A Volkswagen készakarva nem készítette túl erősre a jelenlegi Golf GTI változatát: helyet hagytak a valódi csúcsmodellnek, amelyet csak most mutattak be. A Golf R-be ugyanúgy kétliteres turbómotor kerül, mint elődjébe, vagy a GTI-be, de minden eddiginél nagyobb teljesítménnyel: az új sportmotor 300 lóerős, 380 Nm-es csúcsnyomatékkal, amely 1800-as és 5500-as fordulatszám között bárhol előhozható a gázpedál padlóig taposásával. Természetesen ezúttal is összkerék-hajtású a csúcs-Golf - többek közt ennek köszönhető, hogy akár 5,1 másodperc alatt elérheti a százas tempót, sőt, dupla kuplungos automata váltóval további két tized faragható ebből az időből. A végsebességet természetesen 250 km/h-ra korlátozták, pedig valószínű, hogy ennél nagyobb tempót is elérhetne a Golf R.
A fejlesztésnél nagyon komolyan vették a fogyasztás-csökkentést is, így elérték, hogy a szabvány vegyes mérési ciklusban 7,1 liter benzinnel is beérje a brutális erejű motor, ami 165 g/km-es szén-dioxid-kibocsátásnak felel meg. Az R persze nem csak a motorjában tér el a GTI-től: fél centivel leültetett futóművet kapott. Hátul, ahogy az összes erős Golfban, itt is a több lengőkaros futóművet építik be, amely drágább, de kényelmesebb és stabilabb megoldás, mint az alapmodellekben használt egyszerű csatolt lengőkaros futómű. Ezen felül 19 hüvelykes felniket kap az R, nagy alsó légbeömlőket, négy ovális kipufogóvéget, és némi visszafogott kötényezést.
Az új Golf R már az idén gyártásba kerül, és elérhető lesz három-, illetve ötajtós karosszériával is. Az induló ára Németországban 38 325 euró - átszámítva kb. 11,5 millió forint - lesz.