DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat

Imolában jöhet az F1 új időmérős lebonyolítása

Az F1 új formátumú időmérős lebonyolítást szeretne meghonosítani a jövőben, melynek az a lényege, hogy a Q1-ben csak a kemény, a Q2-ben a közepes, a Q3-ban pedig a lágy keverékű abroncsokat használhatják majd a versenyzők. Az eddigi 13-ról 11-re csökkentik az egy hétvége alatt felhasználható abroncsgarnitúrák mennyiségét, hatot adnának az időmérőre és ötöt minden másra, három-három kemény és közepes, valamint négy szett lágy keverék jutna fejenként.

Több nemzetközi sajtóorgánum értesülése szerint már idén Imolában kipróbálják ezt a formátumot: a szabályok szerint idén két versenyhétvégén alkalmazhatják ezt a lebonyolítást, de nem árulták el eddig, hogy hol. Sajtóértesülések szerint Imola lesz az első, a második pedig később dől el, de egyelőre az sem eldöntött, hogy már 2024-ben bevezetik-e ezt a megoldást.

f1-pirelli-2023

fotó: Pirelli

Vowles ismét hangoztatta: Colapinto megérdemel egy F1-es ülést

A Williams csapatfőnöke, James Vowles ismét hangot adott azon meggyőződésének, hogy a csapat juniorversenyzője, a monzai F1-es debütálása óta remek teljesítményt nyújtó Franco Colapinto helyet érdemelne az F1-ben – kizárásos alapon a Saubernél, hiszen már csak ott van szabad ülés. „Franco nyers teljesítményt tud hozni a csapatnak, semmi kétség afelől, hogy a zoknit is levezeti az autóról. Megérdemli, hogy helyet kapjon a Formula–1-ben” – mondta az F1 hivatalos csatornájának a brit szakember.

vowles-5

Vowles azt is leszögezte, hogy ha Colapinto nem kap ülést 2025-re, akkor szeretnék a legjobb lehetőségeket biztosítani számára a további fejlődéshez: „A mi felelősségünk vele szemben, hogy tesztlehetőségeket biztosítsunk egy régi autóval, hogy itt lehessen és velünk dolgozzon, hogy a lehető legjobb formában tartsuk őt, hogy aztán ha lehetőség adódik, akkor élni tudjon vele.”

Az már korábban is kiderült, hogy Vowles szeretné védencét bejuttatni a Sauberhez, csakhogy a hírek szerint a svájci csapat hamarosan szerződést hosszabbít Valtteri Bottasszal – az ülésre esélyes lehet(ett) még a fiatal Gabriel Bortoleto és egyes hírek szerint Mick Schumacher is.

colapinto-5

A Ferrari nem tudta elérni Bearmant a beugrása előtt

A jövőre már a Haas állandó versenyzőjeként az F1-ben szereplő Oliver Bearman idén két remek beugrással bizonyította, hogy gyengécske F2-es szezonja ellenére is megállja a helyét a királykategóriában, melyek közül az elsőre még év elején került sor, amikor a vakbélgyulladásban diagnosztizált Carlos Sainz helyét vette át a Ferrarinál Dzsiddában. A fiatal brit egy érdekes sztorit osztott meg ennek kapcsán: elmondta, hogy a hírről való értesülése egyáltalán nem volt zökkenőmentes!

bearman-ferrari-2

„A menedzseremnek elfogyott a kreditje a telefonján, vagy valami ilyesmi, így nem tudta fogadni a hívást. Majdnem lemaradtam a versenyről, mert a menedzserem nem töltötte fel a perceit!” – idézte fel Vasseur hívásáról. „Aztán rögtön visszahívtam, mert hála istennek, volt elég mobiladatom , s ekkor közölte velem a hírt, hogy a hétvégén a Ferrarinál versenyzek.” – mondta, majd azt is elmondta, hogy Vasseur igyekezett őt megnyugtatni a hír közlése után:

„Azt hiszem, elég hamar megértette, hogy nagyon ideges vagyok abból, ahogyan beszéltem vele. Azt mondta: Ollie, nyugodj meg, minden rendben lesz. Emlékszem, azt mondtam, hogy 10 perc múlva a pályán leszek, pedig a szállodám olyan félórányira volt, de nem akartam lemaradni a lehetőségről. Oda akartam érni, és biztos akartam lenni benne, hogy meg tudom csinálni, szóval igen, az a három óra aközött, hogy megkaptam a hírt, és bepattantam az autóba az FP3-ra, nagyon gyorsan eltelt.”

bearman-ferrari-3

Schumacher: Ne becsüljük le Rob Marshall szerepét!

A Red Bullt elhagyó szakemberek sorában természetesen Adrian Newey kívánkozik az élre, de nem szabad lebecsülni annak a Rob Marshallnak a fontosságát sem, aki 17 éven át dolgozott az energiaitalosoknál, mielőtt tavaly átigazolt a McLarenhez – erre hívta fel a figyelmet a Formel1.de honlapon megjelent nyilatkozatában Ralf Schumacher:

marshall-1

„Nem szabad alábecsülni őt, több mint 20 éves tapasztalata van [valójában kicsit kevesebb – a szerk.] az Adrian Newey-val való közös munkában, rengeteget lehet ott tanulni, ezért ezek a pozíciók nagyon fontosak egy csapatnál” – mondta a többszörös nagydíjgyőztes versenyző, aki kitért a McLaren elmúlt hetekben nagy viharokat kavaró „trükkös szárnyára” is, s nincs meggyőződve arról, hogy valóban annyit számított ez a megoldás, mint amekkora jelentőséget egyesek tulajdonítottak neki:

„Nem tudom, hogy ez fontos-e a teljesítmény szempontjából. Szerintem a Mclaren marad a legerősebb autó, Lando Norrist pedig nem szabad lebecsülni, ő is ad majd egy lökést, érdekes lesz a verseny kettőjük között” – utalt Schumacher az elmúlt időben Norris és Verstappen között kibontakozó világbajnoki küzdelemre.

norris-sinagpore-2

Ismeretlen élmény Verstappen számára, ami Szingapúrban történt

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko a Formel1.de portál által közölt nyilatkozatában felidézte Max Verstappen reakcióját Lando Norris brutális szingapúri fölénye kapcsán. Mint a veterán szakember elmondta, a holland klasszis azt mondta neki, hogy „idegen számára” az a dominancia, amit brit riválisától tapasztalt, különösen a közepes gumikon:

verstappen-swearing-2

„Kilenc tizedet-egy másodpercet vert ránk körönként! Még ha a mi autónk is, mondjuk úgy, hogy optimális lett volna, akkor sem tudtunk volna ilyen időket autózni a közepes gumikon. És mindannyian csodálkozunk, hogyan csinálta” – mondta Marko, majd így folytatta: „Amikor Norris körönként kilenc tizedet-egy másodpercet ver ránk, az egy teljesen új világ . És ne felejtsük el, hogy a második stintben  Leclerc ugyanolyan gyors volt, mint Lando, majdhogynem egy kicsit gyorsabb. Szóval szinte azt mondanám, hogy számunkra a második hely olyan volt, mint egy győzelem.”

A konstruktőri cím egyre messzebbre sodródik a Red Bulltól, de Marko korábbi szavaival ellentétben teljesen még nem mondott le róla: „Optimista vagyok, hogy ha Max ismét futamokat nyer, Sergio pedig harmadik vagy negyedik helyeken tud befutni, akkor a dolgok ismét másképp fognak kinézni. De a hangsúly egyelőre elsősorban a pilóták bajnoki címén van. Ám ha ezt megszerezzük, és szerintem csak akkor lehetséges, ha Max még legalább két futamot nyer, akkor a konstruktőri bajnokságban is ígéretesebb lesz a helyzet.”

verstappen-singapore-2

A Haastól igazolt versenyzőnőt a Red Bull

Az F1-ben 2026-tól kezdve „összebútorozó” Red Bull–Ford kettős meghosszabbította együttműködését az F1 Academy sorozatot illetően, így jövőre is Red Bull Ford Academy néven fut majd az a program, mely az F1 női nevelősorozatában szereplő Red Bull-tehetségekkel foglalkozik. Ebből a társaságból kikerült a holland Emely de Heus, ugyanis a 21 esztendős holland versenyző már második szezonját futja az F1 Academyben, s a szabályok értelmében legföljebb két szezont lehet eltölteni a sorozatban.

