DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 8. hétfő

FIA: Jobban kell figyelnünk Afrikára

Az F1 történetében összesen két afrikai ország rendezett világbajnoki nagydíjat: 1958-ban a Casablanca melletti Ain-Diab Circuiten rendezték meg a Marokkói Nagydíjat, Dél-Afrika pedig összesen 23 alkalommal látta vendégül a világbajnokságot, három ízben az East London-i Prince George Circuiten, összesen hússzor pedig a Johannesburg közelében található Kyalami versenypályán.

kyalami

Az utolsó futamot viszont már több mint 30 éve, 1993-ban rendezték itt, s ez volt a második és utolsó szezon, amikor mind a hat emberlakta kontinens világbajnoki futamot rendezett. Időről-időre szóba kerül persze Kyalami visszatérése, s az elmúlt években egészen közel álltunk ehhez, de végül mindez nem valósulhatott meg. Most viszont újabb reményt kelthet a dél-afrikai rajongókban Mohammed ben Sulayem FIA-elnök nyilatkozata, melyben az esetleges visszatérésre utalt:

„Nagyon jó kapcsolataink vannak Afrikában, több figyelmet kell fordítanunk a kontinensre. Egy remek alelnökünk is onnan származik” – utalt a mozambiki Rodrigo Rochára. „Erősítjük az ottani szervezeteket. Dél-Afrika komoly múlttal bír a motorsportban, s tavaly óta sok szó esik arról, hogy a Formula–1 visszatér Kyalamiba, ami nagy dolog lenne Afrika számára.”

bensulayem

Monacói FE: Rowland elhúzott, Buemi közel hat év után nyert újra

A hétvégén Monacóban versenyzett a Formula-E mezőnye, méghozzá ezúttal két versenyt is rendeztek a hercegség legendás utcáin. A szombati versenyen a bajnokságot is vezető Oliver Rowland taktikázott a legjobban, így a Nissan pilótája idei harmadik győzelmét aratta, míg mögötte két korábbi világbajnok, Nyck de Vries és Jake Dennis futott be a dobogós helyeken.

A vasárnapi viadalra vizes pályán került sor, ahol Rowland akár duplázhatott is volna, de végül Sebastien Buemi diadalmaskodott: az Envision Jaguar versenyzője a 2019-es New York-i évadzáró óta először, azaz csaknem hat év után nyert ismét futamot a Formula-E-ben, 14. sikerével ráadásul ismét egyedüli rekorder az elektromos szériában. Rowland lett a második, Nick Cassidy a harmadik, előbbi pedig ezzel tetemes, 48 pontos előnybe került a vb-összetettben a szombaton kieső, vasárnap negyedik Antonio Felix da Costával szemben, aki egyetlen ponttal előzi porschés csapattársát, a Monacóban hatodik és hetedik helyezéseket gyűjtő Pascal Wehrleint.

fe-buemi-monaco

A szombati futam végeredménye:

1. Oliver Rowland Nissan  
2. Nyck de Vries Mahindra 2.116
3. Jake Dennis Andretti 7.523
4. Edoardo Mortara Mahindra 11.375
5. Nico Mueller Andretti 11.531
6. Pascal Wehrlein Porsche 11.887
7. Dan Ticktum Cupra Kiro 12.731
8. Robin Frijns Envision 14.848
9. Stoffel Vandoorne Maserati 16.306
10. Max Günther DS Penske 16.340
11. Sam Bird McLaren 16.683
12. Jean-Éric Vergne DS Penske 17.579
13. Lucas di Grassi Lola 18.105
14. Norman Nato Nissan 18.129
15. Taylor Barnard McLaren 20.913
16. Jake Hughes Maserati 26.274
17. David Beckmann Cupra Kiro 53.761
18. Nick Cassidy Jaguar 57.435
19. Sébastien Buemi Envision 1'06.542
20. Mitch Evans Jaguar 1'07.087
21. Zane Maloney Lola 1'14.218
  Antonio Felix da Costa Porsche Kiesett

 

A vasárnapi futam végeredménye:

1. Sébastien Buemi Envision  
2. Oliver Rowland Nissan 4.169
3. Nick Cassidy Jaguar 6.342
4. Antonio Felix da Costa Porsche 6.561
5. Nyck de Vries Mahindra 10.978
6. Jean-Éric Vergne DS Penske 16.537
7. Pascal Wehrlein Porsche 16.764
8. Max Günther DS Penske 17.545
9. Jake Dennis Andretti 17.882
10. Stoffel Vandoorne Maserati 18.780
11. Robin Frijns Envision 20.337
12. Edoardo Mortara Mahindra 21.811
13. Norman Nato Nissan 23.592
14. Zane Maloney Lola 26.190
15. Dan Ticktum Cupra Kiro 37.787
16. Taylor Barnard McLaren 49.001
17. Jake Hughes Maserati 50.783
18. Mitch Evans Jaguar 1'13.103
19. David Beckmann Cupra Kiro 1'23.354
20. Sam Bird McLaren 1'39.021
  Nico Mueller Andretti Kiesett
  Lucas di Grassi Lola Kiesett

Jön a vihar Miamiba: mi lesz az esti nagydíjjal?

Továbbra is azt jósolja az időjárás-előrejelzés, hogy vihar szakíthatja félbe, vagy késleltetheti az F1-es Miami Nagydíjat. A hét során már írtunk erről, de a mai előrejelzés is ugyanazt mutatja: éppen a tervezett rajt időpontja előtt éri el a térséget egy jelentős vihar dél felől, az eső valószínűsége 99% jelenleg.

Két órával később távozhat a pálya környékéről a vihar a mostani előrejelzés szerint.

f1_16

Verseny közben kapott szívrohamot, életét vesztette egy olasz ralipilóta

Tragédia történt az olaszországi Rally della Valle d’Aostán: verseny közben elhunyt az 54 esztendős Massimiliano Ponzetti. 

A halálesetet azonban nem baleset okozta: a Renault Clio sofőrje két gyorsasági szakasz között, az összekötő etap útvonalon haladt a közúti forgalomban, amikor rosszul lett, és nekiütközött egy korlátnak. A rendőrség és a mentők perceken belül megérkeztek, de már nem tudtak mit tenni, az első jelentések szerint Ponzetti szívrohamot kapott, és életét veszítette.

A versenyt természetesen megszakították. Az aostai rendőrség nyomozást indít a haláleset körülményeivel kapcsolatban.

rali-olaszország-haláleset

forrás és fotó: laprimaalinea.it

 

„Nem értek egyet a büntetéssel” – Lawson

Liam Lawson öt másodperces időbüntetésben részesült a sprintfutamot követően Fernando Alonsóval történt ütközése miatt, ráadásul egy büntetőpont is felkerült a neve mellé – az új-zélandi versenyző nem ért egyet a szankcióval.

„Büntetés nélkül pontszerző helyen végeztem volna, de ez ellen most már semmit sem tehetek” – mondta Lawson.

„Nem igazán, de ez nem az én döntésem” – válaszolta arra a kérdésre, hogy egyetért-e a rá kiszabott öt másodperces időbüntetéssel.

Ami a kvalifikációt illeti, Lawson autójával akkumulátorproblémák adódtak, ami további frusztrációt okozott a 23 éves versenyzőnek.

„Az egész edzés alatt csökkent az autó ereje. Próbáltunk küzdeni és megjavítani a dolgot.  Nem tudom, hogy mi a probléma, de ez elég frusztráló. Ami az autó egyensúlyát illeti, jó lépést tettünk előre, szóval ez a probléma most sokba került nekünk. A sprintversenyünk erős volt, szóval a vasárnapi futamon újra próbálkozunk majd.”

Perez bejelentése helyett egy videót kaptak a rajongók a Cadillac bemutatóeseményén

A 2026-os debütálásra készülő Cadillac a szezon első amerikai helyszínén, Miamiban szombat este „exkluzív indítóeseményt” tartott: a város elit sushiéttermében, zárt ajtók mögött fogadták a meghívott vendégeket.

Bár Dan Towriss, a TWG Motorsports (az Andrettit felvásárló vállalkozás) vezetője kijelentette, versenyzői bejelentés nem várható egyelőre, számos Sergio Perez-rajongó jelent meg az étterem előtt, „Checót válasszátok” kiáltást skandálva.

A rajongóknak csalódniuk kellett, bejelentés helyett a Cadillac csupán egy videót tett közzé. A képkockákon F1-es autónak csak a sziluettje látszik, viszont felbukkan benne egy overall kék-fehér motívummal – talán ez utalás, hogy a projekt ezeket a színeket fogja használni 2026-tól.

Büntetések után hárman is kikerültek a sprint pontszerzői közül

Oliver Bearman öt másodperces időbüntetést kapott az F1-es Miami Nagydíj sprintjét követően, miután csapata épp Nico Hülkenberg elé engedte ki a kiállása után, s a német versenyző kitérő manőverre kényszerült. A büntetés sokba került a fiatal britnek, hiszen ezzel a mezőny hátsó felébe csúszott vissza, a nyolcadik helyet és az egy pontot pedig Yuki Tsunoda örökölte meg.

bearman-miami

A sportfelügyelők emellett azt is írásba foglalták, hogy Max Verstappen az Andrea Kimi Antonellivel történt incidens során, melyért 10 másodperces büntetést kapott, nem követett el hibát, éppen ezért nem jár büntetőpont a történtekért.

Aztán jöttek az újabb büntetések: Alexander Albont öt másodpercre szankcionálták, mert túl gyorsan ment a safety car-fázis alatt, ezzel elveszítette a negyedik helyét, Liam Lawson pedig ugyanezt a büntetést kapta a Fernando Alonsóval való ütközésért – és egy büntetőpont is felkerült a neve mellé, így már hatnál jár.

A pontszerzők sorrendje ezzel alaposan átalakult a dobogósok mögött, negyedik lett Russell, ötödik Stroll, hatodik Tsunoda, hetedik Antonelli és nyolcadikként Gaslynak is jutott egy egység.

 

A felsoroltak mellett Charles Leclerc-t megrovásban részesítették, miután a kivezető körös balesete után sérült autóval közlekedett a pályán.

Későbbre tolták az F1-es Miami Nagydíj időmérőjét

Negyed órával elcsúsztatta az FIA a Formula-1-es Miami Nagydíj szombati időmérőjének kezdetét: így magyar idő szerint 22 óra 15 perckor veszi kezdetét a vasárnapi futam rajtsorrendjét meghatározó kvalifikáció. A módosításra azok után van szükség, hogy az eső miatt halasztott sprintfutam jócskán, bő fél órával megcsúsztatta a szombati programot a 2025-ös idény hatodik állomásán: az F1-esek két eseménye között például még az F1 Academy első viadalát is megrendezik a menetrend szerint.

f1-miami-delay

Tsunoda a bokszutcából indul, változott az F1-es Miami Nagydíj sprintfutamának rajtrácsa

Csak a bokszutcából vághat neki Yuki Tsunoda a 2025-ös Formula-1-es idény második sprintversenyének Miamiban. Azok után ugyanis, hogy a japán már az első szakaszban kiesett – többek között kommunikációs hibából adódóan –, a Red Bull Racing úgy döntött, módosítja a futómű-beállításokat az autóján, ami automatikusan a parc fermé-szabály megsértését és bokszutcai startot jelent. Tsunoda ezzel a 18. rajthelyét veszítette el, Gabriel Bortoleto és Oliver Bearman is előrelép egyet a sorrendben – amely ide kattintva böngészhető.

f1-tsunoda-redbull-miami-day1-1

Brown visszatáncolt: „Inkább látom Maxot a Red Bullnál, mint a Mercedesnél”

Másfél hónapja hangzatos kijelentést a McLaren elnök-vezérigazgatója, Zak Brown, amikor arról beszélt, hogy szerinte Max Verstappen a 2025-ös idény végén távozik a Red Bulltól, és úgy érzi, a Mercedeshez fog igazolni. A regnáló F1-es világbajnok jövője annak ellenére beszédtéma már több mint egy éve, hogy 2028 végéig szóló szerződése van az energiaitalosokkal – igaz, ebben szerepel kilépési záradék, amely állítólag lehetővé teszi, hogy bizonyos gyenge eredmények esetén távozzon az istállótól –, s az utóbbi időben a Mercedesszel és az Aston Martinnal is szóba hozták.

Előbbivel kapcsolatos találgatásokra épp a nagy rivális wokingi alakulat vezére tett rá egy lapáttal, valami azonban megváltozhatott Brown szerint, most már ugyanis másik álláspontra helyezkedett, amikor erről nyilatkozott a De Telegraafnak: „Ha most kérdeztek és ha megnézem a jelenlegi helyzetet, akkor inkább látom Maxot a Red Bullnál vezetni, mint a Mercedesnél” – fogalmazott a McLaren első embere.

f1-verstappen-redbull-miami

Döntöttek a stewardok a Norris F1-es McLarenjében felejtett eszközök ügyében

Szokatlan incidens zavarta meg Lando Norris felkészülését a Formula-1-es Miami Nagydíj egyetlen szabadedzésének elején: a brit autójának pilótafülkéjében több alkatrészt – például zseblámpát – bent felejtettek a McLaren szerelői. Az esetet a felügyelők is vizsgálták, mivel „nem biztonságos állapotban” engedték ki Norris autóját a pályára, végül azonban megúszta figyelmeztetéssel az esetet a wokingi istálló. A stewardok az indoklásukban arról írtak, hogy az alakulat elismerte a hibát, és enyhítő körülménynek tekintették, hogy a versenyző nagyon gyorsan észlelte a problémát és biztonságba helyezte az alkatrészeket, elkerülve így a veszélyes helyzeteket.

Egy másik vizsgálatban is érintett volt Norris az FP1, csak itt elszenvedő félként. Esteban Ocon tartotta ugyanis fel egy kissé veszélyes helyzetet előidézve a hátsó egyenes végén. A francia pilóta azzal érvelt a stewardok előtt, hogy későn kapott jelzés a közeledő McLarenről a csapatától, amit a Haas is elismert. A felügyelők úgy ítélték meg, hogy elsődleges a csapat felelőssége az incidens, ezért 7500 eurós pénzbírságot róttak ki rájuk, ám mivel Ocon is szerepet játszott az eset veszélyessé válásában azzal, hogy az utolsó pillanatban akarta félrerántani a kormányt Norris útjából az ideális ívről, így a versenyző is kapott egy hivatalos figyelmeztetést.

Mindeközben pedig Jack Doohan és Alpine is begyűjtött egy 1000 eurós bírságot, miután az ausztrál a megengedett 80 km/h-nál jóval gyorsabban, 97,5 km/h-val hajtott a bokszutcában a szabadedzés alatt.

nor-eszkozok

Meghosszabbított DRS-zóna vár a mezőnyre Miamiban

Az előzések lehetőségének növelése érdekében az FIA meghosszabbította a hétvégi Miami Nagydíjon használt három DRS-zóna egyikét.

A döntés értelmében a 11-es kanyarhoz vezető ívelt egyenesben 75 méterrel hosszabbították meg az előzési zónát, az aktiválási pont pedig 30 méterrel a 9-es kanyar után lesz. Az érzékelési pont nem változott, az ugyanúgy a 8-as kanyar után 90 méterrel található.

További kisebb módosítások is történtek a versenypályán, ezek közé tartozik a fehér vonal áthelyezése és egy kék vonal hozzáadása a 6-os kanyarban, a 3-as, 6-os, 8-as és 9-es kanyarban a csatornanyílásokon módosítottak, míg a 16-os kanyarnál a pálya oldalfala változott.

 

Örömhír: Megszületett Lily Verstappen

A négyszeres világbajnok Max Verstappen Instagram-posztban közölte követőivel a nagy hírt: megszületett párjával, Kelly Piquet-vel közös lánya, aki szüleitől a Lily nevet kapta. A mellékelt két fotóból kiderül, hogy az újdonsült édesapa is jelen volt a születésnél, mielőtt Miamiba kellett repülnie.

„Üdv a világban, édes Lily! Szívünk örömmel telibb, mint valaha – te vagy a legnagyobb ajándékunk. Nagyon szeretünk” – írta a képekhez Verstappen a közösségi oldalon.

A Miami Nagydíj médianapján nem volt jelen Verstappen: magángépe csak csütörtökön szállt fel a nizzai repülőtérről, késve utazott az Egyesült Államokba. Akkor még annyit tudtunk, hogy Kelly Piquet várandóssága utolsó napjaiban jár – Lily világra jövetelét a legjobban időzítette, édesapja is tanúja lehetett élete első óráinak.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Max Verstappen (@maxverstappen1) által megosztott bejegyzés

Több pályán is felemelhetik a bokszutcai sebességhatárt

Zandvoortban és Szingapúrban 60-ról 80 km/h sebességre emelheti a bokszutcai limitet az FIA az Autosport információi szerint – és más pályákon is változtathatnak a határon, hogy csökkentsék a bokszutcában töltött időt, ezáltal több bokszkiállásra ösztönözzék a csapatokat.

Ennek érdekében szállított a Pirelli a korábbi éveknél puhább abroncsokat Szaúd-Arábiába és Miamiba, Dzsidda azonban a törekvés ellenére egykiállásos verseny maradt. A szaúdi hétvégén összeült a Formula-1 részéről Stefano Domenicali, a Pirelli részéről pedig Mario Isola, hogy a szezon további részének opcióit mérlegeljék. Ugyancsak a stratégiai változatosság miatt fogadták el februárban kötelezőként a minimum két kiállást a Monacói Nagydíjon.

Jelenleg 80 km/h a bokszutcai felső sebességhatár a Formula-1-es helyszíneken, kivéve biztonsági okok miatt négy pályát, ahol 60 km/h a limit: ezek Melbourne, Monaco, Szingapúr és Zandvoort. A hercegségben nem biztonságos a magasabb tempó, a másik két versenynaptárban hátralevő pályán azonban apróbb bokszutcai átalakítások mellett igen – amint ezekre sor kerül, az FIA hivatalosan bejelentheti a sebességhatár megemelését. Ehhez szabályváltozásra sem lesz szükség, hiszen a sportszabályzat eleve 80 km/h limitet ír elő, kivéve, ha a versenyigazgató más határról rendelkezik.

Számítások szerint Szingapúrban a bokszutcában töltött idő 29 másodpercről 23-ra rövidül a 80-as sebességlimit mellett.

Fotó: Williams

Alonso Newey-val ebédelt: Nincs ok az aggodalomra 2026 miatt

Múlt héten az Aston Martin silverstone-i főhadiszállásán találkozott egymással Fernando Alonso és Adrian Newey, mely képek bejárták a közösségi médiát – a kétszeres világbajnok Miamiban a találkozó részleteiről is beszélt.

„Találkoztam a gyárban Adriannal, és ebédeltünk egyet. A beszélgetésünk során nem ejtettünk túl sok szót az idei évről, inkább csak egy általános párbeszédet folytattunk a csapatról, és arról, hogy milyenek az első benyomásai az Astonnál. Beszéltünk még néhány lehetséges változásról, ami a szebb és jobb jövő érdekében történhet a csapatnál” – mondta Alonso a Formula.hu jelenlétében a Miami Nagydíj csütörtöki sajtónapján.

„Mindig izgalmas vele beszélgetni, és végre együtt dolgozgatunk. Ez egy jó nap volt – azt pedig már Adrian érkezésekor is tudtuk, hogy a munkája még nem az idei, hanem a jövő évi autóra lesz hatással" – tette hozzá a kétszeres világbajnok.

 

Verstappen 2026-ra még marad a Red Bullnál kedvese bátyja szerint

Bár egyre többen találgatják, vajon Max Verstappen elhagyja-e a Red Bullt 2026-ra, a holland versenyzőhöz közel álló Nelsinho Piquet szerint erre egyelőre nincs sok esély. A háromszoros világbajnok Nelson Piquet fia, aki egyben Verstappen párjának, Kelly Piquet-nek a bátyja is, úgy véli: a címvédő pilóta legalább még egy évig marad Milton Keynesben.

„Max 2026 közepe táján fog dönteni arról, mit szeretne a jövőjével kezdeni” – fogalmazott a Pelas Pistas podcastban a brazil exversenyző. Szerinte a holland sztár nem fog elhamarkodott döntést hozni, hanem kivárja, miként alakulnak az erőviszonyok a radikálisan megváltozó technikai korszak kezdetén. „Tegyük fel, hogy a Mercedes akkorát ugrik, mint 2014-ben, akkor a többi csapatnak két-három év is kellhet a felzárkózáshoz.”

Piquet úgy véli, Verstappen Red Bull-pilótaként fogja végigversenyezni a 2026-os évet, és a szeozn során határoz majd a jövőjéről: „A döntést nyáron fogja meghozni, de csak az év végén jelenti majd be.” Szavai egybecsengenek a Red Bull-vezérigazgató Oliver Mintzlaff legutóbbi kijelentésével, miszerint „meg van győződve róla”, hogy Verstappen jövőre folytatja a közös munkát a csapattal.

verstappen-2025-1

Bearman manővere nyomán módosítanak a biztonsági autós szabályon

Egy váratlan versenyhelyzet miatt módosították a Formula–1 sportszabályzatának 55.14-es cikkelyén. Melbourne-ben egy safety car fázis során Oliver Bearman a szabályok értelmében visszavehette a körhátrányát, és megpróbálhatott volna felzárkózni a mezőny végére. A Haas azonban kihozta őt kerékcserére, s amikor visszatért a pályára, éppen a vezető csoportba, a McLarenek és Verstappen közé tért vissza – azaz ismét körhátrányba került, majd ezt követően ismét visszavette körét.

Annak érdekében, hogy hasonló helyzet a jövőben ne fordulhasson elő, a versenyigazgató mostantól jogosult lezárni a bokszutca kijáratát, amennyiben a biztonsági autó és a vezető boly épp elhalad előtte. Az FIA szerint így megelőzhető, hogy lekörözött versenyzők visszatéréskor megzavarják a sorrendet a verseny újraindítása előtt. A szabályt itt idézzük, a változtatást dőlt betűvel jelöltük:

„Miután [a lekörözöttek] megelőzték a vezető körön haladó versenyzőket és a biztonsági autót, megfelelő tempóban kell végighaladniuk a pályán anélkül, hogy előznének, és mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy felzárkózzanak a biztonsági autó mögötti sor végére. Amíg ezek az autók a pályán haladnak, hogy újra csatlakozzanak a biztonsági autó mögötti sorhoz, a versenyigazgató kizárólagos mérlegelése alapján a bokszutca kijárata lezárható, ha a biztonsági autó és a mögötte haladó sor közeledik vagy elhalad a bokszkijárat előtt.”

bearman-melbourne-2

Apai örömök: Verstappen kihagyja a mai napot

Max Verstappen kihagyja az F1-es Miami Nagydíj csütörtöki médiakötelezettségeit, ám természetesen részt vesz a versenyhétvége további részén – erősítette meg a Red Bull Racing. A holland pilóta magángépe csütörtök délelőtt még a monacóihoz legközelebbi nizzai repülőtéren tartózkodott, ami találgatásokat indított el, miért nem indult még el Floridába.

A csapat hivatalos közleménye szerint Verstappen az első gyermeke érkezését várja, emiatt marad távol a médianaptól. A Red Bull hozzátette: „Minden rendben van, Max holnap már csatlakozik a csapathoz a versenyhétvégére. További részleteket nem közlünk, hogy tiszteletben tartsuk Max és családja magánéletét.”

verstappen-pressconf-suzuka

„Micsoda vadállat!” – lenyűgöző autót villantott Russell

Gyönyörű autóval gazdagodott a Mercedes Formula-1-es csapatának versenyzője, George Russell. A brit pilóta közösségimédia-oldalán mutatta meg új autóját, egy Mercedes-AMG ONE büszke tulajdonosa lett. A jármű különlegessége, hogy a benne lévő motor a 2015-ös F1-es Mercedes motorjának átalakított verziója – egyébként pont ez volt az első F1-es versenyautó, amelyet Russell valaha vezetett. 

Az autóból mindössze 275 darab létezik a világon, 7 másodperc alatt gyorsul 0-ról 200 kilométer per órára, 15,6 másodperc alatt 300-ra. Maximális sebessége 352 kilométer per óra. 

„Az álomautóm!” – írta Russell Instagram-oldalán. „Megtiszteltetés, hogy enyém lehet ez az autó, azóta erről álmodom, hogy 2017-ben csatlakoztam a Mercedes F1-hez. Micsoda vadállat!”

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

George Russell (@georgerussell63) által megosztott bejegyzés

Művészi festéssel készül a Stake Miamira!

A Stake lett az első csapat, amely bemutatta különleges festését a hétvégi Miami Nagydíj előtt. Az egyszer használatos dizájn a csapat közleménye szerint a város pezsgő vizuális kultúrájából táplálkozik, s az új megjelenés nemcsak az autókon, hanem a bokszutcai felszereléseken és a garázsban is visszaköszön majd.

stake-miami-1

A festéshez illő különleges versenyoverált kap Nico Hülkenberg és Gabriel Bortoleto is, akik a Stake reményei szerint nemcsak teljesítményükkel, hanem megjelenésükkel is kitűnnek majd: „Ez a festés több mint egy új külső, ez Miami kreatív szellemiségének ünnepe, és annak a szándékunknak a jele, hogy új energiát vigyünk a sportba a rajongóink számára” – fogalmazott Stefano Battiston, a csapat kereskedelmi igazgatója. A Stake célja, hogy a pályán nyújtott teljesítmény mellett a stílusban és látványvilágban is emlékezeteset alkosson.

stake-miami-3

Eközben más csapatok, így a Ferrari és a Racing Bulls is beharangozták saját Miami-dizájnjukat, míg a Mercedes egy külön ruhakollekcióval készült a hétvégére.

stake-miami-2

Vettel a család miatt nem térhet vissza?

Bár Sebastian Vettel 2022 végén hivatalosan is búcsút intett a Formula–1-nek, időről időre újra felmerül a neve, ha egy versenyzői ülés megüresedik – nemrég még Lewis Hamilton is úgy nyilatkozott nemrég, hogy nem lepődne meg, ha a négyszeres világbajnok visszatérne. A legvalószínűbb célállomás az Audi lehetett volna, de a csapat már bejelentette Nico Hülkenberg és Gabriel Bortoleto szerződtetését, így Vettel esélye minimálisra csökkent.

Nem mintha a német klasszis nagyon visszavágyódna. A Sky Sports F1 német nyelvű podcastjában elárulta, hogy családi okok miatt sem folytatná a versenyzést: „A gyerekeim jelezték, hogy nem vezethetek többet” – mondta mosolyogva. – „Tényleg szeretik, hogy otthon vagyok, és ez persze nekem is jó érzés. Megtaláltam a ritmust az F1-en kívül, és sikerült fenntartanom az édes családi békét.” A háromgyermekes apuka hozzátette, már hozzászokott az új életformához.

Ami viszont nem zárható ki teljesen, az egy másfajta visszatérés: Vettel neve felmerült a Red Bull utánpótlásprogramjának élén Helmut Marko potenciális utódjaként. Bár egyre többen beszélnek erről, a korábbi világbajnok egyelőre nem adott egyértelmű választ. „Ezek nagy kérdések, amikre nincs gyors válasz” – fogalmazott sokatmondóan.

vettel-imola-2