Elérkezett a Laguna Seca-i MotoGP-hétvége azon része, amelyre a legtöbben vártak: helyi idő szerint vasárnap kora délután, magyar idő szerint késő este a versenyzők felsorakoztak a rajtrácsra a 32 körös futam előtt. A rajtprocedúrába ezúttal egy szomorú momentumot is be kellett illeszteni: bő öt perccel a felvezető kör előtt egyperces a mezőny egyperces néma csenddel adózott a délután Moszkvában tragikus kimenetelű balesetet szenvedő Andrea Antonelli előtt.
Az első rajthelyet királykategóriás pályafutása során először Stefan Bradl sajátította ki, s a német motoros a vasárnap délelőtti bemelegítő edzést is megnyerte, így az LCR Honda versenyzője kifejezetten erős formát mutatott a viadal előtt. Marc Marquezé volt a második rajtkocka: a vb-éllovas bukott a szombati kvalifikáció második szakaszában, így adva esélyt márkatársának a pole megszerzésére.

Bradl a pole-ból indulva másodikként látta meg a kockás zászlót
Alvaro Bautista egy harmadik hellyel tette teljessé a hondás első sort, majd a másodikban következett a három Yamaha Valentino Rossi, Cal Crutchlow, Jorge Lorenzo sorrendben. A kulcscsonttöréséből lábadozó címvédő után a szintén sérüléssel küszködő Dani Pedrosa következett, majd őt Dovizioso, Smith és Hayden követte még az első tízben.
A piros lámpák kialvása után Bradl megtartotta a vezető pozíciót, mögé azonban a szokatlanul jól induló Rossi jött fel a második helyre, míg a harmadik pozíciót Marquez csak nagy csatában tudta megtartani Lorenzóval szemben. Kettejük csatájába az első kör során Bautista is becsatlakozott, aki aztán meg is előzte yamahás honfitársát. Pedrosa egy helyet tudott javítani, így hatodikként haladt a start után visszaeső Crutchlow előtt.

Rossi újabb dobogós helyezést szerzett
A negyedik körre Marquez teljesen felzárkózott Rossira, s a Dugóhúzónál egy rendkívül látványos, az örökké emlékezetes 2008-as Stoner-Rossi párharcra hajazó manőverrel utasította maga mögé a "Doktort": mind a repsolos, mind a kilencszeres világbajnok lement a pályáról a porba. A pontversenyt csapattársa előtt két egységgel vezető spanyol újonc ráadásul üldözőbe kezdte venni az éllovas Bradl-t is: körönként két-három tizedet adott német kollégájának.
Menet közben többen búcsúzni kényszerültek a versenytől: az egyaránt első Laguna Seca-i futamát teljesítő Claudio Corti (technikai hiba) és Michael Laverty (bukás) is feladni kényszerült a viadalt, akárcsak a két Aspar-pilóta, a szintén technikai hiba miatt kiálló Randy de Puniet és a hétvégén sokadik bukását elszenvedő Aleix Espargaro. Nem sokkal később Bradley Smith is félreállt - egyre fogytak tehát a versenyben lévő motorosok.

Bautista hiába üldözte olasz riválisát, végül csak negyedik lett a spanyol
Tíz kör elteltével két komoly párharc látszott kialakulni: Marquez már gyakorlatilag közvetlenül Bradl mögött haladt, s legalább ilyen közel voltak egymáshoz az ötödik és hatodik pozíciót elfoglaló bajnok-aspiránsok, Lorenzo és Pedrosa. A két duó között Rossi és Bautista haladt: kettejük között egy ideig csökkenni, majd némileg nőni kezdett a differencia. A 12. forduló során aztán meg is történt az előzés a hátrébb haladó páros esetén: Pedrosa elmotorozott Lorenzo mellett, s ezzel átvette az ötödik helyet a yamahástól.
Az első helyen azonban a futam feléhez érkezve sem történt változás, míg a Bradl, Marquez duó mögött Rossi egyre inkább kezdett leszakadni, s már Bautista volt veszélyes az olasz pilótára. Pedrosa is elszakadt Lorenzótól, akire Crutchlow érkezett meg, míg a nyolcadik és kilencedik helyen a két gyári Ducati vívott egymással. A 19. kör végén aztán Marquez elszánta magát, s a célegyenesre fordulva kifékezte az LCR Honda pilótáját, így átvette a vezetést a világbajnokság éllovasa. A spanyol újonc ráadásul azonnal el is kezdett előnyt kiépíteni, s kilenc körrel a vége előtt már közel másfél másodperces fórral rendelkezett.

A nap pillanata: Marquez előzi Rossit a Dugóhúzóban
Nyolc körrel a leintést megelőzően Dovizioso és Hayden szolgált némi látványossággal a langyos körözgetés közepette: a két ducatis a célegyenesben vette érintőre egymás motorját. Ezután a lekörözöttek vihettek volna némi színt a versenybe, de az élmezőny nagyon simán ment el mellettük, ráadásul a harmadik helyért zajló Rossi-Bautista párost is némileg szétszakították. A Gresini Honda spanyolja azonban nem adta még fel a pódiumot: az utolsó előtti körre megint nagyon felzárkózott az olaszra.
Marc Marquez közben senkitől sem zavartatta megnyerte a versenyt, így a húszéves pilóta elsőként mondhatja el magáról azt, hogy újoncként nyerni tudott a Mazda Raceway-en. Stefan Bradl második helyezése is nagyszerű eredmény mind a versenyző, mind az LCR Honda számára, míg a harmadik helyet végül sikerült megtartania Rossinak, megakadályozva így a totális Honda-dobogót. Bautista mögött a két sérült, Pedrosa és Lorenzo érkezett be, ez pedig egyben azt is jelentette, hogy Marquez előnye 16 pontra hízott csapattársával szemben. A teljesen magányos versenyt futó Crutchlow lett a hetedik, a Ducatik párharcát végül a hazai pilóta, Hayden nyerte meg, a top10-et pedig Barbera zárta legjobb CRT-sként Dovizioso mögött.
Folytatás négy hét múlva egy újabb amerikai versennyel, az indianapolisi futammal.
A futam végeredménye:
| 1. | Marc MARQUEZ | Repsol Honda Team | 44:00.695 |
| 2. | Stefan BRADL | LCR Honda MotoGP | +2.298 |
| 3. | Valentino ROSSI | Yamaha Factory Racing | +4.498 |
| 4. | Alvaro BAUTISTA | GO&FUN Honda Gresini | +4.557 |
| 5. | Dani PEDROSA | Repsol Honda Team | +9.257 |
| 6. | Jorge LORENZO | Yamaha Factory Racing | +12.970 |
| 7. | Cal CRUTCHLOW | Monster Yamaha Tech 3 | +15.304 |
| 8. | Nicky HAYDEN | Ducati Team | +33.963 |
| 9. | Andrea DOVIZIOSO | Ducati Team | +34.129 |
| 10. | Hector BARBERA | Avintia Blusens | +1:02.369 |
| 11. | Alex DE ANGELIS | Ignite Pramac Racing | +1:02.604 |
| 12. | Colin EDWARDS | NGM Mobile Forward Racing | +1:03.593 |
| 13. | Danilo PETRUCCI | Came IodaRacing Project | +1:20.450 |
| 14. | Karel ABRAHAM | Cardion AB Motoracing | 1 kör |
| 15. | Yonny HERNANDEZ | Paul Bird Motorsport | 1 kör |
| 16. | Hiroshi AOYAMA | Avintia Blusens | 1 kör |
| 17. | Bryan STARING | GO&FUN Honda Gresini | 1 kör |
| 18. | Lukas PESEK | Came IodaRacing Project | 1 kör |
| Helyezetlen: | |||
| Bradley SMITH | Monster Yamaha Tech 3 | 25 kör | |
| Aleix ESPARGARO | Power Electronics Aspar | 27 kör | |
| Randy DE PUNIET | Power Electronics Aspar | 28 kör | |
| Claudio CORTI | NGM Mobile Forward Racing | 29 kör | |
| Michael LAVERTY | Paul Bird Motorsport | 31 kör | |