Azonban ez idén egyelőre eddig még csak álom maradt, így pedig számtalan rajongó szenvedett csalódást. Hiába voltak a tesztek bizakodást keltő részeredményei, hiába volt a katari dobogó, a Yamaha kilenszeres világbajnoka Austinban csak szenvedett, és Jerezben valamint Le Mans-ban sem tudott megfelelni a várakozásoknak, pedig azok elméletben a Yamaha pályái voltak. Azonban a múlt idő itt teljesen helyén való, hiszen a Honda egyértelműen fölénybe került. Nemhogy Rossi, de még Jorge Lorenzo sem tud velük igazán mit kezdeni. Az igazi probléma viszont az "A Doki" számára, hogy még Jorgétól is rendre kikap.
A rendkívül népszerű Rossi hosszú ideig legyőzhetetlen volt a látványos Mugellóban, hihetetlen sorozatot teljesített, 2002 és 2008 között ő volt az egyeduralkodója az Olasz Nagydíjnak. Sokáig a körrekordot is ő tartotta, de azok az idők már lejártak - előbb Jorge Lorenzo, egy évvel később pedig Dani Pedrosa majd"™ egy másodpercet kozmetikázott ezen a csúcson.

Valentino utoljára 2008-ban locsolhatta a pezsgőt a mugellói pódium tetejéről, akkor az ünneplés pillanatait Casey Stonerrel és Dani Pedrosával osztotta meg.
2009-ben az esőben csak harmadik lett Stoner és Lorenzo mögött, 2010-ben pedig éppen ezen a számára oly csodálatos pályán törte ketté az aktuális szezonját, egy high-side bukás után eltört a szárkapocscsontja, így Dani Pedrosának máris könnyebb dolga volt a diadal útján. Ezután következett 2011 és 2012, amikor a Ducatival Lorenzótól több mint 26 valamint 11 másodpercet kapva szerzett egy 6. plusz egy 5. helyezést.
Amióta Rossi visszatért a Yamahához, a drukkerei újra a csúcson akarják látni, ez már nem egyszerű vágy, lassan kezd elvárássá válni. A mugellói nagydíj dátuma várva várt pillanat az olaszok körében, és joggal teszik fel a kérdést: "ha itt nem, akkor hol?" A csalódást keltő szezonkezdet azonban mind több és több kétséget ébresztett a közvéleményben, annak ellenére is, hogy Jorge Lorenzo 2011-ben és 2012-ben nyerni tudott az Olasz Nagydíjon. Hiába az előző évek eredményei, nagyot fordult a világ, hiszen a Repsol Honda "Spanyol Armadája" rettentően befűtött a yamahásoknak. Ãgy nyugodt szívvel jelenthetjük ki, hogy lélektanilag borzasztóan fontos három nap következik ezen a hétvégén, és ha mindez nem lett volna elég adalék az izgalmak felkorbácsolásához, tudnunk kell azt is, hogy a legtöbb időjárás-előrejelzés nemhogy a hétvégére, de az egész hétre esőt jósol.

"Nehéz dolgom lesz, de nagyon fontos, hogy jó eredményt érjek el. Szeretem Mugellót, és nagyon boldog vagyok, hogy a Yamahával térhetek vissza. Mégis úgy tűnhet, szárazon nem vagyunk elég gyorsak ahhoz, hogy megpróbáljunk nyerni. Mielőtt erre kísérletet teszünk, tempót kell nyernünk," - nyilatkozta Vale az MCN-nek.
Sokak számára fájó lehet tőle ez az értékelés, de mindenképpen becsületességre és tisztességre vall. Katarban a hetedik helyről kellett felzárkóznia a dobogóra, Austin katasztrófálisan sikerült neki, Jerezben nem tudott beleszólni a dobogó kérdéseibe, Le Mans-ban pedig bukás lett a nóta vége. Franciaországban csak szenvedtek a Yamahák a versenyen, a köztes körülmények felemésztették az abroncsaikat, majd pedig őket is, miközben Dani Pedrosa több hibát vétve ugyan, de megnyerte a futamot, míg a szenzációs szezonkezdetet maga mögött tudó újonc, Marc Marquez ismét megtalálta az utat a dobogóig.

Ráadásul Rossit nem egyedül csak a Repsol Honda csapata és Jorge Lorenzo szorítja háttérbe: a szezon eddigi négy futamából kétszer a Monster Tech 3 Yamahájával versenyző Cal Crutchlow is megverte. Ãgy fordulhatott elő az a helyzet, hogy Cal már Vale előtt jár a pontvadászatban, eddig nyolc egységgel zsákmányolt többet.
"Még mindig nem érzem magamat teljesen jól a motoron. Javítanom kell a versenytempómon, még nem vagyok elég gyors a dobogóhoz. Katarban az első és a második helyen értünk célba Jorgéval, de a szituációnk ugyanaz, mint az tavaly a Hondával volt. A Yamahának dolgoznia kell, az első számú célomnak annak kell lennie, hogy olyan gyors legyek, mint Jorge."