Ja, közben már megint bejelentettek egy 15 perces csúszást, de ez már olyan megszokott, hogy szinte észre se vettük. Ezúttal már hozzátették, hogy amikor végül áldásukat adják a folytatásra, akkor is 10 perccel utána vált csak zöldre a lámpa a bokszutca végén, szóval most 15:15-kor az vált biztossá, hogy legalább 15:40-ig nem lesz autó a pályán.
Na, így 220 perc után már elbúcsúzunk. Köszönjük, hogy velünk tartottatok, emlékezetes időmérő volt több szempontból is. Vasárnap 14 órakor pedig jön a futam.
A második sorban Ocon és Bottas, a harmadikban Raikkönen és Vettel, a negyedikben Massa és Vandoorne állnak majd.
Lance Stroll lett a nap másik hőse, aki a 4. de a Red Bullok hátraküldésével a 2. helyről, vagyis az első sorból rajtolhat!
És Lewis Hamilton felállította a Formula-1 történetének új pole-pozíciós rekordját, 69. rajtelsőséget ugyanis még soha senki nem szerzett.
Ricciardo feljött a második helyre, de Hamilton gondoskodott róla, hogy ne csináljon magából tökéletes nevetséget a motorszabály azzal, hogy az első sort elméletben kisajátító Red Bullok kerülnek a mezőny végére. Hamilton az utolsó pillanatban túllépett Verstappenéken, ezzel a büntetések applikálása nélkül is övé s pole az Olasz Nagydíjra.
És Verstappen az élre ugrott 1:36,7-es idővel a jelek szerint. De kár, hogy nem tarthatja meg!
Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Ocon, Bottas a sorrend mindenesetre. A Ferrarik eléggé elveszettnek tűnnek így a Q3-ban, a 8-9. helyen egyelőre.
Kicsit (na jó, nagyon) meggyagyult az időmérés, a tévében is meg a hivatalos Live Timingban is. Sőt, Hamilton legújabb rádióüzenete alapján az ő autójában is.
Ráadásul most ők ketten állnak az élen. Verstappen 1:36,1, Ricciardo 1:36,4. A Mercedesek és Vettel nem jöttek még.
Ne feledjük, az itt jelenlévők közül Verstappennek és Ricciardónak is van büntetése, szóval az időmérőt megnyerhetik, de pole-t nem szerezhetnek. A hollandra +20, az ausztrálra +25 hely vár, szóval mennek a mezőny végére, de nem akármilyen presztízs lenne (és fricska a motorszabályoknak), ha itt oda tudnának pörkölni a többieknek.
Hamilton és Vettel intermediate-eken jött ki, de azonnal visszahívta őket csapatuk, mert ehhez már megint túl durvák a körülmények. Mindenki extrém esőgumikon a Q3-ban.
Az eső közben még egy fokozattal feljebb kapcsolt. Verstappen viszont ilyen körítés mellett is szó szerint versenyre kelt Vettellel a jobb pozícióért.
Abban a Q3-ban, ami most kezdődik. 12 perc. Nagyon simán haladunk, amióta végre rendesen elindult ez az időmérő. Sárga zászló is alig volt, nem hogy piros.
Tehát akiket láthatunk a Q3-ban: a Mercedesek, a Ferrarik, a Red Bullok, a Williamsek (!), valamint Ocon és Vandoorne.
Vandoorne is bejutott a Q3-ba a McLarennel. Nem először, hiszen a Hungaroringen is véghez vitt már ilyet.
Kiesett Perez, Hülkenberg, Alonso, Kvjat és Sainz. Közülük csak Pereznek és Kvjatnak nincs motorcserés büntetése, szóval függetlenül attól, hogy itt most mit nézünk, az FIA úgyis egy egészen más rajtsorrendet fog kiadni vasárnap reggel.
Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel az első négyes, Stroll legjobb "kívülállóként" végül a remek 5. helyen zárta a Q2-t.
Itt a leintés.
Hamilton 1:35,344. Úgy tűnik, az élmezőny az esőben is élmezőny, az első ötösbe a szokásos neveken kívül más nem tudott bekerülni.
Jönnek az utolsó percek. Most már szinte mindenki intereket, erre Kvjat jelenti, hogy jobban rákezdett az eső. Ez az időjárás ma kifürkészhetetlen!
De már ismét Vettel az élen 1:36,223-mal, intereken. Még mindig nem egyértelmű, hogy kinek melyik a legjobb gumi, Massa extrém esősekre váltott át, Verstappen viszont intereket szeretne.
Hamiltonnak most összejött egy 1:36,4, köztes gumikon. Bottas a harmadik, szintén zöldeken.
Hamilton leggyorsabb első szektor után elrontotta a végét, ő most a harmadik.
Verstappen 1:37,344-gyel kezdett, Vettel 1:37,198. nagyon hasonlóan teljesít jelen körülmények mellett a két különböző gumi.
Vandoorne kicsúszott a Parabolicában, de folytatni tudta.
Toro Rossók, Force Indiák, Verstappen és Hülkenberg kék oldalfalú gumikon, a többiek zöldeken.
Éppen emiatt itt most elég változatos lett a gumiválasztás: egyesek esőgumival, mások intermediate-ekkel hajtottak ki.
Növekszik az eső intenzitása a Q2-ben, mondják Verstappen fülére, miközben kihajt a bokszból a második szakaszra.
A legnagyobb meglepetés inkább pozitív volt: a Williamsek nagy esőben is jól mentek, ami pedig régóta nem erősségük. Stroll az 5., Massa a 8. helyen zárt. A McLarenek a 10. és 12. helyen jutottak tovább, talán az esőben a szokásosnál kicsit több babér teremhet számukra.
Nagy meglepetések így sem történtek, Palmer nem érte el időben a célvonalat, így búcsúzott a két Haas és a két Sauber társaságában. A végén Bottas 1:35,716-tal az élre állt, így ért véget a Q1.
Kockás zászló, de a kiesők kérdése még egyáltalán nem tisztázott, Grosjean kivételével.
Raikkönen meleg pillanatokat élt át a bokszban: amikor csapata elengedte, kis híján nekiütközött az elé érkező egyik Force Indiának, de szerencsére gyorsan reagált és időben a fékre lépett.
A tévés grafika még kék, extrém esőgumikat jelez mindenkinél, de ez hiba, a valóságban nem így van. Mindenki interekre váltott már.
Vettel viszont javított egy kicsit feljött harmadiknak.
Alonso egyelőre még lassabb az első és a második szektorban is, mint korábban volt. A középmezőnyben tanyázik jelenleg.
Most azért 5 perccel a Q1 vége előtt még bőven van ideje mindenkinek reagálni. Egyre többen hajtanak ki interekért, köztük a Red Bullok és Vettel.
Verstappen úgy van vele, hogy lassan intermediate gumikra lehetne váltani. És Alonso ezt épp az imént meg is tette! A spanyol súlyos rajtbüntetése ellenére is kihajtott és igencsak elemében van. Láthatunk tőle egy hasonlóan merész húzást, mint a silverstone-i Q1-ben, ahol az élre repült?
Perez elvétette a második sikánt, rendben visszatért a menekülőúton.
És a köridők java része máris jobb, mint amivel eddig Hamilton az élen állt. Bár az nem változott, hogy most is Hamilton áll az élen 1:36,981-gyel. Pillanatnyilag Verstappen, Bottas és Vettel van mögötte, de folyamatos a mozgolódás a sorrendben.
"Jobb, mint az időmérő kezdetén volt" - írja körül Verstappen a körülményeket.
Mindenki a kék oldalfalú extrém esőgumikkal folytatja. És még Alonso is kihajtott.
Zöld, zöld, de rég láttunk már ilyet. Maratoni várakozás után (és tényleg le lehetett volna már futni egy maratont) folytatódik a Q1!
Sorakoznak az autók a bokszutcában, várják a zöld lámpát. 19 fősre szűkült a mezőny, Grosjean nem lép már pályára korábbi balesete miatt.
Két órával és 40 perccel ezelőtt kezdődött ez az időmérő, és még jó esetben is nagyjából egy óra van hátra a végéig. Ezzel bevonul a leghosszabbak közé, valahova a 2009-es interlagosival egy magasságba.
Na, akkor hangolódjunk lassan vissza ahhoz, hogy most igazából F1-et jöttünk nézni ide. Ott hagytuk abba, hogy 13 perc és 31 másodperc van hátra a Q1-ből, az eddigi rövid körözés alatt pedig Lewis Hamilton futotta a legjobb időt 1:40,128-cal. Valószínűleg az eddigi körök nem sokra lesznek jók, hiszen most ennél erősebb idők születnek majd a feljavult pályaviszonyok miatt.
Óhó, ébresztő, jó napot, mindenki vissza!
16:40-kor folytatódik az időmérő!
Fordulat: öltöznek a versenyzők, alig esik, lassan már intermediate-eken is jó lehet ez a pálya, ahogy ilyenkor mondani szokták.
Egyedül Bernd Mayländer nem unta még meg ezt a délutánt, ami érthető is, hiszen ő vezethetett eddig a legtöbbet. Ismét tanulmányúton a safety car.
Egyre valószínűbb, és egyre többen vannak azon a véleményen, hogy vasárnap lesz vége ennek az időmérő edzésnek. És azért reálisan nézve már a versenyirányítás sem fogja túl sokáig halogatni a döntést mostantól.
Esetban Ocon azt mondja, ő ma délután már ötször beült és ötször kiszállt az autóból, várva az indulást, de megunta, úgyhogy most már a Force India motorhome-jában van. Legtöbb versenyző elhagyta már a garázst, bár Massa a másik irányba tette ezt, mert a bokszutcában focizgatnak a Williams csapattagjaival.
Ricciardo unalmában elkérte a kamerát a FOM egyik hivatalos operatőrétől, és sétált vele egy kicsit a bokszutcában.
És igazuk is van, mert az FIA már megint halasztott:
A következő állapotjelentés 16:30-kor érkezik.
Hamilton és Bottas nemes egyszerűséggel nekiültek PlayStationözni.
A Force India szerelői már gondoláznak a bokszutcában.
on this episode of F1 mechanics have more fun than i do @ForceIndiaF1 pic.twitter.com/dLBXB9jyZD
— Sarina (@sarajammoul) September 2, 2017
Ricciardo szerint a Q1 maradék részét legalább le tudták volna már zavarni mostanáig. Azt is mondja, hogy az idéntől érkezett szélesebb gumik semmiképp sem csökkentik az autók vízen való felüszásának esélyét. Meg azt is hozzáteszi, hogy a 2008-as felvételek alapján abban az évben még ennél is nagyobb vízben gond nélkül teljesítette az egész hétvégét a mezőny.
Gondoljatok bele, hogy mit csinálnátok, hol lennétek ebben a percben akkor, ha 15:00-kor menetrend szerint véget ért volna az időmérő. Mondjuk biztosan vannak, akik már azt csinálják Az F1 vezetőitől is furcsa gondolkodásra vall, ha azt hiszik, hogy az emberiség ilyenkor ráér órákon át nézni a pályát száradni, pláne ha nem is szárad.
Még mindig nincs pozitív fejlemény, következő állapotjelentés 16:15-kor. Valószínűleg az FIA is már copy-paste módszerrel küldi ki ezt az értesítést, mindig csak az időpontot átírva.
Ezt pedig most osztotta meg a Haas: pénteken Baumgartner Zsolt magát Gene Haas csapattulajdonost vitte el egy menetre a kétülésessel.
Meanwhile...Gene did this yesterday! #F1Experiences #F1 #2Seater pic.twitter.com/UHrZHn7crP
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) September 2, 2017
Palmer azt mondja, hogy mindig az időmérő után szokott ebédelni, de most már nem bírta a várakozást, úgyhogy kénytelen volt nekiülni az elemózsiának.
Egyre több versenyző is megszólal, Verstappen és Massa is finom célzást tett arra, hogy kéne' már indulni. A biztonsági autó ismét a pályán.
Alain Prost azt mondta, hogy egy héten belül eldől, a Renault ad-e motorokat jövőre a McLarennek, és ezzel együtt az is, hogy mi lesz Alonso sorsa. Szóval érdemes lesz figyelni nálunk a híreket a héten.
Remélhetőleg addigra véget ér az Olasz Nagydíj időmérője, és nem leszünk még mindig itt ebben az élő közvetítésben!
A naplemente Monzában ma 19:59-kor lesz. Ezt is csak úgy mondjuk.
Kitaláljátok, hogy mit közölt az FIA 15:45-kor? Ki hát!
Ezek voltak az egyedüliek, amikor nagy esőzések miatt szombat helyett vasárnap délelőttre tették át az időmérőt (Melbourne-ben csak a Q2-t és a Q3-at).
Csak mondjuk.
2004, Japán Nagydíj
2010, Japán Nagydíj
2013, Ausztrál Nagydíj
2015, USA Nagydíj
Mi a közös a fenti négy versenyhétvégében?
Persze láttuk már az imént, hogy az FIA-t nem nagyon befolyásolja a döntésében, hogy éppen esik-e az eső vagy sem.
Megint elállt az eső. A Sky bokszutcai riportercsapata, köztük a Hungaroringen még versenyző Paul di Restával ezt demonstrálva kiálltak a paddock közepére esernyő nélkül.
Nyugi, az alábbi kép nem Monzából való. Az F2 kommunikációs vezetője, Alexa Quintin vette elő hangulatjavítóként, bemutatva, hogy 2008-ban Dubajban még a mostaninál is sokkal rosszabb volt az esőhelyzet.
További halasztás, új információ 15:45-kor érkezik.
Legalább csináljatok úgy, mint aki meglepődött!
Ha másra nem is jó ez a nap, legalább a rajongók kaptak egy nagyon jó sapkaötletet a következő esős F1-es hétvégékre. Zseniális!
Rögtön 15:30. Na, ki mennyire lelkes az újabb hírek előtt?
Helmut Marko is nyilatkozik. Azt mondja, mindenki tudja, hogy Grosjean elég gyakran kicsúszkál, szóval kár volt emiatt megijedni. Meg azt is mondja, hogy nagy sajnálatára az F1 is egyre jobban amerikanizálódik, mármint abban az értelemben, hogy az ottani oválpályás versenyekhez hasonlóan lassan már itt sem szabad pályára hajtani, ha esik.
Ilyen a helyzet mostanság, egyre aggasztóbbak a kilátások. Ha nincs Grosjean balesete, lehet, hogy mostanra már végeztünk is volna az egész időmérősdivel.
A Sky-nál is annyira ráérnek, hogy mindenkit megszólítanak, aki szembe jön velük a paddockban. Az imént a Trónok harca című sorozat két szereplőjével beszéltek, aztán meg Flavio Briatore ejtett el egy olyan figyelemfelkeltő kijelentést, hogy a McLaren-Alonso partnerség jövője nem napokon vagy heteken, hanem órákon belül is megoldódhat.
Alonso is azt mondja a Sky Sportsnak, hogy szerinte jók a körülmények, csak a célegyenes veszélyes. Azt is hozzáteszi persze, hogy őt nem nagyon érdekli, mi lesz az időmérővel, mert büntetése miatt ígyis-úgyis a mezőny végéről rajtol, és nem is nagyon tervez kihajtani a pályára.
Közben arra is fény derült, hogy Romain Grosjean a többségnél lényegesen nagyobb tempóval haladt a célegyenesben a balesete előtt. Vettelnél is 50 km/órával gyorsabb volt a mérési ponton, csapattársánál meg még többel. Lehet, hogy a francia egyszerűen túlvállalta magát, és lehet, hogy csupán emiatt várunk már egy órája.
This is getting quite funny now....
— Sean Kelly (@virtualstatman) September 2, 2017
Grosjean trap speed 297km/h (184mph)
Magnussen trap speed 219km/h (136mph)#ItalianGP
És ugyebár ha az FIA meg is állapítja, hogy folytatódhat az időmérő, akkor is legalább 10 perccel későbbre írja ki a kedzést, ami ilyen időben sokat számíthat, hiszen könnyen megváltozhatnak a körülmények.
Mindez azért, mert az utóbbi 10 percben ismét jobban rákezdett az eső, miközben előtte fél órán át jóval élhetőbbnek tűntek a körülmények. Twitteren ki is alakult egy eszmefuttatás a külföldi szakértők között, hogy az FIA túl lassú reagálása az oka ezeknek a fájdalmas huzavonáknak az esős időkben.
Továbbra sincs folytatás, 15:15-kor lesz újabb hír.
A biztonsági autó vezetője is lelkes, két kört is megtesz egymás után. A versenyzők ismét öltözködnek...
A még ma is Ferrari-kötelékbe tartozó Giancarlo Fisichella kiment a garázsból, hogy integessen kicsit a rajongóknak, akik rögtön be is lelkesültek, amint megláttak egy olasz versenyzőt az olasz csapat színeiben.
Addig is gyönyörködhetünk a csapatok által alkalmazott különféle takarítási módszerekben.
Az eső most ismét szemel egy kicsit, közben pedig Charlie Whiting nyilatkozott: a körülmények javulása ellenére is túl sok vizet látnak a pályán, és azért várnak egy kicsit, hogy még több elszivároghasson a csatornákba.
Szegény versenyzők is azt érezhetik, hogy a bolondját járatják velük. Minden negyed óra elteltével visszacsomagolják magukat a pilótafülkébe indulásra készen, aztán mászhatnak ki megint.
Na, meghányták-vetették:
További csúszás, újabb információ 15:00-kor.
Mayländer visszatért, Whitingék most hányják-vetik meg, hogy mit kommunikáljanak.
Öt perce elállt az eső, azt jelentik a paddock riporterei. Ha most sem indítják újra az időmérőt, akkor nem tudjuk, mikor szeretnék.
A biztonsági autó ismét a pályán. Na, vajon mostanra történt-e változás? Az utóbbi percekben kicsit enyhült a csapadék intenzitása.
Jelen helyzetben az sem segít, hogy idénre újraaszfaltozták a célegyenest. A pilóták jeletése szerint az a rész a legrosszabb a tapadás szempontjából, és bizonyára nem véletlen, hogy Grosjean is ott vesztette el az irányítást a Haas felett.
Amikor még pályán voltak az autók (összesen négy és fél percig), akkor viszont azért lehetett jó képeket lőni, mint azt alább a Williams is prezentálja.
The session is delayed by a further 15 minutes #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/q2GuskCVSQ
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) September 2, 2017
Hát, azt jelentette, hogy nincs számottevő javulás, szóval újabb 15 percet csúszik a folytatás. Következő információ 14:45-kor. Reméljük, ráértek!
A biztonsági autó ismét a pályán, mindenki kidülledt szemekkel figyeli, hogy mit jelent Mayländer Charlie Whitingnak.
Öltözködnek a versenyzők, mert rögtön 14:30, és hátha azt jelentik be, hogy lehet indulni. A reményhal... is tudna úszni abban a vízben, ami ma felgyülemlett a pályán.
Közben ezen nevet a közösségi média: kicsivel Grosjean balesetét követően valaki, aki a francia Twitter-oldalát kezeli, kiposztolt egy képet azzal a lelkes szöveggel, hogy "Kezdjük hát az esős időmérőt!" Az illető a jelek szerint csak épp azt nem figyelte, hogy a pályán mi is történik, és a versenyző autója éppen a falban áll. Hamarosan törölték azért a tweetet, amint észbe kaptak.
Na, a Mercedesnél már elkezdték az esős leállások során szokásossá vált játszást
Boat weather...
A versenyirányítás közleménye:
Az újraindítás csúszik, legközelebb 14:30-kor lesz frissítés.
Szóval negyed órán át még biztosan nem fog történni semmi.
A baleset előtt egyébként kilenc versenyző már mért időt is felállított, nekik legalább már nem nulláról kell kezdeniük a folytatást. Lewis Hamilton az első 1:40,128-cal, mögötte Vettel és a már biztosan nem folytató Grosjean áll ebben a pillanatban.
Autó a pályán - viszont ez még csak a safety car, amely igyekszik felmérni a körülményeket. Továbbra is piros zászló, és amíg nem köröznek az F1-esek, a vizet sem takarítják le az ívről, szóval a pályaviszonyok csak még gyorsabban romolhatnak.
Itt van valamiféle videó Grosjean bukásáról.
Red flag suspension!
— stardastboy (@stardastboy01) September 2, 2017
Grosjean, crash!#f1jp pic.twitter.com/IW9xRK2RLv
Közben négyről hatra nőtt azon versenyzők száma, akik motorcserés büntetés miatt hátrasorolásban részesülnek, ha egyszer kialakul valamiféle végeredmény ezen az időmérőn. A két Red Bullhoz, Alonsóhoz és Sainzhoz a két Renault-pilóta is csatlakozott, 5-5 helyes büntetéssel. Ide kattintva lehet nyomon követni, hogy ki mennyivel is kerül hátrébb.
A francia jól van, már kiszállt az autóból. A célegyenesben úszott fel a vízen, és a bal oldali korlátnak csapódott. Grosjean nem sokkal a kicsúszása előtt jelezte a rádión, hogy túl veszélyesek a körülmények, majd a becsapódás után ismét bejelentkezett: "Mondtam, hogy túl veszélyes!"
És piros zászló, itt az első baleset! Romain Grosjean Haas-autója a falban.
Ebben a lucsokban kell megtalálniuk a helyes irányt a versenyzőknek.
Fernando Alonso kivételével mindenki a pályán - neki a rajtbüntetések miatt mindenképp leghátulról kell rajtolnia, tényleg felesleges bármit is kockáztatni.
Quadruple World Champions, one awesome photo. #ItalianGP pic.twitter.com/2uRIme8Y0v
— McLaren (@McLarenF1) September 2, 2017
Idén sem volt még sok vizes élménye a mezőnynek. A Kínai Nagydíj elején, illetve a silverstone-i időmérő Q1-ében kellettek a vizes pályára alkalmas gumik. De ez a mostani azoknál jóval ijesztőbb helyzet. Bottas el is vétette az 1-es kanyart éppen.
Zöld zászló, elkezdődött a 2008 óta első esős monzai időmérő. Akkor Sebastian Vettel volt a leggyorsabb, ami abban az időben még hatalmas meglepetést jelentett, hiszen egy Toro Rossót vezetett!
Több versenyző már áll a bokszkijáratnál, időben el fog indulni a kvalifikáció. Extrém eső gumik mindenkinél. Közben jelentik a bokszutcából, hogy ismét erősebben kezdett el esni. Egy nem olyan régi előrejelzés viszont azt mondta, hogy 15 órához közelítve egyre jobbak lesznek a körülmények.
Ma már a GP3 időmérőjét és a Porsche-szuperkupa időmérőjét is törölték az időjárás miatt. Utóbbi sorozat mezőnye azért eltöltött négy percet a pályán, mielőtt megjelent a piros zászló.
A versenyzők mindenesetre készülnek, egyelőre nem érkezett hír a csúsztatásról. A harmadik edzésből 44 percet vágott le a versenyirányítás a körülmények miatt.
8 minutes to #Quali #ItalianGP pic.twitter.com/lEkE1hK8Hu
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) September 2, 2017
Napos napot mindenkinek - legalábbis itthon, mert Monzában nem sokat változott az idő a viharos harmadik szabadedzés óta. Így pár perccel a kezdés előtt nem csak azt a kérdést kell feltennünk, hogy vajon Lewis Hamilton új pole-rekord felállításával zárja-e a napot, hanem mindenekelőtt azt, hogy fog-e csúszni a start, esetleg szükség lesz-e olyan drasztikus lépésekre, hogy vasárnapra tolják át a kvalifikációt.