DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
16:32

Fotókiállításra nem küldenénk ezt a képet, mindenesetre bizonyítékul szolgál ahhoz, hogy a Red Bull az 1-es és a 2-es kanyar között állt meg.

Ezzel véget is ért a hét első F1-es tesztnapja, már csak három van hátra. A legjobb idő Sebastian Vettel neve mellett maradt, mögötte Valtteri Bottas és Max Verstappen végzett. Hamarosan jövünk a nap részletes összefoglalójával.

És Verstappen tényleg ki tudott még jönni pár körre több mint egy órányi szerelést követően. 

Hamilton gondoskodott róla, hogy a Mercedes átlépje a 150 megtett kört a mai napon. Vettel is 156-nál jár, így még nem lefutott, hogy melyikük végez előrébb ma ebben a tekintetben.

A Red Bull megfogalmazta szándéknyilatkozatát, miszerint szeretné még visszaküldeni a pályára Verstappent az utolsó 25 percben.

Kevin Magnussen tényleg visszatért, és meg is futotta a nap legjobb részidejét az utolsó szektorban - 1:21,2-es idején azonban nem javított. A dán lágy keverékű gumit használt. Az, hogy a Haas, és korábban a Sauber is képes volt lila szektoridőkre, azt is jelezheti, hogy az élcsapatok nem nagyon fáradnak a köridők hajszolásával. 

Elég nagy a jövés-menés a pályán az utolsó órába fordulva, de persze Vandoorne-t és Verstappent nem láthattuk megállásuk óta, és ki tudja, hogy fogjuk-e még. Pierre Gasly is csendben van már egy ideje, ebédidő óta csak négy kört tett hozzá az akkori 50-hez.

Stroll az imént kihajtott hiperlágy gumikon, és bár három egyéni legjobb szektort futott, így is a tabella utolsó, 13. helyén maradt. Kijelenthető, hogy nem hozott ki mindent az autójából.

Hamilton 1:20,8-ra javított, ezzel feljött a negyedik helyre. Egy órával a tesztnap vége előtt tehát az alábbiképpen fest a tabella:

EasyCapture1_5

Közben kiderült, hogy Jos Verstappen egy Mercedes transzportert vezetve járja be a pályát a nap során. Indulhatnak a pletykák? :)

A Saubernél pedig egészen másféle dolgok zajlottak a háttérben az elmúlt órákban: Tatiana Calderont, tavalyi fejlesztőpilótájukat idén tesztpilótává léptették elő, amiről itt olvashattok bővebben.

Magnussen is a bokszban vesztegelt egy ideje, de a csapat most jelezte, hogy kijavították az ERS-sel kapcsolatos hibát, és az eddig 50 kört megtett dán hamarosan újra akcióba lendül.

Visszatért a zöldség: Vettel, Perez, Sainz és Stroll elsőként vették újra birtokba a pályát.

Itt egy jobb kép a megrekedt Red Bullról.

És tessék, itt az újabb piros zászló, és ismét egy belgiumi születésű pilóta rekedt a pályán: Max Verstappen a Red Bull-lal!

A McLaren már le is kommunikálta, hogy a hirdaulikus nyomás elvesztése okozta a leállást. Ez nem ugyanaz, mint a délelőtti meghibásodás, akkor elektronikai gondok miatt kapcsolt le az autó.

Vandoorne egyelőre 38 körnél és két megállásnál tart ma - ez sem úgy fog bevonulni a történelembe, mint a McLaren legtermékenyebb tesztnapjainak egyike.

De az élet nem sokáig állt meg (csak a McLarennél áll), a zöld zászlók újra lendültek, és Hamilton már többször is javított eddigi legjobbján, most 1:21,004-nél jár a tabella 5. helyén.

Videó Vandoorne esetéről:

 

Itt van közben az állás két órával a tesztnap vége előtt:

Piros zászló! Megint megállt a McLaren Vandoorne alatt a hármas kanyarban! Hihetetlen...

Romain Grosjean a pálya széléről elemzi a helyzetet:

 

Ennyit bírtak a lágyak Hamilton Mercedesén, íme a köridejei - visszatért a bokszba. 1:22,2, 1:22,1, 1:22,0, 1:21,5, 1:22,3, 1:22,2, 1:22,5, 1:23,5, 1:24,5 és 1:24,9.

Így vette Hamilton a hármas kanyart:

 

Közben már Vettel és Verstappen is megfutotta a századik körét, egyénileg ők ketten állnak az élen, csapatszinten egy kicsit előzi őket a Mercedes. 

Vandoorne a szuperlágyakkal hoz most 1:22-1:23-as köröket, továbbra sem túl meggyőző a McLaren-Renault, de legalább megy - túl van a harminc körön a belga. 

Lance Stroll is beszállt, a Williams is megkezte a délutáni munkát. 

Érdekesség, hogy Hamilton és Vettel is lágy keveréken teljesít etapot.

Hamilton körei: 1:22.427; 1:21.781; 1:21.764; 1:21.855; 1:22.899; 1:21.214; 1:22.335; 1:22.297; 1:25.779; 1:24.850
Vettel körei: 1:21.893; 1:21.697, 1:22.608; 1:22.288; 1:21.594; 1:21.288

Hoztunk egy csomó jó képet a mai napról: https://formula.hu/galeria/a-ho-eltunt-de-az-f1-maradt-barcelonaban#50912

 

Folyamatosan jönnek az idők, mutatunk egy 15:00-s állást:

Hamilton révén megvan a Mercedesnek a száz megtett kör a mai napra, ebből Bottas 86-ot, a brit pedig 14-et jegyzett. A Ferrari 93-nál, a Red Bull pedig 90-nél jár.

A megegyezés szerint egyébként szerdán és pénteken nem lesz ebédszünet, a main kívül csak csütörtökön állnak majd meg egy órára a csapatok. 

Érdemi idő még nem született délután, Vandoorne tizenöt lassú kör után visszatért a bokszba és a többiek is leginkább csak körülnéztek, most üres a pálya. 

Sainz is a pályán:

 

Megtörténtek a pilótacserék, pályán már Hamilton, Stroll és Sainz is hamarosan érkezik. 

Videó is van a belgáról:

 

Vandoorne a szuperlágyakon jött ki és természetesen javítja is az idejét, de van mit bepótolnia a délelőtti kimaradás után. 

Vandoorne és a McLaren a pályán!

Ennyit a szünetről, folytatódhat a nap! A Red Bull viszont azt közölte, hogy Max Verstappen a közeljövőben nem tér vissza a pályára, a következő egy órát még a bokszban fogja tölteni. 

Véget ért a mai tesztnap első fele, most egyórás ebédszünet következik. A javuló időben mindenkinek nagy a munkakedve és az élcsapatok egyetlen másodpercet sem akarnak kihasználhatlanul hagyni az eddigiek alapján, így a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull is elérte már a nyolcvan kört, ezzel egy lépéssel a többiek előtt járnak, akik nagyrészt negyven-ötven kör körül teljesítettek eddig.

Az időket tekintve Sebastian Vettel áll az élen, a közepes keverékeken futott 1:20,396-jával két tizedet adott a nap nagy részében vezető Valtteri Bottasnak, de a mercedesestől alig öt századdal van elmaradva Max Verstappen, ő is tartja a lépést. 

A leginkább kiemelkedő esemény délelőtt a McLaren-Renault újabb technikai hibája volt, Stoffel Vandoorne alig négy kört tett meg és azóta sem tért vissza a pályára, egyelőre kérdéses, hogy mi lesz vele a folytatásban - a helyszíni jelentések szerint nagyon hasonló lehet a probléma ahhoz, mint amit múlt héten a kipufogó gondjával magyarázott a csapat.

Egyéb extra esemény nem történt, jól megy Pierre Gasly a Toro-Rosso Hondával, az eddigiekhez képest javulni látszik a Sauber, biztató a Haas és Szergej Szirotkin is megvillant már egy lila szektorral a Williamsben - egyedül a Force India tűnik kicsit haloványnak, de van még idő javulni.

Délutánra három csapatnál várható pilótacsere, a Mercedesnél Valtteri Bottas helyett Lewis Hamilton, a Williamsnél Szergej Szirotkin helyett Lance Stroll, a Renault-nál pedig Nico Hülkenberg helyett Carlos Sainz érkezik a tervek szerint. 

Nagy a forgalom a pályán, mindenki kihasználja még a hátralévő perceket és kisebb javulások láthatóak is

A hőmérséklet egyébként folyamatosan emelkedik, már 15 Celsius fok felett járunk, emiatt is javulhatnak a köridők. 

Vandoorne nem fog már visszatérni a pályára ebédig, a tesztnap első felét összesen négy megtett körrel zárta - van gond a McLarennél...

Vettel az élen! 1:20,396 a közepes keveréken, két tizedmásodperccel gyorsabb Bottasnál. 

Sebastian Vettel éppen a közepes gumikon teljesít etapot, a köridejei: 1:22,5, 1:21,2, 1:21,4, 1:23,9, 1:23,5, 1:21,1, 1:21,6, 1:22,0, 1:21,7, 1:21,1.

Így száguld el a célegyenesben Marcus Ericsson:

 

A Mercedes új aero-elemekkel kísérletezik éppen, Bottas után Verstappen is túl van a hatvan körön, Stoffel Vandoorne viszont továbbra sem térhetett vissza a pályára - nagyjából így lehet leírni a jelenlegi helyzetet. 

Így állunk délben:

Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke is nagyon figyeli Sebastian Vettelt:

 

Szergej Szirotkin megvillant a Williamsszel, a körideje ugyan nem sokat javult, de lila első szektort futott, azaz a pálya első részében ő volt a leggyorsabb eddig. 

Közben már újra köröznek a pilóták, a pálya tiszta és természetesen Valtteri Bottas a legszorgalmasabb, a finn átlépte a hatvan megtett kört még délelőtt. 

A Red Bullnál közben bokszkiállás-gyakorlatokhoz készülődnek, ez is szerepel a csapat napi programjában. 

Mindenki a bokszban, némi kavicsot kell eltakarítani a pályáról, addig senki nem hajt ki. 

Így szól az idei Mercedes:

 

Egyes helyszíni jelentések szerint a McLarennél ugyanazok a tünetek jelentek meg, mint múlt héten, amit a kipufogó problémájával magyaráztak. 

A kilencedik helyen járó Sauber kapcsán mutatnunk kell egy képet: a légáramlást jelző folyadék (ez az úgynevezett flo-vis) különleges színezést kölcsönöz az egyébként kissé egyhangú C37-nek.

A finnt ellenpontozva felsoroljuk azokat is, akiknek eddigi teljesítménye nem túl acélos. Vandoorne, aki továbbra is a bokszban van, mindössze 4 kört teljesített műszaki problémájáig, de Hülkenberg és a Renault is csupán 5-nél jár. Szirotkin a Williamsszel egy darabig nem járt a pályán, most tért vissza, és átlépte a 10-es határt.

Valtteri Bottas közben eljutott 50. köréhez, mindössze két óra alatt. Egyszerű fejszámolás alapján kijön, hogy ha ilyen iramban folytatják, a Mercedes (mivel délután már nem ő, hanem Hamilton vezet), elméletileg a 200-at is elérheti a nap végére…

Két óra elteltével, 11 órakor már mindenki rendelkezik mért körrel. Az élen a Mercedes és Ferrari űzi egymást az első pozícióért.

Néhány századot lefaragott Bottas: 1:20,596 az új vezető kör.

Vandoorne utolsó körén az autó egyszerűen lekapcsolt, ami adatvesztéssel járt – magyarázza meg a McLaren közösségi oldalán a megállás okát. A csapat jelenleg vizsgálja a problémát, ami nem hangzik túl biztatóan.

Ők továbbra is a lágy gumit preferálják, Verstappen ultralágyon közelítette meg a párost 0,6 másodpercre. Gasly mögött a negyedik helyen találjuk a hollandot.

Vettel tovább űzi Bottast: 1:20,679-es körével éppen hogy nem előzte meg Mercedest (+0,048 s), se saját legjobbját (+0,024 s).

Amint pedig ezt leírtuk, 1:31-gyel Hülkenberg is felkerült. Másfél óra elteltével mind a tíz versenyzőnek van körideje.

Magnussen is megjelent az eredménylistán, az ötödik helyen. A bokszból hiperlágy gumin ki-be járkáló Ericsson szintén teljesített mért kört, de szinte csak araszolva, egy 1:56-os eredményt.

Gaslynek tíz perccel ezelőtt mért köre sem volt, egy erős lágy gumis etappal azonban a harmadik helyre jött fel, csupán 0,342 másodpercre Bottastól.

Csupán másfél óra elteltével Bottas 35. körében jár, de Verstappen sem sokkal gyengébb, neki 28 van. A harmadik legeredményesebb Vettel a maga 15 körével már jelentősen elmarad.

Pengeváltás a Ferrari és Mercedes között, amit a rajongók még nagyon sokszor akarnak látni a szezon folyamán: Vettel átvette a vezetést, de rögtön jött Bottas is, aki 0,022 másodpercet adott neki, csak néhány másodpercre hagyta élre ugrani a németet. Mindkét kör lágy gumin született.

Verstappen javított, csakhogy megérkezett Vettel is, aki 0,132 másodpercre Bottastól a második helyre ugrott. Hat versenyző rendelkezik eddig mért körrel, Gasly, Magnussen, Ericsson és Hülkenberg még mindig adós vele.

A tiszta pályára Verstappen ultralággyal tért vissza, ebből érdekes kör születhet.

A képen egyértelműen látszik, hogy az autó adta meg magát. Ugyanakkor helyesbítenénk, a megállás a célegyenes elején történt.

És az első óra után elő is került az első piros zászló: Vandoorne autója nem mozog a második szektorban.

Ötödikként Vandoorne is feliratkozott a köridőlistára, 10 órakor így áll a teszt:

Egy érdekes technikai részlet: a Renault középső légbeömlője alatt kis szárnyacskára lettek figyelmesek.

Az Autosport lap úgy tudja, Daniel Ricciardo rosszul érezte magát, ezért változtatott a beosztáson a Red Bull, és adta át a napot Max Verstappennek.

1:20,756 Bottastól, továbbra is négy pilótának van mért köre.

Ha már egyet mutattunk az angol szaknyelven „rake” (gereblye) néven hivatkozott szenzorokról…

Minden, amit a barcelonai pálya legjobb köreiről tudni érdemes. Azért még hozzátennénk egy számadatot: a múlt heti teszten 1:19,333 volt a leggyorsabb kör Hamilton révén.

A legjobb köridő 1:21,359-re csökkent Bottas révén, Verstappen és Perez is feliratkoztak az eredménylistára, ők állnak a második-harmadik helyen.

Emlékeztető, hogy teszten járunk: a Toro Rosso ezzel a nem épp egyszerű felépítménnyel méri az autó bal oldalának légáramlását.

Az orosz jó ideig egyedül járt a pályán, de azóta kihajtott Perez és Ericsson is, ami azt jelenti, hogy fél óra alatt minden autó megfordult az aszfaltcsíkon.

Közben Szirotkin is feliratkozott a köridővel rendelkezők már két főből álló listájára, egy 1:24,9-es eredményt futott.

Bottas 9 kör után tért vissza a bokszba. Rajta kívül mások legfeljebb két kört tettek meg eddig – azaz mért időre, amihez három kör szükséges, nem volt lehetőségük.

A Force India (Perez) és Sauber (Ericsson) nem járt még a pályán.

A finn már 6 körnél és 1:23,126-os eredménynél jár, közepes abroncson teljesít etapot. A többiek még mindig nem futottak mért időt.

Valtteri Bottas jóvoltából megszülettek az első mért körök: előbb egy 1:33-as idő, majd 1:28,072.

Kinyitott a bokszutca, elsőként Vandoorne gurult a pályára, de szinte minden csapat kihajtott az első percekben.

Hogy a jó időt számszerűsítsük is: a hőmérséklet 9 Celsius fok, de az aszfalt már 20-nál jár. Ez már most több, mint múlt héten.

A Red Bullnál történt egy változás, eleinte Ricciardo–Verstappen–Ricciardo–Verstappen sorrendről volt szó, helyette Verstappen kezd.

Mint fentebb a felállásból látható, a legtöbb csapat egy-egy teljes tesztnapot ad a versenyzőknek (ráadásul mindenhol ugyanazok vezetnek kedden és csütörtökön, valamint szerdán és pénteken), a Mercedes, Renault és Williams pedig félnapokra ülteti autóba a versenyzőit, akik minden nap vezetnek (ezt a Mercedes eddig nem erősítette meg).

Kiváló hír: csodás napsütés a barcelonai pálya felett a múlt heti szürke ég, nedvesség, hóesés után!

Négy nap teszt, négy nap szünet, majd újra négy nap teszt – ez az F1 téli felkészülési időszakának forgatókönyve. A tesztnapok felén már túl vagyunk, következzen a második felvonás!