DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat
Egyéb

Skoda RS: a sebességkultusz 40 éve

RS - a Skoda márka ismerői és rajongói a ""Rally Sport" betűiből származó rövidítést a különösen sportos, magával ragadó és dinamikus autókkal azonosítják. A Skoda RS története 1974-ben kezdődött a Skoda 180 RS és Skoda 200 RS versenyautókkal. Korának egyik legsikeresebb versenyautója volt az 1970-es és 1980-as években a legendás Skoda 130 RS. Az új korszak első RS modellje, a Skoda Octavia RS 2000-ben mutatkozott be, majd 2003-ban a cseh gyártó piacra lépett a Skoda Fabia RS modellel is. A Skoda RS rajongók jelenlegi sztárja pedig az új Skoda Octavia RS, amely minden idők leggyorsabb és legerősebb Octavia modellje.

"RS modelljeink a Skoda márka erőgépei" - nyilatkozta Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, a Skodaigazgatótanácsának elnöke. "Ez ma ugyanúgy igaz, mint 40 évvel ezelőtt. Az RS jelölés egyaránt jelzi a motorsportban elért Skoda sikereket, és a szériagyártású autóink közül kiemelkedő modellek nagy teljesítményét és dinamizmusát. Az RS sorozat ezeket a kiemelkedő motorsport eredményeket fejezi ki." - tette hozzá Vahland.



 



 

1974: Skoda 180 RS és 200 RS - látványos versenyautók



 

Először 1974-ben használta a Skoda az RS rövidítést, mint modelljelölést. A Skoda 180 RS és a 200 RS modelleket tekintjük az "Ős-RS" modelleknek. Fejlesztésük hátterében az az igény állt, hogy magasabb presztízsű és több versenyautóval felálló versenysorozatban méresse meg magát a márka illetve nemzetközileg elismert márkák kihívója legyen a versenypályákon.



 



 

Csupán fél év előkészület után a Skoda 1974 tavaszán bemutatta három szupersportautóját (egy 180 RS és két 200 RS modellt), amelyek még ugyanebben az évben júniusban egy hivatalos motorsport versenyen, a Å KODA Rally-ként ismert bajnokságban vettek részt. "A Skoda 180 RS és 200 RS modellek belépőt jelentettek a márkának a legmagasabb versenyosztályba." - jelentette ki Michal Velebný, a Skoda Múzeum restaurálóműhelyének vezetője.



 

Ennek a tűzgolyónak a motorházteteje alatt egy kétliteres, 120 kw (163 LE) teljesítményű motort találunk felül elhelyezett vezérműtengellyel. A Skoda 200 RS legnagyobb sebessége 210 km/h volt. Kiemelkedő gyorsulása és magas végsebessége mellett kitűnő vezethetőség jellemezte köszönhetően az újonnan kifejlesztett hosszlengőkaros hátsó futóműnek . A váltó a Porschétól érkezett.



 

Skoda 130 RS - versenylegenda születik



 

A 200 RS modellel kapcsolatos pozitív tapasztalatok alapján a döntéshozók gyorsan belátták, hogy szükség van egy, a motorsport területén széles körben bevethető járműre. Egy évvel később, az 1975-ös versenyévadban megjelent a Skoda 130 RS a nemzetközi autóversenyek színpadán, amelyet hat kitűnő motorsportos év követett.



 

A Skoda 130 RS korának egyik legsikeresebb versenyautója volt és kemény ellenfélnek számított mind a rally, mind az egyéb versenyek világában egészen az 1980-as évek kezdetéig. Rengeteg motorsport rajongó ismeri a 130 RS-t, mint a "Kelet Porschéját". A 130 RS sikerei erőteljesen formálták a Skoda hírnevét a motorsport világában és mind a mai napig hatással vannak a márka megítélésére.



 

A 130 RS legnagyobb sikere egy kettős győzelem volt az 1977-es Monte Carlo Rally-n a maximum 1300 cm3 hengerűrtartalmú autók versenyében illetve az Európai Túraautó Bajnokságban (European Touring Car Championship - ETCC) szerzett első hely 1981-ben. Természetesen a legfontosabb cseh versenyeken, mint a Barum Rally, a Bohemia Rally vagy a Sumava Rally, szintén számos győzelmet zsebelt be a modell.

A hátsókerék hajtású versenyautót egy 1.3 literes, négyhengeres, 103 kW (140 LE) teljesítményű motor hajtotta. A sikeres versenybeállítás többek között a Weber karburátornak, a nyolc csatornás hengerfejnek és a száraz karteres olajozásnak volt köszönhető. A versenyautó, amely kereken 4 méter hosszú, 1.72 méter széles és csak 1.34 méter magas volt, 220 km/órás maximális sebességet tudott elérni.



 

Amikor a 130 RS gyártása 1980-ban befejeződött, az RS korszak a cseh márkánál közel 20 évre megszakadt.



 

 



 



 

RS modellek sorozatgyártásban - Å KODA Octavia RS (2000-2005)



 

Az ezredfordulón a Skoda egyértelmű jelét adta, hogy - ezúttal sorozatgyártásban - ismét sportos modellekkel lép a piacra, nyilvánvaló utalással az RS korszakra. 2000-ben a cseh gyártó bemutatta a Skoda Octavia RS modellt. Négy évvel korábban ünnepelte premierjét az Octavia, amely az első teljesen új fejlesztésű modell volt a márka történetében, amely a vasfüggöny leomlása és a Volkswagennel való szövetség után született. A Skoda legnagyobb számban értékesített modellje volt az első sorozatgyártású autó, amelyből RS változat is készült. Ez egyfajta tiszteletadásnak is tekinthető a Skoda 180/200 RS modellek, de leginkább a Skoda 130 RS eredményei előtt.



 

Az új korszak RS modellje azonnal felkeltette a vásárlók figyelmét. Még erősebb motor, kiemelkedő kezelhetőség és sportos kisugárzás, mindez egy kompakt családi autó előnyeivel kombinálva - ellenállhatatlan kombináció.



 

Az Octavia RS modellt egy 1.8 literes, négyhengeres turbómotor hajtotta, amelynek teljesítménye 132 kW (180 LE) és amelyhez egy ötsebességes kézi váltó társult. Az Octavia RS 0-ról 100 km/ óra sebességre 7,9 másodperc alatt gyorsított fel, maximális sebessége pedig 235 km/óra volt. Az első generációs Octavia RS modellt 2000 és 2005 között gyártották.



 

2001-ben egy igazán sportos, limitált darabszámban gyártott Octavia RS hívta fel magára a figyelmet. A Skoda Motorsport 100 éves jubileumára kiadott Skoda Octavia RS WRC Edition modellből limitált darabszám, öszesen 100 autó készült. Az 1998 óta a World Rally Championship (WRC) mezőnyében versenyző Skoda Octavia WRC alapján készült modellt a Skoda különösen sportos dizájnelemekkel ruházta fel. Többek között ilyen elem volt a 17 colos könnyűfém felni vagy a xenon fényszóró. Az autó szériafelszereltségként megkapta az elektronikus menetstabilizálót (ESC).



 

A Skoda Fabia RS első generációja (2003-2007)



 

2003-ban a cseh gyártó tovább bővítette RS-kínálatát egy második modellel és zöld utat adott a sportos külsejű kisautónak, a Skoda Fabia RS-nek. A márka első sportos ferdehátú modelljét egy 1.9 literes turbódízel motor hajtotta, amely 96 kW (130 LE) teljesítményre volt képes. Az erőátvitelről egy hatsebességes kézi váltó gondoskodott. 0-ról 100 km/órás sebességre 9,6 másodperc alatt gyorsult fel, végsebessége 204 km/ óra volt. A Skoda Fabia RS első generációját 2003 és 2007 között gyártották.



 

 



 

A Skoda Octavia RS második generációja (2005-2013)



 

A Skoda Octavia új generációjával eljött az idő egy új Octavia RS számára is. A versenyautó második generációját egészen 2013-ig gyártották. A lépcsőshátú kivitel mellett az RS változat már a Skoda Octavia Combi modellből is elérhetővé vált. Ezen felül az új Skoda Octavia RS esetében kétféle motor közül választhattak az ügyfelek: a 147 kW (200 LE) teljesítményű kétliteres benzines turbómotor vagy a kétliteres turbódízel motor közül, utóbbi teljesítménye 125 kW (170 LE). Mindkét motorváltozathoz elérhető volt a hatsebességes kézi váltó illetve az RS modellekben első alkalommal megjelenő hatsebességes automata DSG váltó.



 

A Skoda Octavia RS második generációja mély benyomást gyakorolt az ügyfelekre gyorsulási értékével és maximális sebességével. A benzines kivitel a korábbi 7,9 másodperchez képest 7,2 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órás sebességre, legnagyobb sebessége pedig 240 km/óra.



 

A Skoda Fabia RS második generációja (2010-től)



 

A 2010-es Genfi Autószalon alkalmával mutatta be a Skoda a Fabia RS új, második generációját. Azóta a kompakt sportautó két kivitelben, ötajtós és kombi karosszériával is elérhető.

Kis autó erőteljes motorral: a Fabia RS alapfelszereltsége a hétsebességes automata DSG váltó. Az 1.4 literes turbós-kompresszoros TSI benzinmotor 132 kW (180 LE) teljesítményével 7,3 másodperc alatt gyorsítja fel az autót 0-ról 100 km/órás sebességre. Maximális sebessége 224 km/óra.



 

A Skoda Octavia RS jelenlegi generációja: a leggyorsabb sorozatgyártású Octavia



 

A Skoda Octavia RS harmadik generációja új mércét állít a sportos vezetésre hangolt autók között. Az ügyfelek választhatnak, hogy lépcsőshátú vagy kombi kivitelben szeretnék a karosszériát, míg a motorok tekintetében egy kétliteres TSI benzinmotor (162 kW) és egy kétliteres turbófeltöltésű dízelmotor (135 kW) alkotja a kínálatot. Utóbbi a legmodernebb technológia felhasználásával tökéletesen kombinálja a gazdaságos üzemanyag felhasználást a dinamikus autózással. A Skoda Octavia RS benzines változatának legnagyobb sebessége 248 km/óra, amely a valaha volt leggyorsabb sorozatgyártású autóvá avatja az Octavia családon belül.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: