DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek
Motor

Futamelőzetes - Katar

Április 4-én végre kezdetét veszi a MotoGP 2013-as szezonja, mégpedig az évek során jól megszokott katari versenyhétvégével, amelynek eseményei ezúttal is egyedi módon, éjszaka zajlanak majd.

A katari versenyhelyszín 2004 óta oszlopos tagja a MotoGP versenynaptárának, azonban az évadnyitó futam szerepében először csak 2007-ben díszelgett. A sivatag közepén fekvő ring több szempontból is egyedinek számít a világbajnokságon, hiszen 2008-ban itt rendeztek először éjszakai futamot a MotoGP történetében. Azóta ez minden évben így van, vagyis 2008 óta rendre az éjszakai katari nagydíjjal veszi kezdetét a mindenkori MotoGP szezon. A pálya pontosan 5380 méter hosszú, amelyből a leghosszabb egyenes, vagyis a célegyenes, több mint egy kilométeres, ami már önmagában véve kiváló lehetőséget nyújt az előzésekhez. Nem szabad azonban megfeledkezni a ring többi részéről sem, hiszen az egészen gyorstól az igen lassú kanyarokig majdhogynem minden típusú fordulóból található legalább egy a pályán.

A motorok beállítása szempontjából leginkább a gumiválasztás okozza a legnagyobb fejtörést a pilótáknak és a csapatoknak, hiszen az éjszaka beköszöntével a sivatag közepén fekvő ringen hirtelen jó pár fokkal lejjebb esik a hőmérséklet. Természetesen az alacsonyabb hőmérséklet velejárója, hogy az aszfalt is elkezd hűlni, ami miatt a keményebb keverékű gumik nem tapadnak annyira jól, így a puhább verzió lenne az ésszerű választás, azonban ez az összetétel nem feltétlenül a legoptimálisabb választás versenytávra. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a Bridgestone az elmúlt másfél évben rengeteget javított abroncsain és olyan modelleket dobott piacra, amelyek hamarabb elérik az üzemi hőfokot. Ennek köszönhetően talán a királykategóriás pilóták valamivel könnyebben megtalálják majd a számításukat az gumiválasztásnál.

A pálya hossza: 5380 m
Leghosszabb egyenes: 1068 m
Szélessége: 12 m
Balkanyarok: 6
Jobbkanyarok: 10

Moto3

Egy évvel ezelőtti katari futamelőzetesünkben Maverick Vinalest jelöltük meg a kategória legnagyobb esélyesének, ami az elmúlt évben történtek ellenére (Vinales kisebb összetűzésbe került csapatával, majd a szezon végén felbontotta aktív szerződését.) ezúttal sincsen másként. Egyelőre úgy tűnik, hogy a spanyol motoros megtalálta számításait és a JHK LaGlisse csapatból "Team Calvo" nevű alakulattá avanzsált gárdánál. Vinales egy gyári támogatottságú KTM-mel kezdi majd meg a szezont, amely versenycsomag jelen pillanatban a legjobbnak ígérkezik. Ne feledkezzünk azonban meg róla, hogy a 25-ös rajtszámmal versenyző pilóta a legutóbbi jerezi teszten egy igen kellemetlen ujjsérülést szedett össze, amely bár a katari indulásban nem akadályozza majd a 18 éves motorost, nem kizárt, hogy a teljesítményére talán rányomja majd a bélyegét.

Vinales esélyessége ellenére persze nem kizárt, hogy nem róla szól majd a szezonnyitó viadal, mivel a teszteken több pilóta is megmutatta, hogy akár első helyet érő időeredményeket is képes produkálni. Ez az időmérőn kifizetődő lehet, azonban a futam egyfajta kisebb kérdőjel lehet abból a szempontból, hogy a hosszú körök során ki hogyan tud tempózni. Maverick Vinales mellett még Jonas Folger, Alex Rins és Luis Salom szinte bizonyosan az élmezőnyt alkotja, míg Khairuddin, Fenati, Alex Maquez, illetve akár a Mahindrával versenyző Miguel Oliveira is okozhat meglepetéseket. Katarban például az elmúlt évek során nem egyszer láthattunk olyan pilótától kiugró eredményt produkálni, amire aztán az adott versenyző az év hátralévő részében nemigen volt képes, így Dohában valóban bármi megtörténhet.

Moto2

Marc Marquez Moto2-ből való távozásával 2013-ra a legtöbben Pol Espargaro magabiztos diadalát jövendölik, amit a spanyol motoros az előszezoni tesztek során próbált is megerősíteni. A Pons Racing színeiben versenyző pilóta legnagyobb ellenfele Thomas Lüthi lehetett volna, azonban mivel a svájci motoros még február közepén sípcsontját, csuklóját és felkarcsontját is eltörte, ezért a 2005-ös 125-ös világbajnok már biztosan nem állhat rajthoz a szezon első két nagydíján. Lüthi helyére a még tavaly visszavonult Sergio Gadeát szerződtette ideiglenesen az Interwetten Racing, aki azonban érthető módon közel sem képes olyan teljesítményt produkálni, mint elődje, ennél fogva pedig a 26 éves motoros visszatéréséig nem nagyon lehet számolni a csapattal.

Espargaronak akadnak viszont további kihívói is Julian Simon, Nicolas Terol, Toni Elias, vagy éppen Scott Redding személyében. Az előszezon alapján azonban kétségkívül Takaaki Nakagami az év eddigi meglepetésembere, hiszen a japán versenyző nagyszerűen ment a teszteken, pláne a legutóbbi háromnapos gyakorlás során Jerezben. Az Italtrans színeiben induló pilóta Espargarohoz hasonlóan nemkülönben Kalex-szel versenyez, egyszóval a technikai háttér elviekben adott számára a sikerhez. Ha pedig már szóba kerültek a gyártók, akkor a végezetül a Moto2-vel kapcsolatban el kell még mindeni, hogy a Kalex nem csupán a legjobb motornak tűnik a mezőnyben, de egyben a legnépszerűbb is. A Suter Technology Lüthi sérülése végett leginkább csak az Aspar csapat duójában bízhat, illetve abban, hogy mihamarabb felépül a svájci versenyző.

MotoGP

A királykategóriát illetően bizonyára a legtöbbeket az foglalkoztatja, hogy vajon Valentino Rossi képes lesz-e már Katarban harcba szállni a győzelemért, illetve, hogy vajon Marc Marquez történelmet írhat-e azzal, hogy újoncként megnyeri debütáló futamát a legnagyobbak között. (Utoljára ilyesmire 1998-ban volt példa, amikor Max Biaggi újoncként nyerni tudott első 500-as versenyén.) Elég egyértelműnek tűnik, hogy a dobogós helyek sorsa a Lorenzo, Pedrosi, Rossi, Marquez négyes között dől majd el, míg az ötödik helyért Bradl, Crutchlow és Bautista szállhat harcba. Totális kérdőjel azonban a Ducati gyári csapata, mivel bár Hayden és Dovizioso célja, hogy az utóbb említett trióval felvegyék a harcot, egyelőre nem úgy tűnik, hogy ez valóban sikerülni fog nekik. A Pramac Racing versenyzőinek tesztek alapján meghatározott teljesítménye még ennél is kiábrándítóbb, habár meg kell jegyezni, hogy Jerezben Andrea Iannonenak már voltak szebb pillanatai.

Ben Spies egyelőre még a jobb CRT-kkel is nehezen boldogul, ami nem éppen a legbiztatóbb jel az amerikai és a Ducati számára, persze ettől függetlenül mindkét fél töretlenül bízik az előrelépésben. Ami pedig a CRT-ket illeti: Az előző évvel ellentétben ezúttal talán nem lesz annyira egyértelmű az Aspar csapat uralma, mivel az előszezon során az Avintia részéről Aoyama és Barbera is állt az első helyen a "speciális" kategóriában. Nemrég a Forward Racing színeiben versenyző Colin Edwards is igen eltökélten nyilatkozott, miszerint az évet a legjobb CRT-sként szeretné kezdeni, aminek megvalósíthatóságát eddig nemigen volt képes bizonyítani a kétszeres Superbike világbajnok, azonban mint tudjuk a versenyek egészen mások, mint egy-egy teszt.

Végezetül tekintsük át a hétvége menetrendjét:

Csütörtök (2013. április 4.)

17:00 - 17:40 Első szabadedzés (Moto3)
17:55 - 18:40 Első szabadedzés (Moto2)
18:55 - 19:40 Első szabadedzés (MotoGP)

19:55 - 20:35 Második szabadedzés (Moto3)
20:50 - 21:35 Második szabadedzés (Moto2)

Péntek (2012. április 5.)

17:00 - 17:45 Második szabadedzés (MotoGP)
18:00 - 18:40 Harmadik szabadedzés (Moto2)
18:55 - 19:40 Harmadik szabadedzés (Moto2)
19:55 - 20:40 Harmadik szabadedzés (MotoGP)

Szombat (2012. április 6.)

17:00 - 17:40 Időmérő (Moto3)
17:55 - 18:40 Időmérő (Moto2)

18:55 - 19:25 Negyedik szabadedzés (MotoGP)

19:35 - 19:50 Első időmérő (MotoGP)
20:00 - 20:15 Második időmérő (MotoGP)

20:40 - 21:00 Warm Up (Moto3)
21:15 - 21:35 Warm Up (Moto2)

Vasárnap (2012. április 7.)

17:00 - 17:20 Warm Up (MotoGP)

18:00 Futam (Moto3)
19:20 Futam (Moto2)
21:00 Futam (MotoGP)

www.p1race.hu

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: