DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap

Sportautós hölgytehetséget igazolt juniorcsapatába a Mercedes

Az idei szezonban már minden F1-es istálló támogat legalább egy versenyzőt a tavaly életre hívott női formulaautós szériában, az F1 Academyben. A Mercedes ma bejelentette, hogy az ő választásuk Doriane Pinre esett, aki a Prema színeiben fog rajthoz állni az említett sorozatban. Toto Wolff csapatfőnök elmondása szerint több év óta figyelik a 20 éves francia hölgyversenyző teljesítményét.

Pin pedig az utóbbi években remek eredményeket is ért el, mindenekelőtt a sportautózásban: a 2022-es esztendő jelentette számára az áttörést, amikor az Iron Lynx csapatával megnyerte a Ferrari Challenge Europe – Trofeo Pirellit, emellett pedig az Európai Le Mans Szériában a GTE-kategóriában futamgyőzelmet aratott Portimaóban. Ráadásként a Spái 24 óráson is kategóriaelsőséget szerzett a Gold Cup géposztályban Sarah Bovy, Michelle Gatting és Rahel Frey oldalán. 2023-ban immár a WEC-ben szerepelt a Prema LMP2-es egységében Danyiil Kvjat és Mirko Bortolotti oldalán: a sebringi évadnyitón dobogóra is állhatott a trió.

doriane-pin-mercedes

Megoldotta a Mercedes a delfinezést...?

A Mercedes hivatalos csatornáin megosztott videóból vágták ki az alábbi részletet, melyről nem feltétlenül úgy tűnik, mintha megoldódott volna a delfinezésként ismert kellemetlen jelenség...

Új helyszínre látogat a WRC!

A 2013 óta a Rali Európa-bajnokság proramjába tartozó Liepāja Rali a következő szezontól kezdve szintet lép, s immár a világbajnoki naptár részét fogja alkotni – ezt jelentette be Peter Thul, a WRC promóterének szenior sportigazgatója. „Mindig fenn akartunk tartani legalább egy helyet a WRC naptárában arra, hogy felhozhassunk egy futamot az Európa-bajnokságból. A Lett Rali lesz az első, mely ezt a helyet megkapja a kiváló sportszakmai és promóciós tevékenység, illetve a lett kormány rali iránti elkötelezettsége elismeréseként.”

Lettország az elmúlt években egy világbajnoki rangú sorozatban, a WRX versenynaptárában kapott helyet.

liepaja

Kép forrása: Csomós Miklós - Nagy Attila Facebook

Ezzel a felállással tesztel a Haas Bahreinben

Közeledünk az egyetlen szezont megelőző teszthez, amelyet már az idénynyitó helyszínén, Bahreinben tartanak majd három napon át. A munka február 23-án veszi kezdetét a csapatoknak pedig a lehető legtöbb időt ki kell használniuk majd a kevés gyakorlási lehetőség okán. Az istállók között elsőként a Haas jelentette be, hogy a következő héten milyen felállásban dolgoznak majd. A csütörtöki nyitónapon Nico Hülkenberg hajthat majd ki délelőtt a pályára, majd a délutáni program során csapattársa, Kevin Magnussen váltja őt. Ez felosztás megcserélődik a pénteki napon, míg szombaton ugyanabban a sorrendben ülhetnek autóba, mint csütörtökön.

Az amerikai istálló ezzel a bejelentéssel még egy dologban első lett, hiszen idei festésüket is ők mutatták meg először, a VF-23-as nevet viselő autót pedig múlt szombaton mutatták meg teljes valójában.

Női versenyző és finn tehetség is van az Alfa Romeo új akadémistái között

Közölték a Sauber Akadémia 2023-as évfolyamának névsorát. A juniorcsapat szokásos tagja Theo Pourchaire, akinek ez már negyedik szezonja lesz: a még mindig csak 19 éves franciát tartalékpilótává is előléptette az Alfa Romeo, emellett a Formula-2 bajnoki címéért száll harcba az ART színeiben.

Mellette három új tagja van a nevelőprogramnak. A 25 éves Lena Bühler BMX-sportolóból lett autóversenyző, nemrég jelentették be az új női sorozat, az F1 Academy első résztvevőjeként, szintén ART-színekben. Marcus Amand egy 17 éves francia-finn, aki gokarttal Európa-bajnoki címet nyert. Az F4-ben szerényebb eredményeket ért el eddig, a Sauber hátterével idén az európai Formula Regionalban próbálkozik meg. A legfiatalabb, Taym Saleh még gokartozik, a német srác a Sauber Karting Teamet képviseli a CIK-OK kategóriában.

Tavaly csak két tagja volt a Sauber Akadémiának, Pourchaire mellett a brazil Roberto Faria, aki a GB3-as bajnokságban szerepelt. Bár idén fellép az FIA Formula-3-ba a Charouz versenyzőjeként, ezt már a Sauber támogatása nélkül teszi, egy szezon után kiesett a programból.

NASCAR: A Guns N’ Roses lesz a 43-as autó szponzora a Daytona 500 során

Az előszezoni futamokkal lassan beindul a NASCAR Cup Series gépezete, vasárnap pedig a Daytona 500-as futammal hivatalosan is kezdetét veszi a bajnoki küzdelem. Mivel ez a széria egyik legnépszerűbb és legnagyobb hagyománnyal bíró versenye, így a különleges autófestések abszolút nem szokatlanok, ám a Legacy Motor Club egy igazán meglepő bejelentést tett a napokban. Az Erik Jones által vezetett 43-as autót ugyanis a legendás Guns N’ Roses együttes fogja szponzorálni, amivel egy szép hagyomány folytatódik, hiszen korábban a NASCAR legmagasabb kategóriájában olyan zenekarok festései tűntek fel az autókon, mint a Kiss, a Three Doors Down, a Green Day, a Nickelback, vagy a Dave Matthews Band. A dizájnnak köszönhetően a versenygép alapvetően fekete-arany színekben pompázik majd, de a zenekar logója valamint a rózsa minták sem maradhattak le róla.

A Daytona 500 magyar idő szerint vasárnap 20:30-kor rajtol el.

Zinédine Zidane is ott van az Alpine új szerzeményei között

Bár a fő attrakció egyértelműen az A523-as autó leleplezése volt a franciák bemutatóján, sok fontos bejelentés is elhangzott a csütörtök esti esemény során. Ilyen volt a versenyzői programjukhoz újonnan csatlakozott tagok bemutatása, de az is kiderült, hogy a labdarúgás játékosként és edzőként is legendás alakja, Zinédine Zidane is együttműködik majd velük. Azt továbbra sem tudni, hogy az 50 esztendős szakember melyik klubnál köthet ki vezetőedzőként, az viszont már bizonyos, hogy az idei évtől kezdve az Alpine sokszínűségi programjának nagyköveteként fog dolgozni.

„Tetszik az Alpine csapatának jövőképe és a konkrét megközelítésük, különösen az esélyegyenlőségi programjaik megvalósítását illetően. Fontosnak tartom, hogy elmondjuk a gyerekeknek, bármilyen életpályát is választanak, mindig hinniük kell az álmaikban. Ez a projekt azért van itt, hogy ezt lehetővé tegye. A változáshoz idő kell, ezért ha én hozzájárulhatok és segíthetek felgyorsítani a dolgokat, az engem nagy elégedettséggel tölt el” – idézte Zidane szavait az F1-es istálló sajtóközleménye, melyben hozzátették, a franciák ikonikus alakja különös vonzalmat érez a sportág iránt, míg a csapat új pilótája, Pierre Gasly különösen örült ennek a hírnek. A francia versenyző elmondta, egy példaképéről van szó és mindig Zidane volt a kedvence.

„Gyerekkorom óta ő az egyik bálványom. 5 éves voltam, amikor elkezdtem focizni, de minden alkalommal, amikor edzésre mentem, csak az ő 10-es számú mezét akartam felvenni” – mondta Gasly.

Két nő is lesz az Alpine akadémiájában, új tartalék a csapatnál

Tovább bővült a franciák eleve népes versenyzői programja: a csütörtöki bemutatón jelentették be, hogy Sophia Flörsch csatlakozik az utánpótláshoz. A DTM-et és WEC-t is megjárt 22 éves német hölgypilóta idén 2020 után újra a Formula-3-ban versenyez a Charouzzal, Otmar Szafnauer pedig kiemelte, minden támogatást megkap tőlük, melyet a többi akadémista, használhatja a szimulátort és akár korábbi autóba is beülhet.

Az Alpine-nak volt már egy női akadémistája, az F1 Academyben induló Abi Pulling: a csapat Rac(H)er nevű programja kifejezetten a hölgyversenyzőkre irányul, ebbe illeszthető Flörsch leigazolása, valamint egy új gokartos program elindítása hat 10-13 év közötti lánnyal. Csak a hír időzítése meglepő: csupán két nappal korábban került sor a nagy bejelentésre, amely során nyolc akadémistát megneveztek.

Egyúttal kijelölték a 2023-as tartalékpilótát is: nincs meglepetés, az előző szezon végén két szabadedzésen is résztvevő Jack Doohan kapta meg a pozíciót, amely Oscar Piastri távozásával üresedett meg. Doohan nem tudott megjelenni a bemutatón, mivel a bahreini Formula-2-es teszten vesz részt: második szezonjában, a Virtuosi versenyzőjeként a bajnoki cím egyik favoritja.

„A csapatoknak nagyszerű, hogy ott van Mick”

A korábban hatszoros futamgyőztes Ralf Schumacher a Sky Deutschlandnak fogalmazta meg véleményét az idei szezonról. Ennek keretében szóba került unokaöccse, a Haastól való távozást követően idén a Mercedes és a McLaren tartalékpilótai posztját ugyancsak betöltő Mick Schumacher is.

„A csapatok számára nagyszerű, hogy van egy olyan emberük, mint Mick. Ismeri a terepet, ismeri a pályákat. Mick frissen szállt ki egy autóból, hogy úgy mondjam. Ez egy jó lehetőség számára is” – mondta a korábbi pilóta, utalva arra, hogy a németnek a két pozíció miatt több lehetősége lehet a szabadedzéseken való vezetésre.

A hétszeres világbajnok öccse kitért a világbajnoki esélyekre is, szerinte a Mercedes vissza fog térni az élre: „Sikerült visszahozniuk az autójukat a költséglimit mellett tesztek nélkül, és feltárták a hiányosságaikat. Emellett nagyon erős pilótapárosuk van. A mérce persze a Red Bull lesz Max Verstappennel, ehhez kétség sem férhet. Ez az a csapat, amelyet meg kell verni. A Ferrari pedig mindig egy meglepetés” – összegezte a német, aki szerint a maranellóiak is odaérhetnek, azonban tavaly a csapat és a pilóták is hibáztak.

Itt nézheted élőben az utolsó F1-es bemutatót, az Alpine A523-as leleplezését!

Az Alpine maradt a végére a Formula-1-es csapatbemutatók sorában: az autóját hétfőn Silverstone-ban már bejárató franciák Londonban, magyar idő szerint csütörtök este 21 órakor kerítenek sort a maguk eseményére, amelyen leleplezik Esteban Ocon és Pierre Gasly 2023-as versenygépét (amelyről lesifotók persze készültek már az említett shakedown során). A bemutató az alábbi videóban követhető élőben:

Megérkezett a Drive to Survive utolsó előzetese – főszerepben Verstappennel

Visszatér a szereplők közé a világbajnok, újra megjelennek az év nagy balesetei és természetesen tévében nem látott pillanatok sokasága villan meg: a Netflix megmutatta a Drive to Survive 5. évadának utolsó előzetesét. A sorozat február 24-én válik elérhetővé.

Szponzorkeringő: Eddigi Ferrari-támogató köszönt vissza a Mercedesen

A bemutató körüli napokban több új partner érkezését jelentette be a Mercedes: a festékipari Sherwin-Williams, valamint az IT-ben érdekelt Nuevei és Qualcomm lépett a fedélzetre. Utóbbi a legérdekesebb, a chipgyártó vállalat Snapdragon márkája került fel a hátsó légterelőre. Snapdragon processzorok találhatók meg számos okostelefonban.

Ugyanezt a nevet tavaly még a Ferrari autóján olvashattuk, januári hír volt, hogy a csapat és a Snapdragon közös megegyezéssel felbontotta az együttműködést. Egyidejűleg egy másik partner, a Velas is kiszállt, ezzel pedig 55 millió dolláros lyuk került a Ferrari szponzori bevételeibe, az ilyen jellegű források negyede.

A Mercedes bejelentése értelmében a szerződés több évre szól, a szponzor neve pedig az autón kívül a csapatruházaton is feltűnik.

Támogatója az Indiai Nagydíj visszatérésének az FIA-elnök

A Formula-1 körforgásának 2011 és 2013 között volt része India az Új-Delhi közelében tartott nagydíjjal – az eseményre a rövid életű F1-es próbálkozások egyikeként emlékezhetünk. A világ második legnépesebb országa azonban újra próbálkozik a motorsportban: hétvégén először versenyzett a Formula-E Haidarábádban, szeptemberben pedig a MotoGP jön először a helyrepofozott Buddh versenypályán.

„Már a választási programomban említettem, mennyire fontos India. Nem azért, mert itt vagyok és mert én vagyok az elnök. Indiában és Kínában számos gyártó van, mellettük állnak a számok. Még a felszínt sem karcoltuk meg: 2,8 milliárd emberről beszélünk a két országban, kevesebb, mint 8000 versenyzői licensszel” – mondta az Autocar Indiának a Formula-E eseményén Mohammed ben Sulayem FIA-elnök.

Ben Sulayem megemlítette, a szövetség nem egyszer látogatást akar Indiában tenni, hanem tartósan visszatérne. Emlékeztetett rá, az országnak már volt két F1-es versenyzője, ennek kapcsán pedig az Indiai Nagydíj lehetséges feltámasztása is felmerült: „Természetes, hogy visszatérhet… A lehetőség ott van, én pedig át akarom törni a korlátokat, hogy biztosan megtörténjen. Az FIA az összes tagja számára van.”

Fotók: DPPI

Most már végleg visszavonul az Indy 500-győztes és IndyCar-bajnok klasszis

Tony Kanaan a minap bejelentette, hogy az idei Indianapolisi 500 mérföldes verseny lesz az utolsó futama az IndyCarban. A brazil klasszis egyszer már 2020-ban vissza akart vonulni: abban az évben az oválversenyeken akart búcsúzni, ám mivel a pandémia miatt nem lehettek nézők a lelátókon, mégsem akasztotta szögre a bukósisakját. 2021-ben is részszezont teljesített, tavaly pedig már szintén csak az Indy 500-on tűnt fel. Idén az Arrow McLaren színeiben fog rajthoz állni a legendás viadalon.

Kanaan 1998 óta versenyez az amerikai együléses topkategóriában (akkor még CART World Series névre hallgatott), két és fél évtizedes karrierje során egyszer nyerte meg az IndyCar bajnoki címét 2004-ben, míg az Indy 500-on 2013-ban tudott diadalmaskodni.

kanaan-mclaren-indy500

„Amilyennek a jövő F1-ét szeretném” – a sokszínűséget biztosítja filmjében Hamilton

Korábban mi is írtunk róla, hogy Lewis Hamilton a versenyzés mellett egy Formula-1-es tematikájú filmen is dolgozik, amelynek Brad Pitt lesz a főszereplője. A Mercedes szerdai csapatbemutatóját követő sajtóeseményen – amelyen a Formula.hu is részt vett – ez a téma is előkerült, így a hétszeres világbajnok elmondta, jelenleg hol tartanak az előkészületek és mit szeretne látni a filmben:

„Most tartunk a folyamatnál, amely során kiválasztjuk a karaktert, aki Brad mellett fog játszani. Izgalmas. Alapvetően abból áll ez, hogy megnézzük őket. Videókat küldenek be, vannak felvételeink bizonyos jelenetekről, azokon megyünk keresztül. Együtt ülünk az irodában Jerryvel [Bruckheimer, a producer], Joe-val [Kosinski, a rendező] és Braddel, nézzük őket, és arról adunk visszajelzéseket.”

„Az én feladatom és szerintem felelősségem, hogy azt biztosítsam, hogy sokszínű legyen. Olyannak akarom készíteni a filmet diverzitás és reprezentációja szempontjából, amilyennek a jövő F1-ét is szeretném látni, és amilyennek most is lennie kellene, de a jövőben olyan is lesz. Szóval szeretnék női szerelőket, és nagyon szeretnék női versenyzőt látni.”

f1-hamilton-2022

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

Hamilton inkább eltávolodott a versenyzéstől a szünetben

Sokan gokartoznak és még többen szimulátoroznak az F1-es pilóták közül a holtszezonban, Lewis Hamilton azonban egyáltalán nem: mint mondta, inkább igyekszik eltávolodni ilyenkor a versenyzés minden formájától. A Mercedes autóbemutatóját követő sajtóbeszélgetésen elmondta, hogy sok egyéb sportot űz, fallabdázik, úszik, rengeteget szörfözik, és folyamatosan fut, ezt már nagyon beépítette a napjaiba, olyannyira, hogy még karácsony napján is felfutott egy hegyre.

Hozzátette, hogy ilyenkor jut ideje több mindenre, például haladnak a Brad Pitt-tel közösen tervezett F1-es filmjükkel, és ilyenkor tud a családjával lenni, ami nagyon fontos számára: ebben az időszakban egyszerűen ki kell kapcsolnia, neki nincs szüksége semmilyen szimulátorra vagy gokartra a szünetben.

f1-mercedes-hamilton

fotó: Mercedes

Már az idény első futamán debütál a vadonatúj F1-es gumi

A Pirelli erre a szezonra létrehozott egy új keveréket az F1-es gumikínálatban: a tavalyi legkeményebb, C1-es abroncs idén C0 névre hallgat, és az, valamint a C2-es közé kerül be egy új C1-es verzió, ami a tervek szerint csökkenti a két keverék közötti teljesítménykülönbséget. Ez pedig a gumigyártó kiadott közleménye szerint már az idény első futamán, a Bahreini Nagydíjon debütál is: a C1, a C2 és a C3 használható majd fel a szezonnyitón.

Egyúttal az is kiderült, hogy a második-harmadik versenyhétvégén, Szaúd-Arábiában és Melbourne-ben a C2-es, C3-as és C4-es keverékeket használhatják a csapatok.

f1-pirelli

fotó: dppi

Hamilton az FIA döntéséről: Én továbbra is ki fogom mondani, amit gondolok

Természetesen Lewis Hamilton is kapott kérdést a Mercedes mai autóbemutatója után azzal kapcsolatban, hogy mit gondol az FIA szólásszabadságot kissé korlátozó szabályáról, mely szerint a pilótáknak engedélyt kell kérniük bizonyos megszólalások előtt. Hamilton válasza nem okozott meglepetést:

„Nem igazán követtem a híreket a tél folyamán, de erről a tiltásról hallottam. Nem igazán lepődtem meg, de semmi sem fog meggátolni abban, hogy beszéljek azokról, amik a szenvedélyeimet jelentik vagy a meglévő problémákról. A sportunknak felelőssége van abban, hogy beszéljen bizonyos dolgokról, hogy nyilvánosságot adjon fontos témáknak. Buta lennék direkt büntetéseket begyűjteni, de továbbra is ki fogom mondani, amit gondolok. Stefano Domenicali támogatása csodálatos, és szerintem minden pilóta egyöntetűen felsorakozott a szólásszabadság mellett” – mondta Hamilton a Formula.hu részvételével zajló eseményen.

f1-hamilton-mercedes_1

fotó: dppi

 

„Remélem, egyikük sem kap ételmérgezést egy haltól” – Wolffot emlékeztették, hogy Hamilton vegán

A Mercedes szerdai bemutatójára jutott egy megmosolyogtató pillanat, amely kapcsán elnevették magukat a stúdióban. A tartalékpilóta Mick Schumacher fontosságáról beszélő Toto Wolff kiemelte, a német azért különösen értékes számukra, hiszen az elmúlt szezonokat F1-es versenyzéssel töltötte, így nagyon értékes visszajelzéseket tud adni a szimulátorban.

Az osztrák poénkodva hozzátette: „Megérdemelne egy autót, de remélem, a fiúk egyike sem kap ételmérgezést egy haltól!” Viccének volt egy buktatója, Lewis Hamilton közbe is szúrta: „Amúgy sem eszem halat.” Ezután a műsor egyik házigazdája, Natalie Pinkham is megjegyezte, a hétszeres világbajnok vegán.

„Akkor avokádómérgezést!” – korrigálta magát Wolff, majd a nevetés után komolyabb hangnemben folytatta. (A pillanat 10:30-tól hallgatható vissza a bemutató közvetítésében.)

Videó: Először gurult pályára az új F1-es Aston Martin

Két nappal a hétfői bemutatót követően megtette az első métereket Silverstone-ban Fernando Alonso és Lance Stroll új F1-es versenygépe, a 2023-as Aston Martin. Elsőként Stroll ülhetett be a volán mögé a rövid videó tanúsága szerint, de a nap során várhatóan Alonso is autóba ül – nem mellesleg ugyancsak a brit helyszínen tartja majd a bejáratását még a mai napon a Mercedes is.