DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat
Egyéb

Mazda a 2014-es Genfi Autószalonon

Az idei Genfi Autószalonon bemutatásra kerülő Mazda HAZUMI tanulmányautó e négy elem mindegyikét felvonultatja, és ezzel előrevetíti a Mazda új generációs kisautójának lehetőségeit.

Elég egy pillantást vetni a Mazda új generációs járműveire - a Mazda CX-5-re, a Mazda6-ra vagy az új Mazda3-ra -, hogy megerősítsük: a KODO formaterv a mozgás dinamikus, élő megjelenési formáiból táplálkozik. A Mazda HAZUMI esetében a mérnökök egy kompakt testben ragadták meg a KODO lényegét, méghozzá maradéktalanul és erőteljesen. Az új fejlesztésű, 1,5 literes SKYACTIV-D tiszta működésű dízelmotor kiemelkedő üzemanyag-fogyasztást ígér, a lineáris, erőteljes teljesítmény ellenére. A HAZUMI azon túl, hogy kihangsúlyozza és megerősíti az olyan alapvető biztonsági feltételeket, mint a vezetői pozíció vagy a látómező, a Mazda élvonalbeli i-ACTIVSENSEbiztonsági rendszereit is felsorakoztatja. Ugyanakkor az MZD Connect rendszer révén a vezetők biztonságos, az autóvezetés feltételeit szem előtt tartó, élvezetes és praktikus módon csatlakoztathatják okostelefonjukat a jármű fedélzeti rendszeréhez. A városi kisautók hagyományai előtt fejet nem hajtó, kompromisszumokat nem ismerő Mazda HAZUMI a márka új generációs kisautójának érkezését készíti elő.

 

A koncepcióautó elnevezése a jármű megjelenéséhez éppúgy illik, mint annak célcsoportjához: a Hazumi japán szó jelentése "szökellő", "kiugró", és egy apró, ám élénk, energiával teli ragadozó képét hivatott közvetíteni. A név emellett a B-szegmens potenciális vásárlóközönségét is körülírja: fiatal, dinamikus, energikus és ambiciózus. A HAZUMI újfent jól példázza a KODO-ban rejlő potenciált, amint az kiválóan alkalmazkodik a legkülönbözőbb méretű járművekhez. "ƒ

 

"Míg a hosszabb járművek, mint a SHINARI esetében elnyújtott, kötetlen, elölről hátra húzódó vonalakkal ábrázoltuk a KODO-t, a HAZUMI kirobbanó mozgást sugalló formát kapott" - mondta a HAZUMI vezető tervezője, RyoYanagisawa. "Olyan, mint az ugrani készülő vad: minden izma megfeszül, amint energiát gyűjt az üldözésre. Noha a HAZUMI apró, a KODO olyan kiállással ruházza fel, amely mellett nem lehet elmenni; általános formája pedig szinte sugározza a vezetés élvezetét." 

 

"KODO - A mozgás lelke": DINAMIKUS ÉS KONCENTRÁLT

 

Külső formaterv

A KODO a mozgásban lévő élőlények feszültségét, szépségét és energiáját kísérli meg megragadni. Erőteljes, dinamikus mozdulatait egy kompakt ötajtós modell kereteibe foglalva ragadja meg, és a Mazda jellegzetes formai jegyeivel és sportos karakterével ruházza fel a HAZUMI-t. Ez a KODO eddigi legkoncentráltabb, letisztult megnyilvánulása.

 

A kompakt utasfülkét a lehető legmesszebb hátra toló formaterv a hátsó kerekek közelébe költözteti a jármű tömegközéppontját. Mindez olyan, ék alakú karosszériát eredményez, amely a mélyen ülő, hangsúlyos orrtól kiindulva folyamatosan emelkedik egészen a farig, és ezzel az előre mutató mozgás érzetét kelti. Az autó erőteljes, éles sziluettje markánsan szakít a B-szegmens tömegtermékeinek átlagos dizájnjával, ahol még mindig az "egy lendülettel" megrajzolható formavilág az uralkodó. A HAZUMI rövid túlnyúlásai és a lenyűgözően nagyméretű kerekek fölé boruló, izmos kerékívek kihangsúlyozzák az autó erőteljes, sportos kiállását.

 

A HAZUMI azonban nem csak a megjelenésről szól. Mint minden új generációs Mazda termék esetében, a tervezők itt is kiemelkedő jelentőséget tulajdonítottak az aerodinamikának, optimalizálták a karosszéria felső része fölött áramló levegő útját, valamint az örvényeket kiiktató fenéklemez-kialakítást hoztak létre. Ezek a kifejezetten a kompakt méretekre tervezett elemek kiemelkedően áramvonalassá teszik a HAZUMI tanulmányt.

 

Orrkialakítás

A fényszórók és a hűtőmaszk a lehető legközelebb helyezkednek el az aszfalthoz, ami a portyázó gepárd testtartását idéző, élettel teli megjelenést kölcsönöz az autónak, amely ennek ellenére megőrizte báját, így a szemlélők rövid időn belül szívükbe zárják azt. A LED-es gyűrűk mélységgel ruházzák fel a fényszórókat; mintha egy vadon élő állattal néznénk farkasszemet. Ugyancsak jellegzetes KODO-motívum az alumínium szárnyforma, amely a hűtőmaszk kontúrjaként kiindulva átszeli a fényszórót, és ezzel még tovább erősíti az autó orrának arc-szerű kialakítását.

 

Profil

Rövid túlnyúlásaival és az abroncsok középpontja felé mutató tetőoszlopaival a HAZUMI oldalnézetből egy sportautó atletikus körvonalait mutatja. A motorházfedélnél elinduló vonal átbukik az első kerék fölött, onnan tovább húzódik egészen a farig, míg egy másik, ezt átfedő vonal a hátsó keréknél kiteljesedve a megfeszülő izmok ritmusát rajzolja ki, és ezzel megerősíti az előre lendülő mozgás képzetét. A karosszéria felületkidolgozása tele van feszültséggel, kihangsúlyozva az autó fizikumát.

Far

A stabil kiállású hátsó kerekek kellő alátámasztást adnak a magasan futó csípővonalnak; majd a meredeken döntött hátsó szélvédővel együtt az előre lendülő mozgás érzetét keltik. A jellegzetes, elnyújtott hátsó lámpatestek a sebesség érzetét keltik, miközben áthatja őket a fényszórók magával ragadó vitalitása.

 

Kerekek

Az alumínium ötvözet keréktárcsák dinamikus formavilága jelentős erőt sugallnak: mintha az a kerék középpontjából sugározna ki. A mart alumínium ragyogó fénye és a sötét metálfényezés kontrasztja feszes, három dimenziós hatást kölcsönöz az autónak.

 

Belső kialakítás

A HAZUMI tanulmány belső tere ugyanazt a sebességérzetet közvetíti, mint amit az őt megelőző SHINARI, MINAGI és TAKERI tanulmányautóknál megismertünk; a berendezés tökéletes interfészként szolgál vezető és autója között. A kiváló minőségű beltér meggyőzőbb, mint a kategória átlaga, ugyanakkor könnyed, fiatalos benyomást tesz a szemlélőre, amint azt egy városi kisautótól el is várnánk.

 

Belső elrendezése

A belső tér formáit a sebesség koncepciója határozza meg. A műszeregység alól az ajtókárpitig és a középkonzolig húzódó idomok a külső formákhoz hasonlóan a mozgás érzetét keltik. Az utastér a repülőgép szárnyát idéző műszerfallal kezdődik; az egyedi kialakítás a nyitottság kellemes érzetét kelti. A középkonzol, akár egy függőhíd, még jobb térérzetet nyújt, valamint növeli az első lábteret. A műszerfalat a vezető középtengelye köré tervezték. Egyetlen, központi elhelyezkedésű óráján szárnyként jelennek meg két oldalon a kiegészítő kijelzők. A központi kijelző, a head-up display és a HMI kezelőgomb a Mazda saját koncepcióján alapul. Az új kialakítás lehetővé teszi, hogy a vezető jelentős mennyiségű információt fogadjon be, miközben tekintetét az úton tartja, és egészséges, biztonságos testtartásban ül.

 

Kidolgozás

A kiváló minőséget sugalló formák minden területen olyan, plasztikus kidolgozást kaptak, amelyet még látványosabbá tesz a fény-árnyék játék. Az egyes elemek gyártásánál felhasznált nyersanyagokat úgy dolgoztuk fel, hogy azzal is optimalizálhassuk megjelenését. A beltér leglényegesebb komponenseit, a kezelőszerveket és kijelzőket a kemény fém és a mély hatású, áttetsző akril réteges kombinációja határozza meg; ez olyan könnyed, játékos hatást ébreszt, amely illik egy városi kisautóhoz, ugyanakkor megőrzi a jármű emelkedett légkörét.

 

Színek

A beltér fekete bőr alaptónusát helyenként (pl. a műszerfalon) alkalmazott fehér bőr betétek oldják. Az üléseket nubuk hatású, bíborszínű kárpitozás borítja. Ez a modern színkombináció egyszerre merész és elragadó; fiatalossá, egyszersmind kifinomulttá teszi a beltér megjelenését.

 

SKYACTIV Technológiák, városi kisautóra optimalizálva

 

Bemutatkozik az új fejlesztésű, kis lökettérfogatú tiszta dízelmotor

A Mazda HAZUMI a SKYACTIV technológia teljes tárházát kínálja, szubkompakt kisautóra optimalizált hangolással. A technológia a lineáris teljesítmény-leadású városi kisautóktól elvárható, agilis vezethetőséget, és ezáltal biztonságérzetet nyújt.

 

SKYACTIV-D 1.5 tiszta dízelmotor

A Mazda HAZUMI fedélzetén mutatkozik be a vadonatúj SKYACTIV-D 1.5 dízelmotor. Ez a kisméretű, könnyű és tiszta üzemű dízelmotor kiemelkedő hatásfokkal üzemel, akárcsak nagyobbik rokona, a SKYACTIV-D 2.2. A motor különösen nyomatékos, dinamikus teljesítmény-kifejtése a leszabályozásig egyenletes és lineáris, emellett kiemelkedően kedvező, 90 g/km alatti CO2-kibocsátást kínál a Mazda HAZUMI fedélzetén. A dízelmotor kipufogógáz utókezelés (NOx- vagy SCR rendszer) nélkül teljesíti az Euro6-os károsanyag-kibocsátási normát.

 

i-ACTIVSENSE fejlett biztonsági rendszer

A fedélzeten megtalálhatók az i-ACTIVSENSE fejlett biztonsági asszisztens rendszerei, amelyek a Mazda Proaktív Biztonsági rendszerének elemei. A márka biztonsági filozófiája a lehető legmesszebb ki kívánja tolni azokat a határokat, amelyeken belül biztonságosan, minimális kockázattal vezethetünk. Ezen technológiák révén a Mazda HAZUMI még biztonságosabban, még élvezetesebben vezethető.

 

Új generációs fedélzeti kapcsolattartás

A fiatalok stimuláló élményekre vágynak, és azokról minél gyorsabban szeretnének beszámolni barátaiknak. A Mazda meghallgatta ezeknek a vezetőknek a kérését és létrehozta az MZD Connectet, egy vadonatúj kapcsolódási rendszert, amely az új Mazda3 fedélzetén mutatkozott be. A Heads-UpCockpit műszerkoncepcióval együtt az MZD Connect arra hivatott, hogy segítségével a vezetők menet közben, kényelmes és biztonságos módon hozzáférhessenek okostelefonjuk szórakoztató és hasznos tartalmához.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: