DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 14. csütörtök
Egyéb

Sokoldalú tehetség: Az új Mercedes-Benz GLA

Progresszív design, célszerűség és mobilitás a kiépített út vége után is: az autózás két pólusa között egyensúlyt találó Mercedes-Benz GLA meggyőzően fogalmazza újra a kompakt SUV szegmenst. Könnyedén veszi a hétköznapok akadályait, ugyanakkor elég robusztus, hogy néha megszökjünk egy kicsit közülük.

A gyorsan növekvő kompakt SUV szegmens első Mercedes-Benz modellje kezes jármű a városban (hosszúság x szélesség x magasság: 4.417 x 1.804 x 1.494 milliméter), fürge országúton és alpesi hágókon, dinamikus és hatékony az autópályán (alaktényezője 0,29). A színvonalas, nagy műgonddal megtervezett felszerelés és a flexibilis belső tér egyértelműen kompakt prémium SUV-vé teszi a GLA-t.

A GLA az első Mercedes SUV, amelybe kívánságra beépítik a 4MATIC állandó összkerékhajtás új generációját, teljes mértékben variálható nyomatékelosztással.

Az új GLA teljessé teszi a Mercedes"‘Benz gazdag SUV-választékát. A márka öt modellsorozata (GLA, GLK, ML, GL és G) a legszélesebb kínálatot képezi az európai prémiumgyártóknál, kielégítve a vevők egyéni mobilitási igényeit. Egyben a Mercedes-Benz összesen öt új kompakt modellje közül a negyedik a GLA. Azt, hogy milyen pozitívan fogadták a vásárlók az új kompakt modelleket, az értékesítési számok mutatják: 2013 első felében világszerte 173.362 darab A- és B-osztály, valamint CLA talált gazdára, ami 58 százalékos növekedést jelent. Különösen figyelemre méltó az A-osztály tekintetében, hogy az európai vásárlók körülbelül 50 százaléka más márkák autóit használta korábban.

"A kompakt GLA az ötödik attraktív SUV-változattal bővíti a Mercedes-Benz modellportfólióját, egy állandóan növekvő szegmensben. A GLA főképp progresszív karakterével és élénk viselkedésével hódít"œ - mondta Dr. Joachim Schmidt, a Mercedes-Benz Cars értékesítési- és marketing-igazgatója. "Nagyon bízom benne, hogy számos új vevőt hoz a Mercedes-Benz márkának a GLA megkapó designja és nagyfokú gyakorlatias praktikuma."

A mindennapok ügyes kísérőjeként variálható belső teret kapott a GLA. Hátsó üléstámlái teljesen lefektethetők, sőt kívánságra a dőlésüket is állítani lehet. A nagy, rendezett alakú csomagtartót (421 - 836 liter) alacsony rakodóperem és széles ajtó teszi könnyen megrakhatóvá.

Különösen merev karosszéria-struktúra képezi az 1,6 és 2,0 literes benzinmotorok teljesítményspektrumának - GLA 200: 115 kW (156 LE), GLA 250: 155 kW (211 LE) - megbízható alapját. A két dízelre is dinamikus viselkedés és maximális hatékonyság jellemző: a 2,2 liter lökettérfogatú GLA 200 CDI teljesítménye 100 kW (136 LE), maximális nyomatéka 300 Nm, emissziója 114 g CO2 kilométerenként (ideiglenes adat). Az ugyanekkora GLA 220 CDI 125 kW-ot (170 LE) és 350 newtonmétert produkál.

A GLA világpremierje a Frankfurti Autószalonon lesz (2013. szeptember 12-22.). Megrendelni november végétől lehet, a márkakereskedésekben 2014 folyamán jelenik meg.



öntudatos, nívós design

Letisztult érzékiség a modern luxus kifejezéseként - ez áll a Mercedes-Benz design-filozófiájának középpontjában. A cél olyan egyszerű formák és sima felületek létrehozása, amelyek utalnak a magas műszaki színvonalra, ugyanakkor hatnak az érzelmekre. Mindez visszatükröződik a design három alapértékében, a hagyományban, az érzelemkeltésben és a haladásban. Ezek a vezérmotívumok, amelyek modellenként más-más hangsúlyt kapnak. A Mercedes-Benz ívet húz a modern és az avantgárd, a tradíció és a progresszió közé. Minden típusnak megvan a maga szerepe és karaktere, amely az éppen középpontban álló jellemzőktől függ. A márka-tipikus stíluselemek jóvoltából mégis valamennyi Mercedes-Benz rögtön felismerhető, mint olyan.

"Markáns vonásaival progresszív gondolkodásunkat testesíti meg a GLA, terepjárós arányai nem maradnak hatás nélkül"œ, magyarázza Gorden Wagener, a Daimler AG design-alelnöke. "A határozott felületek erőt és szuverenitást fejeznek ki, ugyanakkor sikerült a lehető legtöbb érzelmi hatást annyi letisztultsággal ötvözni, amennyi szükséges."œ

Az új GLA a progresszió és a tradíció design-erőterében mozog, mint a jövő SUV-ja. Valódi egyetemes tehetség, a jellegzetes Mercedes SUV génekkel, de fiatalos, szoborszerű, tele finom feszültséggel.

Alacsony üvegezett rész, magasra nyúló kocsitest és a nagy kerékívek fokozzák a GLA vonzerejét. A precízen meghatározott felületeket éles vonalak egészítik ki, amelyek precizitást sugallnak, miközben ellenpontozzák az érzéssel modellezett járműtestet.

A prominens, öntudatosan felegyenesedett, központi csillaggal ellátott front erős, magabiztos arckifejezést ad a GLA-nak. Sportos vonásként erődómok tagolják a géptetőt, a kétlamellás hűtőmaszk pedig a jármű szélességét hangsúlyozza. Hozzájárul a mély benyomást keltő elölnézethez a fényszóró és a fénydiódás nappali világítás is - ezt az ikonszerű Mercedes-Benz stíluselemet háromfunkciós fényvonallá fejlesztették tovább, karakteres látványt adva. Az első lökhárító a hűtőnyílások előtt rombusz-optikájú rácsot kapott. A ködlámpát (extra felszerelés) a lökhárítóba süllyesztették. Látvány-alvázvédő és körkörös sötétszürke burkolatok erősítik a GLA SUV-karakterét. Ezek az első lökhárítónál kezdődnek, és a felverődő kövektől védenek.

Oldalnézetből is erőt és magabiztosságot testesít meg a GLA. Filozófiájának megfelelően a fényszórótól indul ki a "Dropping-Line"œ karaktervonal, és a hátsó kerékívig tart, míg a díszléc a hátsó ajtótól a C-oszlopig emelkedik. Ezek, az oldalfal fényvonalával és a Dropping-Line ellentételeként küszöbmagasságban emelkedő vonallal együtt dinamikát és kifinomult feszültséget teremtenek. A védőburkolat a kerékívek kontúrját követve a hátsó lökhárítóig húzódik. A küszöbök, az SUV-jelleg erősítéseként, a kotrógépek kanálfogazására emlékeztető mélyedéseket kaptak. Felülről a széria tetődíszléc zárja le a látványt, extraként fényes fekete vagy polírozott tetősín kapható. Kívánságra akár 19 colos is lehet a kerékméret.

A hátsó híd fölötti erőteljes vállat különösen érvényre juttatja a C-oszlop karcsúsítása. A kétrészes hátsó lámpával ez kiemeli a far szélességét. A forma feszes, ugyanakkor optikailag lágy.

E benyomást fokozza az ívelt hátsó szélvédő és a lámpák közötti ívelt krómfogantyú. Az osztott hátsó lámpák jóvoltából kellemesen széles a csomagtartó ajtónyílása. Magára vonja a figyelmet a nagy, aerodinamikailag nagyon hatásos tetőspoiler is, amely a tető hátsó részének struktúráját folytatja, és magában foglalja a harmadik féklámpát. További jellegzetes SUV-stíluselem a robusztus külső rakodóperem-védő, valamint a látvány-alvázvédő, amely fényes fekete, matt ezüst vagy ezüstös színben kapható.

Megkapó designelemek és nívós berendezés az utastérben

Az erőteljes és magabiztos küllemnek megfelelő enteriőrben különösen nívós benyomást kelt a formanyelv, az értékes anyagok összeválogatása és kombinációs lehetősége. Valamennyi felület és dekoráció az anyaghoz hitelesen illő ezüstös galvanizálással nyer hűvös tapintást. Kivitelük a legapróbb részletig meggyőző. További jellemző az erős vízszintes tagolás, a design dinamikája és a sok szembeötlő megoldás. Szembe ötlik a fugák és illesztések nagyfokú precizitása is.

A felső és alsó részre osztott műszerfal felszínei eltérő mértékben puhák. Matt és fényes térgeometriai felületképzés kelt attraktív fényjátékot. Az innovatív fóliából, alumíniumból vagy fából készült háromdimenziós dekoráció újszerű, modern hatású, a fa-elemek selymes kidolgozása pedig hozzájárul a modernitáshoz, ugyanakkor nagyon kellemes a tapintása.

A műszerfalba öt kerek szellőzőt foglaltak. A GLA exkluzív jellemzőjeként gyűrűjük hasonlít az alvázvédő és a hosszanti burkolat látványához, de opcióként galvanizálható. A levegő áramlási irányát pillangószerű betéttel lehet változtatni, kívánságra ez is galvanizált, ezüstös színű.

A nagy, szabadon álló képernyő fényes, zongora-fekete díszlécet és a felületbe simuló, körbe érő ezüstös keretet kapott. Széria a kormánykerék 12 gombja és galvanizált díszléce. Kívánságra két csőkeretes kombinált műszert építenek be. A két nagy körműszerbe ilyenkor egy-egy kisebb műszer is kerül. Nyugalmi helyzetben a mutatók "6 órára" mutatnak. A műszerszámlapok ezüstszínűek.

Az üléshuzat anyagának (pl. bőr, szövet, szövet/bőr) és színének széles választéka kellő lehetőséget nyújt az egyéni ízlés érvényesítésére. Extraként sportülések kaphatók, egybeépített fejtámlával. A fejtámla alatti nyílás a hátoldalon ezüstös keretű, és kívánságra megvilágítható. A Style, Urban, AMG és Exklusiv felszerelési kivitelek mellett van egy SUV-Style csomag, amely még jobban kiemeli a GLA karakterét. Fénypontja a robusztus, színkontrasztos "Mokasszin"œ díszvarrás az ülések külső kontúrján.

Amennyiben az opcionális rakodótér-csomaggal rendelték meg az autót, a hátsó üléstámlát meredekebb, úgynevezett Cargo-helyzetbe lehet állítani. Ilyenkor 60 literrel nő a poggyásztér, terjedelmes tárgyak is berakhatók, miközben marad hely az utasoknak.

Az "elektromos ülésállítás memóriával" extra felszerelés galvanizált keretű kezelőegységét a Mercedesre jellemzően az ajtóburkolaton helyezték el - ez egyedülálló a kategóriában. Nívós az ajtókárpit is, puha, matt felületekkel és ajtózsebbel. A kartámasz, a felszerelési kiviteltől függően, krómozott díszléccel látható el, amelyet megvilágít a hangulatvilágítás.

Aerodinamika: búcsú a szögletességtől

A GLA egy újabb típus a kategória élvonalát képviselő áramlási jellemzőkkel. Alaktényezője 0,29, de a legjobb a 60 km/óra fölötti fogyasztást döntően befolyásoló "alaktényező szorozva a felülettel" mérőszám is, amely 0,66 m2. Ezt számos intézkedéssel érték el, például optimalizálták az A-oszlopot és a tükörházat, odafigyeltek a tető kilépő-élére és a hátsó lámpák alakjára. A hűtő és a fényszórók körül eltömítették a réseket, a hűtőlevegő szükség szerinti szabályozását pedig mozgatható lamellákra bízták. Az autó alatti légáramlást az alváz nagy felületű burkolásával, a hátsó híd előtti középső burkolattal, áramvonalas hangtompítóval és a hozzá csatlakozó diffúzorral simították.

A szélzajt többsíkú ajtótömítés, a csomagtér-ajtó és a tető közötti hézag tömítése, valamint magának az ajtónak az oldalsó tömítése mérsékli. A különösen merev ablakkeret nem engedi, hogy nagy sebességnél elmozduljon helyéből az ajtó, és csökkenti a rezgéseket.

Motorok és váltómű: verhetetlen dinamika

Akár 4,3 liter/100 kilométeres lehet a fogyasztás, új mércét állítva fel a kategóriában. Hatékonysági előnyét modern, közvetlen befecskendezésű, négyhengeres turbómotorok biztosítják, széria ECO Start-Stop funkcióval, de a GLA dinamikája is az élvonalat képviseli.

Az 1,6 és 2,0 literes benzinesek teljesítménye 115 kW (156 LE) a GLA 200-ban, illetve 155 kW (211 LE) a GLA 250-ben. A GLA 250 4MATIC 6,5 másodperc alatt sprintel 0-ról 100 km/órára, megfutja a 235 km/órát, mégis csak 7,1 litert fogyaszt 100 kilométeren (151 g CO2/km - ideiglenes adatok).

Dinamikus és hatékony a két dízel is: a 2,2 literes GLA 200 CDI teljesítménye 100 kW (136 LE), nyomatéka 300 Nm. A motort a még jobb hatékonyság érdekében átdolgozták: optimalizálták a szíjhajtást és a vákuumszivattyút, lecserélték a hengerfej gördülőcsapágyait, módosítottak a dugattyúk illesztési hézagán, kis súrlódású dugattyúgyűrűket alkalmaztak, megváltoztatták a kiegyensúlyozó tengelyek csapágyazását és az égés szabályozására nyomásérzékelőt helyeztek el a hengerfejben.

A GLA 200 CDI csupán 4,3 litert fogyaszt, ami megfelel 114 g CO2/km-nek (ideiglenes adatok), így az "A" hatékonysági osztályba tartozik. Szintén 2,2 literes a GLA 220 CDI, teljesítménye 125 kW (170 LE), nyomatéka 350 Nm.

Valamennyi motor alapfelszerelése az ECO Start-Stop funkció. Az erőátvitelt hatfokozatú sebességváltóra, illetve 7G-DCT duplakuplungos automatára bízták (széria: GLA 250-ben és GLA 220 CDI-ben, illetve a 4MATIC modellekben), amely különös mértékben ötvözi a komfortot a sportossággal.

A modellek áttekintése:

Modell GLA 200 GLA 250/
GLA 250 4MATIC
GLA 200 CDI/
GLA 200 CDI 4MATIC
GLA 220 CDI/
GLA 220 CDI 4MATIC
Hengerszám/elrendezés 4/S 4/S 4/S 4/S
Lökettérfogat (cm3) 1595 1991 2143 2143
Teljesítmény (kW/LE 1/min) 115/156 5300 155/211 5500 100/136     3600-4000 125/170      3600-4000
Nyomaték (Nm 1/min) 250     1250-4000 350         1200-4000 300             1400-4000 350
1600-3200

Ideiglenes adatok

Futómű: örömautózás szabadidőben

A GLA új taggal bővíti a Mercedes-Benz sikeres SUV-családját, korszerűen fogalmazza újra az ilyen járművek gondolatát. Nem olyan magasan áll, mint az eddigiek, tökéletesen illik a városi ember életmódjához, ám az opcionális 4MATIC összkerékhajtás, a robusztus felépítés és a variálható belső tér rengeteg örömöt ígér a szabadidőre. Mottója: ki a mindennapokból! Homok, laza földút, meredek kaptató nem akadály előtte.

Első futóműve McPherson rendszerű, a hátsó kerekeket oldalanként három kereszt- és egy hosszlengőkar vezeti, így egymástól függetlenül lehet hangolni a különböző erőhatások felvételét. A rugózatlan tömeget alumínium kerékagy és rugótányér csökkenti. A 4MATIC összkerékhajtással ellátott változatok hátsó segédvázát gumibakok hordozzák, ami a menetkényelem javára válik.

Az elektromechanikus szervokormány jobb visszajelzést ad az eddigieknél, és hozzájárul a hatékonysághoz, mert csak akkor vesz fel energiát, ha csakugyan szükséges. Ezen kívül, lehetővé tesz különféle asszisztens-funkciókat, amelyeket az ESP® vezérlőkészülék vált ki. Ilyen az ellenkormányzás a jármű kifarolásakor, a korrigálás, ha kétoldalt eltérően síkos úton kell fékezni, a fronthatási befolyások csökkentése, valamint az oldalszél és az út bakhátának kiegyenlítése. A GLA karosszériája nagyon merev, ez az alapja a stabil és biztonságos menettulajdonságoknak, valamint a jó zajkomfortnak. Kiegészítő erősítések vannak többek között a B-oszlop alatt, az első gólyaláb-tornyoknál, a hossztartóknál, valamint az alvázban.

Jól megkapaszkodik: 4MATIC összkerékhajtás

A Mercedes-Benz új generációs, teljesen variálható nyomatékelosztású 4MATIC állandó összkerékhajtást kínál opcióként a GLA-hoz. E rendszer jellemzői a kiváló vonóerő-tartalék, az élénk viselkedés, a lehető legjobb menetbiztonság és a jó energiahatékonyság.

A 4MATIC komponensei közé tartozik a duplakuplungos 7G-DCT robotváltóba integrált kihajtás a hátsó tengelyhez, és a hátsó hídba beépített, elektrohidraulikus vezérlésű lamellás tengelykapcsoló. Ez variálja a hajtónyomatékot az első és a hátsó tengely között. A vetélytársakéhoz képest kisebb súly és a magas hatásfok további előnye a konstrukciónak.

Könnyű terepen, könnyedén: Offroad-funkciók

A 4MATIC összkerékhajtású járművekben széria a DSR (Downhill Speed Regulation) lejtmeneti sebességszabályozó és egy Offroad-menetprogram. Az előbbit egy középkonzoli gombbal lehet bekapcsolni, ilyenkor - a fizikai lehetőségeken belül - manuálisan beállítható, állandó sebességet tart a meredek lejtőn haladó jármű. Ez a motor és a váltómű vezérlése, illetve céltudatos fékműködtetések segítségével történik.

Az Offroad-programot a menetprogram-választó kapcsoló aktiválja. A rendszer úgy csúsztatja el a váltómű kapcsolási pontjait és a gázpedál jelleggörbéjét, hogy megfeleljenek a könnyű terepen, főképp laza talajon haladás követelményeinek. Az Audio 20 CD rádiókészülékkel (széria) és a COMAND Online berendezéssel (extra) kombinálva lehetőség nyílik, hogy az autós átkapcsoljon egy Offroad-képernyőre, amely az elkormányzás szöge és a választott Offroad-menetprogram mellett egy iránytűt mutat. Ezenkívül tájékoztat a fokokban kifejezett oldaldőlésről, a százalékban megadott emelkedőről és a DSR lejtmeneti sebességszabályozó aktiválásáról.

Gondolkodó asszisztens-rendszerek

Számos asszisztens-rendszer támogatja és tehermentesíti a GLA vezetőjét. Széria például az ATTENTION ASSIST éberség figyelő és a radaros COLLISION PREVENTION ASSIST baleset-megelőző rendszer, adaptív fékasszisztenssel, amely már 7 km/órától megóv a karamboltól. Ha van az autóban DISTRONIC PLUS (extra felszerelés), akkor ebből COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS válik, egy kiegészítő funkcióval: ha ütközésveszély áll fenn, de nem reagál a vezető, akkor a rendszer 200 km/órás sebességhatárig önállóan fékez, csökkentve az ütközés súlyosságát a lassabban haladó járművekkel. 30 km/óráig az álló járműveket is figyelembe veszi a berendezés, és 20 km/óráig elkerüli a ráfutásos ütközéseket.

Vannak a GLA-ban egyéb, bevált asszisztens-rendszerek is, például a sáv-csomag, holttér- és sávtartó asszisztenssel, vagy az adaptív távfény-asszisztens, extra felszerelésként. Automatikus beállást hossz- és keresztirányú parkolóhelyre az aktív parkló asszisztens (extra felszerelés) tesz lehetővé.

Mindig online: a multimédia-rendszerek

Kiegészítő funkciók, további alkalmazások és módosított színes grafika jellemzik a legújabb multimédia-generációt, amelyet a GLA-ban alkalmaznak.

Továbbfejlesztették a Daimler Digital Drive Style App-koncepciót, amely az iPhone® részére készült "Drive Kit Plus" rendszerrel együtt tökéletesen integrálja a mobiltelefont az autóba. Fénypontjai közé tartozik a Siri hangvezérlés valamint a GlymLEe valósidejű pozíciómegadás. Segítségével megadhatjuk a pillanatnyi pozíciónkat kiválasztott személyeknek. További funkciók: Facebook®, Twitter®, internetrádió, AUPEO!â„¢ személyes rádió és korszerű Garmin® navigátor, internetalapú, valósidejű útinformációkkal, online-célkereséssel, Street Viewâ„¢ nézettel és háromdimenziós térképábrázolással.

Kibővítették a COMAND Online multimédia-rendszert is. A legújabb generáció javított, fotó-hűségű térképábrázolást, további Bluetooth® profilt (például az iPhone® internet-hozzáférése érdekében), bmp és png formátumú képkezelést nyújt, valamint kívánságra lehetővé teszi közlekedési adatok valósidejű továbbítását a LIVE TRAFFIC útján.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: