DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 22. hétfő
Motor

MotoGP: Futamelőzetes - Mugello

Pénteken veszi kezdetét a MotoGP 2013-as szezonjának ötödik versenyhétvégéje, a mugelloi nagydíj, ahol 1992 óta rendeznek kihagyás nélkül világbajnoki futamokat.

Folytatódik tehát a MotoGP "ámokfutása" amelynek következő állomása az olaszországi Toszkán hegyek között fekvő mugelloi aszfaltcsík. Mugello tulajdonképpen kedvelt pályának mondható a versenyzők körében, mivel egy igen izgalmas, tempós kanyarokkal tűzdelt ringről beszélünk. Az olasz pályát 1974-ben építették és már évek óta rendeznek rajta MotoGP futamokat, így a kalendárium egy hagyományosnak mondható helyszínéről beszélünk. A mugelloi pálya több mint öt kilométer hosszú amiből kicsivel több mint egy kilométert a célegyenes tesz ki. (Itt meg kell jegyezni, hogy az olasz nagydíj helyszínén található a MotoGP pályái közül a második leghosszabb egyenes szakasz.) Ebből adódóan a versenyzők igen tekintélyesnek mondható végsebességet érnek el, pláne a királykategóriában, ahol Dani Pedrosa tartja a rekordot még 2009-ből 349,228 km/h-val. Nem is kérdés tehát, hogy Mugelloban azért a motorok végsebessége is jelentős szerepet kap, hiszen a célegyenes az egyik potenciális előzési szektor a ringen. Természetesen azért a beállításokat illetően ezúttal is a kompromisszumokra kell törekedni, azonban egy gyengébb technikai háttérrel rendelkező pilóta kétségkívül hátrányba kerülhet a pálya egyenes részén. (Hozzá kell azért tenni, hogy a verseny során pont a célegyenes szokta összébb rázni a mezőnyt, mivel a pilóták előszeretettel használják az előttük lévő szélárnyékát.) A mugelloi pálya összességében véve egy lendületes, folyamatos ring, amely igen messze áll az olyan "stop and go jellegű" pályáktól, mint mondjuk a le mans-i vagy a motegi-i. Ettől függetlenül persze a motorok stabilitása és megfelelő súlyelosztása legalább olyan fontos tényező ezen az aszfaltcsíkon is.



Hossz: 5.245 m

Leghosszabb egyenes 1.141 m
Szélesség: 14 m
Balkanyarok: 6
Jobbkanyarok: 9
Építve: 1974

Moto3

Egyre inkább lendületben a Moto3 idei legfőbb esélyese, Maverick Vinales, aki köszönhetően annak, hogy az utóbbi két versenyt megnyerte, már tizenhárom ponttal vezeti a bajnoki tabellát honfitársa, Alex Rins előtt. A 25-ös rajtszámmal versenyző motoros igen kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt, hiszen a szezon eddigi négy versenyéből kettőt megnyert, a másik kettőn pedig sosem ért célba másodiknál rosszabb helyen. Eközben riválisainak voltak már kisebb nagyobb hullámvölgyei, azonban még ettől függetlenül sem lehet már most Vinalesnek adni a 2013-as világbajnoki címet. Az előző évi eredmények alapján bár Mugelloban ő lehet a legfőbb esélyes a futamgyőzelemre, nem szabad Rinst és Salomot sem leírni és akkor még nem beszéltünk Jonas Folgerről, akiben bizonyára él a bizonyítási vágy, hogy a 2012-es cseh nagydíj után ismét felállhasson a dobogó legfelső fokára.

Vinales, Rins és Salom előtt. A 25-ös rajtszámmal versenyző spanyol világbajnoki esélyeshez méltóan teljesít

Amennyiben vetünk egy pillantást a világbajnoki pontversenyre, akkor bizonyára mindenkinek egyből feltűnik, hogy az első három helyezett KTM motorokkal versenyez, amely nem csupán azt mutatja, hogy az osztrák márkánál van a legjobb versenyzők jelentős hányada, hanem azt is, hogy 2013-ra újfent kiváló versenycsomagot rakott össze a gyártó. A KTM-en kívül idén még más márka pilótáját nem intette le a kockás zászló elsőként és igazából nem is nagyon lehet olyan versenyzőt mondani, aki egy rivális "brand" képviseletében eséllyel vehetné fel a harcot a Vinales, Rins, Salom hármassal. Jelen pillanatban azonban a Moto3-ban talán nem is az jelenti a legfőbb problémát, hogy a KTM lépéselőnyben van a többiekhez képest, hanem, hogy leginkább csak a spanyolokról szól a kategória és ez szinte biztosan nem lesz másként az olasz versenyzők hazai futamán sem.

Moto2

A középső géposztályban továbbra is borulni látszik a papírforma, mivel Pol Espargaro szinte versenyről versenyre egyre távolabb kerül az összetettbeli első helytől. A spanyol versenyző a legutóbbi le mans-i forduló alkalmával is hibázott és bár egy bukást követően vissza tudott állni a versenybe, pontszerzésre már nem volt képes. Annál inkább nagyobb előnyt kovácsol viszont magának Scott Redding, aki már-már meglepően kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtva biztosan vezeti a tabellát. Redding két második, egy ötödik helyet és egy győzelmet szerzett eddig, úgyhogy Mugelloban alighanem ismét az élmezőnybe várhatjuk őt.

Redding beérni látszik

Mivel Espargaro nyilván elkezdené faragni a hátrányát, így elég nagy az esély arra, hogy Reddinggel harcolnak majd az első helyért, amibe talán még az eddigi meglepetésember, Esteve Rabat is beleszólhat. Bármikor megkeverheti azonban a kártyákat Takaaki Nakagami is, aki Franciaországban egy biztosnak tűnő első helyet dobott el, illetve nem kizárt, hogy végre a Marc VDS második versenyzője, Mika Kallio is elkapja a fonalat a le mans-i második helye után. Ahogyan a Moto3-ban a KTM, úgy a Moto2-ben a Kalex részéről fedezhető fel némi egyeduralom a kategóriában, hacsak nem az évet igen szerencsétlenül kezdő Thomas Lüthi magára nem talál.

MotoGP

Az szezon eddigi négy versenyéből hármat hondás versenyző nyert, ráadásul úgy, hogy a legutóbbi alkalommal a gyári Yamaha részéről sem Rossi, sem pedig Lorenzo nem tudott a legjobb ötben zárni. Mugello előtt így a legnagyobb kérdőjel a hangvillásoknál van, vagyis hogy képesek lesznek-e újfent harcba szállni a győzelemért. Ahogyan arra a MotoGP paddockjából többen, köztük maga Lorenzo is rámutatott, a Yamaha lépéshátrányban van a Hondához képest, miközben a Repsol Honda részéről Pedrosa képes volt tavalyi formáját átmenteni erre a szezonra, Marc Marquez pedig álomba illő módon teljesített debütáló éve eddigi versenyein. Sokak szerint az új váltó lehet a Yamaha reménysugara, amely ha nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, akkor pár futamot követően komoly gondban lehetnek a yamahások. A kérdés persze most sokkal inkább az, hogy mikor vetik be az új fejlesztést.

Az előző versenyeken alapulva ezúttal is a repsol hondások a legfőbb esélyesek

Lorenzonak már így is tizenhét pontos a hátránya, ami alapjaiban véve nem lenne olyan sok, azonban láthattuk, hogy Pedrosa gyakorlatilag gond nélkül győzött Jerezben és Le Mans-ban is. Franciaországban például két igen jelentős hiba is belefért a spanyol részéről, amely rendre visszavetette őt és harcolni kényszerült Doviziosoval, azonban a háromszoros világbajnok újra és újra kimotorozta magának a korábbi előnyt. A hétvégi olasz nagydíj favoritja alighanem a Repsol Honda versenyzőpárosa, még annak ellenére is, hogy egy évvel ezelőtt Jorge Lorenzo viszonylag magabiztosan győzött Mugelloban. A Yamaha részéről ezúttal már ott lehet legalább egy versenyző a top3-ban, azonban nem valószínű, hogy pont a dobogó legfelső fokán.

Végezetül tekintsük át a hétvége menetrendjét:

Péntek (2013. május 31.)

09:00 - 09:40 Első szabadedzés (Moto3)
09:55 - 10:40 Első szabadedzés (MotoGP)
10:55 - 11:40 Első szabadedzés (Moto2)

13:10 - 13:50 Második szabadedzés (Moto3)
14:05 - 14:50 Második szabadedzés (MotoGP)
15:05 - 15:50 Második szabadedzés (Moto2)

Szombat (2012. június 1.)

09:00 - 09:40 Harmadik szabadedzés (Moto3)
09:55 - 10:40 Harmadik szabadedzés (MotoGP)
10:55 - 11:40 Harmadik szabadedzés (Moto2)

12:35 - 13:15 Időmérő (Moto3)
13:30 - 14:00 Negyedik szabadedzés (MotoGP
14:10 - 14:25 Első időmérő (MotoGP)
14:35 - 14:50 Második időmérő (MotoGP)
15:05 - 15:50 Időmérő (Moto2)

Vasárnap (2012. június 2.)

08:40 - 09:00 Warm Up (Moto3)
09:10 - 09:30 Warm Up (Moto2)
09:40 - 10:00 Warm Up (MotoGP)

11:00 Futam (Moto3)
12:20 Futam (Moto2)
14:00 Futam (MotoGP)

P1Race.hu

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: