DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 22. hétfő
Motor

Repsol Honda, avagy közel 20 éve a sikert hajkurászva

A Repsol spanyol kenő- és üzemanyag gyártó cég 1995 óta névadó szponzora a HRC gyári csapatának a MotoGP-ben. Az immáron közel 20 éve Repsol Honda névre hallgató alakulat azóta tíz világbajnoki címet nyert hat különböző versenyző jóvoltából.

A Repsol Honda tehát gyakorlatilag 1995 óta létezik, amikor is kapásból világbajnoki címmel debütált az új néven futó HRC gyári csapat a világbajnokságon. A legendás Mick Doohan sikeres címvédésének köszönhetően első igazán nagy volumenű sikerét aratta a gárda, amelyet aztán zsinórban további négy bajnoki aranyérem követett. Doohan 1996-ban "™97-ben és "™98-ban is a legjobbnak bizonyult a Honda csodamasináján, az NSR500-ason, miközben a többi márka pilótái és versenygépei tulajdonképpen elbújhattak a HRC motorjai mögött. 1995-ben a Yamaha és a Suzuki úgy-ahogy még tartotta magát, hiszen képesek voltak beverekedni magukat az év végi top3-ba, viszont a "™90-es évek második fele már inkább a Hondáról szólt. 1996-ban az első négy, az azt követő két évben pedig az első öt helyen zárt hondás pilóta. 1999-ben aztán jött a nagy vízválasztó: Doohan egy igen súlyos sérülés miatt kénytelen volt karrierjét befejezni és bár csapattársa, Alex Criville újabb bajnoki címet szállított a Repsol Hondának, feltűnt a színen a többi gyártó is. Az 1998-as vb-második Biaggi például a yamahához szerződött és a Suzuki is feltámadni látszott Kenny Roberts Jr. alatt.



1998-ban és 1999-ben nagy erőkkel vonult fel a Repsol Honda

2000-ben a Repsol Honda még csak árnyéka sem volt korábbi önmagának, ugyanis a vb-címvédő Criville mindössze egyetlen alkalommal tudott nyerni a szezon során és az összetettbeli kilencedik lett. A HRC új reménysége, Valentino Rossi azonban annak ellenére, hogy még csak első évét futotta az 500-asok között, harcban volt a bajnoki címért így számítani lehetett rá, hogy az olasz előbb-utóbb a gyári csapatnál köt ki. 2001 még az előző évnél is kevesebb sikert hozott a Repsol Hondának mivel versenyzőik (Criville és Ukawa) egyetlen győzelmet sem tudtak szerezni, ráadásul év végén egy kezünkön megszámlálhattuk dobogós helyeik számát.

Rossi 2002-ben tarolt az új RC211V-vel

2002 több szempontból is mérföldkő volt a MotoGP és a Repsol Honda számára is: Egyrészről megjelentek a négyütemű 990ccm-es motorok, másrészről megérkezett a Repsol Hondához Valentino Rossi, aki az előző két évben ugyan Hondával versenyzett, azonban nem a hivatalos gyári alakulat, hanem a privát csapatként számon tartott Nastro Azzurro Honda Team színeiben. A Honda RC211V névre keresztelt versenygépe győzelemmel debütált a szezonnyitó suzukai nagydíjon Rossi pedig további tíz diadalt szerzett motorján abban az évben. (A "Doktor" például ebben a szezonban állította be azt a rekordot, amit a mai napig senki sem tudott megdönteni, vagyis, hogy egy esztendőn belül, zsinórban egymás után hét futamon volt a legjobb.) Rossi végül 140 ponttal yamahás honfitársa, Max Biaggi előtt megszerezte a bajnoki címét és 2003-ban is hasonló magabiztossággal zárt az élen.

Rossi távozása után ésszerű döntésnek tűnt a tapasztalt Barros szerződtetése, azonban a brazil nem tudta a tőle elvárt eredményeket produkálni

2003 végén azonban újabb jelentős fordulat következett be a Repsol Honda történetében, hiszen Valentino Rossi a Yamahához szerződött és bár a HRC meggyőződése volt, hogy motorjuk technikai fölényének köszönhetően az olasz nélkül is folytatódik sikersorozatuk, ezt a fajta szemléletet egy idő után el kellett vetniük. A Honda ugyan továbbra is versenyképes volt, azonban a gyári csapat pilótái 2004-ben és 2005-ben is elmaradtak a Gresini Racing (Sete Gibernau, majd Marco Melandri) és a Pons Racing (Max Biaggi) versenyzőitől. 2006-ban végül egy csipet szerencsének, valamint Nicky Hayden kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően (aki végigkövette a 2006-os szezont bizonyára tudja, hogy számtalan dolog történt még abban az évben) ismét a Repsol Hondához került a vb-cím.

Marc Marquez, a Repsol Honda legújabb sikertörténetének szerzője

A 2007-ben 800ccm-es éra beköszöntét egy elhibázott konstrukcióval és ezzel együtt sikertelen címvédéssel kezdte a Honda gyári csapata az elkövetkezendő három év pedig a Ducatihoz és a Yamahához való felzárkózás jegyében telt. Persze hozzátartozik az igazsághoz, hogy a csapat elsőszámú versenyzőjét, Dani Pedrosát, évről évre komoly sérülések és egyben pechsorozat sújtotta, ami miatt a spanyol vb-esélyei rendre tovaszálltak. A Hondának végül a Ducatitól érkező Casey Stoner adott új lendületet, aki a régi, dicső időket idézve szerezte győzelmeit az immáron RC212V jelzésű motoron. Ahogyan azonban öt évvel korábban Haydennek, úgy az ausztrálnak sem sikerült a címvédés 2012-ben, vagyis a vb-cím újfent egy másik márka versenyzőjéhez került. Idén aztán óriási meglepetésre az újonc Marc Marquez, a Repsol Honda legújabb szerzeménye lett a MotoGP legjobbja, fiatalsági rekordokat döntve és egyéb csúcsokat beállítva. A Repsol Honda színeiben utoljára Valentino Rossi volt képes két egymás utáni évben vb-címet szerezni (2002 és 2003), így a kérdés az, hogy sikerül-e a csapatnak jövőre a duplázás. Akár Marquez, akár Pedrosa jóvoltából.

A Repsol Honda versenygépei (1995 - 2013)

1995 NSR500 - Mick Doohan (7 győzelem, 3 második hely, vb-cím)

1996 NSR500 - Mick Doohan (8 győzelem, 4 második hely, vb-cím)

1997 NSR500 - Mick Doohan (12 győzelem, 2 második hely, vb-cím)

1998 NSR500 - Mick Doohan (8 győzelem, 3 második hely, vb-cím)

1999 NSR 500 - Mick Doohan (1 második hely, vb 17. hely)

2000 NSR 500 - Alex Criville (1 győzelem, 1 második hely, vb. 9. hely)

2001 NSR500 - Alex Criville (1 második hely, 1 harmadik hely, vb. 8. hely)

2002 RC211V - Valentino Rossi (11 győzelem, 4 második hely, vb-cím)

2003 RC211V - Valentino Rossi (9 győzelem, 5 második és 2 harmadik hely, vb-cím)

2004 RC211V - Alex Barros (1 második hely, 2 harmadik hely, vb. 4. hely)

2005 RC211V - Max Biaggi (2 második hely, 2 harmadik hely, vb. 5. hely)

2005 RC211V - Nicky Hayden (1 győzelem, 2 második és 3 harmadik hely, vb. 3 hely)

2006 RC211V - Nicky Hayden (2 győzelem, 3 második és 5 harmadik hely, vb-cím)

2006 RC211V - Dani Pedrosa (2 győzelem, 2 második és 2 negyedik hely, vb. 5. hely)

2007 RC212V - Nicky Hayden (3 harmadik hely, vb. 8. hely)

2008 RC212V - Dani Pedrosa (2 győzelem, 5 második és 4 harmadik hely, vb. 3. hely)

2009 RC212V - Dani Pedorsa (2 győzelem, 3 második és 6 harmadik hely, vb. 3. hely)

2010 RC212V - Dani Pedrosa (4 győzelem, 5 második hely, vb. 2. hely)

2011 RC212V - Casey Stoner (10 győzelem, 1 második és 4 harmadik hely, vb-cím)

2012 RC213V - Casey Stoner (5 győzelem, 1 második és 4 harmadik hely, vb. 3. hely)

2013 RC213V - Marc Marquez (6 győzelem, 6 második és 4 harmadik hely, vb-cím)

P1Race.hu

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: