DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
10:04

Mozgolódás az élen, Verstappen, Leclerc, aztán újra Verstappen az élen, 1:37,151-gyel.

Jövünk vissza 13 órakor, a remélhetőleg kevésbé vontatott második szabadedzéssel!

Ez pedig a végeredmény: az első szabadedzést két Red Bull zárta az első két helyen, a pályán alig járó Hamilton csupán a 15. helyen nyitott.

Az utolsó percben Verstappen átvette a vezetést, 1:35,077 az új legjobb köridő.

Egy újabb megforgás komolyabb következmények nélkül, most az ötödik helyen álló Kvjattól.

Az edzés elején sokáig első helyen álló Bottas már csak a nyolcadik, ráadásul meg is forgott a 9-es kanyarban.

Az edzés végére javult fel olyan szintre a pálya, hogy fokozatosan lehet gyorsulni: most Albon vezet 1:35,318-cal – már csak 10 másodpercre a kilenc évvel ezelőtti pole-idő…

Megkezdődött az utolsó 10 perc, Leclerc vezet Vettel és Gasly előtt.

Ferrari 1-2: Vettel 1:36,085-tel az élre állt, Leclerc elé. Hamilton megunta a bokszban ücsörgést és teljesítette első mért körét, de csak a 17. helyre elég a nagyon lassú 1:48-as eredmény.

Nézzük meg, ki mennyi kört tett meg az edzésen: Vettel és Verstappen áll az első helyen, akik 20-nál tartanak, Leclerc 17 kört teljesített. A legkevesebbet Hamilton mindössze 3-mal, Russell 6-ot tett meg.

Némi tanácstalanságot lehetett megfigyelni a sportbírókon, mielőtt sikerült kitolni a McLarent a megnyitáson.

Virtuális biztonsági autó, egy McLaren félrehúzódott a pálya szélére: a motor és szervó elment Sainz autójában.

„Gyorsul” a pálya, Bottas 1:38,915-re javít, Vettel 1:40,7-tel a második. Hátrébb Vettel, Leclerc és Ocon, Hamiltonnak egyedüliként még mindig nincsent mért köre, a bokszban várakozik fél órával a vége előtt.

Ahogy ezt leírjuk, Bottas átveszi a vezetést 1:40,806-cal. Már csak 15 másodperc.

A Mercedes posztja a közösségi médiában: „A jóslatunk Törökországra: Négy másodperccel gyorsabbak leszünk a 2011-es kvalifikációs időnél. Jelenleg Törökországban: 18 másodperccel lassabbak vagyunk a 2011-es kvalifikációs időnél.”

Féltávhoz érkeztünk, a köridők még mindig egészen lassúk, de legalább már 18 név van az eredménylistán. Verstappen 1:41,741-gyel zárkózott fel az első helyre.

Egy megforgás történt, Gasly veszítette el az irányítást, de egy ügyes piruettel gyorsan irányban állította az Alpha Taurit.

Lassanként, de azért szaporodnak a köridők, már kilencen futottak legalább egy gyorskört. Bottas 1:43,009-cel még mindig első, mögötte három másodperccel Verstappen, hattal Vettel.

A versenyzők nem is kapkodják el, csak nyolcan van a pályán: a rosszul tapadó aszfaltra nem mennek ki szívesen, Kvjat és Hamilton konkrétan még nem hagyta el a bokszot. Csak ha nincsenek autók a pályán, egyhamar felgumizódni sem fog...

Még mindig alig van tapadás, az autók csak poroszkálnak a pályán, mért köre továbbra is csak három versenyzőnek van: Bottas, Raikkönen és Vettel. Fél óra elteltével azért mást szoktunk látni az első szabadedzéseken…

Egy versenyző rajtbüntetést kap a hétvégén: George Russell lépi át a megengedett három egységet a negyedik ICE, turbó és MGU-H komponensekkel.

Bottas első próbálkozásra elmérte az első kanyart – túl hidegek voltak az abroncsai –, másodszorra azonban összerakott egy 1:44-es kört.

Helyére került a bója, folytatódhat a szabadedzés.

Épp Vettel az egyetlen, aki a megszakítás előtti pillanatokban mért kört fejezett be, egy nagyon lassú 2:01,145-öt.

Piros zászló, bár egyelőre nem világos, hogy a rossz tapadás miatt, vagy azért, mert Charles Leclerc megcsúszva elsodorta a bokszutca bejáratát jelző bóját.

A pályán egyes pontokon vízfoltok állnak: nem eső esett, hanem tisztították az aszfaltot az edzést megelőzően. Ez sem segít a tapadásban.

Verstappen szerint olyan, mintha jégen mennének, Norris szerint rosszabb, mint a jég, még az egyenesben sem tud padlót nyomni.

Pontban egészkor kinyitott a bokszutca, igyekeznek minél többen kigurulni: tapadás egyelőre semmi, a versenyzők csak tapogatóznak.

A Török Nagydíj három korábbi futamgyőztese még mindig ott van a mezőnyben: Kimi Raikkönen (2005), Lewis Hamilton (2010) és Sebastian Vettel (2011).

A helyszínen két órával előrébb járnak, azaz 11-kor indul az edzés, a délelőtti hőmérséklet 14 Celsius-fok, az aszfalt 16,5 fokos, a csapadék valószínűsége pedig kereken 0 %.

Az eredeti, ambiciózus terv százezer nézőről szólt, de ezt az elképzelést fel kellett adni a második hullám terjedése miatt, így zárt lelátók előtt zajlik ez a verseny is – ahogy a hátralevő három, rajongók nem lesznek már idén az F1-en.

A 2020-as év és minden aktuális probléma egyik pozitív hozadéka, hogy a Formula-1-ben a megszokottól egészen eltérő versenynaptárt láthatunk, olyan népszerű pályákkal, melyeken hosszú évekkel ezelőtt tartottak utoljára versenyt. A Nürburgring 2013, Imola 2006 után tért vissza a körforgásba, Isztambul pedig 2011 óta rendezi meg az első Török Nagydíjat.