Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. június 29. szerda
Retro

F1-Archív: Szigorú büntetés a McLarennek

Háromfutamos felfüggesztett eltiltás a hazugságbotrány szereplőjének, Rossi közel a Ferrari-szerződéshez, Villeneuve-öt frusztrálja a BAR sikere: ilyenek voltak április 29. F1-es hírei.

2021: A Portugál Nagydíjat megelőző hét egyik nagy híre volt a sprintkvalifikáció bevezetése: hosszas huzavona után a csapatok rábólintottak, hogy három helyszínen kipróbálják a koncepciót. Aligha van olyan autósport iránt érdeklődő személy, akihez ne jutott volna el a hír – úgy tűnik, talán Lewis Hamilton az egyedüli kivétel, amint a csütörtöki FIA-sajtótájékoztató bizonyította Portimaóban. „Hogy őszinte legyek, erről nem tudok sok mindent. Nem tudok semmit róla. Elárulhatod nekem” – mondta Hamilton.

2020: Hockenheim megerősítette, hogy kezdeti szakaszban járnak a tárgyalások az F1 jogtulajdonosaival, hogy helyet kapjanak a koronavírus-járvány miatt alighanem teljesen átalakítandó versenynaptárban.

2019: „Nem meglepő, de rohadtul idegesítő” – kommentálta hétfőn Romain Grosjean a Haas újabb gyenge, pont nélkül záruló teljesítményét az Azerbajdzsáni Nagydíjon. A csapat a negyedik leggyorsabb volt Ausztráliában, azóta viszont csak küszködik.

2018: Ezen a napon rendezték meg az Azerbajdzsáni Nagydíjat, melyen egy másodpercre sem állhattunk fel a tv elől. A két Red Bull ütközött, Bottas defektet kapott, Hamilton pedig győzött Bakuban.

2017: Mindkét Ferrari a Mercedesek előtt végzett Szocsiban, így a 2008-as Francia Nagydíj után először sajátította ki az első rajtsort a Ferrari, akkor Raikkönen-Massa, most pedig Vettel-Raikkönen sorrendben.



2016: A 2016-os Orosz Nagydíj első szabadedzésén Daniel Ricciardóval a volán mögött először csodálhattuk meg a Red Bull fejvédelmi berendezését, az aeroscreent. Az ausztrál mindössze egyetlen installációs kör erejéig gurult ki az eszközzel, majd eltávolították az autójáról.

2015: Már tavasszal napvilágot látott a versenynaptár 2016-os tervezete egy fontos változással: a szezon hagyományosan második futama, Malajzia őszre kerül. Az új helyszín, Azerbajdzsán pedig a szezon közepén, júliusban kap helyet.

2014: Az F1-ben is nagy port kavart, hogy Jenson Button menet közben feladta azt a triatlonversenyt, amire a Spanyol Nagydíjra való felkészülés jegyében nevezett be. Olyan hírek kezdtek el ugyanis terjedni, hogy lábsérülése miatt a brit pilóta futamon való részvétele is veszélybe került, ám a McLaren igyekezett gyorsan cáfolni ezt. És mint utólag kiderült, nem is volt miért aggódni, hiszen Button rajthoz állt Barcelonában, még ha autója gyengesége miatt csak a 11. helyen is ért célba.

button

2013: A Williams 2012-es éve anyagi szempontból teljesen kiábrándító volt, hiszen bár hosszú idő után először nyertek futamot Pastor Maldonado révén, de negatív rekordot jelentő 5 millió fontos veszteséget könyvelhettek el 2013-ban.

2012: Nico Rosberg úgy látja, hogy a Pirelli 2012-es, gyorsan kopó abroncsai közelebb hozták egymáshoz a mezőnyt, ettől pedig az F1 kiszámíthatatlanabb és ezáltal élvezhetőbb is lett.

2011: Egyeztetések folynak arról, lehessen-e Monacóban DRS-t használni. Jarno Trulli szerint az engedélyezés biztonsági aggályokat szülne és túlságosan lekötné a pilóták figyelmét, miközben a pálya jellegéből fakadóan nem jelentene számottevő előnyt. Az olasz bízik abban, hogy Charlie Whiting versenyigazgató megérti a pilóták érveit és helyes döntést hoz.

2010: A csapatok megegyeztek abban, hogy az F1-ből az év végén kivonuló Bridgestone utódjául a Michelin vagy az Avon abroncsait fogják használni a következő szezontól. A Williams technikai igazgatója beszélt arról, hogy bár a Michelinnek jóval nagyobb tapasztalata van a versenypályákon és nem olyan régről a Formula-1-ből is, ám lehet, hogy mégis az Avon mellett döntenek majd, amely háromszor olcsóbban kínálná termékeit a csapatok számára. Érdekesség, hogy még ugyanezen a napon jelentette be hivatalosan is a sport iránti érdeklődését a Pirelli...

 

2009: Három futamról való eltiltást szabtak ki a McLarenre az ausztráliai hazugságbotrány következményeként, amit egy évre felfüggesztettek, tehát ha a következő 12 hónapban nem követnek el hasonló vétséget, akkor nem kell letölteniük azt. Max Mosley szerint az FIA nem volt elnéző a csapattal, hiszen a Melbourne-ben a versenybírókat szándékosan megtévesztő sportigazgató, Dave Ryan azóta már elhagyta a csapatot, és a szövetség különösen elégedett volt a Ron Dennis visszalépésével a McLarenen belül végbement „kulturális változással”.

2008: Több versenyző is nem tetszését fejezte már ki azzal a szabállyal szemben, hogy a safety car pályán tartózkodásának ideje alatt a bokszutcát zárva tartják. Szerintük ez elképesztően unfair módon teheti tönkre a versenyüket, de az FIA ragaszkodik a szabályhoz, és egy jó ideig nem is szeretett  volnaváltoztatni rajta.

Dppi_00003134_021

2006: Valentino Rossi komolyan fontolgatja, hogy a Ferrari ajánlatát elfogadta a MotoGP-ről az F1-re váltson. A Scuderia 2007-es felállása még nem ismert, de jó eséllyel lehet hely a motoros sztár számára is, aki már többször tesztelte a csapat autóját. Elmondása szerint már egy ideje mérlegeli magában a váltás előnyeit és hátrányait, de nehezen hoz meg egy ilyen fontos döntést, bár ígéri, hogy júniusra minden kiderül, és hálás azért, hogy a Ferrari gondolkodási időt adott neki.

2005: Mark Webber nyíltan kritizálta williamses csapattársát, Nick Heidfeldet, aki szerinte nem küzd annyira, mint ő maga. Webber eközben büszke rá, hogy többet kockáztat az autóval, még ha ennek olykor hibák is az eredményei. „Nick csak úgy ül ott. És örömmel teszi ezt” - mondta Heidfeldről, aki a csapat azévi első dobogóját is megszerezte. „Én nem fogok üldögélni, és mindig is meg fogok próbálni többért harcolni. Én nem elégszek meg egy 7. vagy 8. hellyel.”

Dppi_00001625_005

2004: Jacques Villeneuve-öt rendkívül frusztrálja, hogy a BAR csapat éppen abban az évben vált végre dobogóesélyessé, amikor ő öt együtt töltött szezon és hosszú építkezések után távozott az istállótól. Minderről a kanadai korábbi versenymérnöke, Jock Clear beszélt: „Nagyon csalódott, amikor nem lehet itt most, hogy végre jóra fordultak a dolgok. Nem arról van szó, hogy reménytelennek látta volna a helyzetet és feladta a próbálkozást. Mindig is tudta, hogy ehhez időre lesz szükség, és amikor 2001-ben hívta a Renault, akkor is kitartott a projekt mellett. A munkánk gyümölcse pedig most végre látszik is. Frusztrált emiatt, de más, ennél fontosabb dolgok is vannak az életben.”

2003: Alex Wurzot saját apja próbálja lebeszélni arról, hogy a McLarennél betöltött tesztpilótai állását feladja a Jaguar versenyzői szerződéséért cserébe. A Jaguar megkereste a McLarent azzal a kéréssel, hogy az alulteljesítő Antonio Pizzonia helyett autóba ültethetnék-e a nagyra tartott osztrákot, ám Franz Wurz azt tanácsolja fiának, maradjon a helyén. „Jelenleg is mérlegeli a lehetőségeket, de vasárnap este azt mondtam neki, biztonságra játszva maradjon a McLarennél. A csapat nagyra becsüli őt, és még mindig elég fiatal ahhoz, hogy visszatérjen a mezőnybe.”

2002: Bár Eddie Jordan és csapata katasztrofálisan kezdte meg az idényt, a brit magabiztos azt illetően, hogy harcban lehetnek a bajnoki címért folyó csatában, annak ellenére is, hogy a személyzet nagy részének kénytelen volt búcsút inteni Jordan.

2001: Mika Hakkinen teljesen összetört, miután a McLaren-Mercedes az utolsó körben állt meg alatta, miközben utcahossznyi vezette a 2001-es Spanyol Nagydíjat. A finn autójában a kuplung adta meg magát, így Michael Schumacher ölébe pottyant a győzelem.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: