DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat
Egyéb

Az új Audi S1 és Audi S1 Sportback

Nagy név tért vissza - az Audi bemutatja S1 és S1 Sportback újdonságát, a kompakt A1 sorozat új csúcsmodelljeit. 2.0 TFSI motorjuk 170 kilowattot (231 LE) teljesít, maximális forgatónyomatékuk 370 newtonméter, quattro állandó összkerékhajtásuk és továbbfejlesztett, igényes futómű-technikájuk pedig dinamikusan adja át tekintélyes erejüket az útra. Kiemelkedő menetteljesítményeivel az Audi S1 és S1 Sportback egyaránt kategóriája élén jár.

Már a nyolcvanas években legendás hírnévre tett szert az Audi S1 - az autó, amellyel a négykarikás márka akkoriban uralta a rali-világbajnokságot. Most visszatér a jól ismert rövidítés, mégpedig mindjárt az utcára: az Audi S1 és az S1 Sportback a kompakt A1-sorozat sportos csúcsmodelljei, egyben az Audi S-modellek palettájának legkisebb tagjai.

"Az Audi S1 a vérbeli sportautók minden jellemző erényét felvonultatja: bőséges teljesítmény, közvetlen irányíthatóság és a quattro állandó összkerékhajtás, amellyel hatékonyan adhatja át tekintélyes erejét az útra" - emelte ki Prof. Dr. Hackenberg, az Audi igazgatótanácsának műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. "A quattro hajtás óriási rajongótáborral rendelkezik, amely a kínálatot e szegmensre is kiterjesztve minden bizonnyal tovább bővül majd."



Erőforrásként nagyteljesítményű négyhengeres motor szolgál, a turbófeltöltésű 2.0 TFSI 170 kilowattot (231 LE) produkál, maximális forgatónyomatéka pedig 370 newtonméter. E kétliteres aggregáttal az orrában az Audi S1 és az S1 Sportback álló helyzetből 5,8 illetve 5,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességük pedig 250 kilométer/óra. A sportosan mély zengésű TFSI emellett 100 kilométerenként mindössze 7,0 illetve 7,1 liter üzemanyaggal is beéri, kilométerenként 162 és 166 gramm széndioxid-kibocsátás mellett.

Mint az Audi minden S-modellje, az S1 és az S1 Sportback szintén a quattro állandó összkerékhajtással készül, amelynek szíve a hátsó tengely elé épített lamellás tengelykapcsoló. Szabályozóegységének kifejezetten e modellre adaptált szoftvere kimondottan dinamikus hangolású. Az elektronikus differenciálzár-hatású funkció a továbbfejlesztett kerekenkénti forgatónyomaték-szabályozással az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) egyik alfunkciója. Két fokozatban kapcsolható ki, s a kanyar belső ívén gördülő kerék enyhe fékezési beavatkozásaival hatékonyan egészíti ki a lamellás tengelykapcsoló munkáját. E két rendszer harmonikus együttműködése különösen agilis, pontos és stabil irányíthatósági tulajdonságokat biztosít.

A két kompakt sportmodell futóművét széles körűen átdolgozták a tervezők, akárcsak az elektromechanikus szervokormány működését. Az első felfüggesztésekben a lengőkar módosított ágyazásai fokozzák a bekormányzások közvetlenségét. Hátul négykaros felfüggesztés váltotta fel az A1 modellek kapcsoltlengőkaros konstrukcióját, szintén feszes hangolással. Az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer segítségével több fokozatban szabályozható a motor, az automatikus légkondicionáló berendezés és a már szériakivitelben állítható lengéscsillapítók karakterisztikája.

A megnövelt főfékhenger illetve a nagyvonalúan méretezett tárcsafékek - elöl 310 milliméter átmérővel - intenzív lassulásról gondoskodnak. Kívánságra az első fékek S1 logóval díszített, vörösre fényezett nyereggel is rendelhetők. Mindkét kompakt sportmodell már gyárilag 17 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákra szerelt 215/40 R17 méretű gumiabroncsokkal készül, de extrafelszerelésként 18 colos keréktárcsák is rendelkezésre állnak, 225/35 R18 dimenziójú gumiabroncsokkal.

Az Audi S1 és az S1 Sportback mindjárt az első pillantásra az A1-sorozat csúcsmodelljeként azonosítható. Xenon plus fényszóróik teljes egészében új fejlesztésű konstrukciók, s LED-technikájú hátsó lámpáik is új, vízszintes helyzetjelző fénnyel készülnek. Számos részletmegoldásuk - mindenekelőtt az első és a hátsó lökhárító, a küszöbborítások és a kipufogórendszer - szintén markánsabb kialakítású. A külső színek palettáját négy új árnyalat egészíti ki. Megjelenésük az extrafelszerelésként rendelhető quattro külső optikai csomaggal tehető még karakteresebbé, például egy nagyméretű hátsó tetőlégterelővel.

Mindkét kompakt sportmodell utasterét a sötét tónusok határozzák meg, a légbefúvó nyílások szegélye is fekete fényű. A műszerek S-specifikus sötétszürke számlappal, a pedálok pedig csiszolt nemesacél borítással készülnek. A széria sportülések helyett integrált fejtámlával kiformált S-sportülések is rendelhetők. Kívánságra a quattro optikai utastér-csomag szolgál élénk kontrasztárnyalatokkal.

Magyarországon az Audi S1 Sportback várhatóan 2014 második negyedévében érkezik a márkakereskedőkhöz, még beárazás alatt van. Eleve széles körű szériafelszereltsége olyan high-end opciókkal egészíthető ki, mint például a komfortkulcs, a kihajtható színes képernyővel működő MMI Navigáció plusz navigációs rendszer vagy a Bose Surround Sound System. Az internet-elérhetőséget az "Audi connect autótelefonnal" modul biztosítja, a WLAN-hotspot segítségével pedig az utasok külső eszközeikkel szörfözhetnek a világhálón, illetve bonyolíthatják elektronikus levelezésüket. A vezető számára az Audi connect testre szabott szolgáltatásai állnak rendelkezésre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: