DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat
Egyéb

Érzelmek, dinamika és high-tech - Az új Audi TT

Igazi modern klasszikus érkezik teljesen megújult formában - az új Audi TT és Audi TTS a Genfi Autószalonon tartja világpremierjét. A kompakt sportautó immár harmadik generációja ismét elsősorban intenzív érzelmeket ébresztő formavilágával és dinamikus menettulajdonságaival csábít. Az új kupé hajtásrendszere illetve kezelő- és kijelző-koncepciója - köztük az Audi virtual cockpit - innovatív technikáival is kitűnik.


 

Amikor az Audi TT első generációja 1998-ban a piacra érkezett, igazi dizájn-forradalmat indított, szigorú geometriája és zárt formai nyelvezete különös vonzerővel ruházta fel, s gyorsan legendás ikonná avatta. A harmadik TT-nemzedékben ezen eredeti ötletek közül jó néhányat újraértelmeztek és egészen újszerű kontextusban alkalmaztak az Audi formatervezői, egyszerre dinamikus és részletekben gazdag kidolgozás mellett.



 



 

Az új Audi TT orrán a vízszintes vonalak dominálnak, Singleframe hűtőrácsa elődjénél jóval szélesebb és laposabb rajzolatú, s erőteljes vonal osztja két zónára. Felső sarkaiból indulva két határozott kontúrvonal húzódik V-alakban végig a motorházfedélen, amely az Audi R8 nagyteljesítményű sportkocsikhoz (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 14,9 - 12,4; széndioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 349 - 289) hasonlóan az Audi négy karikáját is hordozza. A nagyméretű légbeömlő nyílásokat bordák tagolják, a levegő egy részét célzottan az autó oldalai felé terelve.



 



 

Az új TT karcsú fényszórói határozottan energikus "tekintetet" kölcsönöznek számára. Alapkivitelben Xenon plus technikával készülnek, míg extrafelszerelésként LED-technikájú vagy az iránymutató Matrix LED kivitelben is rendelhetők. Utóbbi esetben a távfényt egyenként szabályozható fénykibocsátó diódák állítják elő. A fényszórótestet mindkét esetben fénycsövekkel megvilágított bordák osztják meg, semmi mással össze nem téveszthető kontúrokkal ruházva fel őket. Az egyenként 12-12 fénykibocsátó diódából (LED) álló Matrix-LED konstrukcióban az Audi egy további fejlesztése is bemutatkozik. Az irányjelző dinamikus fénye mindig az adott irányba mozogva jelzi a vezető szándékát. Az előrelátó kanyarvilágítás a navigációs adatok alapján már a bekormányzást megelőzően a kanyarív felé fordítja a fényszórókat.



 

Az új Audi TT oldalnézetében is feszes, izmos hatást keltő karaktere érvényesül, amint stabil, már-már ugrásra kész benyomást kelt. Az új kupé 4,18 méteres hosszúsága elődjével egyezik meg, tengelytávja azonban 37 milliméterrel 2.505 milliméterre nőtt, s ennek megfelelően különösen rövidre adódnak a karosszéria túlnyúlásai. Az újdonság szélessége 1.832, magassága pedig elődjéhez hasonlóan 1.353 milliméter.



 

Az új Audi TT számos részletében az első generáció dizájn-klasszikusát idézi. A küszöb kontúrja erőteljes fénytörési élt formáz, a széles kerékjáratok sajátos geometriai alakzatokat alkotnak. Az első közülük a motorháztető egyenes fúgáját is áttöri, a fedél vonala egyébként az ajtó felett tornádóvonalként folytatódik, majd erőteljes vállövként közel vízszintesen fut egészen a farig.



 



 

A nagyon áramvonalas utastér üvegezett felülete ("üvegház") szintén önálló geometriai test benyomását kelti. Az enyhe töréssel ("knick") kiformált hátsó oldalablak-felület további feszültséggel telíti az összhatást. A jobb oldali sárvédőben kialakított tanksapka klasszikus kör alakját inbusz-csavarokkal rögzített gyűrű szegélyezi, s a TT-felirat enyhe megnyomására nyílik. Ez a forma szintén egyértelműen az első TT-generációt idézi. Újdonság azonban, hogy a fedél alatt már nincs külön tanksapka, a töltőpisztoly így a lecsavarható fedél nélkül - a versenysportban használatos megoldáshoz hasonlóan - közvetlenül a betöltőnyílásba vezethető.



 

Hátul szintén vízszintes orientáltságú vonalak emelik ki a TT sportos szélességét. A LED- és Audi Matrix LED-fényszórók esetében a hátsó lámpatestek irányjelző fénye is dinamikus megoldású. A hátsó lámpatestek bordái a fényszórók hasonló motívumaira utalnak, amelyek az Audi további újításaként itt is a nappali menetfény kontúrjait rajzolják fel. A karcsú sávként húzódó harmadik féklámpa a hátsó légterelő perem alatt ível, jelentősen meghatározva a far fénykontúrjait.



 



 

120 kilométer/órás tempónál szárnyidom emelkedik ki önműködően a csomagtér-fedélből, egyszerre javítva a légellenállást és fokozva a hátsó leszorító erőt. A kipufogórendszer szintén az "Ős-TT-re" emlékeztetve mindegyik motorváltozatnál két nagyméretű, kerek végcsőben zárul. A TTS, mint az Audi minden S-modellje, négy végcsövet kap.



 

Az extrafelszerelésként rendelhető S line külső optikai csomag részeként a lökhárítók, a légbeömlő nyílások, a Singleframe hűtőrács, a küszöbök és a hátsó diffúzorelem jelennek meg még karakteresebb és sportosabb formákkal. Kívánságra 18 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsák és tíz milliméterrel mélyebbre süllyesztett karosszéria gondoskodik a dinamikusabb irányíthatósági tulajdonságokról.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: