DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 27. péntek
Egyéb

Monza Concept: az Opel útja a jövőbe

Atletikus könnyedség kívül, egyedülálló vetítőtechnika belül, a felhasználó által meghatározható csatlakozási lehetőségekkel és fenntartható, modul hajtásrendszerekkel - az Opel Monza Concept maga a testet öltött szépség és modern hatékonyság, sőt a következő generációs Opelek előképe.

Az iránymutató koncepciójármű a Frankfurti Autószalonon, szeptember 12. és 22 között (sajtónapok: szeptember 10. és 11.) ünnepli világpremierjét, megmutatva, hogy mit várhat a holnap Opel vásárlója.

"A Monza Concept a holnap Opelje"œ, mondta a márka igazgatója, Dr. Karl-Thomas Neumann. "Egyrészt képviseli mindazt, ami már ma jellemzi az Opelt: a németes precizitást és innovatív technikát, megnyerő designnal ötvözve. Másrészt hatalmas lépést tesz előre, jelzi a következő generációs Opelek fő fejlesztési irányait: a kommunikációs lehetőségek maximalizálását és a legmagasabb fokú hatékonyságot."œ

"A kommunikáció lehetőségeit a műszerek és a szórakoztatás-tájékoztatás teljesen újszerű, úttörő jellegű fénydiódás vetítőtechnikája mutatja be. A hatékonyság többféle tekintetben is megnyilvánul: a levegősen könnyed designban, az optimális helykihasználásban és a fejlett hajtástechnikában. A Monza Concept hatótáv-hosszabbítója és tüzelőanyagcellája számot vet az elektromos hajtás terjedésével a mindennapi közlekedésben, új, karcsú és atletikus megjelenítése pedig a karosszériát teszi hatékonnyá. Az Opel Monza Concept tehát nem kevesebb, mint a mi látomásunk az autózás jövőjéről."œ



Könnyedség: nyers izomerő helyett atletikus design

Egyszer már debütált Frankfurtban egy Opel Monza - 1977-ben, mint nagy kupé, finom járású hathengeres motorral. 1986-ig készült a Monza, és már régóta kultikus autónak számít. Az új Monza Concept ennek a nyomába lép. Formás géptetejének középső "vasalt" éle legendás hagyományt követ, nagy, bumeráng-alakú légbeömlői a kerékívek előtt és a hűtőnél hatásosan ellenpontozzák a márkaemblémát öntudatosan viselő, elegáns krómlécet.

Mark Adams formatervező gárdája a Monza Concepttel újrafogalmazta azt a designt, amelyet először az Insignia mutatott fel sorozatgyártásban. A szoborszerű szépségre és a németes pontosságra építő designfilozófia középpontjában továbbra is a kiválasztott karaktervonalak, a precíz kidolgozás és a lendületes ívek állnak, de új, atletikus megközelítés utal a központi témára: a hatékonyságra. "Ez a következő, magabiztos lépésünk a jövőbe, miközben hűek maradunk a designunkhoz, és következetesen továbbfejlesztjük - ebben biztosak lehetnek!"œ, ígéri az Opel designfőnöke, Mark Adams.

A 4,69 méter hosszú, négyüléses Monza Concept felületeit a tenger hullámzása ihlette. Egymásba átfolyó részei könnyűnek mutatják az autót, és ezt a hatást tovább erősítik a hátsó kerékívek felé elkeskenyedő küszöbök. A forma mintájaként az agár testalkata szolgált: a karcsú derék, az erőteljes elegancia, a lábujjhegyen száguldás könnyedsége. Ráadásul ez a kialakítás elöl és hátul egyaránt megkönnyíti a be- és kiszállást, miközben a sárvédők megalkuvást nem ismerő sportossággal domborodnak - mind a két tengelyen egyforma a nyomtáv.

Különösen rafinált a Monza Concept tetővonala - eleinte félkörívű, mint egy klasszikus kupén, hogy röviddel a csomagtartó-fedél előtt fellendüljön. Így, a rendkívül sportos és alacsony sziluett ellenére (a magasság csak 1,31 méter), nem veszett el az innovatív "Sports Brake" belső tágassága, fejmagassága, vagy poggyásztere. Épp ellenkezőleg, az utóbbi 500 literes, és bőven marad hely az utasok feje fölött is. Ezt úgy sikerült elérni, hogy a teljes vezetőhelyet jó 15 centivel lejjebb helyezték el a szokásosnál. A Monza Concept utastere éppoly tágas, mint egy középkategóriájú személyautóé.

A jókora szárnyas ajtók maximálisan megfelelnek a célnak, és nyitásukkor nem marad el a látványhatás sem. Úgy csapnak fel, mint egy kondorkeselyű szárnyai, szabad bepillantást nyújtva az utastérbe (vagy onnan kifelé), mivel nincs B-oszlop, amely eltakarna valamit.

Kapcsolattartás: jövőbe mutató hatékonyság és kommunikáció

Az Opelek következő nemzedékének fejlesztésekor jól láthatóan központi szerepet kapott a hatékonyság és a kapcsolattartás. E téren lenyűgöző kilátásokkal kecsegtet az Opel Monza Concept: volánja mögött helyet foglalva teljesen újszerű, páratlan műszer- és szórakoztató-tájékoztató világra esik a tekintet. Digitális kijelzőjével már a 35 évvel ezelőtti, eredeti Monza is megelőzte a korát.

A Monza Concept pilótája hiába keresne egyedi kijelzőket, amelyekről különböző információkat olvashat le. Ehelyett az egyik oldali ajtótól a túlsóig nyúlik el az egyöntetű vetítőfelület, amelyet igényei, illetve ízlése szerint szabhat testre a tulajdonos. Az információk mellett dekoratív elemek jelennek meg az összesen 18 fénydiódás vetítő segítségével létrehozott multifunkciós képernyőn - amely világújdonság az autóiparban. Az Opel tervezői voltak ugyanis az elsők, akik személyautóban alkalmazták a rendezvényközvetítésben, például az angol királynő koronázási jubileumán is sikeres módszert. Elképesztők a háromdimenziós grafikák, amelyek minden fontos funkciót mutatnak, a jármű adataitól az internetes és kommunikációs opciókig. Mind a tájékoztató monitor, mind a háttér szabadon konfigurálható; kezelésére hangvezérléssel és a kormánykerék gombjaival van lehetőség.

Itt is a hatékonyság és az áttekinthetőség állt előtérben: a tervezők törekedtek arra, hogy a lehető legjobban, személyre szabhatóan kínálják a legfontosabb információkat. Jelszavuk "a sokféleség leegyszerűsítése" volt, így az autó, a navigáció, a mobiltelefon és a hálózat adatai csak akkor láthatók, ha szükség van rájuk, vagy úgy akarja az ember. Sokféle információ áll az autós rendelkezésre, anélkül, hogy szövegek vagy képek terhelnék túl. A Monza Concept a jövő HMI-rendszereiből (Human-Machine-Interface), tehát az ember-gép kapcsolatból ad ízelítőt, hiszen az egész belső tér e terület legújabb kutatási eredményeit tükrözi.

Ugyanez áll az átfogó hálózatba kapcsolásra, amelyet az okostelefon útján tesz lehetővé a Monza Concept. Három élményvilág révén - nevük ME, US és ALL, azaz én, mi és minden - teljesen a vezetési élményre összpontosíthat az autós, vagy pedig, ha úgy tartja kedve, családjával és barátaival, illetve az internet teljes közösségével léphet kontaktusba. ME módban kizárólag a saját vezetési élménnyel összefüggő valamennyi információt nyújtja a rendszer, némiképp korlátozva a telefonkapcsolatot. Az US esetében személyek egy kiválasztott körével, például barátokkal és családtagokkal kapcsolódhatnak össze az utasok, mégpedig úgy, hogy mindenki a saját eszközével jelentkezhet be a Monza Concept szórakoztató-tájékoztató rendszerébe, majd információkat, zenéket és képeket cserélhetnek, üzenetet hagyhatnak, stb. Még tovább megy az ALL mód: a teljes külvilággal kapcsolja össze a vezetőt, aki megteheti például, hogy táblagép vagy telefon segítségével felteszi útvonaltervét az internetre, úgyhogy mások út közben beszállhatnak hozzá - újszerű, azonnali módja ez az autó megosztásának. Ezekkel az úttörő technikákkal a Monza Concept megmutatja, milyen messzire előre gondolkodva teszik alkalmassá az Opel tervezői a következő járműgenerációkat ahhoz, hogy egy harmonikus, kapcsolatokban gazdag társadalmat szolgáljanak.

Ám még ennél is többre képes a Monza Concept jövőbe mutató technikája: bepillantást enged a "Car-to-Car"œ (autók közötti) és a "Car-to-X"œ (autó és bármi közötti) rendszerek továbbfejlesztésébe, amelyen már ma teljes gőzzel dolgoznak a márka kutatói, megteremtve a jövő autonóm közlekedésének alapjait. A közlekedés résztvevőinek összekötése nemcsak az egymás közötti kommunikációt javítja, hanem fokozza a biztonságot is, hiszen korábban és pontosabban teszi felismerhetővé a veszélyes közlekedési helyzeteket.

Flexibiltás: sokféle hajtásrendszer, modul szerkezettel

A Monza Concept modul felépítése sokféle motorizálást tesz lehetővé, például az egyre nagyobb jelentőségű elektromos hajtás révén. A Frankfurtban kiállított kocsiban például CNG hatótáv-hosszabbítós (CNG = Compressed Natural Gas = sűrített földgáz) villamos hajtás van, az Ampera technikájának továbbfejlesztése. Áramfejlesztőként a szintén Frankfurtban debütáló, legújabb generációs, háromhengeres 1.0 SIDI Turbo szolgál, de gázüzemre átállítva, hogy tovább javítsa a jármű CO2-mérlegét. Ezzel a megoldással az Opel összekapcsolja az elektromos hajtás és a belsőégésű motor előnyeit.

"Világos elképzelésünk van arról, milyenek lesznek a jövő Opeljei, és világos a stratégiánk ennek megvalósítására. A Monza Concept ezt a stratégiát szemlélteti"œ, mondta Dr. Karl-Thomas Neumann. "Megmutatja, mit várhatnak tőlünk néhány éven belül a vásárlóink, nemcsak designban, hanem hatékonyságban és kommunikációban is. A Monza Concept előrevetíti a jövő autózásának mindennapjait, és nem csupán az Opelnek ad fontos impulzusokat az oda vezető úton."œ

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: