"A show-modell egyéni módon ötvözi különleges karakterét, a rendkívül gazdaságos, 1,9 l/100 km átlagfogyasztású, 300 kW teljesítményű e-tron-quattro hajtásrendszert és az iránymutató elektronikai alkalmazásokat" - mutatott rá az AUDI AG igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. "E modell már igen konkrét kitekintés a közeli jövőre".
Audi allroad shooting brake tanulmányával a négykarikás márka tovább gazdagítja formai nyelvezetét. A kompakt méretek jellemezte, kétajtós show-modell a márka jövőbeni sportautóinak vizuális elemeit az Audi jellegzetes allroad-koncepciójával és a shooting brake karosszériaformával kombinálja. Kezelési koncepciója szintén már a jövő sorozatgyártású megoldásaira utal.
Plasztikus formák - A külső dizájn
Az Audi allroad shooting brake igazán erőteljes kiállású. Letisztult vonalvezetése és erőtől duzzadó, feszes felületeinek összjátéka nyomán már-már szoborszerűen kidolgozott, intenzív érzelmeket keltő formavilág született. Külseje Singleframe hűtőrácsától markáns tornádóvonalán át, egészen egyéni és tetszetős hátuljáig szinte egy darabból öntött test benyomását kelti, amely harmonikusan ötvözi az allroad és a shooting brake karaktereit. A jégkék fényezésű show-modell tengelytávja 2,51, hosszúsága 4,20, szélessége 1,85, míg magassága 1,41 méter.
Audi allroad shooting brake modelljével az Audi első ízben egyesíti az allroad és az e-tron egyaránt jellegzetes formai nyelvezetét. Plasztikus és markáns hatást keltő orrán - mint minden Audi esetében - a nagyméretű, hatszögletű Singleframe hűtőrács dominál, amely enyhén hátradőlve simul a karosszériába. Az e-tron modellekre jellemző módon karcsú lamellák sorakoznak benne, leginkább az elektronikus alkatrészek hűtőbordázatára emlékeztetve. A Singleframe hűtőrács alsó részén quattro felirat húzódik. A keskeny középső légbeömlő nyílás ezúttal az alumínium alsó védőlemezből kimarva jelenik meg.
Az Audi allroad shooting brake karcsú kettős fényszórója az Audi quattro modellek jellegzetes motívuma, ám a quattro dizájn továbbfejlesztései is egyben, amire az Audi már a 2013-as Frankfurti Autószalonon (IAA) bemutatott Sport quattro concept show-modelljével is utalt. A fényszórókat különleges betéteik négy részre tagolják, a Matrix LED technika egyenként szabályozható fénykibocsátó diódáival (LED) minden menethelyzetben a szemből érkezők vakítása nélkül gondoskodik kiváló látási viszonyokról. A fényszórók alatti nagyméretű légbeömlő nyílásokat karcsú keresztirányú bordák osztják meg.
A show-modell karakteres vonalai oldalnézetben is hatalmas energiákat sejtetnek. A karosszéria túlnyúlásai kimondottan rövidek, a tetővonal pedig alacsonyan ívelve feszül a törzs felett. Utóbbi a shooting brake formákra jellemzően hátrafelé tartva már viszonylag korán lefelé indul, hogy azután a markáns C-oszlopokban záruljon, amelyek közül a bal oldalin az elektromos töltőcsatlakozó, a jobb oldalin pedig a tanksapka kapott helyet.
Az Audi allroad shooting brake külső karosszériaelemeinek anyaga alumínium, valamint szénszál-erősítésű műanyag (CFK). A sötétszürke oldalsó védőelemek jellegzetes allroad-stíluselemként csökkentik a karosszéria "vizuális tömegét", miközben hátrafelé dinamikusan emelkednek, az erőteljesen kidomborodó kerékjáratokkal közösen erősítve a tanulmánymodell terepes karakterét.
Igényes részletmegoldások érzékeltetik mindazt a precizitást, amellyel tervezői megalkották a show-modellt. A küszöbök szögletes borításaiban alumíniumbetétek húzódnak. A nagyméretű könnyűszerkezetes keréktárcsák ágya szénszál-erősítésű műanyagból készült. A keréktárcsák karcsú, hétküllős dizájnja az e-tron modellekét idézi, a központi kerékanyák pedig további különlegességként utalnak a kompakt crossover-modell sportos egyéniségére.
Hátul szintén alumínium alsó védőlemez hangsúlyozza az autó szélességét, hornyolása az e-tron motívum egyéni variációja. Az alapvetően vízszintes orientáltságú, egymással logikus összhangban futó vonalak letisztult felületeket és feszes hatású tereket határolnak, a hátsó lámpák dizájnja pedig jól érzékelhetően a fényszórókéra rímel. A kipufogórendszer két méretes végcsövét a diffúzorelem foglalja magában. Tovább karakteres elem a tetőlégterelő. A harmadik féklámpa keskeny vonalként simul elegánsan a far formáiba.
"Joy of use" - Utastér és kezelés
Sokoldalúságával és magas fokú funkcionalitásával az Audi allroad shooting brake elsősorban sportos, aktív életmódú fiatalok autója. A kaliforniai télben például ideális a különböző kiruccanásokhoz Los Angelesből, reggelente mondjuk egy snowboard-túrára San Gabriel hegyeibe, délután pedig sárkányröptetésre Venice Beach homokján.
Az utastér négyszemélyes. Elöl határozottan kiformált oldalpárnákkal és integrált fejtámlákkal készült karcsú sportülések nyújtanak mindenkor biztos tartást a vezető és az első utas számára, a gyors kanyaríveken pedig párnázott támaszok tarják alsócombjaikat. A hátsó ülésekre Easy-Entry funkció könnyíti a beszállást. A hátsó üléstámlákat lehajtva sík padlózatú csomagtér alakítható ki, amely a terjedelmesebb sporteszközöket is könnyedén elnyeli.
A show-modell letisztult és feszes vonalvezetésű utasterét antracit és sziklaszürke árnyalatok uralják. Az anyagválasztás szintén az Audi dizájnerek biztos kezét és ízlését dicséri, ami az Alcantara mennyezetkárpitra éppúgy érvényes, mint a különböző bőrfajtákra, vagy éppen a világos és sötét alumínium kezelőelemekre illetve például a légbefúvókon és a multifunkciós kormánykerék küllőin feltűnő dekorbetétekre.
Az Audi allroad shooting brake utastere megjelenésében is az Audi könnyűszerkezetes filozófiáját, sportos eleganciáját és egyszerű kezelését képviseli. A műszerfal felülről rátekintve leginkább repülőgépszárnyat, míg a kerek légbefúvó nyílások sugárhajtóművet idéznek. Utóbbiak adnak helyet a légkondicionáló berendezés kezelőpaneljének is, az ülésfűtés, a hőmérséklet, illetve a légáramlás irányának és intenzitásának szabályzói egyaránt hosszirányú tengelyük mentén sorakoznak, s a kéz közelítésére önműködően kiemelkednek. A világítás önálló kapcsolóval aktiválható, az ajtók pedig speciális kilincslappal nyithatók.
A középkonzol az ülések mozgatásához hasonlóan eltolható, az egyes kezelőelemek így mindenkor optimálisan kézre esnek, de egyéni finomhangolásra is lehetőség nyílik. A középkonzol kezelőelemeit - például az e-S tronic váltómű elektronikus karját (shift-by-wire) és az MMI rendszer terminálját - a vezető így tetszése szerint igazíthatja termetéhez illetve egyéni ízléséhez.
Az új tervezésű MMI-terminál és sportos formavilágú multifunkciós kormánykerék segítségével az Audi allroad shooting brake vezetője az autó csaknem össze funkcióját intuitív módon vezérelheti. A kezelés egyfajta egészen újszerű "joy of use" élményt kínál - a menüstruktúra intuitív karaktere leginkább az okostelefonok rendszerére emlékeztet, s szabadszöveg-keresőt is kínál. Minden funkció könnyen elérhető, az érintőfelületen végzett multitouch-mozdulatokkal a vezető gyorsan és egyszerűen gördítheti a listákat illetve nagyíthatja a térképeket.
A cockpit egyértelműen a vezetőre összpontosít. A kormánykerék és a digitális kombinált műszeregység a pilóta közvetlen látóterében, közös tengelyen helyezkedik el. A TFT-kijelző a 12,3 col képátlójú monitorral minden fontos információt háromdimenziós grafikákkal, és a legmagasabb minőségben jelenít meg. Három üzemmódot kínál: a klasszikus nézetben a hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtás Powermeter műszere és a sebességmérő áll a középpontban, az infotainment-móduszban például olyan tartalmak a meghatározók, mint a nagyméretű navigációs térkép, míg a sport-üzemmód a fordulatszámmérőt emeli ki.
A show-modell további jövőbe mutató technikája az Audi phone box, amely a vezető mobiltelefonját integrálja a fedélzeti elektronikába, s igény szerint indukciós úton tölti.
Három motor - A plug-in hibridhajtás
300 kW (408 LE) rendszerteljesítmény és 650 newtonméter rendszer-forgatónyomaték - az új hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtás valóban impozáns adatokkal szolgál. A vezető nélkül mintegy 1.600 kilogramm tömegű show-modell álló helyzetből mindössze 4,6 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás tempóra, s 250 kilométer/óránál csak a lehatárolás vet véget a gyorsításnak. A kompakt crossover modell a vonatkozó ECE-szabvány szerint csupán 1,9 liter benzinnel is beéri 100 kilométerenként (széndioxid-kibocsátás: 45 g/km), teljes hatótávja pedig akár 820 kilométer.
Az Audi allroad shooting brake 2.0 TFSI erőforrásának teljesítménye 215 kW (292 LE) maximális forgatónyomatéka pedig 380 newtonméter. A keresztben beépített, kétliteres négyhengeres konstrukció igazi high-end aggregát: a részterhelési tartományokon a közvetlen befecskendezést kiegészítő szívócsatorna-befecskendezés segít mérsékelni üzemanyag-fogyasztását, s a hengerfejbe integrált kipufogó-leömlő szolgál a magas teljesítményszinthez illeszkedő, fejlett hőmenedzsment alapjául.
Leválasztó tengelykapcsolóján keresztül a 2.0 TFSI erőforrás kompakt méretű, tárcsa alakú elektromos motorral működik együtt, amelynek teljesítménye 40 kW, maximális forgatónyomatéka pedig 270 newtonméter. Az elektromos gép a hatfokozatú e-S tronic sebességváltóba építve dolgozik, a villámgyors működésű kettős tengelykapcsolós sebességváltó pedig az első kerekekre továbbítja a motorok teljesítményét.
Az említett erőforrásoktól függetlenül a hátsó tengelyen egy tovább elektromos motor kapott helyet, amely 85 kW teljesítményével és 270 newtonméter maximális forgatónyomatékával az alacsony és a közepes sebességtartományokon veszi át a hajtás feladatát. Amint a hibridhajtás szabályzása az összkerékhajtást ítéli optimálisnak, az első tengelyt hajtó motorokkal is harmonikusan együttműködik. Ekkor, például síkos útfelületen vagy enyhe terepen, az Audi allroad shooting brake pillanatok alatt e-tron quattro modellé alakul át.
A hátsó tengely előtt kapott helyet a nyolc modulból felépülő lítiumion-akkumulátor, amely így az első és a hátsó tengely közötti optimális tömegeloszláshoz is hozzájárul, s a csomagteret is alig korlátozza. A folyadékhűtésű akkumulátor 8,8 kWh energiát tárolhat, ami mintegy 50 kilométer tisztán elektromos üzemre elegendő. A stacioner töltésre az Audi különböző hálózati feszültségekkel és csatlakozókkal is alkalmazható falitöltője (Audi Wallbox) szolgál, az energiaellátás intelligens és kényelmes szabályzását biztosítva.
A Drive Select Management rendszer háromféle üzemmódot kínál. A multifunkciós kormánykerék gombjával választható EV módusz a tisztán elektromos hajtást részesíti előnyben. Az első hajtóegység ekkor nem működik, a kétajtós modellt a hátsó tengely elektromos motorja gyorsítja lendületesen akár 130 kilométer/órás sebességig.
A hibridüzem során az egyes erőforrások igény szerint különböző módon működhetnek együtt. Az első elektromos gép sok esetben generátorüzemre vált, s a belsőégésű motor által hajtva tölti az akkumulátort, s bővíti a tisztán elektromos hatótávot.
Az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerről választható sport-üzemmódban a teljes rendszerteljesítmény a vezető rendelkezésére áll. Nagy teljesítményigény esetén a hátsó tengely elektromos hajtása a 2.0 TFSI aggregáttal dolgozik együtt, közösen gyorsítva a járművet (Boost). A gázpedál felengedésére menethelyzettől függően mindegyik erőforrás lekapcsolódik a hajtásról vagy működésbe lép a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszere (rekuperáció). Az előbbi esetben a show-modell a hajtásról leválasztott belsőégésű motorral "vitorlázik", míg az utóbbiban mozgási energiája egy részét elektromos energiává alakítva táplálja vissza a magasfeszültségű akkumulátorba.
A vezető a Hold és a Charge funkció révén az MMI rendszerén keresztül célzottan szabályozhatja az akkumulátor töltését, például ha az úti cél közvetlen környezetében tisztán elektromos üzemben kívánja megtenni az utolsó kilométereket.