DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat
Egyéb

Az Audi TT quattro sport concept tanulmányautó

Az Audi egy egészen különleges tanulmányautót is bemutat a Genfi Autószalonon. Az Audi TT quattro sport concept az új Audi TT dinamikus képességeinek színtiszta megtestesítője. Kétliteres TFSI-motorjának teljesítménye 309 kW (420 LE), amelyet a quattro állandó összkerékhajtás továbbít az útra.

"Audi TT quattro sport concept tanulmányautónkkal azt kívánjuk bemutatni, mi minden valósítható meg az új TT műszaki alapjain, ha még tovább élesítjük a koncepciót" - fejtette ki Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, az igazgatótanács műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. "Ez az autó a versenypálya-bevetéseket célozza - extrém sportgép a motorsport iránt lelkesedő ügyfeleink számára."



 

Hajtásrendszer

Az Audi TT quattro sport concept motorja egy igen hangsúlyos "felkiáltójel". A 2.0 TFSI teljesítménye 6700-as percenkénti fordulatszámnál 309 kW (420 LE), ami új csúcsérték a kétliteres kategóriában. Literteljesítménye 155 kW (210 LE), ami még a Le Mansban diadalmaskodó 2001-es R18 versenygépét is felülmúlja, amelyben az Audi első ízben kombinálta a turbófeltöltést az FSI közvetlen befecskendezéssel. A tanulmányautó négyhengeres aggregátja a 2400 és 6300 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig produkálja 450 newtonméter maximális forgatónyomatékát, de már 1900-as fordulatnál is 300 newtonméter jelenik meg a főtengelyén.



 



 

Mindössze 1344 kilogramm saját tömegével (vezető nélkül) az Audi TT quattro sport concept leginkább egy csúcsformában lévő élsportolót idéz. A kevesebb, mint 150 kilogrammos, kétliteres TFSI-aggregát minden egyes lóereje mindössze 3,2 kilogrammot mozgat. A négyhengeres erőforrás álló helyzetből csupán 3,7 másodperc alatt gyorsítja fel a tanulmányt 100 kilométer/órás tempóra.



 

Dr. Stefan Knirsch, a motorfejlesztés vezetője szerint: "E nagyteljesítményű aggregátunk látványosan igazolja az EA 888 motorcsaládunkban rejlő tartalékokat. Ez a világszerte számos díjjal kitüntetett erőforrás már az Audi jó néhány sportos modelljében bizonyított, most pedig a TT quattro sport concept orrában mutatja meg tejes potenciálját. A turbófeltöltéses erőforrások gyártása területén rendelkezésünkre álló immár 35 évi tapasztalatunk e motorban a csúcsteljesítmény, a dinamika és az üzemanyag-takarékosság egyedülálló kombinációjaként testesül meg."



 

Az EA888 harmadik generációjának olyan nagy sikerű technikái képezik e kiemelkedő teljesítményű aggregát képességeinek alapjait, mint az Audi változó szelepvezérlése (Audi Valvelift System; AVS), a kettős vezérműtengely-állítás, illetve a kettős befecskendező-rendszer (FSI és MPI). Mindezt számos olyan fejlesztés egészíti ki, mint az integrált hűtőcsatornával ellátott, speciális alumíniumdugattyúk és a legnagyobb szilárdságú acélból kovácsolt forgattyústengely.



 

A hengerfejet a megnövekedett terhelés és a fokozott gázátáramlási igény kapcsán következetesen továbbfejlesztették a tervezők. A hatalmas teljesítménynek megfelelően az EA888 motorcsalád közismerten kompakt, különösen vékony falú forgattyúházát nagyszilárdságú ötvözött öntvénykonstrukció váltotta fel. Az optimális Mixed-Flow technológia szerint működő, szintén új fejlesztésű turbófeltöltő akár 1,8 bar töltőnyomáson is működhet.



 

Menet közben a négyhengeres erőforrás hangsúlyosan sportos karakterével csábít. A feltöltött, közvetlen befecskendezéses aggregátot rendkívül közvetlen gázadási reakciók jellemzik, és könnyedén pörög fel egészen 7200-as maximális fordulatszámáig.



 

A 2.0 TFSI kompakt felépítésű, háromtengelyes S tronic sebességváltón keresztül továbbítja teljesítményét. A kettős tengelykapcsolós váltómű fokozatait villámgyorsan kapcsolva járul hozzá hatékonyan a koncepció mély benyomást keltő gyorsulási képességeihez.



 

A forgatónyomaték végül a quattro állandó összkerékhajtáson át jut a kerekekre. Az első és a hátsó tengely közötti kedvező tömegeloszlás érdekében az elektronikus szabályzású és hidraulikus működtetésű lamellás tengelykapcsoló közvetlenül a hátsó tengely előtt kapott helyet. A quattro aktívan, mindössze ezredmásodpercek alatt szabályozza az első és a hátsó tengely közötti nyomatékelosztás arányát, így járulva hozzá a különösen dinamikus menettulajdonságokhoz.



 



 

Futómű

Fejlett futómű-konstrukciójával - elöl alumíniumkomponensekkel készült MacPherson-, hátul négykaros felfüggesztések - az Audi TT quattro sport concept mindenkor a versenyautók rendkívül közvetlen és pontos irányíthatósági tulajdonságaival szolgál. A feszes hangolású futómű a sorozatgyártású TT-modellekénél mélyebbre süllyeszti a karosszériát. A jármű tömegének 54 százaléka jut az első és 46 százaléka a hátsó tengelyre. A futómű kiemelkedően sportos adottságait részben vagy akár teljesen kikapcsolható elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) teszi teljessé.



 

A kanyaríveken a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás lép működésbe, amely szükség szerint a kanyar belső ívén gördülő kerekekről a külsőkre irányítja át a nyomatékot. Ennek eredményeképpen az autó enyhén, s a vezető dolgát könnyítve a kanyarív irányába fordul, amelyek pontosan és semleges sajátkormányzási tulajdonságok mentén abszolválhatók. A TT ezzel jóval dinamikusabbá és stabilabbá válik.



 

Karosszéria

Döntő szerepet játszik az Audi TT quattro sport concept könnyűszerkezetes koncepciójában karosszériaszerkezete, amelynek műszaki alapjául a moduláris keresztmotoros platform (Modularen Querbaukasten; MQB) szolgál. E hibrid építési mód az Audi Space Frame (ASF) technológia legújabb fejlesztési lépcsőjeként a második generációs TT modellekéhez viszonyítva még tovább süllyeszti az autó tömegközéppontját.



 

Az autó eleje acélszerkezetre épül, míg az utascella padlólemeze formaedzett acélokból formált nagyszilárdságú komponenseket tartalmaz, amelyek extrém szilárdságuknak köszönhetően csekély falvastagsággal, így kedvező tömeggel készülhetnek. Az utascella, a külső karosszériaelemek, az ajtók, illetve motortér- és a csomagtartó-fedél anyaga egyaránt alumínium, mégpedig az Audi három klasszikus konstrukciós termékéből, azaz csomóponti öntvényekből, sajtolt profilokból és lemezekből összeállítva.



 



 

Külső formavilág

A tanulmánymodell elejét karcsú Matrix-LED fényszórói és a széles Singleframe hűtőrács határozza meg, utóbbi szegélyén markáns "quattro" felirat húzódik, és sötét színű rombuszmintás rácsozattal készült.



 

A szintén rombuszmintás ráccsal fedett, méretes légbeömlő-nyílások erőteljes peremükkel egyfajta besüllyesztett "airbox" benyomását keltik. Ezzel az Audi TT formai nyelvezetének egyik kulcsfontosságú elemévé lépnek elő. Ennek további részei, például az utastér üvegezett felülete ("üvegház") és a kerékjárati ívek, önálló geometriai formákként keltenek a márka modelljeire jellemző feszültséggel teli benyomást. A kiállítási modell központi kerékanyával rögzített, 20 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákra szerelt semi-slick gumiabroncsokon gördül.



 

Az autó elejét alulról szénszál-erősítésű műanyagból (CFK) készült, előretolt splitter-elem zárja, hatékonyan fokozva az első tengelyre ható leszorító erőt.



 

A teljes egészében kristályfehérre fényezett Audi TT quattro sport concept körvonalai minden irányból tekintve kimondottan atletikus és dinamikus hatást keltenek. Kerékjáratai jellegzetes TT-módra klasszikus félkörben ívelnek, s 30 milliméterrel szélesebbek a sorozatgyártású kivitelénél, kifejezetten masszív kiállást kölcsönözve az autó számára. Erőteljesen kiformált küszöbök kötik össze őket, amelyek alsó traktusa szénszál-erősítésű műanyag (CFK). Az első splitter- és az egészen a kerékjáratokig húzódó hátsó diffúzor-elemmel közösen egyetlen aerodinamikailag hatékony együttest alkotnak.



 

Hátulján széles, az autó sziluettjén túlnyúló szénszál-erősítésű műanyag diffúzor erősíti a koncepció versenyautó-karakterét. A függőleges élekkel tagolt elem a kipufogórendszer két nagyméretű és kör keresztmetszetű végcsövét is magában foglalja, amelyek a sorozatgyártású modellekénél oldalirányban kijjebb tolva kaptak helyet. A hátsó lámpák alatt nagyméretű levegőnyílások húzódnak. Az Audi TT quattro sport concept hátuljára ható leszorító erőt nagyméretű, rögzített szárny növeli.



 

Belső dizájn

A tanulmány utastere csupán a leglényegesebbekre összpontosít, s számos olyan komponenst nélkülöz, amelyek nem szükségesek a versenypályákon.



 

Az ajtókárpitokról hiányzik a kartámasz és a hangszóró, ám egyúttal a belteret Alcantara borítás nemesíti. Az ajtók fogantyújaként masszív, átlós Alcantara csík szolgál, az ajtókilincsek pedig kimondottan filigrán konstrukciók. Ülésekként mélyre épített és könnyű verseny-héjszerkezetek szolgálnak, a fekete négypontos biztonsági öveket fehér sávok díszítik. A csomagtartó a két versenysisak biztos tárolóhelyéül szolgál.



 

Akárcsak a sorozatgyártású TT-modellekben, a kezelési koncepció egyértelműen a vezetőre összpontosít. Az Audi TT quattro sport concept pilótája alul egyenesített karimával kiformált, kisméretű kormánykerék előtt foglalhat helyet, amelynek küllőin a vörös Start-Stop gomb mellett az Audi virtual cockpit gombjai és forgatókapcsolói is megtalálhatók. A teljesen digitális kombinált műszeregység gombnyomásra más és más tartalmakat jeleníthet meg 12,3 col képátlójú felületén.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: