"Egyetlen literrel pedig akár 2000 kilométer felett is simán teljesítenek" - árulta el Szujó Zoltán, ezzel felülmúlva a legtöbbek elképzelését. Ő volt a moderátora annak a keddi sajtóeseménynek, amely során bemutatkozott a versenyen résztvevő öt magyar csapat Budapesten.
"A verseny alapötlete 1939-ben indult, két amerikai diák találta ki, 1985-től rendezik meg a hivatalos európai megmérettetést. Azóta a legjobb teljesítmény 680 kilométerről 2900-ig jutott el" - avatta be a jelenlevőket az Eco-marathon rövid történetébe Juhász Péter, a rendezvény mögött álló Shell kiskereskedelmi üzemeltetési igazgatója. Hozzátette, a május 15. és 18. közötti rendezvény két fontos változáson esik keresztül.
Először is, a rotterdami utcai pálya irányát megváltoztatják, hogy ezzel is új kihívás elé állítsák a résztvevőket, a verseny ugyanis már harmadszorra látogat ugyanerre a helyszínre. Másodszor, a megszokott európai résztvevők mellé Afrikából is érkeznek csapatok, marokkói, tunéziai és nigériai diákok. Egyébként minden évben három nagy megmérettetést rendeznek, az európai mellett Amerikában és Ãzsiában is. És hogy miért éppen a Shell, az egyik legnagyobb olajipari vállalat áll a rendezvény mögött? "Nekünk is fontos a jövő, gondolnunk kell az energiahatékonyságra. A környezetvédelem pedig ugyancsak fontos szempont" - magyarázta Juhász Péter.
Az öt magyar induló közül a legnagyobb favorit a Kecskeméti Főiskola csapata lehet, akik annak ellenére, hogy csak negyedszerre indulnak az Eco-marathonon, már két második hellyel büszkélkedhetnek. 2012-ben érték el legjobb eredményüket, 2696 km/liter fogyasztást, egy másik, finnországi versenyről azonban 3082 km/literes adattal is büszkélkedhetnek. Ez nem jelenti azt, hogy a szénszálas járműnek ekkora távot meg is kellett tennie. "25 kilométert kell teljesíteni egy óra alatt, ebből számolják ki a fogyasztást. Nem 100 kilométerre vetített adatot adnak meg, mert az nagyon kicsi lenne" - magyarázta Vaczkó Dániel, a GAMF csapat vezetője. Az ő Megaméter IV névre hallgató versenygépük a hétvégi WTCC-verseny programjai folyamán felbukkant a Hungaroringen is.
Kecskemétből nem csupán egy, hanem rögtön kettő alakulat is képviseli Magyarországot Rotterdamban, a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola ráadásul az egyetlen középiskola a hazai indulók között, 9. és 11. osztályos diákok alkotják. Ők a GAMF-fal ellentétben nem a benzines, hanem az elektromos meghajtású mezőnyben indulnak, legjobb eddigi eredményük pedig 371 km egy kilowattóra energiával. Idén új karosszériát építettek, amely 25-30 kilogrammot nyom.
A verseny legtapasztaltabb résztvevője az Óbudai Egyetem csapata, akik már hat alkalommal vettek részt az innovatív küzdelemben, egy benzines Honda motort alakították át saját céljaikra. A Pollack Eco Team, a Pécsi Tudományegyetem csapatának konstrukciója hidrogénmeghajtású, az új versenykormány pedig 3D nyomtatással készült. A két egyetemi gárda abban különbözik a kecskemétiektől, hogy járművük elsőkerék-kormányzású, amely előnyt fog jelenteni számukra 2015-ben, amikor minden résztvevőnek ez a megoldás lesz kötelező.
A győri Széchenyi István Egyetem nem tudta elhozni versenygépét, mivel azon még mindig az utolsó simításokat végzik. A többiektől eltérően ők nem a Prototípus, hanem az utcai autókra sokkal inkább emlékeztető Városi Koncepció kategóriában szállnak harcba. Korábban kétszer is győztek a napelemmel működő járművek versenyén, mivel azonban az a kategória megszűnt, az elektromos meghajtásra váltottak. Korábban megnyerték a Csapatszellem-különdíjat is, mivel a gépátvételnél nem bizonyult megfelelőnek járművük, amelyet a helyszínen kellett átépíteniük.