Az új, négyajtós, nagy teljesítményű kupé rendkívüli kombinációban kínálja a lenyűgözően sportos vezetési élményt, az extravagáns designt és a legmagasabb fokú individualitást. A CLA 45 AMG-vel új szegmenst alapoz meg a Mercedes-AMG - akárcsak a 2012-ben bemutatott CLS 63 AMG Shooting Brake modellel és a CLS 55 AMG-vel 2004-ben. Bemutatásakor mindkét AMG modell közvetlen vetélytárs nélkül állt, és megihletett más autógyártókat is. Turbómotor, összkerékhajtás és hétfokozatú AMG SPEEDSHIFT DCT sportváltómű - a CLA 45 AMG ugyanazt a hajtásláncot kapta, amely az A 45 AMG kiemelkedő dinamikáját és hatékonyságát adja.
Ola Källenius, a Mercedes-AMG GmbH vezetője: "A CLA 45 AMG formájában páratlan, abszolút kívánatos autót prezentál a Mercedes-AMG, a jellegzetes AMG génekkel. A csúcstechnika-csomag, a világ legerősebb négyhengeres szériamotorjával és a teljesítményorientált AMG 4MATIC összkerékhajtással a legszebb formájában adja a kiemelkedő dinamikát."œ
A legfontosabb adatok áttekintése:
Mercedes-Benz CLA 45 AMG | |
Lökettérfogat | 1991 cm3 |
Furat x löket | 83.0 x 92.0 mm |
Sürítési arány | 8.6 : 1 |
Teljesítmény | 265 kW (360 LE) 6000/min |
Max. nyomaték | 450 Nm 2250-5000/min |
Motor súlya (szárazon) | 148 kg |
Maximális fordulatszám | 6700 rpm |
Literteljesítmény | 133 kW (181 LE) |
Csúcsnyomás | 140 bar |
Maximális töltőnyomás | 1.8 bar |
Fogyasztás (NEFZ átlag) NEDC combined | 6.9 - 7.1 l/100 km |
CO2 emisszió | 161 - 165 g/km |
Hatékonysági osztály | C - D |
Emissziós norma | EU6 |
Gyorsulás 0-100 km/h-ra | 4.6 s |
Végsebesség | 250 km/h* |
*elektronikusan korlátozva
Tipikus AMG: a világ legerősebb négyhengeres szériamotorja
A CLA 45 AMG műszaki adatai azonnal elárulják, hogy a 2,0 literes AMG turbómotort a világ legnagyobb teljesítményű négyhengeres szériamotorjává avatja a 265 kW (360 LE) és a 450 newtonméteres nyomatékmaximum.
A nagy teljesítmény, illetve nyomaték és a teljesítményorientált AMG 4MATIC összkerékhajtás kombinációja sportkocsihoz illő képességeket ad a CLA 45 AMG-nek: a kupé nulláról százra 4,6 másodperc alatt gyorsul, csúcssebessége 250 km/óra (elektronikusan korlátozva). Ãm az AMG 2,0 literes turbómotorja nemcsak dinamikájával nyűgözi le vezetőjét, hanem hatékonyságával és környezetkíméletével is, hiszen fogyasztása 6,9 liter/100 kilométer (NEFZ összesített), és már ma teljesíti a 2015-ban hatályba lépő EU6 kipufogási szabványt, illetve a 2017-től előírt 6 × 1011 Part/km részecskeszám-határértéket.
A meggyőző adatok alapját a Mercedes-AMG csúcstechnikai csomagja teremti meg. A BlueDIRECT motorcsalád nagy teljesítményű tagjaként sugárvezérelt közvetlen benzinbefecskendezést és az égésterek közepén elhelyezett piezo-porlasztókat kapott a négyhengeres turbómotor. A többszörös befecskendezés és a többszörös gyújtás kombinálása jelentősen javítja az üzemanyag kihasználását és fokozza a termodinamikai hatásfokot, illetve csökkenti a károsanyag-kibocsátást. További fénypont a teljesen alumínium, homok-kokillaöntési technológiával készült forgattyúsház, az optimalizált súlyú forgattyús hajtómű, acél főtengellyel, kovácsolt dugattyúkkal és csökkentett súrlódású dugattyúgyűrűkkel, a NANOSLIDE henger-siklófelület, a levegő-víz töltőlevegő-hűtés, a generátorvezérlés és az ECO start-stop funkció.
Kettős beömlésű turbófeltöltő és vezérlőszelepes AMG sportkipufogó
A kis lökettérfogatú turbómotorok reagálási viselkedése alapvető probléma elé állítja a tervezőket. A Mercedes-AMG konstruktőre kettős beömlésű turbófeltöltővel, a kipufogórendszer áramlási ellenállásának minimumra csökkentésével és újszerű befecskendezési stratégiával oldották meg ezt. A kettős beömlési technika spontánabbá teszi a töltőnyomás felépülését, de pozitív hatású a kipufogógáz ellennyomásának, hőmérsékletének és impulzusainak kihasználása is. Ennek köszönhetően már alacsony fordulatszámon nagy nyomaték jelentkezik, sőt, örvendetes mellékhatásként csökken a fogyasztás és az emisszió. 1,8 bar töltőnyomásával szintén a mezőny élén áll az AMG 2,0 literes, négyhengeres turbómotorja.
A nagy csőátmérőjű AMG sportkipufogó automatikusan vezérelt pillangószelepe már ismert az SLK 55 AMG-ről, feladata a dinamikai élmény és a Mercedesre jellemző tartós megbízhatóság célkonfliktusának feloldása. A szelep jellegdiagram-vezérléssel, fokozatmentesen nyílik és csukódik, a vezető teljesítményigényének, a terhelési állapotnak és a motor fordulatszámának függvényében. Erős gyorsításkor különösen komoly és szívbe markoló motorhang szól a dupla kipufogóvégből.
Kívánságra építik be a CLA 45 AMG-be az AMG nagy teljesítményű kipufogórendszerét, szintén pillangószeleppel. Gázadáskor és sebességváltáskor ennek még vérpezsdítőbb, markánsabb a hangja. Különösképp a visszakapcsoláskor adott gázfröccs és felkapcsoláskor a gyújtás, illetve befecskendezés elvétele ad olyan élvezetesen borzongató hangzásélményt, amely egyébként csak a négynél több hengeres motorokra jellemző.
Nagy teljesítményű hűtőrendszer, az SLS AMG komponenseivel
A CLA 45 AMG nagyfokú menetdinamikája megfelelő hűtőrendszert kíván. Az SLS AMG szerkezeti elemeit használták fel hozzá, kiegészítve a levegő-víz töltőlevegő-hűtő alacsony hőmérsékletű körével: a hűtőmodul első síkjában elhelyezett, teljes felületű hűtőn kívül van egy radiátor a kerékdobban is. A sorba kapcsolt töltőlevegő-hűtő és a nagy légbeömlő mögött elhelyezett vízhűtő átfúvását nagy teljesítményű elektromos ventilátorral oldották meg, így optimális a nagymértékben komprimált töltőlevegő hűtése, teljes mértékben kifejtheti erejét a motor.
A váltómű-olaj hűtését a motor forróvizes körébe kötve oldották meg. A közvetlenül az első kötény mögött elhelyezett vízhűtőt a váltó közvetlen közelében felszerelt hőcserélő támogatja, amelyet egy kiegészítő szivattyú lát el pontosan az igénynek megfelelő mennyiségű hűtővízzel.
"Egy ember, egy motor"œ: motorgyártás hagyományos kézi munkával
Miként a nyolc- és tizenkét-hengereseket is, az AMG új négyhengeres motorját teljesen kézzel rakják össze, az "egy ember, egy motor" filozófiának megfelelően. A Mercedes-Benz MDC Power gyártóüzemében (Kölleda), ahol az A- és a B-osztály valamennyi négyhengeres BlueDIRECT erőforrása készül, külön szerelősort hoztak létre az AMG motor részére. Jellegzetesség, hogy minden egyes motor plakettet visel a felelős szerelő nevével - ez a plakett nemcsak a legmagasabb gyártási minőség jele, hanem utalás a Mercedes-Benz teljesítmény-márkájának génjeire. Az elkészült erőforrásokat ezután a kecskeméti Mercedes-Benz gyárban szerelik az autókba: a Mercedes-Benz CLA 45 AMG ezáltal az első Magyarországon készülő Mercedes-AMG modellé válik.
Hétfokozatú AMG SPEEDSHIFT DCT sportváltómű
Duplakuplungos váltómű és összkerékhajtás - a CLA 45 AMG hajtóműve testet öltött mérnöki művészet! A hétfokozatú AMG SPEEDSHIFT DCT sportváltót közvetlenül a keresztben beépített motorra szerelik. Lényeges szoftver-moduljait az SLS AMG szuper-sportkocsiról vették át. A hét fokozat, a háromféle menetprogram, a gázfröccs-funkció és a RACE START a lehető legjobb gyorsulásról gondoskodik. Ezen erőátvitel erénye, hogy a vonóerő megszakadása nélkül, villámgyorsan vált, szabályozási stratégiája pontosan megfelel az igényeknek, nagyon komfortos és hatékony. Erősített fogaskerekei tartósan megbízhatóvá teszik, akárcsak a karbon súrlódóbetétes szinkrongyűrűk, amelyek ráadásul optimálisra csökkentik a reakcióidőt manuális sebességváltás közben. Minden előfeltétel adott tehát egy-egy tüzes körre a lezárt versenypályán!
"Momentary-M" üzemmód fokozza a dinamikát és a vezetési élményt
A dinamika és a vezetési élmény további fokozásának eszköze az úgy nevezett "Momentary-M"œ üzemmód, amelynek révén a vezető "C"œ és "S"œ módban az "M" jelzésű manuális menetprogramot a kormánykerék elengedése nélkül is aktiválhatja a fel- és visszakapcsoló fokozatváltó egyidejű megérintésével. A "Momentary-M" üzemmód használatával a vezető az automata üzemmódokban is élvezheti a kimagasló dinamikát, ugyanakkor a fordulatszám-határolás elérésekor a felváltás önműködően történik. Ezáltal teljes mértékben átadhatja magát az autós a lenyűgöző menetteljesítmények élményének.
Manuális "M"œ módban és "S"œ sport-programban a CLA 45 AMG fokozatváltási idői az SLS AMG GT szuper-sportkocsi szintjén vannak. Közben lehet teljes gázt adni, mert a rendszer rövid időre elveszi a befecskendezést és a gyújtást, egyben szívdobogtató hangzást keltve. "C" módban (Controlled Efficiency) lágyabb motor- és váltómű jellegdiagramok szolgálják a komfortos és takarékos autózást. Ilyenkor működik a start-stop funkció is.
Teljesítmény-orientált AMG 4MATIC összkerékhajtás
A CLA 45 AMG alapfelszerelése a variálható AMG 4MATIC összkerékhajtás. Tervezőinek szeme előtt a "teljesítmény"œ és a "dinamizmus"œ szavak lebegtek. A hátsó kerekek felé a hétfokozatú sportváltóba tökéletesen integrált, vele közös olajháztartású kompakt leágazás (Power Take-off Unit - PTU) vezeti el a teljesítményt. Ez jelentős, 25 százalékot elérő súlyelőnnyel jár a vetélytárs-megoldások külön hajtómű-házához és kenéséhez képest. Minimumra csökkentett súrlódású kúpgörgős csapágyainak köszönhetően nagyon jó a PTU hatásfoka is.
A nyomatékot kétrészes kardántengely juttatja hátra, elektro-hidraulikus vezérlésű lamellás tengelykapcsolóját súlyelosztási okból a hátsó differenciál házával építették egybe. A rendszer felismeri, ha túlforognak az első kerekek, és ilyenkor villámgyorsan, a vezető számára észrevehetetlenül összenyomja a lemezcsomagot egy hidraulikus szivattyú, ezáltal az igénynek megfelelő teljesítmény jut a hátsó kerekekre. A gyors reakció kedvéért a szivattyú állandóan aktív, nem kell minden alakalommal újra beindítani, ahogy más rendszerekben szokásos. Az erő elosztása teljes mértékben variálható: normál körülmények között optimális hatékonysággal, fronthajtásúként halad a CLA 45 AMG, de szükség esetén 50:50 százalék is lehet a két tengely nyomatékaránya. A változó elosztás befolyásoló tényezői a következők: menetsebesség, kereszt- és hosszirányú gyorsulás, elkormányzási szög, az egyes kerekek fordulatszám-különbsége, bekapcsolt fokozat és gázpedál-állás.
Háromfokozatú ESP® és ESP® kanyardinamika-asszisztens
Exkluzív különlegesség az AMG 4MATIC együttműködése a háromfokozatú ESP®-vel és az ESP® kanyardinamika-asszisztenssel. Az ESP® három fokozata révén a vezető tetszése szerint, gombnyomással szabhatja meg a CLA 45 AMG dinamikáját. A biztonságot előtérbe helyező "ESP ON"œ program semleges menettulajdonságokat valósít meg, instabil állapot kezdetén egy vagy több fék működtetésével és a motorteljesítmény visszafogásával lép közbe.
Az ESP®-gomb rövid megnyomása aktiválja a dinamikus orientációjú "SPORT Handling"œ módot, amelyben később jönnek az ESP® beavatkozásai, és nagyobb nyomaték jut a hátsó tengelyre. Ilyenkor aktívabban, élvezetesebben lehet autózni. Hosszabban megnyomva az ESP®-gombot "ESP OFF"œ állásba kerülünk - menetstabilizálás nem áll rendelkezésre. Ezt utóbbi csak avatott kezű pilóták számára ajánlott, zárt pályán. A fékpedál megnyomásakor viszont mind a "SPORT Handling"œ módban, mint "ESP OFF"œ helyzetben rendelkezésre áll az ESP® valamennyi biztonsági funkciója.
Remek kiegészítője mindennek a kanyardinamika-asszisztens, amely sportos kanyarodáskor a belső íven futó kerekek észrevehetetlen fékezésével pontosan meghatározott mértékű befordító nyomatékot kelt a jármű függőleges tengelyvonala körül, úgyhogy precízen és jól uralhatóan viselkedik a CLA 45 AMG. Az asszisztens működése függ a választott menetmódtól: "SPORT Handling"œ és "ESP OFF"œ helyzetben a minél nagyobb mértékű agilitást szolgálja, de általában mindig jelentős mértékben fokozza a határhelyzeti biztonságot.
AMG sportfutómű, saját első és hátsó híddal
A többi nagy teljesítményű AMG autóhoz hasonlóan a CLA 45 AMG is igényes futóművet kapott. A három lengőkaros első felfüggesztést merevebb kerékaggyal és teljesen új elaszto-kinematikával látták el. Az alsó lengőkar síkjában újonnan fejlesztett, merevebb perselyeket alkalmaztak, - ezek élénkebbé teszik a bekanyarodást, illetve precízebbé és direktebbé a visszajelzéseket, és fokozzák a kerékdőlés merevségét, nagyobb kanyarsebességet téve lehetővé. A komplett első híd tervezésekor nagy súlyt helyeztek arra, hogy dinamikus vezetési stílus esetén a lehető legjobb legyen az útfogás.
Teljesen új fejlesztés a CLA 45 AMG négy lengőkaros hátsó futóműve is. A gumiperselyek elasztokinematikáját maximális menetdinamikára és uralhatóságra méretezték, a hátsó híd tartójának bakjait pedig a jobb menetstabilizálás érdekében mereven összecsavarozták a karosszériával. Speciálisan hangolt rugó-csillapító egységek és erősebb stabilizátorok engednek meg nagy harántgyorsulást, és csökkentik az karosszéria dőlését gyorsan váltakozó kanyarokban. Az AMG könnyűfém keréktárcsákra 235/40 R 18 méretű gumiabroncsot szerelnek.
AMG sport paraméteres kormánymű, AMG nagy teljesítményű fékberendezés
Nagyfokú kormányprecizitást és agilitást eredményez az elektromechanikus Dual Pinion AMG sport paraméteres kormánymű, AMG-specifikus sebességfüggő rásegítéssel és állandó áttétellel (14,5 : 1). A villanymotort helytakarékosan a kormánygépen helyezték el. Spontán és megbízható lassításról a nagy teljesítményű AMG fékberendezés négy hűtött és perforált tárcsája gondoskodik, elöl 350 x 32, hátul 330 x 22 milliméteres mérettel.
összetéveszthetetlen design
Elég csak rápillantani az új CLA 45 AMG-re, hogy egyértelmű legyen: szándékos a hasonlóság a CLS 63 AMG-vel. A kifejező CLA-formanyelvet az AMG-re jellemző elemekkel egészítették ki, a design új ikonját hozva létre. A CLA arányai eleve sportosak, és e hatást tovább erősíti az AMG "Twin blade"œ hútőmaszkja és keresztléce az AMG-kötényen, mindkettő matt titán-szürke színben. Az oldalsó, feketével keretezett nagy hűtőnyílások a mögöttük elhelyezett hűtőmodult látják el levegővel. Széria a bi-xenon fényszóró.
Megragadja a tekintetet a küszöbburkolatok matt titán-szürke betétje is. Ugyanígy jellegzetes eleme a nagy teljesítményű AMG csúcsmodelleknek a dupla küllős, titán-szürke festésű és fényesre esztergált AMG könnyűfém-kerék és a sárvédő "TURBO AMG"œ felirata. Nem marad hatástalan a hátsó kötény oldalsó légkiömlője és nagy, középső diffúzor-betétje, valamint matt titán-szürke dekorációs betétje sem. A dinamikát két krómozott dupla kipufogóvég sejteti, míg a markáns, fénydiódás hátsó lámpa sorozatgyártmány.
Dinamika, exkluzivitás és kiváló anyagminőség az utastérben
Lenyűgöző minőség, kiváló anyagválasztás és a Mercedes-AMG-re jellemző dinamika, illetve exkluzivitás elégíti ki a legmagasabb igényeket is a CLA 45 AMG enteriőrjében. Széria a sportülések ARTICO/mikroszál DINAMICA bőrutánzat üléshuzata, vörös kontrasztvarrással, a vörös biztonsági öv, a fokozatváltó karokkal kiegészített multifunkciós sport-kormánykerék, az AMG DRIVE UNIT és az AMG küszöbléc. Ezekhez nagyszerűen illik a szálcsiszolt alumínium dekoráció a műszerfalon és az öt darab galvanizált szellőző. A AMG kombinált műszert központi színes kijelző egészíti ki, AMG főmenüvel és RACETIMER stopperrel.
A CLA 45 AMG személyre szabását számos extrafelszerelés szolgálja, például:
- AMG karbon tükörház
- AMG karbon külső csomag: első kötény, küszöbburkolat és hátsó köténydísz valódi karbonból
- AMG karbon belső dekoráció
- AMG exkluzív csomag
- AMG szőnyegek
- AMG négyküllős 8 x 19-es könnyűfém-kerék, 235/35 R 19-es gumival, két változatban: titán-szürke matt festés és fényesre esztergálás, illetve matt fekete festés és fényesre esztergálás
- AMG éjszakai csomag: sötétített üvegezés, feketése eloxált járdaszegély-rúd, feketére krómozott kipufogóvégek, ezüst-króm hűtőlamellák, fényes feketére festett első kötény, tükörház, küszöbburkolat és hátsó kötény dekoráció
- AMG nagy teljesítményű kipufogórendszer
- AMG nagy teljesítményű futómű, feszesebb rugó-csillapító hangolással
- AMG Performance kormánykerék és E-SELECT választókar, elektronikus kulcs, AMG címerrel
- AMG Performance ülések
- AMG fekete kerékcsavar-sapka, központi kerékcsavar hatású dísztárcsa (csak a széria AMG könnyűfém kerékkel)
- Intelligent Light System
- Vörös féknyergek