A vadonatúj Edge Concept a barcelonai "œGo Further" rendezvényen múlt pénteken összegyűlt mintegy 2500 újságíró, márkakereskedő és Ford-alkalmazott előtt mutatkozott be első ízben Európában. Az Edge Concept modellt Jim Farley, a Ford és a Lincoln globális marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke leplezte le: a tanulmányautó érzékletesen szemlélteti az Európába hamarosan megérkező új, nagyméretű SUV technológiáját, dizájnját és kézműves minőségű kidolgozását. Mindemellett a jármű a fejlett technológiákban, többek közt a gombnyomásra működő és távirányítású parkolási rendszerekben rejlő lehetőségek bemutatására is szolgál, amelyek segítségével az autósok akár az utastérből, akár az autón kívülről megoldhatják a parkolást. Az USA-ban és más piacokon már népszerűnek számító Edge lesz a Ford első nagyméretű SUV-ja Európában, a modell egyike annak a 25 járműnek, amelyeket a Ford a következő öt év során vezet majd be az európai piacokon.
"œA Ford SUV-kínálata jelentős növekedési lehetőséget hordoz magában - globálisan és európai szinten egyaránt." - mutat rá mondta Farley. "œAz Egy Ford irányelvei szerintmegalkotott SUV-modellek ugyanazt a modern dizájnt, intelligens technológiát és remek használati értéket kínálják, mint amit az Edge Concept szemléltet. Ezek a tulajdonságok teljes globális termékkínálatunkra jellemzők."
A Ford Edge Concept legfontosabb jellemzői - karcsú, sportos vonalvezetése, sokoldalúsága, alacsony fogyasztása, vezetősegítő technológiái - pontosan megfelelnek a világ különböző részein élő vásárlók elvárásainak - még annak figyelembe vételével is, hogy a vevők egyre magasabb igényeket támasztanak a SUV-szegmens modelljeivel szemben.
"œA vadonatúj Ford Edge Concept izgalmas bepillantást nyújt európai vásárlóink számára a Ford új SUV-modelljeinek új világába, egy olyan jövőbe, ami hamarosan elérkezik." - árulja el Stephen Odell, a Ford Európa, Közel-Kelet és Afrika ügyvezető elnöke. "Úgy tapasztaljuk, egyre erősebb az igény az olyan, kiváló minőségű autók iránt, amelyek nemcsak kifejezik használójuk státuszát, hanem vezetés közben a szabadság érzetével és magabiztossággal töltik el az embert."
Európában, ahol az S-MAX eladásainak 70 százalékát jelenleg a magasabb felszereltségű modellváltozatok teszik ki, az Edge tökéletesen megfelel az igényesebb, technológiailag fejlettebb és látványosabb megjelenésű, remek menetdinamikájú SUV-kat kereső vásárlók elvárásainak. 2005 és 2012 között a SUV-modellek piaci részesedése 6,5-ről 11,9 százalékra nőtt, és a Ford előrejelzései szerint ez a növekedés 2013 és 2018 között tovább folytatódik, így az európai piacon a SUV-értékesítések aránya a 22 százalékot is elérheti. Az IHS Automotive adatai alapján 2007 és 2012 között 45 százalékkal bővült a globális SUV-piac. A szegmensben jelenleg több mint 13 millió járművet értékesítenek évente, ami a globális autóeladások 17 százalékát teszi ki.
Fejlettebb berendezések: intelligensebb autók és jobb autóvezetők
A Ford Edge Concept vezetősegítő technológiái és félautomata berendezései előrevetítik, hogy a Ford egyre intelligensebb és praktikusabb járművekkel jelenik meg a piacon. Ezek a technológiák alkotják a holnap automatikus vezetési rendszereinek építőkockáit, amelyek segítségével az autósok biztonságosabban és hatékonyabban közlekedhetnek majd. A Ford Aktív Parkolóasszisztensére épülő Teljesen Automatizált Parkolási Rendszer prototípusa egyetlen gombnyomásra, sőt távirányítással is képes megoldani a parkolást. Ultrahangos érzékelői segítségével a rendszer a merőleges parkolóhelyeket is azonosítja, és akár önállóan is kiáll a szűk parkolóhelyről, mielőtt az autós beszállna a vezetőülésre. A vállalat a fejlett Akadályelkerülő rendszerek további finomításán is dolgozik. A kutatási-fejlesztési projekt keretében kifejlesztett tesztautó először figyelmezteti a vezetőt, ha a forgalmi sávban megálló vagy lassító járművet, illetve gyalogost érzékel. Ha a vezető a figyelmeztetés ellenére sem kezd elkerülő manőverbe vagy fékezésbe, a rendszer automatikusan kormányozza és fékezi az autót, hogy elkerülje az ütközést. Az adaptív kormányzás alacsony sebességnél érezhetően megkönnyíti az irányváltozást, s a kormányzási érzet minden helyzetben magabiztos és kellemes. A Ford elektromos rásegítésű kormányművére épülő technológia érzékeli az összefüggést a kormánykerék elmozdításának mértéke és a kerekek forgási sebessége között. Ennek eredményeként kis sebességnél - például parkolás vagy kiállás közben - sokkal kisebb erő szükséges a kormánykerék forgatásához.
A holnap technológiái már ma rendelkezésre állnak
A Ford számára elsőrendű fontosságú, hogy olyan technológiákat fejlesszen ki, amelyek önbizalommal és biztonságérzettel töltik el az autósokat. A Ford Edge Concept számos automatikus vezetősegítő technológiát felvonultat, amelyek már ma is elérhetők a vállalat globális termékkínálatában, s amelyek a jövő teljesen automatizált autónak is fontos alkotóelemei lesznek:
· Aktív Parkolóasszisztens, ami érzékelők és a kormánymű használatával bemanőverezi az autót a parkolóhelyre, megkönnyítve ezzel a párhuzamos parkolást; a vezetőnek eközben csak a gáz- és fékpedált kell kezelnie. A berendezés Európában a Focus, a Kuga, a C-MAX és a Grand C-MAX modellekhez rendelhető meg
· Sávtartó AsszisztensA berendezés Európában a Focus, a Kuga, a C-MAX és a Grand C-MAX modellekhez rendelhető meg, ami egy előre tekintő kamerával szkenneli az útfelületet és az útburkolati sávjelöléseket. Ha a Sávtartó Asszisztens azt érzékeli, hogy a jármű kisodródik a sávból, a kormánykerék rezgésével figyelmezteti a vezetőt. Ha az autós erre nem reagál, a rendszer kormányzási nyomatékot adva kormányozza vissza a járművet a sáv közepére.
· Adaptív Sebességtartó Automatika és Akadályfelismerő Rendszer, amelyek radar segítségével azonosítják a jármű előtt haladó autókat, és szükség esetén hozzájuk igazítják a sebességet. A berendezés Európában a Focus, a Kuga, a Mondeo, a Galaxy és az S-MAX modellekhez rendelhető meg
· Holttérfigyelő Rendszer (BLIS), ami a hátsó lökhárítóba épített radarérzékelőkkel ellenőrzi az autó melletti és mögötti útszakaszt. Ha az autó holtterében menet közben egy másik jármű tűnik fel, a rendszer figyelmeztető fényjelzést villant fel a külső visszapillantó tükörnél. A BLIS Európában a Focus, a Kuga, a C-MAX, a Grand C-MAX, a Mondeo, a Galaxy és az S-MAX modellekhez rendelhető meg
Ford Edge Concept: karcsú, atlétikus külső
Az új Ford Edge Concept gondosan megformált, atlétikus karosszériáját lendületes vonalak határolják. A kocsitest határozott vállidomai egy rajtra váró rövidtávfutó feszültségét idézik; a hátrafelé lejtő hűtőrács pedig egyértelműen meghatározza az erőteljes, mégis kompakt motorháztető formavilágát. Az Edge Conceptben az Aktív Hűtőrács új, high-tech megoldása működik. A lamellák automatikus zárásával és nyitásával fenntartható a start-stop technológiával kiegészített, új generációs EcoBoost motor ideális üzemi hőmérséklete, s egyúttal az orr-rész aerodinamikája is javítható. Az Aktív Hűtőrács aktiválásakor egy panel elmozdul lefelé, majd pedig még két másik is a helyére kerül; a látvány olyan benyomást kelt, mintha a Ford-emblémából törnének elő. A lökhárító alsó részén kialakított légterelő az első kerékjáratokon keresztül az autó oldala felé vezeti el a jármű előtt összetorlódott levegőt. A Ford Edge Concept fényszórói és hátsó lámpái LED-technológiával működnek. A fehér fénnyel világító fényszórók egybefüggő, homogén fényforrást képeznek; a távolsági fény különálló LED-diódái kristályként ragyognak. Az irányjelző működése közben a krómhatású keret fényes borostyánszínre vált; a fény a keret mögül, mikroszkopikus réseken tör elő, lézer-vékonyságú kontúrral keretezve a fényszórótestet. A hátsó lámpák ugyanilyen stílusban készültek. A karosszéria fényezéséhez a dizájnerek az új Copper Flame színt, a Ford-modellek közt jelenleg igen népszerű, prémium árnyalat modernebb tónusát választották.
Még tökéletesebb kidolgozás, elegáns színek és prémium anyagok
Az utastér kidolgozása luxusszínvonalú: a műszerfalat kézzel varrott bőrborítás fedi; a hangvezérlésű Ford SYNC rendszerhez 10 colos központi érintőképernyő kapcsolódik, a mechanikus sebességváltókart a dinamikus vonalvezetésű középkonzolon kapott helyet; a kartámaszt, a belső kilincseket és a légbeömlő nyílásokat elegáns fémbetét díszíti; a csillogó ezüst/matt fekete színű, "Edge" feliratú küszöbdíszléceket LED-ek világítják meg. A Ford Edge Concept kabinját a legkiválóbb minőségű kézműves kidolgozás és a tökéletes anyagválasztás jellemzi; jó példa erre a műszerfal felső részét, a középkonzolt és az ajtópaneleket díszítő fekete Nubuk bőrkárpitozás. A tónusában masszív, olajozott felületeket idéző bőr olyan benyomást kelt, mint a legmodernebb dizájn-bútorok bőrkárpitjai.
"œArra törekedtünk, hogy az utastér is tükrözze a Ford Edge Concept lenyűgöző külső megjelenését." - avat be el Hak Soo Ha, a kabin dizájnjáért felelős manager. "œA belső tér koncepciójának a Dinamikus Szentély nevet adtuk, mivel látványosan ötvözi a karosszéria energikus karakterét és a prémium belsőépítészet elemeit. A formák a dinamikus mozgás benyomását keltik, mégis inkább megnyugtatóak, nem pedig fárasztóak."
A kárpitozás, a műszerfal és más területek kontrasztjainak kiemeléséhez vörösrezet használtak, ami jól rímel a karosszéria fényezésére is. Az ülések bőrkárpitját mutatós, perforált mintázat díszíti, a fejtámlák és az ülések vállrészének íveit pedig prémium minőségű öltések hangsúlyozzák ki.
"œA Ford azt ígérte, hogy az új generációs Edge-hez hasonló, nagyméretű SUV-modellel jelenik meg az európai piacon, kiegészítve ezzel az új Kuga és az új EcoSport modellekből álló kínálatát." - mutat rá mondta Odell. "œAz új Edge Concept bemutatása azt jelzi, hogy hamarosan megérkezik egy fejlett technológiájú jármű, ami mindenben megfelel majd e folyamatosan növekvő szegmens vásárlói igényeinek - sőt túl is szárnyalja az elvárásokat."