Roppant érdekes cikk jelent meg az autopro.hu című honlapon arról, hogy hogyan trükköznek a fogyasztási adatokkal az autógyártók. Mint írják, az autószalonokba kirakott fényes prospektusok manapság jellemzően a minél alacsonyabb fogyasztást hangsúlyozzák. Egy Porsche Cayenne Diesel, amely több mint 2,1 tonna, a háromliteres, 262 lóerős motorjával is csak 6,6 liter fogyaszt száz kilométerenként. Hurrá! Gyerünk ki az utakra vele. De ezután a kiábrándulás következik. A divatos SUV jóval többet fogyaszt a prospektusban ígérténél.
A valós és a kinyomtatott számok közti különbség nem csupán a vezetési szokásokon múlik, vagy azon, hogy a magyar vagy német utakon nagyon eltérő lenne a közlekedés ritmusa a világ többi részétől. Persze Németországban kicsit nagyobb az átlagos sebesség az utakon, mint mondjuk nálunk. Ezen kívül az sem mindegy, hogy az úgynevezett „új európai fogyasztási ciklust” (NEFZ) még 1990-ben vezették be. Akkor volt Magyarországon az első, rendszerváltás utáni választás, Németország abban az évben egyesült újra, illetve akkor még csak a harmadik világbajnoki címüket szerezték a németek Brehme 11-esből szerzett góljával a döntőben. Az autókban azokban az időkben még egészen más technika volt.
Amikor azt a mérési ciklus kitalálták még nem szántották fel az autók az aszfaltot – folytatja az autopro.hu –, vagy legalábbis jóval kevesebben. 1180 másodpercig, azaz 19 perc 40 másodpercig tart a szimulált körülmények közötti mérés a görgős próbapadon. Az útvonal 11 kilométert szimulál lakott területen, azon kívül országúton és autópályán. Azonban nagyon finomak benne a fékezések, közük sincs a mai városi közlekedésre jellemző állandó megálláshoz és elinduláshoz. Kanyarok, emelkedők, lejtők, kitérő manőverek – akár egy utcára szaladó gyerek miatt – egyáltalán nincsenek benne. A legnagyobb sebesség 120 kilométer/óra a szimulációban, ez nem tükrözi a mai autópályák valós viszonyait, ott nem állandó 120 kilométer/órás a haladási tempó.
A Német Autóipari Szövetség (VDA) hevesen elutasítja az olyan vádakat, hogy az NEFZ trükközne: „A német gyártók szigorúan betartják a fejlesztési követelményeket és együttműködnek az NEFZ-vel” közölte a VDA központja. Az NEFZ előírások 100 oldalt tesznek ki, de lehet benne az autógyártók számára előnyös kiskapukat találni – írta az Automobil-produktion.de szakportál. Bizalmas tárgyalásokon a Mercedes és a Volkswagen-konszern is összehasonlíthatta a leírásaikat, akár az autósportban, ami ilyen szempontból szürke zónának is nevezhető. Az autókat akár speciálisan is felkészíthetik, ahogy eufemisztikusan szoktak fogalmazni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az adott autó nincs felszerelve extrákkal a súlycsökkentés érdekében, a klímaberendezést kikapcsolják az NEFZ-teszten és a kis gördülési ellenállású abroncsba annyi levegőt fújnak, amennyit csak tudnak. Az ADAC olyan optimalizálási megoldásokról is írt, hogy leragasztottak szellőzőnyílásokat, illetve leszedték a külső visszapillantó tükröket. Ezek is csökkenthetik kis mértékben a fogyasztást. – A jelenleg érvényes „új európai fogyasztási ciklusnak” (NEFZ) soha nem volt célja, hogy megadja a járművek hétköznapi fogyasztási adatait. Az adatok meghatározásának célja, hogy az összes járműnél reprodukálható adatokat kapjunk laboratóriumi körülmények között – jelentette ki a BMW.
A valósághoz közelebb áll az amerikai teszteljárás, az úgynevezett FTP 72/75. Itt különböző helyzeteket szimulálnak városi és országúti körülmények közt, például az agresszív vezetési stílust. Néhány példa jól szemlélteti, hogy az NEFZ-nek mennyi köze van a valósághoz. A BMW 2013-ban az automatikus váltóval szerelt 320d Limousine (184 LE/135 kW) 100 kilométerenkénti átlagos fogyasztását 4,4 liternek adta meg. Az amerikai verzió neve 328d, 180 lóerős és városi ciklusban 32 mérföld/gallon, azaz 7,35 liter/100 kilométer a fogyasztása, országúton pedig 45 mérföld/gallon, azaz 5,22 liter/100 kilométer. Németországban 5,4 l/100 kilométer a városi és 3,9 l/100 kilométer az országúti adat. A középkategóriás BMW szórólapján pedig 4,4 liter/100 kilométer szerepel. A valós fogyasztási adatokat gyűjtő német Spritmonitor.de felhasználói 6,41 liter/100 kilométeres értéket adtak meg az oldalukon ehhez az autóhoz. Az eltérésről a müncheni központ azt mondja, hogy „az Egyesült Államokban más fogyasztási ciklus alapján kell megadni az adatokat, ezért közölnek mást az amerikai piacon”.
Egy osztállyal lejjebb is számottevőek a különbségek. A négyajtós hetes Golfnál, amely elnyerte „Az Év Észak-Amerikai Autója” címet 2,0 literes, 150 lóerős dízelmotorral és hatfokozatú manuális sebességváltóval az amerikai ciklusban 30 mérföld/gallonos (7,84 liter/100 km) átlagot mértek városban és 45 mérföld/gallont (5,22 liter/100 kilométer) az amerikai autópályán. Németországban 5,1 l/100 kilométer a városi és 3,7 liter az országúti érték, vegyes fogyasztásnak 4,2 litert adtak meg. A Spritmonitor.de 239 felhasználójának átlaga megint más adatot, 5,75 liter/100 kilométert mutat.
Az autógyártók az NEFZ-ciklus jelentőségét a szabványosított összehasonlításban látják, de egyre többen elégedetlenek az elavult vizsgálati módszerrel. „Mi csak a törvényt tartjuk tiszteletben” – mondják kikapcsolt mikrofonnál. A valóságról egy pontosabb képet adhat majd két év múlva a „világszerte harmonizált könnyű járművekre vonatkozó teszteljárás” (WLTP). Az új mérési módszerben sűrűbben lesz gyorsítás és fékezés, valamint a legnagyobb sebességet is 130 kilométer/órára emelik, a teszt átlagsebessége pedig 47 kilométer/óra lesz. Ám, itt is próbapadon zajlik majd a teszt. Az első kudarc már meg is van: az Egyesült Államok udvariasan visszautasította a WLTP-t.
A 3-as BMW laboratóriumi tesztje sem bizonyult reálisnak. Az NEFZ-t hamarosan a „világszerte harmonizált könnyű járművekre vonatkozó teszteljárás” (WLTP) váltja fel, de ez a mérési módszer sem áll sokkal közelebb a valósághoz.