A Moto3 első szabadedzéséhez hasonlóan a királykategória, a MotoGP első szabadedzése is vizes pályán vette kezdetét Mugellóban, a világ legjobb motorversenyzői így aztán nedves aszfalton kezdhették meg a felkészülést az idény ötödik futamára.
Az eső az edzés elején éppen nem esett, de elég csúnya felhők gyülekeztek a toszkán hegyek között elterelő aszfaltcsík felett, így a versenyzők abban nemigen reménykedhettek, hogy a tréning második felére teljesen felszárad a pálya.
Az első óvatos, tapogatózó jellegű körök megfutása után Michele Pirro állt az élre, az olasz 2:04.663-as időt gurult a harmadik gyári Ducatival. összehasonlításképp álljon itt Dani Pedrosa tavalyi évben futott pályacsúcsa, ami 1:47.248. Tehát értelemszerűen a köridőkre is rányomta a bélyegét a csapadékos időjárás.
Ettől függetlenül a versenyzők azért próbálták a lehetőségekhez mérten feszegetni a határokat, aminek köszönhetően rövid időn belül Stefan Bradl, majd Marc Marquez váltották egymást az élen. 10 perc elteltével viszont már a világbajnoki címvédő és a tavalyi mugellói győztes, Jorge Lorenzo vette át a vezetést a gyári Yamahával, a spanyol 2:00.730 alatt talált körbe a csúszós pályán.
Hamarosan Cal Crutchlow állt az élre a Tech3 Yamahával, de a 2 perces határt egyelőre ő sem tudta áttörni. Ez elsőként a bajnoki éllovas, az elmúlt 15 versenyből kilencet megnyerő Dani Pedrosának sikerült, a gyári Honda-pilóta 1:59.718-cal állt az élre, míg mögötte fél távnál Crutchlow, Lorenzo, Pirro, Marquez, Rossi, Dovizioso, Spies, Hayden, Smith volt a sorrend a top10-ben. A legjobb 10-ben tehát a Yamahák és a Ducatik voltak ekkor fölényben, ám a legjobb helyzetből mégis a Honda várhatta a folytatást, hiszen Pedrosa több mint 8 tized előnnyel vezetett mindenki előtt.

Lorenzo semmit sem kockáztatott az edzés végén
Lorenzo nem is nézte ezt sokáig tétlenül, negyedórával az edzés vége előtt a yamahás újabb rohamot indított el, melynek során először feljött Pedrosa mögé a 2. helyre, majd még tovább közelített hondás riválisához, és 4 tizedre csökkentette a különbséget kettejük között.
Az utolsó 10 percben viszont egy másfajta játék vette kezdetét, Yonny Hernandez ugyanis elsőként bevállalta a slick gumis menést, ami annyira bejött neki, hogy 1:58.376-os idővel az élre ugrott CRT-motorjával. Ő volt a kísérleti ló, aki meghozta a többiek bátorságát is, Pedrosa legalábbis egyből reagált, felrakatta a slick gumikat Hondájára, és visszahajtott a pályára. Lorenzo másképp gondolkodott, ő szemlátomást szkeptikusan nézte a többiek vakmerőségét, megvonta vállát, és maradt a bokszban. A világbajnok tehát még korainak, vagy feleslegesnek érezte bevállalni ezt a kockázatot.
Hernandez közben tovább javított, és 1:57.746-tal, immár majd két másodperces előnnyel vezetett a többiek előtt. Közben Rossi kicsúszása és Petrucci bukása is jelezte, még mindig nem teljesen száraz az aszfalt, így tényleg kellett némi bátorság ahhoz, hogy a pilóták már most bevállalják a slickeket.
De hát bátraké a szerencse, és fiatalság, bolondság, Marc Marquez repesztett 1:56.506-ot a slickeken, aminek köszönhetően most ő vezetett majd egy másodperccel mindenki más előtt. Andrea Dovizioso is próbálta kihúzni a határokat a Ducatival, ám ő nem talált körbe a vágyott tempóban, bukott, és a kavicságyban végezte.
Hernandez is nagyon csipkedte magát az edzéselsőségért, hiszen neki technikai hátránya miatt erre csak az ilyen extrém körülmények között nyílik lehetősége, próbálta is megragadni a kivételes alkalmat: 2 tizeden belüli távolságra lopakodott fel Marquezhez képest.
Néhány pillanatra Pirro is az élre állt a Ducatival, ám Marquez a leintés után befejezett gyorskörével, visszavette a vezetést, és 1:54.797-tel megnyerte az igencsak mozgalmasra sikeredett mugellói első szabadedzést. A tavalyi Moto2-es világbajnok egyébként annyira a határon motorozott, hogy levezetőkörében be is sokallt az egyik féktávon, de okosan kiegyenesítette a kanyart, így végig a motoron maradt, és sértetlenül vissza tudott térni a pályára, majd a bokszba.
A top10-ben a következő sorrend alakult ki a leintésnél: Marquez, Pirro, Bradl, Abraham, Hernandez, Smith, Hayden, Pedrosa, Crutchlow, Spies, míg Lorenzo csak a 14., Rossi a 19. helyen végzett, ők láthatóan a megfontoltabb stratégiát képviselik.
A MotoGP második mugellói szabadedzésére 14 óra 5 perctől kerül sor.
Az első szabadedzés végeredménye:
| 1 | Marc MARQUEZ | Repsol Honda Team | 1:54.797 |
| 2 | Michele PIRRO | Ducati Test Team | 1:55.195 |
| 3 | Stefan BRADL | LCR Honda MotoGP | 1:55.288 |
| 4 | Karel ABRAHAM | Cardion AB Motoracing | 1:55.874 |
| 5 | Yonny HERNANDEZ | Paul Bird Motorsport | 1:55.907 |
| 6 | Bradley SMITH | Monster Yamaha Tech 3 | 1:55.981 |
| 7 | Nicky HAYDEN | Ducati Team | 1:55.991 |
| 8 | Dani PEDROSA | Repsol Honda Team | 1:56.534 |
| 9 | Cal CRUTCHLOW | Monster Yamaha Tech 3 | 1:56.984 |
| 10 | Ben SPIES | Ignite Pramac Racing | 1:57.045 |
| 11 | Alvaro BAUTISTA | GO&FUN Honda Gresini | 1:57.910 |
| 12 | Aleix ESPARGARO | Power Electronics Aspar | 1:58.076 |
| 13 | Andrea IANNONE | Energy T.I. Pramac Racing | 1:58.478 |
| 14 | Jorge LORENZO | Yamaha Factory Racing | 2:00.174 |
| 15 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati Team | 2:00.457 |
| 16 | Hiroshi AOYAMA | Avintia Blusens | 2:00.801 |
| 17 | Colin EDWARDS | NGM Mobile Forward Racing | 2:01.082 |
| 18 | Randy DE PUNIET | Power Electronics Aspar | 2:01.108 |
| 19 | Valentino ROSSI | Yamaha Factory Racing | 2:01.455 |
| 20 | Hector BARBERA | Avintia Blusens | 2:02.673 |
| -- | Lukas PESEK | Came IodaRacing Project | 2:04.160 |
| -- | Bryan STARING | GO&FUN Honda Gresini | 2:04.511 |
| -- | Danilo PETRUCCI | Came IodaRacing Project | 2:05.741 |
| -- | Michael LAVERTY | Paul Bird Motorsport | 2:05.759 |
| -- | Claudio CORTI | NGM Mobile Forward Racing | 2:06.323 |