Helyére az idén a Haas képviseletében jelenleg a bajnokság negyedik helyén álló amerikai Chloe Chamberst szerződtették, akit Chrisitan Horner így köszöntött a csapartnál: „Mindenki alig várja, hogy a Red Bull családban köszönthesse Chloe-t, aki a 2025-ös F1 Academy-szezonban a felállásunk kulcsszereplője lesz.”

chambers-redbull

„Egy olyan amerikai versenyző szerződtetése, akit a Forddal is kapcsolatban áll, izgalmas előrelépést jelent a Ford Performance-szal való partnerségünkben. A Red Bull és a Ford közös értékeket képvisel, egységesen azon vagyunk, hogy több lehetőséget biztosítsunk a fiatal és feltörekvő tehetségeknek a motorsportban, és már alig várjuk, hogy Chloe 2025-ben a Red Bull Ford színeiben pályára gördüljön.”

A kétszezonos szabály miatt egyébként komoly változások lesznek az F1 Academy mezőnyében, hiszen a Red Bull másik két „növendéke”, Hamda és Amna Al Qubaisi, a listavezető Abbi Pulling, továbbá Nerea Marti, Lola Lovinfosse, Carrie Schreiner, Jessica Edgar és a közönségkedvenc Bianca Bustamante is távozik a szezon végén.

alqubaisi

Piastri sokat tanult a kihagyott évben – de inkább versenyzett volna

Annak ellenére, hogy zsinórban háromszor nyert juniorbajnokságokat, köztük az F3-at 2020-ban és az F2-t 2021-ben, Oscar Piastri nem léphetett be azonnal az F1 kapuján, s 2022-ben egyáltalán nem versenyzett, hanem az Alpine tartalékjaként teljesített kiterjedt tesztprogramot. Bár ez kétségkívül hasznosnak bizonyult, az ausztrál versenyző ennek ellenére aligha meglepő módon hangsúlyozta, hogy a versenyzést semmilyen tesztprogram nem pótolhatja:

piastri-2021

„A versenyzés jobb lett volna, nincs olyan környezet, amelyben jobban fel tudnál készülni” – nyilatkozta Piastri az Auto Motor und Sportnak. „A tesztszezonomban elsősorban a pilótafülkén kívül tanultam meg sokat a Formula–1 világáról, többet, mint amire számítottam. Hasznos dolgokat tanultam arról is, hogyan kell mentálisan felkészülni a versenyekre, s ott voltam az összes megbeszélésen az Alpine-nál.”

„Láttam, hogy a mentális megközelítés szempontjából nem lehet összehasonlítani a junior kategóriákkal” – folytatta az ausztrál. „Ez más játszótér, amihez az autó fejlődése is hozzájárul, hiszen az F3-ban vagy az F2-ben azzal az autóval kell dolgoznod, amit kapsz. Bizonyos, hogy értékes volt mindezt úgy magamba szívni, hogy közben nem kellett nyomás alatt teljesítenem, de ha választani lehetne, ma is azt választanám, hogy egyből folytassuk az F2 után.”

piastri-baku-podium

Mansell: Norris ostoba hibát követett el Ausztriában

Az 1992-ben világbajnoki címet szerző Nigel Mansell meglehetősen kritikusan nyilatkozott honfitársáról, a 11. britként világbajnoki címet szerezni vágyó Lando Norrisról, aki szerinte hatalmas hibát követett el Ausztriában, amikor a kiesésével végződő kockázatos támadást indított Max Verstappen ellen: „Nem lehet kívülről megelőzni egy többszörös világbajnokot. És az a futam az övé lehetett volna” – mondta a 71 éves egykori versenyző, akit arról kérdeztek, hogy a McLaren hibázott-e azzal, hogy nem állították be már a szezon korábbi szakaszában Piastrit Norris mögé.

norris-austria-defekt-dppi

„Nem igazán, mert mindkét pilóta követett el hibákat a szezon elején. Lando ostoba hibája Ausztriában 25-26 pontot jelentett, szóval mindenfélével lehetne érvelni” – felelte Mansell. „Úgy gondolom, hogy a McLaren hihetetlenül profi módon viselkedett mindkét versenyzővel. Lenyűgöző munkát végeztek értük, és gratulálni kell nekik” – fejtette ki a brit „oroszlán”, s nem csak ezért illette dicsérő szavakkal a wokingiakat, hanem az elmúlt időszak kommunikációjáért is:

„Előálltak és megosztották velünk az álláspontjukat arról, hogy mi fog történni az év hátralévő részében” – mondta, majd hangsúlyozta, hogy Norris sorsa a saját kezében van: „Szerintem most Landón múlik minden, mert legalább olyan gyorsnak, ha nem gyorsabbnak kellene lennie, mint Oscar, és meg kell csinálnia. És ahogy ő maga is mondta, szeretné a sikert saját érdemei alapján elérni.”

Fotó: DPPI

Ez jelentheti Mick Schumacher F1-es karrierjének végét

Helmut Marko, a Red Bull F1-es alakulatának tanácsadója szerint abban az esetben, ha a Sauber Valtteri Bottas szerződésének meghosszabbítása mellett dönt 2025-re, az Mick Schumacher F1-es pályafutásának a végét eredményezheti. Marko szerint tehát a Sauber lehet Mick utolsó esélye – jelen állás szerint azonban vajmi kevés esély van arra, hogy a Mattia Binottóék a 25 éves németet válasszák...

„A Sauber jövőre biztosan nem lesz győztes autó. Ez azt is jelenti, hogy nem lesz nyomás a két versenyzőn – ha nem teljesítenek elég jól, 2026-ra még lehet változtatni.”

„Ha Schumacher nem kapja meg ezt az ülést, akkor véleményem szerint az F1-es történet véget ér számára. Ha ez így alakul, akkor az endurance versenyzésre kellene koncentrálnia, hiszen ott nagyon sikeres tudott lenni” – tette hozzá Marko.

KTM-vezetéssel indult a japán MotoGP-hétvége

Néhány nappal az Indonéz Nagydíj után már Japánban versenyez a hétvégén a MotoGP mezőnye, amelynek első pénteki edzését némi eső is megzavarta Motegiben. Ezen a gyakorláson Francesco Bagnaia zárt az élen Jorge Martin előtt, de persze a lényeg a helyi idő szerint délutáni egyórás tréning volt, amelyen eldőlt, melyik tíz versenyző jut automatikusan a kvalifikáció második fázisába.

Ezen az edzésen Brad Binder bizonyult a leggyorsabbnak, a KTM ráadásul rajta kívül is erősnek tűnt, hiszen Pedro Acosta pedig negyedik helyet szerzett. Kettejük közé Marc Marquez és a vb-éllovas Martin fért be, míg mögöttük a nagyot bukó Enea Bastianini következett. Maverick Vinales zárt hatodikként, megelőzve a címvédő Bagnaiát, míg a top 10-be és ezáltal a Q2-be Alex Marquez és a két VR46-os jutott még be – épp csak kiszorítva ezzel onnan a végén eleső Jack Millert, illetve a remeklő hazai hőst, Takaaki Nakagamit az LCR Hondán.

motogp-binder-motegi-day1

A Honda kapcsán amúgy fontos fejlemény, hogy megszerezték az Apriliától Romano Albesianót technikai igazgatónak, míg a noalei gyártónál Fabio Sterlacchini veszi át ezt a posztot – erről bővebben a Formula MotoGP Facebook-csoportunkban írtunk.

A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Brad Binder KTM 1'43.436  
2. Marc Márquez Gresini Ducati 1'43.469 0.033
3. Jorge Martín Pramac Ducati 1'43.568 0.132
4. Pedro Acosta Gas Gas Tech3 1'43.583 0.147
5. Enea Bastianini Ducati 1'43.605 0.169
6. Maverick Viñales Aprilia 1'43.720 0.284
7. Francesco Bagnaia Ducati 1'43.754 0.318
8. Álex Márquez Gresini Ducati 1'44.033 0.597
9. Fabio di Giannantonio VR46 Ducati 1'44.082 0.646
10. Marco Bezzecchi VR46 Ducati 1'44.209 0.773
11. Jack Miller KTM 1'44.239 0.803
12. Takaaki Nakagami LCR Honda 1'44.258 0.822
13. Franco Morbidelli Pramac Ducati 1'44.326 0.890
14. Fabio Quartararo Yamaha 1'44.401 0.965
15. Aleix Espargaró Aprilia 1'44.470 1.034
16. Joan Mir Repsol Honda 1'44.670 1.234
17. Johann Zarco LCR Honda 1'44.685 1.249
18. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'44.694 1.258
19. Augusto Fernández Gas Gas Tech3 1'44.869 1.433
20. Alex Rins Yamaha 1'44.950 1.514
21. Luca Marini Repsol Honda 1'45.118 1.682
22. Lorenzo Savadori Trackhouse Aprilia 1'45.863 2.427
23. Remy Gardner Yamaha 1'46.716 3.280

A McLaren csak örül annak, ha az F1-es riválisok a hátsó szárnyukon rugóznak

A Formula-1-es Azerbajdzsáni Nagydíj után került technikai szempontból középpontba a McLaren trükkös hátsó szárnya, amely a „mini-DRS” elnevezést kapta. A riválisok panaszára reagálva az FIA ugyan jelezte, hogy a megoldás szabályos volt és minden terheléses teszten átment, mégis módosítást kértek a wokingiaktól – igaz, a csapat állítja: maguktól változtatnak a szárnyon, amely konfigurációt egyébként talán már nem is fogjuk látni idén.

Mindenesetre Andrea Stella, a McLaren F1-es csapatfőnöke csak örül annak, hogy az ellenfelek az ő szárnyukkal vannak elfoglalva – már csak azért is, mert szerinte nem abban rejlik a konstruktőri vb-éllovas gárda titka:

„Úgy vélem, csak jó hír, ha ekkora figyelem irányul a hátsó szárnyunkra, mert ez azt jelenti, hogy az ellenfelek nem magukra figyelnek. A Formula-1-ben annyira apróságokon múlnak a dolgok, annyira összetett. Mindig mondom a csapatnak, hogy csak magunkra figyeljünk. Szóval amikor azt látom, hogy ekkora figyelem irányul ránk a többi csapat részéről, az azt jelenti, hogy ezzel dolgoznak, ezt elemzik, erről beszélnek az FIA-val. Időt és energiát pazarolnak arra, hogy olyasmit kergessenek, ami szerintem szimpla figyelemelterelés. Szóval számunkra a McLarennél ez csak jó hír.”

f1-mclaren-szarny

„Félelmetes volt elmondani a főnökömnek” – Hamilton a ferraris átigazolásról

Február 1-jén vált hivatalossá, hogy Lewis Hamilton a szezon végén 12 év után elhagyja a Mercedest, jövőre pedig már a Ferrarinál fog versenyezni az F1-ben. Mindezt a Mercedes-főnök Toto Wolff-fal egy reggeli keretében közölte – most a The Times hasábjain arról beszélt a pilóta, hogy milyen érzések voltak benne ekkor és azóta:

„Hullámvasútszerűek voltak az érzelmek attól a pillanattól kezdve, hogy aláírtam a szerződést. A főnökömnek elmondani például félelmetes volt. De nagyon izgalmas ez, mert emlékszem, ahogy gyerekként Michaelt [Schumachert] néztem. Minden pilóta nézte azt az autót, és azon gondolkodik, hogy milyen lenne beülni abba a vörös pilótaülésbe.”

Hamilton megjegyezte: a búcsú érzése az egész szezonon átível nála, hiszen minden egyes nagydíjhétvégén utoljára van a csapatával az adott helyszínen, és minden futammal egyre közeledik a pillanat, amikor elválnak az útjaik.

f1-wolff-hamilton-mercedes

Horner állítja: több mint 200 embert szerződtettek a Mercedestől

A Red Bull az utóbbi időben leginkább azzal került be a hírekbe, hogy folyamatosan veszíti el a szakembereit. Az elmúlt hónapokban bejelentették Adrian Newey tervezőzseni, Jonathan Wheatley sportigazgató és legutóbb Will Courtenay stratégiai vezető távozását. Jos Verstappen vezetésével sokan a világbajnok F1-es istálló szétesését vizionálják, az emiatt okolt és támadott Christian Horner csapatfőnök azonban a Channel 4-nek arról beszélt, hogy eközben komoly toborzás is zajlik:

„Azt hiszem, közel 250 embert vettünk fel az elmúlt 12 hónapban a teljes projekten és főleg a vadonatúj motorrészlegre, amelyet építünk. Nem beszélünk arról a több mint 200 emberről, akit a Mercedestől hoztunk el. Komoly fókusz helyeződik arra a két emberre, akik távoznak, mivel kicsit ismertebb az arcuk a nyilvánosságban” – fogalmazott Horner. A Red Bull-vezér persze elismeri, hogy joggal került Newey és Wheatley búcsúja is a rivaldafénybe, hiszen számos sikert értek el közösen, de a csapatfőnök állítja: felkészültek erre a helyzetre. „Ők két nagyobb formátumú név. A valóság viszont az, hogy ők csak két ember abból a kétezerből, akik a csoportunkon belül dolgoznak” – tette hozzá Horner.

f1-horner-redbull

Más rajtszámmal fog versenyezni Lawson az F1-ben, mint tavaly

Múlt héten vált hivatalossá, hogy a 2024-es Formula-1-es szezon hátralévő hat nagydíján Daniel Ricciardo helyett Liam Lawsont láthatjuk a Visa Cash App RB egyik autójában. Tavaly már öt futamot teljesített az új-zélandi az F1-ben, amikor szintén Ricciardót helyettesítette az ausztrál zandvoorti csuklótörése után. Akkor a #40-es számot láthattuk az AlphaTauriján, most viszont a #30-as lesz Lawson rajtszáma – írja a Speedcafé szakoldal.

Ennek oka pedig az, hogy tavaly csupán beugró, helyettesítő pilóta volt Lawson, és ilyen esetekben a csapatok számára automatikusan osztanak ki rajtszámokat. Most viszont ténylegesen is átveszi Ricciardo helyét a fiatal új-zélandi, aki így már a saját maga által választott állandó rajtszámmal fog indulni. Ez pedig a #30-as lesz, amely nagyjából végigkísérte Lawson karrierjét: először még a Formula First bajnokságban használta azt, legutóbb pedig a 2021-es DTM-idénye során láthattuk az autóján.

f1-lawson-2023

Alonso: Egy F1-es pilótának megfelelően kell viselkednie

Az Aston Martin szponzora, a Cognizant által nemrég tartott eseményen a spanyolnak azt a kérdést tették fel, hogy az F1 globális rajongótáborának mérete nyomást gyakorol-e a versenyzőkre.

„Nincs nyomás” – válaszolta a 43 éves versenyző. „Szerintem a nyomás a csapatoktól, a szponzoroktól és attól van meg, hogy vasárnap eredményt hozzunk. Amit a rajongók a versenyzőkre gyakorolnak, az szerintem az óriási felelősség, mert sok ember számára példakép vagy, így megfelelően kell viselkedned, és készen kell állnod arra, hogy példakép legyél, amikor akarod, és amikor nem akarod, akkor is meg kell tenned.”

„Amikor olyasmit akarsz mondani, ami nem helyes, akkor vissza kell tartanod magad, és politikailag korrektnek kell lenned... amikor pilótaként szerepelsz, vagy a nyilvánosság reflektorfényében vagy, akkor megfelelően kell viselkedned.”

f1-alonso-aston

Steiner is véleményt formált az F1 „káromkodásügyében”

A Formula-1-es Szingapúri Nagydíj óta az egyik legfőbb beszédtémát a káromkodásügy jelenti a száguldó cirkuszban és az autósportban azok után, hogy Max Verstappen közmunkára ítélték, amiért egy sajtótájékoztatón az „el volt b*szódva” kifejezést használta – amire reagálva a regnáló világbajnok aztán az időmérő utáni eseményen tüntetőleg csak egy-két szavas válaszokat adott. Most megszólalt a kérdésben az F1 talán legismertebb káromkodója, a Netflix Drive to Survive sorozata révén többek között a trágárkodásaival hihetetlen népszerűségre szert tevő Günther Steiner:

f1-steiner-haas

„Sosem hallhattatok káromkodni egy sajtótájékoztatón vagy bármi hasonlón” – szögezte le a Haas volt csapatfőnöke a Red Flag podcast adásában. „Nem hiszem, hogy túlzó, ami történt. Max az autójával kapcsolatban magyarázott, nem egy emberről. Választhatott volna más szavakat? Igen. Egy sokat használt kifejezést használt, igen. Talán nem volt helyes. De ez baj? Talán nem. Eléggé a határt képviselem ebben a kérdésben. A verseny közben a rádióban teljes mértékben meg tudom érteni, hiszen magas az adrenalinszint. Amit ott mondasz, azt nem gondolod komolyan. Az F1 nagyon jól teszi, ha kisípolja azt a két szót. Nem hiszem, hogy szükséges volt ebből ekkora ügyet csinálni…”

Steiner az FIA egy másik korábbi ügyével állította párhuzamba a mostani esetet: „Számomra ez nagyon hasonlít az ékszerügyhöz. 2024-ben vagyunk. Valaki fülbevalót visel? Elmondhatatlanul nem érdekel!”

Verstappent nem aggasztja a versenymérnöke előléptetése

Nemrég jelentette be a Red Bull, hogy – Jonathan Wheatley sportigazgató Audihoz való távozására reagálva – némileg átszabják a versenycsapat struktúráját. Ennek egyik nagy nyertese pedig Gianpiero Lambiase, aki mostantól a teljes versenyrészleg vezetője lesz – azon túl, hogy továbbra is megmarad Max Verstappen versenymérnökének, amely pozíciót a holland 2016-os megérkezése óta betölt.

Amikor Verstappent arról kérdezték, hogy aggasztja-e, hogy a ’GP’ becenévre hallgató mérnöke más feladatot is vállal a csapatnál, a regnáló F1-es világbajnok rámutatott: Lambiase a versenymérnökök vezetőjeként már eddig is nagyobb szerepkörrel rendelkezett. „Nem, nem aggaszt. Mármint úgy értem, amúgy is már több feladatot látott el, nem csak az én versenymérnököm volt. Úgyhogy ezt szerintem jól átgondolták, és ezzel némileg szétosztják a terhelést. Szóval részemről ez rendben van” – fogalmazott a 27 éves pilóta.

f1-verstappen-lambiase-redbull

Argentína újra bejelentkezhet az F1-es nagydíjrendezésért

Franco Colapinto williamses szezonközi debütálása révén bő két évtized után ismét van Formula-1-es versenyzőjük az argentinoknak, s a hírek szerint ennek köszönhetően hirtelen nagyon megugrott a száguldó cirkusz népszerűsége a dél-amerikai országban – olyannyira, hogy még az is felmerült, hogy újra vendégül lássák a sportot! A legutóbbi Argentin Nagydíjat 1998-ban rendezték az F1-ben a Buenos Aires-i Autódromo Oscar y Juan Gálvez versenypályán. Bár a 2010-es évek elején felmerült, hogy az ország újra bekerülne az F1-es naptárba, szerződéskötésig nem jutottak Bernie Ecclestone-bal.

Most azonban Daniel Scioli, Argentína turisztikai, környezetvédelmi és sportminisztere a La Agencia de Viajes ügynökségnek nyilatkozva arról beszélt, hogy egyeztetett Javier Milei elnökkel és Karina Milei elnökségi főtitkárral, hogy mindent megtegyenek azért, hogy visszavigyék a dél-amerikai államba az F1-et. Scioli a hírek szerint ellátogat majd november elején a szomszédos Brazíliában sorra kerülő Sao Pauló-i Nagydíjra, hogy ott kezdjék meg minderről a tárgyalásokat.

f1-colapinto-argentina

A RacingNews365.com megjegyzi: az említett Buenos Aires-i pálya eléggé leromlott állapotban van, és ahhoz is nagyságrendileg 20 millió dolláros beruházás kellene, hogy az FIA Grade 2-es besorolást adjon neki – miközben az F1-es futamrendezéshez Grade 1-es szint kell. Argentína másik pályája, a MotoGP-ből ismert Termas de Rio Hondo ugyancsak Grade 2-es besorolású jelenleg. S ha már szóba került a MotoGP: érdekesség, hogy épp a Milei-kormány megszorításai miatt fújták le az idei argentin viadalt (amely azonban a jövő évi naptárba újra bekerült).

Az ügy kapcsán egyébként utazó tudósítónk, Mészáros Sándor is jelezte a Formula Podcast szingapúri futamértékelő adásában (amelyet lentebb lehet meghallgatni), hogy a versenyen találkozott az Argentin Nagydíj korábbi promóterével, aki nem csinált titkot abból, hogy valóban szeretnék feltámasztani a futamot Colapinto szereplése kapcsán:

„Ha Whiting lett volna Masi helyén, Lewis nyolcszoros világbajnok lenne” – Steiner

Nemrég készült el Günther Steiner második könyve, amely az Unfiltered (szabad fordításban: „Szűrő nélkül”) címet viseli. A Haas volt F1-es csapatvezetője ebben többek között az FIA-val kapcsolatban is megfogalmaz kritikát: mint írja, Charlie Whiting versenyigazgató 2019 eleji halála után a Nemzetközi Automobil Szövetség már nem hibáztatható a melléfogásaikért és elvesztette az alázatosságát.

Steiner konkrétan felemlegeti a botrányos végjátékot hozó 2021-es Abu Dhabi Nagydíjat is, ahol Whiting utóda, Michael Masi nem a szabálykönyvben előírtaknak megfelelően indította újra a futamot az utolsó körre, így a frissebb lágy gumikon lévő Max Verstappen megelőzte Lewis Hamiltont, és ezzel megnyerte a világbajnokságot.

„Bárhova is húz ebben az ügyben a szívünk – és igen, egyetértek, fantasztikus szórakozás volt –, szabályozási szempontból biblikus méretű szarság volt az egész, és függetlenül attól, milyen döntést hozott volna Charlie Whiting Michael Masi helyében, sokkal kevésbé lett volna vitatott és kínos” – írja Steiner, majd hozzáteszi: „Ó, b*ssza meg, hát mind tudjuk, mit csinált volna Charlie. Ha ő lett volna a kormánynál, Lewis nyolcszoros világbajnok lenne.”

f1-verstappen-hamilton-2021

Perez reagált a visszavonulásáról szóló pletykákra

Egyes sajtóértesülések szerint Sergio Perez a Mexikóvárosi Nagydíjon a visszavonulását jelentheti be, nemrég dr. Helmut Markónak is felvetették mindezt, aki úgy reagált rá, hogy érdekes, de most hallja ezt először. Hasonló pletykákat már tavaly is hallhattunk a mexikói pocsék produkciója kapcsán, de akkor nem történt meg, és a Red Bull pilótája most is cáfolta a híresztelést: közösségi oldalán egy jelenetet posztolt, ami a Wall Street farkasa című filmből származik, és amelyben Leonardo di Caprio azt jelenti ki, hogy nem távozik,

„Nem hiszem, hogy az FIA jó munkát végez”

Központi téma jelenleg a világ autósportjában az FIA káromkodásokat visszaszorító, és főleg az ezt büntető hozzáállása – az F1-ben Max Verstappent ítélték közösségi munkára egy olyanért, ami még csak nem is káromkodás, míg a WRC-ben Sebastien Ogier kritikájára reagált úgy a felügyelő testület még az Akropolisz Ralin, hogy pénzbüntetéssel sújtotta.

Ogier a hétvégi Chile Ralin aztán hasonlóan reagált erre, mint ahogy Verstappen Szingapúrban, jelezte, hogy az FIA miatt nem hajlandó részletes nyilatkozatokat adni, legalábbis a közvetítésben – és nyilvánvalóvá tette, hogy az FIA vezetése adta a tudtára, hogy fogja be a száját. Több  WRC-pilóta is tett utalást erre a viselkedésre, Ott Tanak, Adrien Fourmaux, vagy éppen Yohan Rossel is, de az F1-ben sem múlik ez a téma: most éppen Jos Verstappent kérdezte erről az Autosport, aki így válaszolt:

„Szerintem ez a legnevetségesebb dolog, de az F1 mellett már a raliban is ezt látjuk. Nem hiszem, hogy az FIA jó munkát végez, de nem fogok erről sokat mondani!” – fogalmazott Max Verstappen édesapja a hétvégi belgiumi raliversenyen, ahol rajthoz állt.

f1-verstappen-jos

fotó: Red Bull Content Pool