DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 22. hétfő
Motor

Mugello - 1. szabadedzés: Marquez volt a legbátrabb

Igazi bátorságpróba volt a 2013-as mugellói MotoGP-hétvége első szabadedzése. A mezőny vizes pályán kezdte a tréninget, és noha az aszfalt az edzés végére sem száradt fel teljesen, többen is bevállalták a slick gumikat. Közülük Marquez volt a leggyorsabb, aki állva is maradt, így a fiatal spanyol nyerte az edzést. De Lorenzo és Rossi például nem is próbálkozott slickeken.

A Moto3 első szabadedzéséhez hasonlóan a királykategória, a MotoGP első szabadedzése is vizes pályán vette kezdetét Mugellóban, a világ legjobb motorversenyzői így aztán nedves aszfalton kezdhették meg a felkészülést az idény ötödik futamára.

Az eső az edzés elején éppen nem esett, de elég csúnya felhők gyülekeztek a toszkán hegyek között elterelő aszfaltcsík felett, így a versenyzők abban nemigen reménykedhettek, hogy a tréning második felére teljesen felszárad a pálya.

Az első óvatos, tapogatózó jellegű körök megfutása után Michele Pirro állt az élre, az olasz 2:04.663-as időt gurult a harmadik gyári Ducatival. összehasonlításképp álljon itt Dani Pedrosa tavalyi évben futott pályacsúcsa, ami 1:47.248. Tehát értelemszerűen a köridőkre is rányomta a bélyegét a csapadékos időjárás.

Ettől függetlenül a versenyzők azért próbálták a lehetőségekhez mérten feszegetni a határokat, aminek köszönhetően rövid időn belül Stefan Bradl, majd Marc Marquez váltották egymást az élen. 10 perc elteltével viszont már a világbajnoki címvédő és a tavalyi mugellói győztes, Jorge Lorenzo vette át a vezetést a gyári Yamahával, a spanyol 2:00.730 alatt talált körbe a csúszós pályán.

Hamarosan Cal Crutchlow állt az élre a Tech3 Yamahával, de a 2 perces határt egyelőre ő sem tudta áttörni. Ez elsőként a bajnoki éllovas, az elmúlt 15 versenyből kilencet megnyerő Dani Pedrosának sikerült, a gyári Honda-pilóta 1:59.718-cal állt az élre, míg mögötte fél távnál Crutchlow, Lorenzo, Pirro, Marquez, Rossi, Dovizioso, Spies, Hayden, Smith volt a sorrend a top10-ben. A legjobb 10-ben tehát a Yamahák és a Ducatik voltak ekkor fölényben, ám a legjobb helyzetből mégis a Honda várhatta a folytatást, hiszen Pedrosa több mint 8 tized előnnyel vezetett mindenki előtt.



                    Lorenzo semmit sem kockáztatott az edzés végén

Lorenzo nem is nézte ezt sokáig tétlenül, negyedórával az edzés vége előtt a yamahás újabb rohamot indított el, melynek során először feljött Pedrosa mögé a 2. helyre, majd még tovább közelített hondás riválisához, és 4 tizedre csökkentette a különbséget kettejük között.

Az utolsó 10 percben viszont egy másfajta játék vette kezdetét, Yonny Hernandez ugyanis elsőként bevállalta a slick gumis menést, ami annyira bejött neki, hogy 1:58.376-os idővel az élre ugrott CRT-motorjával. Ő volt a kísérleti ló, aki meghozta a többiek bátorságát is, Pedrosa legalábbis egyből reagált, felrakatta a slick gumikat Hondájára, és visszahajtott a pályára. Lorenzo másképp gondolkodott, ő szemlátomást szkeptikusan nézte a többiek vakmerőségét, megvonta vállát, és maradt a bokszban. A világbajnok tehát még korainak, vagy feleslegesnek érezte bevállalni ezt a kockázatot.

Hernandez közben tovább javított, és 1:57.746-tal, immár majd két másodperces előnnyel vezetett a többiek előtt. Közben Rossi kicsúszása és Petrucci bukása is jelezte, még mindig nem teljesen száraz az aszfalt, így tényleg kellett némi bátorság ahhoz, hogy a pilóták már most bevállalják a slickeket.

De hát bátraké a szerencse, és fiatalság, bolondság, Marc Marquez repesztett 1:56.506-ot a slickeken, aminek köszönhetően most ő vezetett majd egy másodperccel mindenki más előtt. Andrea Dovizioso is próbálta kihúzni a határokat a Ducatival, ám ő nem talált körbe a vágyott tempóban, bukott, és a kavicságyban végezte.

Hernandez is nagyon csipkedte magát az edzéselsőségért, hiszen neki technikai hátránya miatt erre csak az ilyen extrém körülmények között nyílik lehetősége, próbálta is megragadni a kivételes alkalmat: 2 tizeden belüli távolságra lopakodott fel Marquezhez képest.

Néhány pillanatra Pirro is az élre állt a Ducatival, ám Marquez a leintés után befejezett gyorskörével, visszavette a vezetést, és 1:54.797-tel megnyerte az igencsak mozgalmasra sikeredett mugellói első szabadedzést. A tavalyi Moto2-es világbajnok egyébként annyira a határon motorozott, hogy levezetőkörében be is sokallt az egyik féktávon, de okosan kiegyenesítette a kanyart, így végig a motoron maradt, és sértetlenül vissza tudott térni a pályára, majd a bokszba.

A top10-ben a következő sorrend alakult ki a leintésnél: Marquez, Pirro, Bradl, Abraham, Hernandez, Smith, Hayden, Pedrosa, Crutchlow, Spies, míg Lorenzo csak a 14., Rossi a 19. helyen végzett, ők láthatóan a megfontoltabb stratégiát képviselik.

A MotoGP második mugellói szabadedzésére 14 óra 5 perctől kerül sor.

Az első szabadedzés végeredménye:

1 Marc MARQUEZ Repsol Honda Team 1:54.797
2 Michele PIRRO Ducati Test Team 1:55.195
3 Stefan BRADL LCR Honda MotoGP 1:55.288
4 Karel ABRAHAM Cardion AB Motoracing 1:55.874
5 Yonny HERNANDEZ Paul Bird Motorsport 1:55.907
6 Bradley SMITH Monster Yamaha Tech 3 1:55.981
7 Nicky HAYDEN Ducati Team 1:55.991
8 Dani PEDROSA Repsol Honda Team 1:56.534
9 Cal CRUTCHLOW Monster Yamaha Tech 3 1:56.984
10 Ben SPIES Ignite Pramac Racing 1:57.045
11 Alvaro BAUTISTA GO&FUN Honda Gresini 1:57.910
12 Aleix ESPARGARO Power Electronics Aspar 1:58.076
13 Andrea IANNONE Energy T.I. Pramac Racing 1:58.478
14 Jorge LORENZO Yamaha Factory Racing 2:00.174
15 Andrea DOVIZIOSO Ducati Team 2:00.457
16 Hiroshi AOYAMA Avintia Blusens 2:00.801
17 Colin EDWARDS NGM Mobile Forward Racing 2:01.082
18 Randy DE PUNIET Power Electronics Aspar 2:01.108
19 Valentino ROSSI Yamaha Factory Racing 2:01.455
20 Hector BARBERA Avintia Blusens 2:02.673
-- Lukas PESEK Came IodaRacing Project 2:04.160
-- Bryan STARING GO&FUN Honda Gresini 2:04.511
-- Danilo PETRUCCI Came IodaRacing Project 2:05.741
-- Michael LAVERTY Paul Bird Motorsport 2:05.759
-- Claudio CORTI NGM Mobile Forward Racing 2:06.323
 

P1Race.hu

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: