"Új show-modellünk számos területen jelzi egyértelműen technikai előnyünket" - hangsúlyozta Prof. Dr. Ulrich Hackenberg. "Ilyen az 515 kW teljesítmény mellett mindössze 2,5 l/100 km üzemanyag-fogyasztású e-tron hajtástechnika, a teljesítményével minden korábbi megoldást felülmúló lézer fényszóró, valamint az iránymutató fedélzeti elektronikával megvalósított, új kezelő- és kijelző-rendszerek együttese. Ez már az Audi jövője."
A Sport quattro concept továbbfejlesztéseként született, plazmavörösre fényezett új kupé mély benyomást keltő eleganciával ötvözi a történelmi Sport quattro hatalmas erejét. Karosszériája szorosan nagyméretű kerekeire simul, túlnyúlásai rövidek, arányai pedig kimondottan sportosak. 2.784 milliméteres tengelytáv mellett hosszúsága 4.602 milliméter, miközben a kétajtós modell tekintélyes, 1.964 milliméteres szélességéhez mindössze 1.386 milliméteres magasság párosul.
Jellegzetes quattro stílusban megjelenő kettős körfényszóróival az Audi immár a világítástechnika jövőjét mutatja be, mégpedig a Mátrix-LED és a lézerfény korszerű kombinációjával. A fényszórókban két-két lapos, trapéz alakú elem látható, a külsők a Mátrix-LED technikával és speciális árnyékolóval a tompított, míg a belsők lézer segítségével a távolsági fényt állítják elő.
A nagyteljesítményű lézerdiódák mérete lényegesen elmarad a fénykibocsátó diódáké (LED) mögött, átmérőjük ugyanis mindössze néhány mikrométer. Közel 500 méteres hatótávjával a lézeres távfény mintegy kétszer olyan távolra és háromszor akkora fényerővel világít, mint a LED-technikájú távfény. E jövőbemutató, s az Audi R18 e-tron quattro versenyautóban 2014-ben már megjelenő megoldásával az Audi ismét egyértelművé teszi a járműves világítástechnika területén elfoglalt vezető pozícióját.
Az Audi Sport quattro laserlight concept erősen megdöntött, szögletes C-oszlopai és sárvédői jellegzetes felső domborulatai a klasszikus Sport quattro formáit idéző további egyéni stílusjegyek. Újszerű megfogalmazásban és hangsúlyosan kidolgozva a karosszéria széles vállöve is a dinamikus összhatást erősíti. A határozottan meghúzott kontúrok a teljes autón erőtől duzzadó hatást keltő felületeket határolnak, a homorú és domború formák sajátos játéka pedig ismét csak az új kupé atletikus karakterét emeli ki.
A hatszögletű Singleframe hűtőrács szintén a márka jövőbeni sportos szériamodelljeinek formavilágába enged bepillantást. Alsó része szinte függőleges állású, míg a felső a motorházfedél ívét követi, a rácsbetét a pedig a versenysportban alkalmazott jellegzetes megoldás. A mélyre húzott hűtőrács a show-modell szélességét hangsúlyozza. A tekintélyes méretű légbeömlő nyílásokat két-két függőleges borda tagolja, amelyek a motorházfedél karakteres vonalait viszik tovább. A szénszál-erősítésű műanyagból (CFK) készült splitter-elem a versenyautókat idézve jócskán előrenyúlik.
A far arányait az utastér erősen megdöntött üvegfelülete ("üvegház") és a széles vállöv határozza meg. További alapvető elem a magasra húzott szénszál-erősítésű műanyag (CFK) diffúzor, amelynek felső traktusát méhsejt-mintázat borítja, míg az alsó a kipufogórendszer két nagyméretű, ovális végcsövét foglalja magában. A quattro stílusú, szögletes hátsó lámpákat fekete CFK-betét köti össze. A masszív kereszttartóval merevített csomagtartó 300 literes.
Finoman kidolgozott részletek teszik teljessé az Audi Sport quattro laserlight concept dinamikus megjelenését. A küszöböket szélesítő borítások anyaga szintén szénszál-erősítésű műanyag, az ajtókilincsek pedig a kéz közeledtére elektromosan emelkednek ki. Az öt duplaküllővel kiformált keréktárcsákat egyetlen központi kerékanya rögzíti.
Jól látható könnyűszerkezetes technológia - Az utastér: A show-modell nagyvonalúan méretezett utastere sötétszürke árnyalatokkal és letisztult vonalvezetéssel viszi tovább a külső elegáns sportosságát, a formavilág és az anyagválasztás egyaránt az Audi könnyűszerkezetes filozófiáját tükrözi. A karcsú műszerfal felülről a vitorlázórepülők szárnyformáját idézi. Az utastér fő tartóelemeként kialakított CFK-héj egyben az ajtók rakodórekeszeként is szolgál.
A szélvédő alatt végighúzódó ív a vezetőt és az utast körülfogva olyan funkcionális elemeket is "összeköt", mint például a belső ajtókilincsek. A méretes oldalpárnákkal és integrált fejtámlákkal kiformált verseny-kagylóülések, illetve a két hátsó ülés összesen négy személy számára kínálnak helyet. A légkondicionáló berendezés kezelőelemei a légbefúvó nyílásokban kaptak helyet, a légáramlás intenzitása, iránya és hőmérséklete így egyetlen közös panelről szabályozható. A középső légbefúvóba épített karcsú monitor a légkondicionálás beállításai mellett különböző média-információkkal is szolgál.
Újszerű megoldások - Kijelzők és kezelőelemek: Az Audi Sport quattro laserlight concept utastere a vezetőre összpontosít. A bőrbevonatú, multifunkciós sportkormány már a jövő sorozatgyártású modelljeinek megoldásait sorakoztatja fel. Két gomb a hibrid hajtásrendszer vezérlésére szolgál, emellett egy motorindító és -leállító (Start-Stop) gomb, az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer kapcsolója, valamint az Audi virtual cockpit rendszerének View gombja is felfedezhető rajta.
A nagyméretű Audi TFT-képernyő minden fontos információt nagyfelbontású, háromdimenziós hatású képen jelenít meg, a grafikus ábrázolásért pedig az Audi partnere, az Nvidia legkorszerűbb Tegra 30 processzora felelős. A vezető többféle üzemmód közül választhat, az MMI móduszban például olyan tartalmak a meghatározók, mint a navigációs térkép vagy a médialisták, míg a klasszikus nézetben a sebességmérő áll a középpontban.
Az Audi Sport quattro laserlight concept csaknem minden funkciója szabályozható a középső alagút konzoljának MMI-termináljáról. Érintőfelületként (touchpad) is szolgáló nagyméretű nyomó-/forgatókapcsolója négy irányba mozdítható, s négy nagyméretű gomb - a főmenü, a funkciómenü, az opciók és a visszalépés - veszi körül.
Az új kezelési koncepció olyan menüstruktúra mentén működik, amelynek intuitív karaktere leginkább az okostelefonok rendszerére emlékeztet. Minden gyakran használt funkció villámgyorsan elérhető. A legtöbb adatbevitel a szabadszöveg-kereső segítségével mindössze néhány lépésben elvégezhető, egy-egy navigációs címhez például többnyire négy jel is elegendő. Az érintőfelületen végzett multitouch-mozdulatokkal a vezető gyorsan és egyszerűen gördítheti a listákat illetve nagyíthatja a térképeket. A hangvezérlés szintén jelentősen továbbfejlesztett formában áll rendelkezésre.
Erős és rendkívül gazdaságos - A hajtásrendszer: A vérpezsdítő dinamikáról az Audi Sport quattro laserlight concept hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszere gondoskodik. Az 515 kW (700 LE) rendszerteljesítmény és a 800 newtonméter rendszer-forgatónyomaték átdolgozott nyolcfokozatú tiptronic sebességváltón keresztül érkezik a quattro összkerékhajtásra, amely a hátsó tengelyen sport-differenciálművel egészül ki. A show-modell a vonatkozó szabvány szerint átlagosan mindössze 2,5 liter üzemanyaggal is beéri 100 kilométerenként, amihez kilométerenként 59 gramm széndioxid kibocsátása párosul.
Belsőégésű motorként egy biturbó feltöltésű, négyliteres, V8-as aggregát szolgál, 412 kW (560 LE) teljesítménnyel és 700 newtonméter maximális forgatónyomatékkal. A karakteres hangzású nyolchengeres erőforrást a részterhelési tartományokon négy hengert önműködően leállító cylinder on demand (COD), illetve az automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System) rendszere teszi különösen gazdaságossá. A 4.0 TFSI erőforrás és a sebességváltó között 110 kW teljesítményű és 400 newtonméter maximális forgatónyomatékú, tárcsa alakú elektromos motor dolgozik. Energiaellátásról a hátul elhelyezett, 14,1 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor gondoskodik, akár 50 kilométernyi tisztán elektromos üzemet is kínálva. A töltés az Audi optimális energia-felvételt biztosító falitöltőjével (Audi Wallbox) végezhető el.
Az egyes motorok együttműködését intelligens menedzsment szabályozza, amely során a vezető háromféle üzemmód közül választhat. Az EV móduszban kizárólag az elektromos motor aktív, tekintélyes forgatónyomatékával a városon kívül is dinamikusan mozgatva az új show-modellt. Az aktív gázpedál megváltozó ellenállásával jelzi a hibrid üzemmód kezdetét a vezető számára, aki így tudatosan szabályozhatja is a váltást.
A hibrid üzemmód különböző környezeti és útvonal-információk felhasználásával a TFSI és az elektromos motor optimális üzemanyag-fogyasztású együttműködését helyezi a középpontba. A vezető a Hold és a Charge funkció révén az MMI rendszerén keresztül célzottan szabályozhatja az üzemi stratégiát, például ha az úti cél közvetlen környezetében tisztán elektromos üzemben kívánja megtenni az utolsó kilométereket. További lehetőségekkel az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer szolgál, a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) különböző fokozatait rendelve az egyes menetprofilokhoz.
A sport üzemmód a lehető legnagyobb teljesítményre koncentrál. Ha a V8-as és az elektromos motor közösen gyorsít (boost), az Audi Sport quattro laserlight concept álló helyzetből mindössze 3,7 másodpercet igényel 100 kilométer/órás tempóig, s csupán 305 kilométer/óránál húzódik a határ.
Karosszéria és futómű: E kiemelkedő dinamikában az Audi könnyűszerkezetes technológiája is fontos szerepet játszik. Az utascella szerkezete a legmagasabb szilárdságú acélfajtákat és a fejlett alumíniumöntvény komponenseket kombinálja. Az ajtók és az első sárvédők anyaga szintén alumínium, míg a tető és a motorház- illetve csomagtér-fedél szénszál-erősítésű műanyagból készül. Mindezek eredményeképpen az autó saját tömege még a méretes akkumulátorral együtt is csupán 1.850 kilogramm.
Az első felfüggesztések öt-öt lengőkarból épülnek fel, míg a hátsókat az Audi szabályozott nyomtávú trapézkaros konstrukciója alkotja, egyaránt kiváló menetdinamikai és stabilitási tulajdonságokat biztosítva. Feszes hangolású rugók és lengéscsillapítók "ragasztják" az Audi Sport quattro laserlight concept tanulmányt az útra, az Audi drive select pedig még sokrétűbbé teszi az élményt. A dinamikus kormányzás a sebesség függvényében változtatja áttételét. A fékek nagy átmérőjű, szénszál-erősítésű kerámia tárcsákkal készülnek, a gumiabroncsok mérete pedig 285/30 R 21.