DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 5. vasárnap
14:14

Hírek a pályahatárok betartásáról: annak ellenére, hogy a Német Nagydíj előtt felmerült az ilyen jellegű büntetések teljes eltörlése, az FIA mégis rajta fogja tartani szemét a kiszélesítőkön, és figyelik, ki tett szert előnyre. Két kanyarba, a Raidillon és Blanchimont fordulókba szenzorokat telepítettek, de itt sem lesz érvényben zéró tolerancia, mint a Hungaroringen: nem törölnek automatikusan minden kört, amelyben riaszt az érzékelő.

Itt találjátok a tréning összefoglalóját. Holnap 11 órakor újra jövünk a harmadik szabadedzéssel!

A Mercedes viszont csak 6. és 13. helyezéseket ért el Rosberg és Hamilton révén. Talán nem meglepő, ha eláruljuk: ők voltak az egyedüliek, akik nem használtak szuperlágy gumit az edzés során. Hamiltonnak nincs is szüksége az időmérős abroncson való gyakorlásra, hiszen mindenképp az utolsó rajthelyről fog indulni.

Ami a pozitív eredményeket illeti, a Red Bull és Force India mellett ki kell emelnünk a Haast, amely 8. és 10. helyet gyűjtött a második edzésen. 

A belga útlevelet használó Max Verstappen fejezte be elsőként a Belga Nagydíj első napját, a Red Bull 1-2-es eredménnyel zárta az első szabadedzést. Force India a harmadik helyen, íme az eredménylista:

Eközben leintették az edzést, de még nem haladt át mindenki a célvonalon.

Versteppen 1:48.085-ös körével minden bizonnyal élen zárja majd az edzést. Mennyire jó ez az eredmény a tavalyi pole-pozíciós körhöz képest? 2015-ben Lewis Hamilton 1:47.197-tel szerezte meg az első rajtkockát. Érdekesebb, hogy délelőtthöz képest alig három tizedmásodpercet javult a legjobb idő.

Amint ezt leírtuk, Carlos Sainz a tavalyi Ferrari-motoros Toro Rossóval 350 km/h-t ért el ugyanott, a hátsó egyenesben.

Ki(mi)é a legjobb végsebesség? A finn pilóta 346-tal repesztett Spában, őt Pascal Wehrlein (343), Sebastian Vettel (343) és Esteban Ocon (341) követi. Szokatlan a Ferrari mellett a Manorokat látni az élen.

10 perc van hátra az edzésből, amely meglehetősen nyugalmasan alakult: Palmer félreállása mellett, amely pár perces VSC-fázist vont maga után, nem történt jelentősebb incidens. A sárga zászló is csak néhányszor került elő, utoljára néhány pillanattal ezelőtt, mikor Sebastian Vettel átvágta a Les Combes kanyart.

Alonso-rajongók figyelmébe: a spanyol, aki 35 helyes büntetést kapott a versenyre, így biztosan az utolsó sorból indul, Hamilton elöl vagy mögül, az új Honda-motor meghibásodása miatt nem teljesített mért időt az első edzésen, délután azonban pótolja lemaradását: 23 körnél jár (csak kevesen tettek meg többet nála, Magnussen az élen 27-tel), legjobb ideje a 12. eredményre elegendő.

Érdemi köridőjavulásra már ne számítsunk, mindenki hosszú etapokat teljesít – Hamilton végül 15 körig jutott az ominózus közepes szetten, Rosberg 16-ig közepesen, Vettel 12-ig szuperlágyon. Verstappen, Ricciardo és Hülkenberg az első három helyen, a két Mercedes a 6. és 13. pozícióban áll.

Íme egy GIF és videó Vettel legyezéséről: 

Úgy néz ki, a szuperlágy abroncs annyira mégsem rossz választás, mint korábban tűnt: Raikkönen már 11 kört teljesített ezzel a specifikációval, Hülkenberg 13-ig is eljutott. A hőmérséklet 30 Celcius felett van.

Ismét sikerült Sebastian Vettel nemtetszését kiérdemelni: a bokszutca végén próbarajtoló autók feltorlódtak, a német kezével mutogatott az előtte álló Manornak, hogy induljon már.

Problémák Rosberg autóján: a német lágy abroncson teljesít hosszú etapot, 11 körnél jár, a csapat pedig jelezte, hogy a hátsó gumik hőmérséklete szökött fel túl magasra.

Lewis Hamilton már csak az eredménylista 13. helyén lelhető fel. A brit pilóta 10 körnél jár közepes abroncsos versenyszimulációjában, amely korántsem tökéletes, korábbi panaszai után a Pouhon kanyart is kiszélesítette.

Két évvel ezelőtt egy Red Bull nyerte a Belga Nagydíjat, és ismét jól állnak Spában: Verstappen vezet Ricciardo előtt, a holland 1:48.085-ra csökkentette a legjobb időt.

Ez az edzés állása féltávnál:

Négy szuperlágy abronccsal futott idő az első négy helyen: Daniel Ricciardo 1:48.341-gyel (ez hét ezreddel jobb az első tréning legjobbjánál), Nico Hülkenberg, Sebastian Vettel és Sergio Perez. A Mercedes-pilóták közül Rosberg lágy, Hamilton közepes abroncsot használ.

Némileg aggasztó információ a gumikkal kapcsolatban. „Már most túl nagy a vibráció ezekben a gumikban” – mondta Hamilton, aki még csak két kört teljesített a közepes szettel.

Egy ideig két Red Bull állt az élen, most két szuperlágyat használó Force India ugrott az első két pozícióba, Hülkenberg és Perez sorrendjében. A legjobb idő 1:48.6-nál tart.

Olimpiai bajnok a bokszutcában, a belga Nafi Thiam, a hétpróba bajnoka a Red Bull garázsából követi az eseményeket. 

Esteban Ocon az első, aki feltette a szuperlágy abroncsot, az első F1-es napján remeklő újonc felugrott a 9. helyre.

Palmer pár perces várakozás után újraindította az autót, ismét teljes tempóban haladhat a mezőny – igaz, jelenleg csak hatan vannak a pályán.

A Mercedes megerősítette, hogy a 7. MGU-H és turbó is bekerült az autóba, azaz összesen 30 rajthelynél jár, biztosan az utolsó helyről indul. 

Jolyon Palmer autója megállt a pálya szélén, virtuális biztonsági autót rendeltek el. Palmer vibrációra panaszkodott, majd egyszerűen elveszítette a hajtást.

Eközben Mercedes az élen, Lewis Hamilton ideje 1:49.782.

Fernando Alonso is teljesítette első körét a hétvégén, 1:52.587-tel, ami a 16. helyre volt elegendő. Ez azt jelenti, hogy az edzésen mindenki rendelkezik már mért idővel.

Negyed óra elteltével Kimi Raikkönen az élen Ricciardo és Bottas előtt.

Egy másik finn, Kimi Raikkönen veszi át a vezetést, épp befért 1:50 alá. 10 versenyző rendelkezik egyelőre mért körrel.

A versenyzők végigértek az első körökön, egyelőre Bottas a leggyorsabb 1:50.412-vel Magnussen és Ocon előtt.

Hivatalosan elkezdődött a szabadedzés, elsőként Fernando Alonso a pályán.

A másik fontos beszédtémát a büntetések jelentik. Lewis Hamilton jelenleg 15 rajthelynél jár, de ha hinni lehet a híreknek, minden edzés előtt motorkomponenseket fognak cserélni autójában. Fernando Alonsót, akinek McLarenjében a vadonatúj fejlesztésű Honda-motor hibásodott meg, 35 hellyel sorolják hátra (sorolnák, ha lenne ennyi pozíció a rajtrácson), ráadásul büntetést kap Marcus Ericsson is, 10 helyest hatodik turbója behelyezéséért.

A hőmérséklet feljebb kúszott a délelőttihez képest, 31 Celsiust mérnek Spa-Francorchampsban, míg az aszfalt 38 fokos. Ezekben a napokban szokatlan meleg uralkodik az Ardennekben, ahol augusztus végén gyakoribb kellék az esernyő, mint a naptej.

Az első szabadedzés főszereplője a halo volt, amely négy autóra is felkerült. Ha kíváncsiak vagytok rá, hogy mutat a Mercedes, Red Bull, Force India és Toro Rosso az eszközzel, lapozzátok végig galériánkat.

Rövidesen kezdetét veszi a 2. szabadedzés Spában. Délelőtt Nico Rosberg futotta meg a legjobb kört, 1:48.348-at Lewis Hamilton és a pálya mestere, a négy belga győzelmet gyűjtő Kimi Raikkönen előtt. Az első edzés beszámolója itt olvasható el.