Hogy mindez így maradjon, a negyedik generációs MX-5 fejlesztőinek egyensúlyt kellett teremteniük két fő szempont között: az apró roadsternek meg kellett felelnie a modern kor minden követelményének, ugyanakkor meg kellett őrizniük az autó vonzerejét, valamint azt a Jinba Ittai "ló és lovas egysége" menetdinamikát, amely minden eddigi MX-5 létezését meghatározta.
A legenda tökéletesítése során a Mazdát három alapvető cél vezérelte: a lelkesítő formaterv, a minden korábbinál magával ragadóbb vezethetőség, valamint a hamisítatlan roadster-érzést nyújtó, nyitott tetős élmény. Természetesen mindezek mellett maradéktalanul meg kellett felelni a modern autókkal szemben támasztott, valamennyi kényelmi és praktikus elvárásnak, anélkül, hogy akár a legkisebb mértékben is csorbult volna az MX-5 által nyújtott, legendás vezethetőség. Röviden: minden idők legjobb MX-5-ét kellett megalkotni.
A Mazda mérnökei nem ijedtek meg a feladat nagyságától, és elkezdték továbbfejleszteni azt, ami eleve kivételes volt; a vadonatúj MX-5 valóban szerelem első látásra, legyen szó arról a közvetlenségről, amivel kanyargós úton vezetője utasításaira reagál, vagy egy izgalmas kalanddá varázsolt, hétköznapi bevásárlásról, az új modellben maradéktalanul él tovább az eredeti MX-5 lényege és gazdag hagyománya.
Az emberek általában nem felejtik el azt a pillanatot, amikor először pillantottak meg egy MX-5-öst. Ezt szem előtt tartva az új roadster tervezői tisztában voltak azzal, hogy az autónak már megjelenésével lángra kell lobbantania a szíveket. Ezért aztán a Mazda díjnyertes "™KODO - A mozgás lelke"™ formai filozófia izgalmas adaptációját alkalmazták. Elég egy pillantás, és az ember semmi másra nem vágyik, mint beülni, lehajtani a tetőt és útra kelni - és ez a hatás évek múltán is ugyanilyen erős marad.
Feledhetetlen stílusA dinamizmust sugárzó KODO-t mintha eleve az MX-5-höz találták volna ki. Az új modell a formanyelv eddigi legerőteljesebb megnyilvánulása, amely oly tökéletesen fejezi ki a mozgás lényegét, a mozdulat és mozdulatlanság közötti kontrasztot, amellyel más, új generációs Mazda modelleken már találkozhattunk.
A karosszérián a fény beesési szögétől függően változnak a tükröződések, ami azt a hatást kelti, mintha az autó élne. A vonalak a mozgás érzését keltik, még álló helyzetben is, ahogy a fényszórótól kiindulva az első kerékdobnál kicsúcsosodnak, majd ismét összefutnak a hátsó kerék előtt, hogy onnan új lendülettel haladjanak tovább felfelé, a hátsó kerékdobok felé.
Az utastér valamivel hátrébb költözött, az ülések csípőpontja mélyebbre került, ami együttesen még dinamikusabbá teszi az autó megjelenését. A karosszéria lemezei egybefolynak az ajtókárpittal, feloldva a belső és a külső közötti, éles határt.
Maga az utastér ugyanolyan testreszabott, mint volt (ez is egyike az MX-5 Jinba Ittai jellemzőinek), ám szimmetrikus kialakítása lehetővé teszi a vezető számára, hogy maradéktalanul a vezetésre összpontosítson. A kormány mögül például erőteljes vonal indul ki, és húzódik az ajtókárpit felső részétől az első kerékívek tetőpontjáig. A fordulatszámmérő pontosan középen kapott helyet a kis átmérőjű kormány mögött; két oldalról a további műszerek, illetve a klímaberendezés beömlői határolják. Ez az elrendezés egyetlen, erőteljes hossztengelyre fűzi fel az autót, ami kellemes, magabiztos érzést ébreszt, ennek eredményeként pedig tökéletes vezetési környezetet teremt. Végtére is pontosan ez a vadonatúj MX-5 lényege.
Az autó által kínált vezetési élmény ugyanis magával ragadó. Ez nem a nyers teljesítményen múlik - az MX-5 soha nem erről szólt. Akárcsak elődei, a vadonatúj MX-5 is kellően erős méretéhez képest. Mégis, a lényeg az, ahogyan a menetdinamikáért felelős részletek - a teljesítmény, a forgatónyomaték, a kormányreakciók, a sebességváltások - harmonikusan együttműködnek.
