A Mercedesek hajtottak most ki a szuperlágyakon, ami a leggyorsabb keverék ezen a hétvégén. Bottas még lágyakon futotta az 1:22,0-t, a tavalyi hétvége legjobbja pedig 1:21,135 volt, szóval nem is kérdéses, hogy ezen a többitől elütő karakterrel rendelkező pályán is gyorsulást tapasztalhatunk az új szabályok révén.
Ennyit az első gyakorlásról, tartsatok velünk a következő kenósorsolá..., ja nem, szóval a 14 órakor kezdődő második szabadedzésen is!
A legtöbb kört Felipe Massa tette meg 37-tel, csapatszinten pedig a Force India volt a legserényebb összesen 70-nel.
Leintették közben az Olasz Nagydíj első szabadedzését. Hamilton végzett az élen, és másik csapat nem is tudott egy másodpercen belülre kerülni hozzá. Bottas viszont igen, ő lett a második, aztán jönnek a Ferrarik, a Red Bullok és a Force Indiák szépen sorrendben.
De hogy stílusosan zárjuk, a végére álljon itt még egy esős rádiózás a mindig nyers Danyiil Kvjattól.
Kvjat: Megint esik.
Toro Rosso: Egyáltalán nem látunk esőt a képernyőn.
Kvjat: Hát, én elhiszem, amit látok.
Kvyat: “It’s raining again.”
— Sky Sports F1
Toro Rosso: “We don’t have rain on the screen.”
Kvyat: “Well I believe what I see.”#SkyF1 #F1 #ItalianGP
Már csak 5 perc van hátra, és a végére szinte mindenki kimerészkedik még. A Mercedesek mondjuk nem, Valtteri Bottast láthattuk is kiszállni az autóból, ő már nem ül oda vissza 14 óráig. És Alonso is kiszállt, hogy a szerelők megkezdhessék a motorcserét.
Raikkönennek meg azt mondják, hogy nem várható több eső az edzés végéig. Hát, ez a monzai eső is olyan volt egész délelőtt, mint néhány hírcsatorna a tévében: kreált veszély, hogy legyen miről beszélni és kitölteni a műsoridőt.
A Red Bullok, Massa és még néhányan kimerészkednek még a pályára. Vettel most épp azt mondja a rádión, hogy száraz az aszfalt.
Na, ez is történelmi pillanat bizonyos szempontból. Robert Kubica először van jelen egy F1-es versenyhétvégén a 2010-es Abu Dhabi Nagydíj óta - a lépés, amitől olyannyira ódzkodott az elmúlt években. Persze most még csak vendégségbe jött a Renault-hoz, de aligha lenne itt, ha nem dédelgetne komolyabb terveket...
Kubica has arrived at the Renault hospitality area pic.twitter.com/SJskVzVtFx
— Dimi PAPADOPOULOS (@f1enigma) September 1, 2017
Az esőtől félve mindenki vissza is menekült a bokszba, most a két Ferrari hajtott ki, de még mindig slickeken.
Ezen a bokszutcai képen látszik, hogy mennyire vizes az aszfalt.
Yep, definitely raining now
— Toro Rosso (@ToroRossoSpy) September 1, 2017
#ItalianGP #FP1 pic.twitter.com/TQi6XFs7Vb
Nem javulnak már mostanában a köridők, ehhez az immár folyamatosan csepegő esőnek is köze lehet. Alonso volt az utolsó, aki pár perce javítani tudott a helyezésén, de neki volt is hova: ő most a 15. pozícióban tartózkodik, míg Vandoorne a 9., de az ő hátránya is két másodperc.
Carlos Sainz megpördült a Parabolicában. A külső íven hagyta el a pályát az autó, de mivel pár éve ott már nem közvetlenül a kavicságyba, hanem az aszfaltozott sávra érkezik, gond nélkül tovább tudott haladni a Toro Rosso spanyolja.
Na akkor, az FIA hivatalos jelentése szerint négy versenyző kap motorcserés rajtbüntetés a hétvégén.
Carlos Sainz +10 hely
Max Verstappen +15
Daniel Ricciardo +20
Fernando Alonso +35
Alonsótól most láthattunk egy elfékezést az 1-es kanyar előtt, meg Palmertől is egy kis csúszkálást. Előbbi feje fölül pár kör után lekerült a halo, utóbbi pedig az első percek várakozása után rendben megkezdte a munkát a Renault-ban.
Intermediate gumiknak viszont egyelőre nyomuk sincs, szóval annyira azért mégsem vészes a helyzet.
Na, most megint egyre többen jelentenek esőt. A versenyzők is a pályán, meg a mérnökök is a radarok előtt. Verstappen a Parabolicából jelezte a sikamlós viszonyokat.
Hamilton 1:21,537, a nap új legjobbja.
Közben Daniel Ricciardo motorcserés rajtbüntetéseit is megerősítették, néhány elemből már az idei 5. egységet kell használnia. Jelenleg úgy tűnik, 20 rajthelyes hátrasorolás vár rá, de a lényeg úgyis az, hogy "sok", és a mezőny végéről fog rajtolni ("természetesen" azért Alonso így is mögötte lesz, nála ugyanis még több csere történt).
Hamilton tovább farag, 1:21,729-cel áll most az élen. Bottas is javított 1:21,9-re, és Vettel 1:22,6-tal a harmadik. Mögötte a Force Indiák jönnek, de már 1,7 másodperc elmaradással Hamiltonhoz képest.
Marcus Ericsson bukdácsolt keresztül a lassítókon, miután elfékezte magát a második sikán előtt. De ez egyáltalán nem szokatlan látvány a monzai edzéseken: azt is mondhatnánk, hogy aki egyszer sem véti el a féktávot, az nem is vezeti az autóját a határon.
Mindkét Mercedes javított a gyorsabb gumikon, ám míg Bottas csupán 26 ezredet faragott korábbi legjobbjából, addig Hamilton bekukucskált 1:22 alá: 1:21,868.
A Williamsnek van egy furcsa szokása, miszerint a versenyhétvégéken az autósporthoz egyáltalán nem kapcsolódó, és nem is különösebben érdekes tényeket közöl Twitteren a házigazda országról vagy városról. Itt a mostani: Monza város lakossága száz év alatt nagyjából 80 ezer fővel gyarapodott.
Did you know? MONZA IS GROWING! Monza's inhabitants grew from 41,200 at the start of the 20th century to 120,000 at the start of the 21st! pic.twitter.com/g0V8QRP1pT
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) September 1, 2017
Na, most meg nyílnak az esernyők a lelátókon a felvételek tanúsága szerint. A pilóták mindenesetre mind a bokszban is vannak, de elsősorban nem emiatt, hanem mert most jött el a 40 perces határ, ilyenkor kell az eddig használt gumiszettet "visszaadniuk" a Pirellinek.
Itt az állás fél óra elteltével: egyelőre Mercedes-fölény, de még senki nem lépett oda igazán. Köztük a Mercedesek sem...
Grosjeannak volt az imént egy pályaelhagyása. Akkoriban beszélt az esőről, lehet, hogy az okozta. Mindenesetre a pályán köröző önjelölt időjósoktól az utóbbi percekben már nem érkeznek ilyen baljós jelentések, sőt, csökkent is az esélye annak, hogy esős edzésünk lesz.
Hamilton most a második sikánt is elvétette az autó határainak próbálgatása közben. A brit most a második helyen áll csapattársa mögött, Bottas eközben 1:22,086-ra javította az etalont. A harmadik helyezett Vettel csak 1:23,2-vel áll ehhez képest.
Perez és Grosjean is enyhe esőt jelez a pálya egyes szakaszairól.
Jolyon Palmer háza táján már megint nem lehet minden rendben, hiszen a brit két installációs kör után a bokszban ácsorog, és egyedüliként nem rendelkezik mért körrel. Szokták mondani, hogy szerencséjük csak a jóknak van. Akkor balszerencséjük meg csak a rosszaknak? (Verstappen és Alonso itt most rázná a fejét)
Közben olyannyira elharapózott a körözés, hogy Valtteri Bottas már 1:22,523-mal áll az élen, és a jelek szerint tovább gyorsul!
A halóról még nem is esett szó, pedig tesztjelleggel felszerelték azt erre az edzésre Fernando Alonso és Carlos Sainz autójára. Jövőre már biztosan bevezetik kötelező jelleggel, és nem csak itt, hanem az F2-ben is.
Lewis Hamilton is úgy gondolta az imént, hogy elmegy egyenesen az 1-es kanyar bevétele helyett. Persze a kifutóútra helyezett útakadályok idén is gondoskodnak róla, hogy ne csak szabálytalan, de lassabb is legyen ez az útvonal, mint a sikán helyes bevétele.
Monzában részleges újraaszfaltozást végeztek el tavaly óta, ez viszont nagyrészt csak a célegyenest érintette.
Az első elfékezés és sikánlevágás is megtörtént az 1-es kanyarban: Lance Stroll, a Williams újonca követte el.
Friss hír a Honda bejelentése: Alonso ezen az edzésen a 3.7-es motorspecifikációt használja (ez a legújabb, de ki tudja már ezeket a számokat követni!), ám most még csak tesztelik ezt, a gyakorlás után visszaszerelnek autójába egy korábban használtat. Hogy erre legyen idő a második edzés előtt, a spanyol kicsit korábban fogja befejezni a munkát.
Ja, és mivel most ugyebár betettek egy új hajtásláncot, azzal egy 35 rajthelyes büntetést is aláírtak Alonsónak.
Eddig idén mind a 12 pályán megdőlt az abszolút pályacsúcs, és ez várható Monzában is, bár bizonyára ezen a pályán fognak kiütközni leginkább azok a szabályváltozások, amelyek valójában nem az autók gyorsulása, hanem a lassulása felé hatnak: a nagyobb tömeg és a megnövekedett légellenállás.
Verstappen is kihajtott első tapogatózó körére. Elképzelhető, hogy most kicsit eseménydúsabban fog telni az edzés első fele is, ha a csapatok tényleg tartanak az eső közeledtétől.
A Williamsek csaptak oda elsőként a lovak közé, 1:27-es, 1:26-os mért körökkel kezd Massa és Stroll.
Most a megszokott húsz versenyző ült autóba az első edzés időtartamára is, egyik csapat sem adott lehetőséget tesztpilótának.
A napkezdő installációs körök már le is zajlottak, Max Verstappen kivételével mindenki fordult már egyszer a pályán.
Napos napot mindenkinek - alig búcsúztunk el Spától, de már itt is van a szezon másik jellegzetes pályája, Monza. A környéken nem túl jó az idő, bár ahhoz képest, hogy nemrég még egész napra szakadó esőt jósoltak, egyelőre csupán felhős az ég és száraz az aszfalt. 60% esélyt mondanak viszont most arra, hogy elered valami a következő 90 percben.