"TT-modelljével az Audi az elmúlt húsz esztendő egyik meghatározó dizájn-ikonját alkotta meg" - hangsúlyozta Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, az Audi igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. "Az elkövetkező évek során az Audi A5 Sportback és az Audi A7 Sportback formájában sportos és elegáns ötajtós modelleket terveztünk. Audi TT Sportback concept show modellünkben e két koncepciót ötvözzük a TT-család egy jövőbeni lehetséges új tagjává."
Az Audi TT Sportback concept tekintélyes, 294 kW (400 LE) teljesítménnyel csábít, amely a hétfokozatú S tronic sebességváltón keresztül jut el quattro állandó összkerékhajtására. A tanulmánymodell álló helyzetből mindössze 3,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra. Igényes futómű-technikája és alacsonyan elhelyezkedő tömegközéppontja dinamikus irányíthatósági tulajdonságokat kölcsönöz számára, karosszériaszerkezete pedig számos alumíniumkomponenst tartalmaz. Fényszóróiban egy-egy lézerszpot látja el a távfény funkcióját, az Audi e fejlesztése éjszakai vezetéskor nagyban növeli a közlekedés biztonságát.
A show-modell elegáns stílusú utasterét az Audi virtual cockpit határozza meg. A hagyományos műszeregységet és az MMI-monitort egyaránt a 12,3 col képátlójú kijelzőfelület váltotta fel. Grafikái csúcsszínvonalúak, a vezető pedig több megjelenítési sík között válogathat. Az MMI-terminál nyomó-/forgatógombja érintőfelülettel (touchpad) egészül ki, amely írásjelek bevitelére szolgál és az okostelefonok használatához hasonló ujjmozdulatokat is felismeri. A légkondicionáló berendezés kezelőelemei a légbefúvó nyílásokban kaptak helyet.
Külső formavilág
Az ötajtós Audi TT Sportback concept hosszúsága 4,47, szélessége 1,89, magassága 1,38, tengelytávja pedig 2,63 méter. A tanulmány 29 centiméterrel hosszabb a sorozatgyártású TT modellnél, tengelytávja 12, szélessége 6, magassága pedig 3 centiméterrel nagyobb.
A koncepciómodell Mars-vörösre fényezett karosszériája az erőteljes elegancia demonstratív megnyilvánulása. Pontosan kidolgozott vonalvezetése atletikusan domborodó felületeket övez, a masszív karosszériatörzshöz az utastér lapos üvegezett felülete ("üvegház") kapcsolódik. Dizájnja alapjául egyértelműen az Audi TT formavilága szolgál, azonban feszültséggel teli, sportosan megnyújtott és egészen újszerű alakzatként megfogalmazva.
Az új Audi TT Sportback concept elején hangsúlyosan vízszintes vonalvezetés fokozza szélessége sportos kisugárzását. Az alsó peremén "quattro" feliratot viselő Singleframe hűtőrács laposabb és szélesebb a kétajtós TT Coupé modellénél, méhsejt-mintájú rácsozata sötét alumíniumhatású felületű.
A Singleframe hűtőrács oldalsó peremei a motorházfedél meghatározó vonalaiban folytatódnak, kimondottan sportos kontúrokkal ruházva fel azt. A dizájn az Audi modelljeire jellemző módon harmonikus és következetes, a show-modell minden vonala és felülete logikus, kapcsolatban áll egymással.
Az Audi TT Sportback concept elejének további karakteres vonásai nagyméretű, markáns légbeömlő nyílásai, amelyek hangsúlyos peremeikkel szinte önálló testek benyomását keltik. Felületükön méhsejt-mintájú rács húzódik, s a Singleframe hűtőrács alatt húzódó, harmadik, keskeny légbeömlő köti össze őket egymással. Az ennek mentén ívelő légterelő él ("blade") a show-modell elejének még karakteresebb megjelenést kölcsönözve szolgálja a kedvezőbb aerodinamikai tulajdonságokat.
Jellegzetes stílusjegyek az átdolgozott rajzolatú fényszórók, amelyek elválasztó bordái egyedülálló világítási képet kölcsönöznek a nappali menetfény számára. A távfényt lézerszpot állítja elő az Audi TT Sportback concept fényszóróiban, mindegyikükben négy-négy nagy fényerejű dióda alkotta modul produkálja a több száz méter hatótávú fénykévéket. A 60 kilométer/órás tempótól aktiválódó lézerszpot a LED-technikájú távfényt egészíti ki, s jóval kedvezőbb látási feltételeket biztosítva fokozza jelentősen a biztonságot. A szemből érkezőket a rendszer saját kamerája érzékeli, s mindenkor a vakítást megelőzve takarja ki a fénykévék megfelelő részét.
A fejlett világítási koncepciót az ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpákban is alkalmazott, dinamikus irányjelző teszi teljessé. Egyes diódák sora alkotja, amelyek fénye belülről kifelé haladva jelzi a kívánt haladási irányt.
Oldalnézetében különösen feltűnő a négyüléses show-modell és a sorozatgyártású TT közötti szoros rokonság. Az Audi TT Sportback concept határozott kiállású, karosszériáját rövid túlnyúlások jellemzik. Kerékjáratai jelentős, három-három centiméteres szélesítései önálló formai motívumként érvényesülnek. Az elsőket a motorházfedél pereme metszi, amely erőteljes tornádóvonalként fut az ajtókon át, egészen a farig.
A kerékjáratokat összekötő küszöbborítások szintén széles és kifejezetten sportos stílusú alakzatok. A külső visszapillantó tükrök határozott élek határolta házai klasszikus sportautók stílusában az ajtók törzsén kaptak helyet. A jobb oldali hátsó sárvédőn tűnik fel immár klasszikus TT-ikonként a kerek üzemanyag-betöltő nyílás.
Az erőteljes karosszériatörzs masszív vállöve felett hátratolt pozícióban húzódik az utastér alacsony üvegezett felülete ("üvegház"), az A5 és A7 modellsorozatokból ismert Sportback-vonalat követve. Az erősen megdöntött C-oszlop elegánsan simul a vállöv felületébe, miközben a far kompakt és karcsú benyomást kelt. A nagy rádiusszal lekerekített hátsó szélvédő az "Ős-TT" előtti tisztelgés is egyben.
Az Audi TT Sportback concept letisztult, felesleges cirádáktól mentes, hátulnézetében is igényes, már-már szoborszerű plasztikussággal kiformált benyomást kelt, ahol öt meghatározó vízszintes vonal emeli ki még jobban szélességét. Az egyrészes hátsó lámpák - szintén az R18 inspirálta függőleges elválasztó bordákkal - önálló formai motívumot alkotnak, s a csomagtér-fedél fogantyúja erőteljesen kiformált sávként köti össze őket. A hátsó légterelő perem "árnyékában" húzódó felület ad helyet a hátsó rendszámtáblának. A kipufogórendszer két nagyméretű, ellipszis-keresztmetszetű végcsöve a diffúzorba integráltan tűnik fel, s díszléc kapcsolja össze őket.
Utastér
Az Audi TT Sportback concept vezetője és utasai ablakkeret nélküli ajtókon át szállhatnak be. Az utastér pontosan és harmonikusan, egyfajta jól szabott öltöny módjára öleli körül őket. Az Audi TT kompromisszumot nem tűrő sportossága itt az ötajtós limuzinok magas fokú funkcionalitásával találkozik, amire az ajtók és a műszerfal karcsú dekorbetétjei és a hosszú, a teljes beltéren végigfutó középkonzol is utal. Ennek felületén és az ajtókárpitokon elölről egészen a csomagtérig kézzel készült díszvarrások sugároznak sportos és elegáns hangulatot. A mennyezetkárpitban szintén elegáns vonal ível, amely az utastér hosszúságát emeli ki. Az integrált fejtámlákkal kiformált szupersport-üléseket határozott kontúrok és sokrétű állítási lehetőségek jellemzik.
Hátul szintén integrált fejtámlákkal kialakított egyes ülésekben két személy foglalhat helyet, közöttük praktikus rakodóhelyek és kényelmes kartámasz áll rendelkezésre. A hátsó üléstámlák lehajthatók, így a terjedelmesebb tárgyak is egyszerűen szállíthatók a csomagtérben.
A show-modell utasterének izmos hatást keltő vonalvezetése megalkotásakor az Audi formatervezői a sorozatgyártású TT modellt követték szorosan. A műszerfal felülnézetben itt is a repülőgépszárnyakat, míg az öt kerek légbefúvó nyílás a sugárhajtóműveket idézi. Utóbbiak közepén találhatók az ülésfűtés, a belső levegőkeringtetés, a hőmérséklet, valamint a légáram elosztásának és intenzitásának kezelőelemei. A légkondicionáló berendezés hagyományos kezelőfelülete és az MMI-monitor elhagyása karcsú és könnyed hatású műszerfal kialakítását tette lehetővé, amely teljes egészében a vezetőre összpontosít.
A hagyományos műszereket és a központi MMI-monitort az Audi virtual cockpit, e 12,3 col képátlójú, digitális kombinált műszeregység váltotta fel. Grafikái csúcsszínvonalúak, a vezető pedig több megjelenítési sík között válogathat. Kezelése a multifunkciós kormánykerékről vagy az MMI-terminálról történhet. Utóbbi nyomó-/forgatógombja érintőfelülettel (touchpad) egészül ki, amely írásjelek bevitelére szolgál és az okostelefonok használatához hasonló - ez esetben például térképek nagyítására használható - ujjmozdulatokat is felismeri.
A sportos elegancia karakteréhez illően igényes anyagok jellemzik az Audi TT Sportback concept utasterét. A műszerfal és az ajtókárpitok felső része sötét gránitszürke, míg az ajtók kartámaszain, a középkonzolon és az üléseken pergamenbézs árnyalatban új, lágy bőrfajta tűnik fel, amely különösen természetes hatású és selymes fény jellemzi. Az ajtókárpitok betétjeit pergamenbézs Alcantara borítja, az üléskárpitok rombuszmintás steppelésűek. Az ülések oldalpárnáin sötétszürke bőr díszcsíkok húzódnak, amelyeket speciális technikával készült vörös varrások rögzítenek.
A műszerfalon és az ajtókárpitokon sötét alumíniumhatású dekorbetétek húzódnak, s ilyen díszítések tűnnek fel az ülések kiegészítő elemein és a légbefúvó nyílások szegélyein is. Az igényes szín- és anyagkoncepciót a csomagtér-padlózatig nyúló, gumírozott fekete lábszőnyegek teszik teljessé.
Hajtásrendszer
Az Audi TT Sportback concept 2.0 TFSI-motorja már puszta műszaki adataival is igen csábítónak bizonyul: 6.400-as percenkénti fordulatszámnál 294 kW (400 LE) jelenik meg főtengelyén, literteljesítménye 147 kW (200 LE), a 2.400 és 6.000 percenkénti fordulat közötti tartományon pedig 450 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál, amelyből már 1.900-as fordulaton több mint 300 newtonméter a vezető rendelkezésére áll. A nagyteljesítményű erőforrás átlagos üzemanyag-fogyasztása 100 kilométerenként mindössze 7,0 liter, amelyhez kilométerenként 162 gramm szén-dioxid kibocsátása párosul.
Az Audi EA 888 motorcsaládjának tagjaként a turbófeltöltésű és közvetlen befecskendezésű aggregátot high-end-technikák egész sora jellemzi. A hengerek magas töltési fokát a szívó- és a kipufogó-oldali vezérműtengely-állítás, illetve a kipufogószelepek emelését két fokozatban szabályozó Audi valvelift system biztosítja. Az FSI közvetlen befecskendezést a részterhelési tartományokon szívócsatorna-befecskendezés egészíti ki. A hengerfejbe épített kipufogó-leömlő fontos elem a hőmenedzsment-rendszerben, amelynek feladatát a hűtőfolyadék forgótárcsás szabályozómodulja látja el.
E kimagasló teljesítményszint érdekében a tervezők mélyreható fejlesztéseket végeztek az 2.0 TFSI erőforráson, köztük az integrált hűtőcsatornával kiegészített, speciális alumíniumdugattyúkkal és a legnagyobb szilárdságú, kovácsolt acél főtengellyel. A forgattyúház szintén új, nagyszilárdságú öntvény, a hengerfejet pedig a megnövelt gázátáramlás szerint alakították át. Az ugyancsak új fejlesztésű turbófeltöltő akár 1,8 bar relatív töltőnyomást produkál, úgynevezett Mixed-Flow turbinakerekét kiemelkedő gyorsulási képességek jellemzik.
A négyhengeres erőforrás menet közben már-már extrém menetdinamikai képességekkel kelt mély benyomást. A feltöltött, közvetlen befecskendezésű aggregáttal az Audi TT Sportback concept álló helyzetből mindössze 3,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, érzékenyen reagál a gázadásokra és egészen a 7.200-as fordulatszám-határig könnyedén pörög fel. Növekvő terhelés és fordulatszám mellett eleve sportos hangja még mélyebben zeng.
A motor teljesítményét két előtéttengelyes S tronic sebességváltó továbbítja, amelynek kapcsolásai mindössze néhány századmásodpercet igényelnek. A vezető kétféle automatikus üzemmódjában is használhatja a kettős tengelykapcsolós váltóművet vagy a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel manuálisan is vezérelheti.
A motor tekintélyes ereje végül a quattro állandó összkerékhajtáson át jut el a kerekekig. Az első és a hátsó tengely közötti kedvező tömegeloszlás érdekében a központi differenciálmű elektronikus szabályzású és hidraulikus működtetésű lamellás tengelykapcsolója a hátsó tengely előtt kapott helyet. A quattro összkerékhajtás aktív szabályzása ezredmásodpercek alatt változtatja a tengelyek közötti nyomatékelosztás arányát, így járulva hozzá az Audi TT Sportback concept dinamikus menettulajdonságaihoz.
Futómű
Az Audi TT Sportback igényes technikája futóművében is jól érzékelhető. MacPherson-elv szerinti első kerékfelfüggesztéseiben alumíniumkomponensek mérséklik hatékonyan a rugózatlan tömegek nagyságát, míg hátsó négykaros felfüggesztései elkülönítve veszik fel a hossz- és oldalirányú erőket.
A nagyméretű, 21 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákra 255/30 jelzésű gumiabroncsokat szereltek. A négy 18 colos tárcsafék a tömegtakarékos Wave dizájn szerint készült.
A kifinomult irányíthatósági tulajdonságok koncepcióját az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) teszi teljessé, s a kanyarok fizikai határtartományaiban hatékony alfunkciója lép működésbe. A kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás enyhe fékezési beavatkozásaival a kanyar belső ívén gördülő, csökkent terhelésű kerékről a külső kerékre irányítja át a nyomatékot. A vezető számára mindez semleges sajátkormányzottsági tulajdonságokban, illetve magas fokú stabilitásban és hatékony vonóerő-átadási képességekben érzékelhető.
Karosszéria
Az Audi TT Sportback concept könnyűszerkezetes koncepciójában a moduláris keresztmotoros platform (MQB) alapjaira épült karosszéria játssza a fő szerepet. E konstrukció eleje teljes egészében acél, az utascella padlózata pedig a legmagasabb szilárdságú formaedzett acélkomponenseket tartalmaz. Utóbbiakat kiemelkedő szilárdságuk révén igen vékony falvastagságok, így csekély tömeg jellemzi. Az utascella felépítménye, a külső karosszériaelemek, valamint az ajtók, a motorházfedél és a csomagtér-ajtó anyaga egyaránt alumínium, mégpedig az Audi három jellemző megoldása, azaz csomóponti öntvények, sajtolt húzott profilok és lemezek formájában.
E vegyes anyagfelhasználású építési módjával a karosszériaszerkezet az Audi Space Frame (ASF) technológia legújabb fejlesztési lépcsőjét képviseli. E korszerű hibrid-anyagkonstrukció alacsonyan fekvő tömegközéppontot eredményez, ami szintén a sportos közlekedés egyik ideális alapfeltétele.