Színtiszta, dinamikus közvetlenségA modell ezen a téren kiaknázza azokat az erőfeszítéseket, amelyekkel a Mazda a SKYACTIV technológiát - az innovatív motorokat, sebességváltókat, futóműveket és karosszériát - más, új generációs modelljein tökéletesítette. Az MX-5 most először részesült a SKYACTIV technológiából, amelyek az új roadster fedélzetén új értelmet adnak a közvetlenség fogalmának, és új szintre emelik a vezetést.
A motorháztető alatt közvetlen befecskendezéses, ultra magas sűrítési viszonyú 1.5 literes SKYACTIV-G benzinmotor dolgozik, ereje pontos, feszes sebességváltókon (köztük egy hatfokozatú, kézi kapcsolású SKYACTIV-MT egységen*) keresztül jut el a hátsó kerekekhez. Minden erőforrást kifejezetten az új MX-5-höz hangoltak.
A negyedik generációs roadster emellett a Mazda "™grammstratégiájából"™ is profitál, hiszen a vállalat szakembereinek sikerült az autó tömegét több mint 100 kg-mal csökkenteni a kifutó modellhez képest. Ez csaknem 10%-os megtakarítást jelent, annak ellenére, hogy az autó számos olyan, modern kényelmi funkciót kínál, mint minden idők legfejlettebb Mazda kezelőfelülete, vagy az új generációs MZD Connect ** fedélzeti kapcsolódási rendszer. Hogy ez hogyan volt lehetséges? Többek között úgy, hogy a motorház és a csomagtartó fedelét, az első kerékíveket, valamint az első és hátsó lökhárító merevítő elemeit alumíniumból készítették el. Még a vászontető is könnyebb, mint az elődmodellen volt.
* Automata sebességváltóval is rendelhető ** Japánban és Észak-Amerikában "Mazda Connect" Modern és tradicionálisAmi természetesen nem változott, az a hátratolt orrmotoros, hátsókerék-hajtású hajtáslánc-konfiguráció, amelyet most először alkalmaztak a SKYACTIV technológiával. Szintén változatlan a csaknem tökéletesen azonos, 50:50 arányú tömegelosztás a két tengely között. Az autó tömegének a jelentős része ráadásul a lehető legközelebb helyezkedik el az alacsonyabb tömegközépponthoz. Az új, könnyű, mégis igen merev felfüggesztés elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros (multilink) kialakítású. A fékrendszert maximális adagolhatóságra és hatékonyságra hangolták, lehetővé téve, hogy a vezető erőteljes fékezés közben is irányítása alatt tarthassa az autót. A fékek úgy reagálnak a vezető parancsára, mintha testének meghosszabbításai volnának.
Az autó arra csábít, hogy kanyargós hegyi utakon induljunk sportos kalandokra, és amint belevágunk, azonnal feltűnik, hogy a pedálok, a kezelőszervek, a műszerek és minden egyéb fedélzeti rendszer pontosan optimális pozícióban helyezkedik el ahhoz, hogy egyenesen, kényelmesen ülhessünk az autóban. A Mazda mérnökei még az ajtókárpitok és az apró háromszög-ablakok formáját is gondosan alakították ki, hogy a légáramlatok irányításával pontosan a megfelelő mennyiségű menetszél jusson az utastérbe, amikor nyitott tetővel autózunk.
Egyedi kabrió érzésAz A-oszlop és a szélvédő felső kerete hátrébb költözött, ami az alacsonyabban húzódó gépházfedéllel egyetemben az eddiginél is jobb kilátást teremt a vezető számára, előre és oldalirányban egyaránt. Ha ehhez hozzávesszük a Mazda Proaktív Biztonsági filozófiáját, amely a vállalat élvonalbeli i-ACTIVSENSE aktív biztonsági technológiáját is magában foglalja, egyértelmű, hogy a vadonatúj Mazda MX-5 minden eddiginél biztonságosabb autó, amely fokozott biztonságérzetet, és ezáltal intenzívebb vezetési örömöt kínál.
Az MX-5 az elmúlt 25 év során csaknem egymillió példányban talált gazdára, és a tulajdonosok számára meghatározó érv volt az autó által kínált roadster élmény. Az új generációs modell még intenzívebb formában kínálja ezt a lélekemelő élményt, köszönhetően az ülésből is könnyedén működtethető vászontetőnek. A továbbfejlesztett belső kialakítással, a fejlett menetszél-szabályozással és az új, fejtámlákba épített hangszórókkal együtt mindez a tető nélküli autózás eddig ismeretlen mértékű élvezetét ígéri. Igen élvezetes pillanatok várnak ránk a volán mögött.