DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek
Motor

Yamaha: Rossi visszatérése ellenére sincs névadó szponzor

Annak ellenére, hogy a kilencszeres világbajnok Valentino Rossi két év ducatis kitérőt követően visszatér az alakulathoz, a Yamaha gyári csapata a 2013-as szezonnak is névadó szponzor nélkül fog nekivágni. Lin Jarvis csapatfőnök szerint a pénzügyi válság és a MotoGP Európa-centrikussága a fő okai a kevés támogatói szerződésnek.

A gyári Yamaha ma, azaz március 22-én, pénteken leplezi le idei motorja festését Jerezben, ahol szombattól hétfőig az előszezon utolsó kollektív tesztjét is rendezik majd a királykategória számára, a gépeken azonban, mint 2011 óta mindig, ezúttal sem fog feltűnni névadó szponzor. Legutóbb még 2010-ben fordult elő, hogy a Fiat ilyen mértékben támogatta az istállót, azóta azonban folyamatosan a Yamaha Factory Racing név alatt versenyeznek pilótáik. Történik mindez annak ellenére, hogy a gyár a legutóbbi kilenc alkalomból hatszor világbajnokságot nyert, idén pedig még Valentino Rossi is visszatért hozzájuk. Bár a Monster Energy csatlakozott a csapathoz támogatóként, ők sem névadóként fognak szerepelni a szponzorok listáján. Lin Jarvis, a Yamaha igazgatója így beszélt erről és a problémát kiváltó okokról a MotorCycleNews című magazinnak:



Bár a teszteken látott festés még nem a hivatalos 2013-as külső volt, a március 22-én Jerezben bemutatandó külsőn sem lesz látható majd névadó szponzor

"Úgy gondolom, a problémát elsősorban a globális gazdasági helyzet, másodsorban pedig a MotoGP jelenlegi állapota okozza" - idézi őt a lap internetes változata is. "Még mindig túl Európa-központú. Most van három versenyünk Amerikában, ami rendben van és pozitív, de a Monster Energy kivételével nincs olyan nagy amerikai márka, amely a sporthoz csatlakozik. A kulcs térség üzleti a Yamaha számára üzleti szempontból Ázsia. Többet kellene ott lennünk. Elmentünk egy rendezvényre Indonéziába Valentinóval és Jorgéval, és soha nem láttam még olyat. 3500 Yamaha-kereskedő volt jelen és ez elképesztő, és idén a Yamaha Indonesia 2,8 milliót tervez eladni. Aztán ott van még Thaiföld, Malajzia, Vietnam és a Fülöp-szigetek, szóval nyilvánvalóan Dél-Kelet Ázsia a kulcs, és nem vagyunk még ott eleget. Ott nincs kultúrája a szponzori beruházásoknak. A versenyzőink elképesztően népszerűek és látok valamit elindulni azzal, hogy néhány csapat indonéziai pilótát szerez, de ez egy hosszú folyamat."

"A szponzorok elsősorban Olaszországból és Spanyolországból érkeznek" - folytatta Jarvis. "A gazdasági pedig mindkét országban borzalmas helyzetben van. Nézzük meg idén a HRC-t: nincs egyetlen új szponzor sem a motorjukon. A Repsol kivételével, amely már évek óta jelen van, nem érkezik sok új támogató. És nézzük meg most a Ducatit. Elvesztették a Generalit, a Dieselt és az Enit, és ez talán két rossz évnek köszönhetően, valamint Rossi távozásának is, de ezek a szponzori támogatások nem mentek át másik csapathoz. A recesszió talán a legkeményebb pillanatait éli Európában. Üdvözítő, hogy a Monster Energy csatlakozik hozzánk, s a szponzori helyzetünk jobb idén, mint tavaly. Ezt Valentino érkezése is serkentette, de a Monster Energy programja a Yamahával világméretű, és az egyetlen elem, amely hiányzott nekik évek óta, a Yamaha gyári csapatának közvetlen támogatása. Tavaly Ben Spies személyi szponzorai voltak, de szükségünk van arra, hogy ezek a társaságok igazi partnerei legyenek a gyártónak vagy a csapatnak."

Rossi népszerűsége legutóbbi brazíliai látogatása alkalmával is nyilvánvaló volt, az olasz klasszis visszatérése azonban egyelőre nem vonz több támogatót a Yamahához

Azt, hogy mennyit jelent Rossi visszatérése, a csapatfőnök a következő esettel szemléltette, amely nemrég történt meg vele Malajziában: "Találkoztam egy sráccal a hotelben, aki közepes mértékben volt MotoGP-rajongó és kicsit követi a sorozatot. Megkérdezte tőlem, hogy mi történik és kik versenyeznek nálunk, és amikor megemlítettem neki Jorgét és Valentinót, azt mondta: "ó, Valentino Rossi, ő legendás és lenyűgöző". Szóval Valentino ismertsége bőven túlnyúlik a motorrajongók legszűkebb körén. Valentino jelenleg az egyetlen motoros, aki igazán legendás és ez az ő értéke. Valentinót rengetegen követik a Twitteren és Jorgét is. A sportteljesítményt tekintve kétségtelen, hogy Jorge az élen van, és véleményem szerint még mindig ő az a versenyző, akinek a legnagyobb esélye van megnyerni idén a világbajnokságot. Valentino harcban lesz, de az ő marketingereje elképesztő."

Ugyanakkor hiába érkezett vissza két év kihagyás után a Yamahához a "Doktor", a szponzorok egyelőre nem árasztották el a csapatot. "Az, hogy ez szponzori kapcsolatok terén miként fog megmutatkozni, még meg kell látnunk, mert a globális gazdasági helyzet nagyon kemény" - magyarázta Jarvis. "De a közös történelmünk valódi érték és ez lehetővé teszi, hogy tovább élvezzük az örökséget, amelyet az előző hét közös évünk során fejlesztettünk. Az egyik legnagyobb kár az volt a távozásában, hogy ha elment és visszavonult volna, az egy dolog lett volna. De az, hogy egy másik márkához távozott, azt jelentette, hogy nem tudtuk folytatni ezt az értéket vagy használni a nyereséget, amelyet a hét év során felépítettünk. Most új történeteket alakíthatunk ki."

P1Race.hu

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: