A program célja az volt, hogy felhívja az autósok figyelmét - elsősorban a fiataloknak vagy éppen friss jogosítvánnyal rendelkezőknek szólt - a rendszeres, legalább havi egyszeri ellenőrzés és a helyes abroncsnyomás fontosságára, mivel a rosszul beállított légnyomás kedvezőtlen hatással van az abroncs élettartamára, az üzemanyag fogyasztásra, a jármű kezelhetőségére és a fékútra is. Ennek különös jelentősége lehet most, a rövidesen beköszönő téli időjárás alkalmával is.
Az idei évben is hasznos volt felhívni a figyelmet arra, hol találhatók a gyártó által javasolt légnyomás beállításokról szóló információk, miért fontos a gumiabroncsok rendszeres ellenőrzése, illetve milyen abroncs külképi jelekre figyeljenek az autóvezetők saját és utasaik biztonsága érdekében.
A MICHELIN "Levegőt az abroncsba!" akció során idén vizsgált járműveknek 12%-án volt mind a négy abroncs megfelelő légnyomásra beállítva, 18%-án pedig volt átmenetileg elfogadható légnyomás értéket mutató abroncs, mely még nem számít veszélyesnek, de az abroncs élettartamát lerövidítheti, és rendellenes kopáshoz vezethet. A vizsgált járművek 70%-án volt legalább egy, nem megfelelő légnyomással rendelkező, jellemzően alulfújt abroncs. A nem megfelelő abroncsok 85%-a veszélyes, 15%-a pedig nagyon veszélyes nyomásértéket mutatott, azaz utóbbi esetben akár 1 bart is meghaladó mértékben tért el a gyártó által előírt légnyomástól.
A futófelület kopottsága szintén figyelmet érdemel, ezen a területen pozitívak a tapasztalatok, a vizsgált több mint négyezer abroncsból összesen 113-nak volt 2 mm alatti mintázati mélysége (a jogi szabályozás nyári abroncsnál 1,6 mm-t ír elő, míg a télinél 4mm-t javasol, lévén, ez utóbbi nem kötelező). Az abroncsok általános műszaki állapotát vizsgálva a leggyakoribb probléma a futó rendellenes kopása volt, amely a rossz futómű beállításból, a nem megfelelő centrírozásból illetve a nem megfelelő guminyomásból fakadhat.
Ráadásul a télies időjárással együtt érkező csúszós felületeken csak akkor várhatunk egy téli gumitól többlettudást, ha pontosan tudjuk, meddig használhatjuk, mikor kell mindenképpen újakat venni az addig használt abroncsoknál.
"Mi instruktorok, évek óta látjuk, tapasztaljuk, hogy az idő és a kilométerek múlásával miként hanyatlik egy téli gumi teljesítménye újkori önmagához képest. Jó tanács mindig van, de nehéz eligazodni. Ha az évek számát nézi az ember, 3-tól 10 évig terjed a skála, pedig nyilván nem mindegy. Ha a profilmélység kerül a középpontba, 1,6 és 4 mm között ingadoznak a vélemények. Számunkra nagyon fontos, hogy a közutakon kevés tapasztalattal rendelkező fiatalokhoz is eljuttassuk a balesetmentes közlekedésért folytatott kampányunkat, és ennek keretein belül, még a tél beállta előtt olyan kurzusokat szervezünk kifejezetten a friss jogosítvánnyal rendelkezők számára, ahol jelentős kedvezmények mellett a gyakorlatban készülhetnek fel a hirtelen előbukkanó vészhelyzetekre" - fogalmazott Kőrös András, a Tanpálya projektvezetője.