A látványosan agresszív megjelenésu RC F új, 5,0 literes motorjának teljesítménye meghaladja a 450 lóerot, forgatónyomatéka pedig több mint 520 Nm, így az új modell a Lexus eddigi legerosebb V8-as izomautója.
E hatalmas teljesítmény tökéletes hasznosítása érdekében az RC F áthangolt, nyolcfokozatú sebességváltója mellett a mérnökök egy Torque Vectoring Differenciálmuvet (TVD) is alkalmaztak. A világon elso ízben fordul elo, hogy ezt a berendezést egy orrmotoros, hátsókerékhajtású sportkupéba építik be az iránytartás és a kanyarstabilitás javítására, különlegesen magas szintre emelve ezzel az autó uralhatóságát és teljesítményét.
"˜Az RC F modellt arra terveztem, hogy minden autórajongó örömére szolgáljon, függetlenül attól, hogy ki mennyire jártas az autóvezetésben,"™ mondta el Yukihiko Yaguchi, az RC F fomérnöke. "˜Nem feltétlenül igaz, hogy a versenyautók nehezen vezethetok. Valójában könnyen uralhatók, ha megfelelo kézbe kerülnek, hiszen eleve a pilótáik rátermettségéhez tervezték oket. Ugyanez a helyzet az RC F modellel is. Az elektronika egy szempillantás alatt átállítható, hogy az autó mindig a megfelelo szintu teljesítményt és védelmet biztosítsa. De még az alapbeállítás is bombasztikus."™
VADONATÚJ, NAGY TELJESÃTMÉNYU 5,0 LITERES V8-AS
Minden idok legerosebb Lexus V8 F modelljét egy vadonatúj, 5,0 literes, 32 szelepes motor hajtja, aminek teljesítménye meghaladja 450 lóerot, forgatónyomatéka pedig több mint 520 Nm. A hengerfejek és minden mozgó alkatrész vadonatúj tervezés eredménye; a mérnökök célja az volt, hogy a motor minden eddiginél magasabb fordulatszámon muködve adja le megnövekedett teljesítményét.
A Lexus nagy teljesítményu motorjainak történetében eloször az RC F esetében alkalmaztak Atkinson-ciklust annak érdekében, hogy utazósebesség mellett alacsonyan tartsák az üzemanyag- fogyasztást; magasabb fordulatszámtartományban azonban az eroforrás Otto-ciklusra váltva lenyugözo teljesítményt nyújt.
A kifejezetten az RC F modellhez tervezett hajtáslánc minden egyes elemét úgy tervezték, hogy a leheto legnagyobb mértékben javítsa a vezetés élményét - ez ugyanúgy igaz a sebességváltóra, mint a kipufogórendszerre. Az egyedi kalibrálású, nyolcfokozatú Sports Direct Shift (SPDS) sebességváltó most még tökéletesebb összhangban muködik a gázpedál mozgásával, így a vezeto precízebben adagolhatja a teljesítményt és a forgatónyomatékot.
A kipufogó hangját szabályozó rendszer közvetlen kapcsolatot teremt az autó és az autós között, aki 3000 1/perc fordulatszámig mély tónusú hangokban gyönyörködhet, ám ha nagy gázzal gyorsít, akkor a kipufogóból egyre izgalmasabb, magasabb tónusú hang árad, miközben a fordulatszám 6000 1/perc fölé emelkedik.
EGYEDÜLÃLLÓ TORQUE VECTORING DIFFERENCIÃLMU
Egy autó vezetése akkor a legélvezetesebb, ha az iránytartás és a kanyarsebesség a leheto legjobb; ennek érdekében a Lexus RC F a világ elso orrmotoros, hátsókerékhajtású modellje, amelyben Torque Vectoring Differenciálmu (TVD)muködik.
A TVD három üzemmódban használható:
- STANDARD: egyensúlyt teremt az agilis menetteljesítmények és a nagy sebességu menetstabilitás között
- SLALOM: kiemelkedoen gyors kormányreakciók
- TRACK: optimális irányíthatóság és állandó, megbízható kanyarstabilitás a versenypályákon - a még tökéletesebb jármustabilitás érdekében az áthangolt VDIM egy G-szenzorral is kiegészült
KIVÃLÓ MENETDINAMIKA
Az RC F kiemelkedo úttartásának alapja a rendkívül merev karosszéria, aminek szilárdságát nagy keresztmetszetu küszöbidom és eros alsó merevítoelem növeli. Ugyancsak a szilárdságot fokozzák a Lexus különleges gyártási technológiái, például a karosszériaelemek ragasztása, a lézeres csavarhegesztés és a többpontos hegesztés. A tapadást az is javítja, hogy az autó szélesebb gumiabroncsokon és kerékszerelvényen fut.
Az RC F elöl-hátul csavarrugós, független felfüggesztést kapott gáztöltésu lengéscsillapítókkal és gömbcsuklós csatlakozású stabilizátorrudakkal. A rugózatlan tömeget 19 colos, kovácsolt alumíniumból készült keréktárcsák csökkentik, mérsékelve a lengo tömegeket, egyúttal pedig maximális merevséget biztosítva a futómunek.
A Lexus LFA szupersportkocsijához hasonlóan az RC F csomagtérajtajában is aktív hátsó légterelo található, ami 80 km/órás tempó fölött extra leszorító erot biztosít. Ez a légterelo a leglátványosabb elem az autó átfogó aerodinamikai csomagjában, ami olyan további megoldásokat tartalmaz, mint a sík padlóburkolat, az elso lökhárító és az elso sárvédo hátsó részén kialakított, versenyautós levegonyílások, vagy a légáramlást stabilizáló, stratégiai pontokon elhelyezett légterelo lapok.
AGRESSZÃV F STÃLUS
Az agresszív kiállású Lexus RC F elso pillantásra megkülönböztetheto az alapjául szolgáló, stílusos formavilágú RC kupétól. Az RC F orr-részét a Lexus jellegzetes, orsó formájú hutorácsának különleges változata uralja; a Lexus jelzés alatt húzódó rácsozat mintáit apró "™F"™ motívumok alkotják.
Az autó agresszív összképét erosíti, hogy a motorházteto magasabban húzódik, mint az RC esetében, kihangsúlyozva az F modellváltozat erejét és szélességét. Az új modellhez három különbözo, 10 küllos, 19 colos alumínium keréktárcsa rendelheto, amelyek közül az egyik kivitelt kézzel polírozzák a Lexus mesteremberei. Az RC F több dizájn-megoldást is megörökölt az LFA szupersportkocsitól; ezek közül a hutést és a légáramlást tökéletesíto elemek a leginkább szembeötlok. A motorházteton kialakított különleges levegokilépo nyílások egyaránt javítják a motor hutését és az autó menetstabilitását.
Az elso sárvédo hátsó részén látható levegokilépo nyílások tovább javítják a motor és a fékek hutését; a küszöbök vonalával egybeolvadó levegokilépo nyílások eroteljes L alakot formáznak.
A négy kipufogó-végzodés trapéz formájú elrendezése hatásos vizuális elem, ami hátulról nézve még szélesebbnek és eroteljesebbnek láttatja az RC F modellt.
KöNNYU SZÉNSZÃLAS ELEMEK
A Lexus rengeteg hasznos tapasztalatot szerzett az LFA és az IS F CCS-R limitált szériájú versenyautó gyártása során, s az itt bevált szénszálas alkatrészek széles köru alkalmazásával sikerült a leheto legalacsonyabbra csökkenteni az RC F tömegét; ezzel a technológiával készült többek közt a teto, a motorháztetos és az aktív hátsó légterelo is.
KIFEJEZETTEN VEZETOKöZPONTÚ UTASTÉR
Az RC F hangsúlyozottan vezetoközpontú kabinjában számos különleges kialakítású elem (például a muszeregység, a kormánykerék, az ülések, a pedálsor és a kárpitozás) javítja az autós komfortérzetét és vezetési élményét, hogy az autó minél tökéletesebben megfeleljen a Lexus nagy teljesítményu F modelljeivel szemben támasztott elvárásoknak.
A RC F vadonatúj, csak az F sorozathoz kínált muszeregysége az LFA kapcsolható, a választott üzemmódnak megfeleloen muködo központi kijelzojének továbbfejlesztésébol született. A formaterv alapötletét a repülogépek muszerezettsége adta, így az új sportkupé muszereirol is egyetlen pillantással olvashatók le az egyértelmu és tömör információk.
E fontos adatok közt szerepelnek a kiválasztott üzemmódtól függoen változó, nagyméretu központi fordulatszámméro információi, a digitálisan és analóg úton is leolvasható sebességadatok, a differenciálmu nyomaték-átirányításának jelzése, a G-Force muszer adatai, az olaj és a víz homérséklete, a futásteljesítmény, sot még a féklámpa muködése is.
A Lexus nagy teljesítményu F modelljeiben alapveto fontosságú az ergonómiai szempontból ideális ember-gép kapcsolat kialakítása. Az RC F modellváltozatban jelenik meg eloször a Lexus ovális keresztmetszetu, vastag markolatú kormánykereke, amivel még tökéletesebben kézben tartható az autó. A fokozatváltó karok elhelyezése, formája és muködése a gyors és pontos fokozatváltást szolgálja - még a legszélsoségesebb vezetési helyzetekben is.
A Lexus "™integrált habosítás"™ technológiájával készült vadonatúj, magas támlájú ülések nemcsak kényelmesek, hanem kiváló oldaltartást is adnak, tökéletesen körülölelve az utasok testét.
MUSZAKI ADATOK