd rajthoz Strasbourgban. Az izgalmak fokozása végett Yves Matton citroenes főnök elhintette, hogy Robert Kubica a WRC2 kategóriás autóját lecserélheti a DS3-ra még a szezon vége előtt. Nagyon sokan szeretnének a Citroennél versenyezni, kérdés, hogy ki lobbizik majd jobban a helyekért.

Ami a ralit illeti, nem lesz egy vasárnapi sétakocsikázás. Az útvonal mentén fák húzódnak, így a gyors tempót ötvözni kell bizonyos óvatossággal annak érdekében, hogy minél kevesebb kár érje az autókat. Az úttisztítás is fontos szerepet játszik majd, főleg száraz időben, amikor is az élen haladó pilóták sepregetik majd az utat a mögöttük haladók számára. Bár jelenleg tél van Ausztráliában, mégis meleg és száraz időjárás várható a hétvégén.

 

2011 dobogósai

Érdekes módon a mostanában nem túl rózsásan teljesítő, idén még egy győzelmet felmutatni sem képes Mikko Hirvonen volt Ausztrália királya az elmúlt három alkalommal. 2011-ben Hirvonen akkori csapattársa, most VW-es színekben versenyző Jari-Matti Latvala lett a második. A bronzérmes helyezés Petter Solbergé lett.

A rali

2011-ben rendezték meg utoljára az Ausztrál Ralit, s mindjárt nagyot változtattak a szervezők. A főhadiszállás Sydney-től 500 km-re északra, Coffs Harbourba került. Idén ismét itt lesz a központ, de egy teljesen új "™Rally Hub"™ kerül kialakításra, amely magában foglal majd egy új szuperspeciális szakaszt és egy központi szervizparkot. A szuperspeciális szakaszon csütörtökön, pénteken és szombat este futnak majd kettesével az autók az 1.8 km hosszú pályán. A verseny utolsó szakasza, a Shipmans, lesz majd a Power Stage, amelyen bónuszpontokért hajtanak a versenyzők.

A szervezők nagyon kitettek magukért. Megtartották a kedvelt gyorsaságikat 2011-ből és olyan új szakaszokat tettek be, amelyek nem lesznek messzebb 35 km-nél Coffs Harbourtól. Így nagyon kompakt lett az útvonal.

A 2013-es AusztrálRali három napon át tart, s a 22 gyorsasági szakasz 352,36km-t tesz majd ki.

Az elmúlt évek Ausztrál Rali győztesei:

2011 - M Hirvonen (Ford)

2009 - M Hirvonen (Ford)

2006 - M Hirvonen (Ford)

2005 - F Duval (Citroën)

2004 - S Loeb (Citroën)

2003 -  P Solberg (Subaru)

2002 - M Grönholm (Peugeot)

2001 - M Grönholm (Peugeot)

2000 - M Grönholm (Peugeot)

1999 - R Burns (Subaru)

1998 - T Mäkinen (Mitsubishi)

1997 - C McRae (Subaru)

1996 - T Mäkinen (Mitsubishi)

1995 - K Eriksson (Mitsubishi)

1994 - C McRae (Subaru)

1993 - J Kankkunen (Toyota)

1992 - D Auriol (Lancia)

1991 - J Kankkunen (Lancia)

A világbajnokság állása a NémetRali után:

Pilóták

1. SebastienOgier (Volkswagen Motorsport) 184 pont

2. ThierryNeuville (Qatar WRT) 109 pont

3. Jari-MattiLatvala (Volkswagen Motorsport) 98 pont

4. Dani Sordo (Abu Dhabi Citroen WRT) 96 pont

5. MikkoHirvonen (CitroënWRT) 88 pont

6. SebastienLoeb (CitroënWRT) 68 pont

7. Madsöstberg (QatarM-SportWRT) 67 pont

8. Martin Prokop (JIPOCAR Czech National Team) 49 pont

9. Jevgenyij Novikov (QatarM-SportWRT) 40 pont

10. NasserAlAttiyah (QatarWRT) 30 pont

Gyártók

1. Volkswagen Motorsport - 262 pont

2. Citroën WRT - 236 pont

3. Qatar WRT - 127 pont

4. QatarM-Sport WRT - 126 pont

5. JipocarCzech National Team - 51 pont

6. Abu Dhabi Citroen WRT - 37 pont

7. Volkswagen Motorsport 2 - 26 pont

8. Lotos WRC Team - 20 pont

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: