Londonban jártunk, hogy az elsők között láthassuk az új Qashqai-t, amelyet a Nagy Októberi Forradalom 97. évfordulóján mutattak be egy külvárosi filmstúdióban. A Renault-Nissan konszern reményei szerint ez is forradalom, hiszen az első, 2007-ben piacra dobott Qashqai is bejött nekik, a gyártás közel hét éve alatt kétmillió darabot gyártottak belőle. A modellnek köszönhetően a sunderlandi gyár a brit járműipar legnagyobb kapacitású egységévé nőtte ki magát.
Kezdetben a Nissan jóformán egyedül állt azzal a koncepcióval, hogy tegyünk masszívabb futóműre egy Golf-méretű kombit, dizájnoljuk fickósra, és emeljük magasra a hasát. Dinamikus, fiatalos reklámkampánnyal indították útjára az ős-Qashqai-t, a nagyvárosi fiatalokat helyezve a fókuszba, ehhez képest ráharapott boldog-boldogtalan. Sikerét jól jelezte, hogy a konkurencia sorban kijött hasonló modellekkel, a versenytársak száma ma meghaladja a tízet. Legutóbb a Suzuki alkotta meg az SX4 S-Crosst - az új Qashqai-t elnézve kicsit még várhattak volna, hátha találnak rajta pár jó ötletet.
Szóval London, nagy sötétség a teremben, majd nagy világosság, és végre kigördült a pódiumra az új modell, kacéran megmutatva bájait. A stílusra azt mondanám, hogy naprakész. A megszokott formát fejlesztették tovább, revolúció helyett evolúció van, de nem is kell mindig lázadni. Főleg ha nincs miért, mert jól fut a szekér. Ki fogjuk még vesézni a Nissan húzómodelljét alaposan, már csak azért is, mert - most már elárulhatjuk - többször is betekinthettünk titkos túráink során a fejlesztési projekt menetébe.
A Qashqai-ban debütál először az új CMF platform, amelyre a jövőben számos új Nissan és Renault modellt építenek. A karosszéria kicsit szélesebb (20 mm), alacsonyabb (15 mm) és hosszabb (49 mm) az elődénél, nagyobb lett a lábtér a hátsó traktusban, és a csomagtartót is feljebb fújták 20 literrel. A Qashqai megkapta szinte az összes olyan biztonsági és kényelmi elektronikát, ami ma a középkategóriában elérhető, plusz olyan felsőkategóriás szolgáltatásokat is leszivárogtattak, mint az intelligens parkolóasszisztens, a körbekamera, a közlekedési táblákat és a mozgó testeket felismerő elektronikák, és persze egy nagy, hétcolos központi képernyő köré épített egyéb szolgáltatások. Ugyancsak világújdonság a New Nissan Connect rendszer, amely lehetővé teszi az okostelefonunk autóba integrálását, és képességeinek kihasználást akár a zenelejátszás, akár az internetezés terén. Szeretni fogják a népek például, hogy akár a nyaralásuk teljes útvonalát megtervezhetik otthon a kényelmes nappaliban, majd rátölthetik az autó navigációjára.
Az új modellben van változtatható hangolású szervokormány, aktív motorfék, aktív nyomvonal-szabályozás részlegesen önzáró differenciálművel, hegymeneti elindulás-segéd is. Új tervezésűek az ülések, finomabbak az anyagok a beltérben, ledes a világítás minden lámpatestben, etcetera, etcetera.
Motorok: az eddig is használt 1.5 és 1.6 dCi-ket továbbfejlesztették, fogyasztásuk csökkent, dinamikájuk nőtt. Benzines vonal: a Qashqai-ban is játszik a konszern Jolly Jokere, az 1.2 DIG-T négyhengeres, turbós motor, és 2014 nyarától elérhető lesz az 1,6-os, ugyancsak turbós négyhengeres is.
A helyszínen nyüzsgő szakemberek közül a két legcsinosabb francia hosztesszel beszéltem, akik bevallották, hogy természetesen Qashqai-uk van és imádják, majd nem engedtek el addig, amíg többféleképpen át nem alakították a csomagteret.- A Qashqai jó! - mondták bájos akcentussal, melyről az Amelie élete című film jutott eszembe. Roppant mód fegyelmeztem magam, nem vesztünk el a kulturális részletekben, így most illő módon Carlos Ghosn fővezér szavaival zárhatom üzenetemet a ma nem ködös Albionból: rengetegen dolgoztak azon a Nissan-Renault fejlesztőközpontjaiban, Japántól Angliáig, hogy az új Qashqai is kategóriája vezető modellje legyen. A sok munka nem volt hiábavaló, mert az új Qashqai is jó, hangsúlyozta a főnök, amiből kiderül, hogy ennél a cégnél mindenki egy húron pendül. Az újdonság Magyarországon november végétől lesz megrendelhető, az első autók 2014 februárjától érkeznek meg.