DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 20. szerda
14:26

Egy kör lement támadási lehetőség nélkül. Már csak öt van hátra. Norris pedig négy és fél másodpercre Verstappentől. Micsoda futam ez!

Ez volt tehát a tényleg hihetetlenül izgalmas és drámai balesettel véget érő Azerbajdzsáni Nagydíj - reméljük, egy hét múlva Szingapúrban is hasonlóban lesz részünk! Tartsatok akkor és addig is velünk!

Itt a teljes végeredmény:

Dupla pontszerzés tehát a Williamstől, Bearman is gyűjtött egy egységet - a konstruktőri értékelésben pedig a McLaren átvette a vezetést a Red Bulltól: 2012 óta először állnak a csapatértékelés élén a wokingiak!

Leclerc második, Russell örökölte a dobogót, Norris és Verstappen a 4-5. helyeken, két pontot közelített a brit. Alonso a hatodik, utána a két Williams a 7-8. helyen, és pontot szerez még Hamilton és Bearman.

És közben itt a kockás zászló: Oscar Piastri egy parádés előzéssel és kiváló védekezéssel megnyeri az Azerbajdzsáni Nagydíjat, karrierje második győzelmét aratva!

Képeken a baleset:

Úgy tűnik, megússzuk VSC-vel az incidenst, már az utolsó körben a mezőny. Verstappen közben kijött lágy gumira váltani, de így értelemszerűen nem tudja megfutni a leggyorsabb kört.

Perez elképesztően kiakadt a rádión. Sainz úgy mozgott balra, hogy már ott volt félig mellette a Red Bull...

Az utolsó előtti kör elején Perez kívülről megtámadta Leclerc-t, de keményen védekezett a monacói! Ezt kihasználja Sainz, megelőzi Perezt - és aztán összeütköznek!

Perez nem tudott még előzni Leclerc ellen, de már odaért. Norris viszont simán elment Verstappen mellett - a tegnapi Q1-es bukta ellenére is végül hozni fog a vb-éllovason a brit!

Leclerc elfogyott, mostantól inkább az a kérdés, meg tudja-e tartani a második helyet Perezzel és Sainzcal szemben. És közben Norris mindjárt utoléri Verstappent!

Eldőlni látszik a győzelem sorsa? Leclerc másfél másodpercre leszakadt Piastriról.

Közben egy kiesés: Stroll fékhibával áll ki a bokszba.

És most hosszú idő után Leclerc másodpercen kívülre került Piastritól, így most a szárnyát sem nyithatta - ellentétben a mögötte érkező Perezzel, aki megérkezik. És Sainz is már másfél másodpercen belül a Red Bulltól.

Leclerc megint nagyon megérkezett Piastritól, aki félig húzódott csak belülre - még mindig nincs előzés! Hat kör a versenyből. "Gyerünk" - üzenik a rádión a monacóinak.

Már csak hét kör hátra, Sainz pedig szintén egyre közelebb a dobogósokhoz, már csak két másodpercre Pereztől. Norris pedig hétre Verstappentől a 6-7. helyeken.

Egy kör megint lement, most nem tudott támadni Leclerc, ahogy Perez sem, ugyanis ő is nyithatta a DRS-ét. Norris kilenc másodpercre közben Verstappentől.

Jön az utolsó tíz kör. Ennyi ideje van még Leclerc-nek. Hat tizeden belülről, de inkább öt tizedre kellene megkezdenie a célegyenest egy sikeres manőverhez. És mindeközben Perez is megint visszazárkózott!

Hátrébb van egy sikeres előzés: Hamilton végre átrágja magát Bearmanen.

Norris két kör alatt 11,4 másodpercre csökkentette a Verstappennel szembeni hátrányát.

Na most hosszú körök után megint hat tizedre a célegyenes elején Leclerc, Piastri megint védekezni kényszerül, de kívülről nem tudja még mindig megelőzni őt a monacói!

"Piastri elkezdett küszködni" - mondta a rádión Leclerc, aki az imént "nem vagyok ostoba" felkiáltással utasította el a C tervet. 12 kör még hátra a futamból.

Leclerc rendre négy tizedre megközelíti Piastrit az egyenes végére, de ez kevés. Perez már kiszállt ebből a játékból, két és fél másodpercre lemaradt, Sainz viszont egyre közelebb hozzá. És ami még érdekes lehet, hogy Norris tud-e közeledni a friss közepes gumikon Verstappenre.

Most már körök óta nem tud támadási közelségbe kerülni Leclerc a célegyenesben, még 13 köre van rá. Perez leszakadt, viszont apránként, de közeledik rá Sainz, aki négy-négy és fél másodpercre a mexikóitól.

És közben megejtik végre Norris kerékcseréjét: a hetedik helyre jön vissza a brit, 15 másodperccel Verstappen mögé.

Colapinto mellett elment Albon, most az argentint Bearman támadja, akire pedig Hamilton érkezett meg a 11-12-13. helyeken.

15 kör még hátra, Leclerc most sem tudott támadni hét-nyolc tizedből indulva. Pedig a rádión buzdítják rendesen a monacóit - akinek viszont egy szép megbicsaklása. Perez viszont közben leszakadt megint, másfél másodperc a hátránya.

Hátrébb Hülkenberg előzi Colapintót, és nincs messze előtte Alonso. A boly mögé jött amúgy vissza korábban Albon.

"Leclerc hátsó gumijai rosszabbak, az elsők jobbnak néznek ki, mint a tieid" - jelentik rádión Piastrinak. Újabb kör ment el Leclerc-támadás nélkül.

Ebben a körben megint kicsit messzebb Leclerc, de ez már megfigyelhető egy ideje, hogy minden második körben tud próbálkozni a ferraris, vélhetően energia-menedzsment okán is.

Russell viszont megelőzte közben Verstappent a hatodik helyért!

"Nincs hátsó tapadás, folyamatosan elpattog az autó" - jelzi rádión Verstappen, aki már szombaton is erre panaszkodott az időmérőre elszúrt beállítások kapcsán.

Na most alig hat tizedről indul a csata az élen, de megint remekül védekezik Piastri! Szenzációs csata a győzelemért! És megérkezik rájuk teljesen Perez!

Leclerc most megint egy tizeddel távolabb, nincs támadás. Még 19 kör hátra.

Albon végre kiállt kerékcserére Norris elől - mögöttük viszont Russell majdnem megelőzte Verstappent, külső íven támadt a célegyenesben!

Leclerc megint védekezésre kényszeríti Piastrit, de előznie most sem sikerül. Valahogy hat tizeden belülre kellene kerülnie a célegyenes elején.

Egy pillanatra nézzünk hátrébb: Albon még mindig Norris és Verstappen előtt, akikre ráadásul megérkezik lassan Russell is - ott is szép DRS-vonat alakult ki.

Megint hasonló a távolság, de most nem tud támadni Leclerc. Hihetetlenül izgalmas játszma ez kettejük között, és azért Perez is egy-másfél másodpercre tőlük.

Na most már hét tizeden belülről indult Leclerc - és ez már támadási helyzet, Piastrinak belülre is kell mennie védekezni, és ez sikerül is neki, marad az élen a McLaren!

Leclerc megint pár századdal közelebb a célegyenes elején, de támadni most sem tud a ferraris. Viszont szemlátomást egyre jobb kezd lenni a monacói tempója az ausztrálhoz képest, csak hiába, mert pont a pálya középső szektorában lenne jobb Leclerc.

Na most Leclerc egy árnyalattal közelebbről kezdhette meg a célegyenest, hét-nyolc tizedmásodperces távolságból - de még ez sem elég, csak nagyon ráesik Piastrira! Perez viszont már másfél másodperc körüli hátrányban a monacói mogött.

Verstappen viszont nem tud mit kezdeni Norrisszal, aki teljesen ráesik közben Albonra.

Elképesztően izgalmas eddig ez a verseny - és még csak most érkeztünk el a táv feléhez!

Verstappen hibázik egy kisebbet, átvágja a bukóteret. A rádión jelenti, hogy a fékek nem működnek rendesen.

Az élen pedig továbbra is változatlan a helyzet, annyi különbséggel, hogy Piastri megfutotta a leggyorsabb kört.

Körök óta ugyanaz a helyzet: Leclerc nagyjából nyolc-kilenc tizedes távolságból kezdi meg a célegyenest, de ez kevés egyelőre. Igaz, Perez viszont még inkább leszakad róla.

Verstappen pedig támadja Norrist, de keményen védekezik a brit, hiába van más taktikán! Sainz viszont elment Albon mellett.

Sainz közben előzi Norrist, akire megérkezik Verstappen is - de ne felejtsük el: Norrisra még vár egy kerékcsere. Ahogy amúgy Albonra is előttük.

Hátrébb amúgy Bearman védekezik szépen Hamilton ellen, Colapinto pedig Gaslyt előzi - csak nehéz ezzel foglalkozni most, hogy az élen zajlik a hármas csata!

Leclerc nem tud egyelőre visszatámadni, és közben Perez viszont szintén teljesen megérkezett rájuk!

Leclerc persze nem szakad le, de Perez is odaér a párosukra! Váratlanul nyitott lett a győzelemért folyó csata hármójuk között!

És Piastri nyithatja is most a DRS-t, a célegyenes végén pedig bevetődik az ausztrál - vezet Piastri!

Perez végre megelőzi Albont, visszaveszi a harmadik helyet. Viszont ami érdekesebb, hogy Piastri másodpercen belülre lopódzott Leclerc-hez! Ne feledjük: a kiállások előtt már öt szekundum volt a monacói előnye. Jobban működik a kemény gumi a McLarenen, legalábbis egyelőre?

Albon szintén még kerékcsere nélkül Piastri és Perez párosa előtt. Piastri elmegy a Williams mellett, Perez még nem - és Leclerc nincs messze tőlük, furcsán lassan jött ki a bokszból.

Sainz is közben szervizelt, a jelenlegi hatodik helyre jött vissza, de Albon és Norris is még kerékcsere nélkül.

Perez viszont nem szakadt le Piastriról, viszonylag közel a mexikói az ausztrálhoz.

Közben pedig Leclerc is megjárta a bokszot, visszatért azemlített páros elé, de mindketten közeledtek rá. Sainz most az élen, még kiállás nélkül.

Norrisnak szóltak, hogy igyekezzen feltartani Perezt, a Red Bull ugyanis mögé érkezett vissza! De ez nem tartott sokáig, a célegyenesben Perez elment a McLaren mellett. Piastri pedig közben megejtette a cseréjét - és a feltartás révén az ausztrál maradt előtte!

Nem reagál Piastrival a McLaren Perezre - pedig a mexikói a friss keményeken erős szektorokat fut.

Perez is érkezett a maga kerékcseréjére, visszajön természetesen Verstappen elé, a kiállás nélkül álló Haasok még közöttük is vannak.

Szakad szét az élboly: Leclerc már négy és fél másodperccel vezet Piastri előtt, de az ausztrál is ellépett két másodpercre Piastriról.

Verstappen és Russell pedig kerékcserén az ötödik-hatodik helyről, a hollandnál 3,1 másodperces a szervizelés, az Red Bull-szinten nem kiemelkedő.

Alonso a bokszban, és marad Colapinto előtt.

Norris ezzel már a kilencedik, szűk három másodpercre van Albontól, akinél értelemszerűen jócskán gyorsabb.

"Egyáltalán nem harap az autó" - panaszkodik Verstappen. Ő sem tudja amúgy tartani Sainz tempóját, már több mint három másodpercre van közöttük az 5-6. helyeken.

És közben Colapintóval megindulnak a kerékcserék. Emeljük ki: az argentin a nyolcadik helyről, Albon elől állt ki a pitbe.

Helycsere a Haasoknál, Hülkenberg előzte Bearmant, ránézésre a brit el is engedte inkább a németet.

Norrist dicsérik a rádión, hogy jobb munkát végez a gumikkal, mint a többiek.

Piastri pedig közben folyamatosan szakad le Leclerc-ről, Perez lassan másodperc közelébe is kerül hozzá.

Russell szerint egy műanyag zacskó ragadhatott a légbeömlőjébe...

Közben Hülkenberg is megérkezett Bearmanre, de előzés egyelőre nincs a két Haas között a 11-12. helyen.

Norris már támadásba is lendült Bearman ellen, a nyolcadik körig kellett várni, hogy felérjen a pontszerzők közé a mclarenes. Verstappentől most nagyságrendileg 13-14 másodperc a lemaradása.

Közben Piastrival közlik a rádión, hogy a B terven vannak - jelentsen az bármit is. Már lassan 2,5 másodperc lesz a hátránya Leclerc-rel szemben.

Bearmannak volt egy kisebb elfékezése, de nem állt bele a falba. Ami viszont érdekes még, hogy Norrisszal együtt nagyjából jön Hülkenberg is.

Na most a hatodik körben Leclerc kicsit megnyújtotta a lépteit, a leggyorsabb kört is megfutva másfél másodpercre leszakította magáról Piastrit. Norris pedig lassan másodpercen belülre ér Bearmanhez, így támadhat rövidesen a top 10-ért a mclarenes.

Piastri apránként másodpercen belülre egerészte magát Leclerc-hez, ennek köszönhetően közeledni is tudott rá jelentősen a célegyenesben. Mögöttük Perez már lemaradt, aztán jön Sainz, Verstappen, Russell, a top 10-et pedig egyelőre Alonso, Colapinto, Albon és Bearman teszi teljessé - remekelnek tehát egyelőre a beugrók és az újoncok!

A visszajátszásból látszott, hogy Stroll és Tsunoda ért össze az első kanyarokban, ott kapott defektet a kanadai, és ezért lassult vissza a japán, aki már csak a 16. helyen, Hamilton is megelőzte.

Leclerc most pont másodpercen kívülre került Piastrihoz képest, így ezúttal nem nyithatta a szárnyát az ausztrál. Ez lehet a kulcs a ferraris szempontjából.

Leclerc épp nem tudta leszakítani egy másodpercre Piastrit, aki így a DRS segítségével szépen vissza is ér rá a célegyenes végén. Perez már lemaradt DRS-távolságon kívül tőlük. Tsunoda pedig kivédte Norris első támadását, a másodikat viszont már nem tudta a 2-es kanyar felé, így a mclarenes a 11. helyen.

Leghátul Hamilton a bokszból indulva sem utolsó már: Zhout meg is előzte a hétszeres világbajnok.

Stroll azt jelenti rádión, hogy defektje van - és áll is ki a bokszba. Ezzel Norris már a 12. helyen.

Verstappen tehát rögtön javított egy pozíciót, Norris pedig a 13. helyig jött előre az első fél körben.

ÉS RAJT! Leclerc simán megőrzi a vezetést, Piastri maradt a második helyen, a Red Bullok viszont javítottak: Perez Sainzt, Verstappen Russellt előzte!

Elindult a felvezető kör, most már senki ne menjen sehova!

A Pirelli jóslata szerint egyébként sima egykiállásos versenyre van kilátás az említett két keverék részvételével. De ebbe még bekavarhat egy esetleges safety car - amire amúgy már a Kanadai Nagydíj óta nem volt szükség!

A gumiválasztást illetően: csak Albon indul a keményeken a top 10-ből, a többiek mind közepesen. Hátrébb Ricciardo, Norris, Zhou, Gasly és a bokszból Ocon választotta még a kemény opciót.

Az időjárás kellemes amúgy Bakuban: 27 fokos a levegő, süt a nap.

Gyorsan vessünk egy pillantást a vb-állásokra: egyéniben Verstappen előnye 62 pont Norris előtt, és ez a brit tegnapi Q1-es kiesése után jó eséllyel tovább nőhet. A konstruktőröknél csak 8 ponttal vezet a Red Bull a McLaren előtt, de hosszú idő után most arra is van sansz, hogy ez is újra hízzon - ellenben a Ferrari jelentősen ledolgozhat akár a 39 pontos hátrányából, hiszen ők sincsenek messze, és az 1. és 3. helyről indulnak.

A versenyzők már készen állnak, öt perc múlva indul a felvezető kör.

Mondjuk el érdekességként, hogy bár Leclerc már negyedszer indul pole-ból Bakuban, az eddigi három alkalomból egyszer sem tudta azt győzelemre váltani. Aki viszont egyedüliként többszörös azeri győztesnek mondhatja magát, az Sergio Perez, aki a tegnapi kvalifikáción nagyjából másfél idény után először győzte le házon belül Verstappent.

Mik is ezek a büntetések? Elsőként Guanyu Zhout sorolták a rajtrács végére motorkomponensek cseréje miatt, majd a tegnapi időmérő után Pierre Gaslyt zárták ki, mert átlépte a megengedett értéket az üzemanyag-áramlása. Ma délelőtt pedig az is kiderült, hogy Esteban Ocon és Lewis Hamilton autójában is több erőforrás-elemet is kicseréltek és a beállításokhoz is hozzányúltak, így ők ketten csak a bokszból vághatnak neki a viadalnak.

Kezdjük a rajtráccsal: az élről zsinórban negyedik évben Charles Leclerc startolhat majd a Ferrarival, mellőle Oscar Piastri indul a McLarennel. Max Verstappen a hatodikről kezd, Lando Norris pedig a Q1-es búcsúja ellenére több büntetés után egészen a 15. rajthelyig jött előre - a teljes rajtsorrend itt böngészhető.

Nagy szeretettel köszöntünk mindenkit, alig több mint negyed óra múlva rajtol a 2024-es F1-es szezon 17. versenye, az Azerbajdzsáni Nagydíj - kövessétek velünk a futam eseményeit!