DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 8. vasárnap
Egyéb

Minden, amit a LaFerrariról tudni érdemes

A modellpremiert a genfi autó kiállítás első napján tartotta meg Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke. A LaFerrariból összesen 499 darab készül majd az elkövetkező két évben.

A Ferrari számára egy ilyen limitált szériás modell fejlesztése jelképezi a lehetőséget arra, hogy olyan új technológiákkal kísérletezzen, amelyek előbb utóbb megjelennek a sorozatgyártású típusokban. Ez esetben különleges jelentőséggel bír a hibrid rendszer bevezetése, amelynek műszaki alapjait a Scuderia Ferrari F1 KERS rendszere biztosította és alkalmazásával új szintre emeli a Ferrari alapvető értékeit, mint teljesítmény és vezetési élmény.



A HY-KERS elnevezésű hibrid rendszer jelképezi a tökéletes kombinációját a maximális teljesítménynek és a legalacsonyabb káros anyag kibocsátásnak. A LaFerrari káros anyag kibocsátási értéke mindössze 330 g/km, tisztán elektromos üzemmód nélkül, hiszen ez ellentmondana az autó szellemiségének. Ennek ellenére a HY-KERS jövőbeni alkalmazása esetén elképzelhető néhány km erejéig a tisztán elektromos meghajtás, ugyanis a prototípus tesztelése alatt egy ilyen kiegészítő programmal futó LaFerrarinál 220 g/km értéket mértek kombinált ciklusban.

A LaFerrari az első utcai Ferrari, amely vezetéstámogató rendszere aktív aerodinamikával és HY-KERS rendszerrel kiegészülve összehangoltan működik. Az egyes rendszereket összehangoló vezérlőszoftvernek köszönhetően az autó extrém szintű teljesítményre, aerodinamikai hatékonyságra és kezelhetőségre képes, kompromisszumok nélkül bármelyik területen. A megalkuvást nélkülöző filozófia tükröződik a műszerfal és a belső tér kialakításán is, amelyet a Forma 1 versenyautó inspirált.

Felépítés

A LaFerrari fejlesztése során az első kihívást a fejlesztőknek az ideális felépítés megtervezése jelentette. A cél az volt, hogy elérjék az ideális (59% hátul - 41% elöl) tömegelosztást rövid tengelytávval úgy, hogy legyen hely a hibrid rendszernek is. 
A kabin kialakításánál fontos szempont volt az autó tömegközéppontja, ezért a F1 versenyautóhoz hasonlóan az ülés pozíciója fix, a mérete a pilótához egyedileg van kialakítva, és a kormány illetve a pedálsor helyzete állítható az üléshez. A vezetési pozíció hasonló az F1 megoldáshoz, tervezésekor a mérnökök kikérték Fernando Alonso és Felipe Massa tanácsát, akik a kezdetektől aktívan részt vettek a LaFerrari fejlesztésében. A LaFerrari vázszerkezete négyféle karbonszövetből áll, amelyeket kézzel laminálnak és vákuumkemencében szárítanak ki. A gyártást a Forma 1 részleg végzi, közösen az F1 versenyautókkal. A technológiának köszönhetően sikerült optimalizálni a vázszerkezetet azzal, hogy az üléseket és az akkumulátorokat a vázba integrálták, így ellenállóbb és merevebb lett, a tömege viszont csökkent.

Motor, erőátvitel

A LaFerrari az első Ferrari modell, amely hibrid HY-KERS rendszerrel van felszerelve. A LaFerrari szívómotorja minden tekintetben a motortervezés csúcsát képviseli, 6262 cm3, V12, 800 Le, 9250 maximális fordulat percenként, amely rekord ilyen hengerelrendezéssel. A hibrid rendszer villanymotorja ehhez a teljesítményhez még 163 Le-t ad hozzá, így az összesített teljesítmény 963 Le. A villanymotor által biztosított alacsony fordulaton elérhető nyomaték miatt a mérnökök koncentrálhattak arra, hogy magas fordulatra optimalizálják a benzinmotort, így a kettő együtt rendkívüli teljesítményt nyújt a teljes fordulatszám tartományban. A maximális nyomaték 900 Nm.
A mindössze 60 kg tömegű akkumulátorokat többféle módon is tölti a hibrid rendszer, egyrészt fékezéskor, másrészt, amikor a V12-es motor a szükségesnél több nyomatékot állít elő például kanyarodáskor. Utóbbi esetben a felesleges nyomatékot az akkumulátor töltésére fordítja a rendszer ahelyett, hogy a kerekekre érkező nyomatékot korlátozná és elveszne az energia. Az elektromotor integrálva van az F1 dupla-kuplungos váltóhoz, így biztosítva azt, hogy folyamatos legyen az erőátvitel a kerekeken, akár gyorsításkor, akár fékezéskor, amikor a rendszer visszafelé működik és tölti az akkumulátorokat.

Aerodinamika

A LaFerrari kivételes teljesítményében nagy szerepet játszanak az aktív aerodinamikai elemek. A fejlesztőmérnökök célja a legalacsonyabb légellenállás elérése volt, amelyet szélcsatornás tesztekkel és CFD tervezéssel sikerült elérni. A hatékonyság maximalizálása érdekében aktív diffúzorok találhatók az autó alsó borításán az első tengely vonalában és a hátsó tengely mögött. Ezeket az aktív elemeket folyamatosan az optimális állásba mozgatja az autó minden menetparaméterét megfigyelő számítógép, így biztosítva mindig a maximális leszorító erőt.

Fedélzeti elektronika

A LaFerrari legnagyobb újítása az aktív aerodinamikai elemek vezérlése és a hibrid rendszer integrációja az autó vezetéstámogatási rendszerébe. A Ferrari által kifejlesztett algoritmusok arra vannak kihegyezve, hogy a pilóta legapróbb rezdüléseit is figyelembe véve maximális teljesítményt és lélegzetelállító vezetési élményt nyújtsanak minden helyzetben. Példának okáért kanyarodás közben a HY-KERS magasan tartja a V12-es motor fordulatszámát, hogy a kigyorsításkor azonnal rendelkezésre álljon a motorerő.
A menetdinamikai adatok önmagukért beszélnek, 0-100 km/h kevesebb, mint 3 másodperc alatt, 0-200 km/h kevesebb, mint 7 másodperc alatt. A LaFerrari új mércét állított a Fiorano tesztpályán is (1 perc 20 másodperc) amellyel 5 másodpercet javított az előd Ferrari Enzo köridején, és 3 másodperccel gyorsabb, mint a jelenlegi csúcsmodell, az F12berlinetta. 

TECHNIKAI ADATOK

HY-KERS

Maximális teljesítmény 963 LE

Maximális nyomaték >900 Nm

V12 maximális teljesítmény* 800 LE @9000 rpm

Maximális fordulatszám 9250 rpm

V12 maximális nyomaték 700 Nm @6750 rpm

Villanymotor maximális teljesítmény 120 Kw (163 LE)

CO2 kibocsátás** 330 g/km

Menetteljesítmények

Végsebesség 350 km/h

0-100 km/h <3 sec

0-200 km/h <7 sec

0-300 km/h 15 sec

Motor

V12, 65 fok hengerszög

Furat x löket 94 x 752 mm

Hengerűrtartalom 6262 cm3

Kompresszió 13.5:1

Literteljesítmény 128 CV/l

Méretek

Hosszúság 4702 mm

Szélesség 1992 mm

Magasság 1116 mm

Tengelytáv 2650 mm

Tömegelosztás 41% elöl, 59% hátul

Váltó

7-sebességes DCT

Futómű

Elöl dupla keresztlengőkarok

Hátul multi link

Gumik (Pirelli P-Zero)

Elöl 265/30 - 19

Hátul 345/30 - 20

Karbon kerámia fékrendszer (Brembo)

Első 398 x 223 x 36 mm

Hátsó 380 x 253 x 34 mm

Fedélzeti elektronika

ESC menetstabilizáló

Nagy teljesítményű ABS és fékerőelosztó

EF1-Trac F1 kipörgésgátló hibrid rendszer integrációval

E-Diff 3 harmadik generációs elektronikus differenciálmű

SCM-E Frs Elektromágneses futómű

Aktív aerodinamika

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: