DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 22. hétfő
Motor

ECU, üzemanyag és motorblokk szabályok 2014-re

A Dorna, az FIM, az IRTA és az MSMA (Gyártók Szövetsége) által még Sachsenringen tárgyalt szabályváltozásokról nemrég egy hivatalos közleményt adtak ki, amelyben adott esetben külön ""gyári" státuszt választhatnak az arra igényt tartó márkák.

A közlemény igen lényegre törő és érthető, amelyben a királykategóriát illetően két típusú motort különböztetnek majd meg "gyári" és "nem gyári" jelzőkkel. A nem gyári kategória alá tartozó versenygépeknek (jelen pillanatban erre a legjobb példa mondjuk a Forward Racing FTR-Kawasakija lehetne) a MotoGP hivatalos, Magneti Marelli motorvezérlő elektronikáját (ECU) kell használniuk a hozzá tartozó szoftverrel együtt. Ez esetben az adott motor maximum üzemanyag kapacitása 24 liter lehet, egy szezonban pedig versenyzőnként összesen 12 motorblokkot használhat fel az a csapat, amely a versenygépeit ezen szabályok alapján szeretné elfogadtatni. A szabályok azonban lehetőséget biztosítanak arra is, hogy az adott márka a saját motorvezérlő elektronikáját használja és fejlessze, azonban ez esetben már "gyári státuszú" motorokról beszélünk. A gyári gépek számára az üzemanyag tank maximális mérete 20 liter lehet, egy szezonban pedig pilótánként csupán öt erőforrást használhatnak fel. (Új belépő márka esetén kilenc motorblokk a megengedett.) A Honda produkciós gépei és a Yamaha lízingelt erőforrása "nem gyári" besorolásúak a Maganeti Marelli elektronika miatt, így rájuk az elsőként felsorolt regulák vonatkoznak majd.



Kérdéses viszont az ART-k sorsa, hiszen az Aspar csapat sportigazgatója, Gino Borsoi korábban elmondta, hogy benne van a pakliban, miszerint az Aprilia szeretné jövőre gyári státuszban működtetni az ART-ket, ami abból a szempontból problémákat vetne fel, hogy mindössze húsz liter üzemanyagból kellene gazdálkodniuk. A kevesebb üzemanyag értelemszerűen a teljesítményre nyomná rá a bélyegét, habár Borsoi elmondta, hogy jelen pillanatban sem használnak sokkal több "benzint" a motorban, azonban ettől függetlenül lenne dolguk bőven a státuszváltozással járó technikai átalakulások miatt. Nem csoda, ha a spanyol alakulat a kivárásra játszik, mivel az ART-vel eddig közel két évet teljesítettek, így nem szeretnék csak úgy eldobni azt a versenycsomagot amellyel rengeteg tapasztalatot gyűjtöttek, azonban ha az Aprilia úgy dönt, hogy "gyári" motorként futtatja tovább a modellt, akkor elképzelhető, hogy jobban járnak a Honda motorjával.

P1Race.hu

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: