A MotoGP harmadik, a Q2-be való bejutásról döntő szabadedzése szombat délelőtt 9:55-kor vette kezdetét a brnói ringen. A 45 perces tréninget megelőzően az első két szabadedzés összesített eredménysora alapján a gyári Ducati versenyzője, Nicky Hayden állt a még utolsó bejutást érő 10. helyen, így az edzést megelőzően egy dolog biztos volt: aki egyenes ágon kvalifikálni akarja magát a délutáni Q2-be, annak Hayden tegnapi 1:57.896-os idejénél mindenképp jobb időt kell elérnie.
De valószínűleg ennél is jobbat, hiszen szinte borítékolható volt, hogy a tegnapi FP2-höz képest ma reggel tovább gyorsul majd az egész mezőny. Ennek az időjárás sem szabott gátat, hiszen szombaton is kellemes, napos idő fogadta a versenyzőket a pályán, akik így száraz körülmények között dönthették el egymás között, ki az, aki egyből bejut a Q2-be, és ki az, akinek délután túlóráznia kell majd picit a Q1-ben.
Az első gyorskörök megfutása után Jorge Lorenzo állt az élre, ám 1:56.564-es ideje 64 ezreddel még elmaradt Stefan Bradl tegnapi abszolút legjobbjától, így összességében továbbra is az LCR Honda német motorosáé volt a hétvége eddigi csúcsideje. Lorenzo egyébként ma reggel sokkal gyorsabban kezdett, mint a többiek, Marc Marqueznek is több mint egy másodpercet osztott ki az első gyorskörökben, csapattársát, a 2. helyen rangsorolt Valentino Rossit pedig majd 8 tizeddel előzte.

Szombat reggel Marquez állt a hondás üldözőboly élére
Mindez tényleg csak a legelső gyorskörökre volt igaz, az első 10 perc végén ugyanis már Marquez állt az élen, a Repsol Honda fiatal spanyolja 26 ezreddel, majd következő gyorskörével 101 ezreddel furakodott be Lorenzo elé. 1:56.463-as ideje már egy hajszállal Bradl tegnapi legjobbjánál is jobbnak bizonyult. Nem lehetett nem felfigyelni Bradley Smith remeklésére sem, a Tech3 Yamaha fiatal britje ugyanis az első 10 perc végén Rossit megelőzve a 3. helyen állt a rangsorban.
Lorenzo válasza sem váratott sokáig magára, így tovább folytatódott a pingpong a Yamaha és a Honda között. A világbajnoki címvédő 1:56.322-vel vette vissza a vezetést, amikor még félóra volt hátra az edzésből. összesítésben a 9-10. helyet továbbra is a gyári Ducati kettőse, Andrea Dovizioso és Hayden foglalta el, így a mögöttük levőknek őket kellett volna letaszítaniuk a még utolsó, egyenes ági Q2-be jutást érő helyekről. Dani Pedrosa picit visszafogottabb tempóban kezdte az edzést, de az első negyedóra végén már az ő nevét is a top3-ban, a 3. helyen olvashattuk.
Félidőben még mindig Lorenzo vezetett Marquez, Pedrosa, Rossi, Smith, Bradl, Crutchlow, Bautista, Dovizioso és Hayden előtt, utóbbi két pilóta tovább tudott javítani saját legjobbján, így immár 1:57.542-re módosult a Q2-be jutást érő szintidő. Ettől a többiek egyelőre nagyon messze voltak, hiszen a 11. helyen rangsorolt Andrea Iannone erejéből csak egy 1:58-as időre futotta az edzés első felében.

Iannone nagy akarásának most nyögés lett a vége
Néhány perc múlva Iannone megfutott egy 1:57.862-es időt, ami már csak két tizedre volt Hayden legjobbjától, így felcsillant a remény, hogy legalább némi izgalom lehet majd a biztos bejutást érő helyekért folyó harcban. összességében viszont meglehetősen álmoskás tempóban zajlott az edzés, amelyet leginkább a vihar előtti csend jellemzett. Iannone azonban nem hagyta annyiban a dolgot. 10 perccel a leintés előtt új stratégiát ötölt ki, és szorosan tapadva Rossi hátsó kerekére, a "Doktor" szélárnyékéban kezdte meg legújabb gyorskörét. A Pramac Ducati olasz motorosa ezután próbált végig tapadni Rossira, ami egészen addig működött is, amíg el nem esett. Iannone tehát megpróbálta, de a privát Ducatinak az a tempó sok volt abban a kanyarban, ami a gyári Yamahának még nem. Az olasznak komolyabb baja nem esett, de bukásával lényegében keresztet vethettünk a további izgalmakra, az utolsó 5 percbe fordulva egyértelműnek tűnt, ki lesz az a 10 pilóta, aki egyenes ágon a Q2-ben folytathatja.
Rossi egyébként a következő gyorskörében tovább tudott gyorsulni, és felugrott Lorenzo és Marquez mögé a 3. helyre. Ezzel megint kialakult az élen a Yamaha-Honda sorminta, legalábbis az első 5 helyen, Pedrosával és Crutchlow-val bezárólag. Emlegetett szamár! Amint leírtam Crutchlow nevét, a brit pilóta odapörkölt egy 1:56.156-os időt a többiek orra alá, amivel egy perccel a leintés előtt átvette a vezetést. Ezzel az idővel már nem is tudtak mit kezdeni a többiek, így a Cseh Nagydíj harmadik szabadedzését Crutchlow nyerte Lorenzo, Marquez, Rossi és Pedrosa előtt. A top10-be Smith, Bradl, Dovizioso, Bautista és Hayden fért még be, így ők jutottak be egyenes ágon a Q2-be. A többiek a Q1-ben mérkőzhetnek majd meg a további két továbbjutást érő helyért.
A negyedik, már tét nélküli szabadedzést 13:30-tól rendezik.
A harmadik szabadedzés végeredménye:
| 1 | Cal CRUTCHLOW | Monster Yamaha Tech 3 | 1:56.156 |
| 2 | Jorge LORENZO | Yamaha Factory Racing | 1:56.322 |
| 3 | Marc MARQUEZ | Repsol Honda Team | 1:56.366 |
| 4 | Valentino ROSSI | Yamaha Factory Racing | 1:56.486 |
| 5 | Dani PEDROSA | Repsol Honda Team | 1:56.642 |
| 6 | Alvaro BAUTISTA | GO&FUN Honda Gresini | 1:56.921 |
| 7 | Bradley SMITH | Monster Yamaha Tech 3 | 1:56.956 |
| 8 | Stefan BRADL | LCR Honda MotoGP | 1:57.055 |
| 9 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati Team | 1:57.196 |
| 10 | Nicky HAYDEN | Ducati Team | 1:57.542 |
| Nem jutottak be egyenes ágon a Q2-be: | |||
| 11 | Andrea IANNONE | Energy T.I. Pramac Racing | 1:57.862 |
| 12 | Aleix ESPARGARO | Power Electronics Aspar | 1:58.210 |
| 13 | Hector BARBERA | Avintia Blusens | 1:58.374 |
| 14 | Colin EDWARDS | NGM Mobile Forward Racing | 1:58.821 |
| 15 | Claudio CORTI | NGM Mobile Forward Racing | 1:58.846 |
| 16 | Yonny HERNANDEZ | Paul Bird Motorsport | 1:58.873 |
| 17 | Hiroshi AOYAMA | Avintia Blusens | 1:58.896 |
| 18 | Michele PIRRO | Ignite Pramac Racing | 1:59.148 |
| 19 | Randy DE PUNIET | Power Electronics Aspar | 1:59.294 |
| 20 | Danilo PETRUCCI | Came IodaRacing Project | 1:59.754 |
| 21 | Karel ABRAHAM | Cardion AB Motoracing | 2:00.401 |
| 22 | Martin BAUER | Remus Racing Team | 2:00.721 |
| 23 | Bryan STARING | GO&FUN Honda Gresini | 2:01.206 |
| 24 | Michael LAVERTY | Paul Bird Motorsport | 2:01.337 |
| 25 | Lukas PESEK | Came IodaRacing Project | 2:01.339 |