Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. október 27. kedd
Retro

Retro – A Jégember 10 nagy pillanata

Születésnapját ünnepli az örükifjú finn pilóta, ennek alkalmából F1-es karrierjének legszebb pillanatait gyűjtöttük egy csokorba 2001-től egészen napjainkig – Isten éltessen, Iceman!

Pontos bemutatkozás
2001, Ausztrália

Azt követően, hogy mindössze 23 versenyes formulaautós tapasztalata miatt sokan kritizálták Peter Sauber azon döntését, hogy az ifjú finn tehetséget ülteti autójába, s csupán ideiglenes szuperlicenszet kapott, Raikkönen hamar rácáfolt a kétkedőkre: bemutatkozó futamán a 7. helyen ért célba, sőt Olivier Panis utólagos büntetésének köszönhetően első pontját is megszerezte.

kimi_2001_d



Az első dobogó
2002, Ausztrália

Egy évvel később már első dobogóját ünnepelhette a finn, amihez e sorok írásáig 83 újabbat tett hozzá F1-es karrierje során. A kaotikus rajtot követően csak tizennégy pilóta maradt versenyben, s a csillaghullás folytatódott is – csak a Jaguar és a Minardi tudta mind a két autóját célba juttatni. Raikkönen viszont sikerrel vett minden akadályt, s első mclarenes versenyén azonnal igazolta a csapat azon döntését, hogy rá és nem Nick Heidfeldre esett a választásuk Mika Hakkinen visszavonulását követően.

Generációváltás
2003, Malajzia

Persze a cím enyhe túlzás, hiszen ebben és a következő szezonban is Michael Schumacher nyerte a világbajnokságot, de Fernando Alonso első pole-ja és Kimi Raikkönen első győzelme egyértelműen jelezte, hogy megérkezett az új generáció a sportág élmezőnyébe. Raikkönen ráadásul a vezetést is átvette a bajnokságban sikerével, s az utolsó pillanatig harcban volt Schumacherrel a végső győzelemért.

raikkonen-2003-malajzia

A meztelen újságíró
2004, Belgium

A 2004-es szezon nem a McLaren éve volt, s Raikkönen hét futam után szégyenszemre egyetlen ponttal szerénykedett a bajnokság 16. helyén – igaz, erről a legkevésbé sem ő, sokkal inkább az autó tehetett, amit jól mutat az, hogy csapattársa is csak négy egységig jutott ez idő alatt. Ekkortájt tett egy fogadalmat a Daily Express szerkesztője, Bob McKenzie: ha a McLaren futamot nyer az évben, pucéran körbefutja Silverstone-t. Az attrakcióra a következő évben sor is került, hiszen Raikkönen Spában megszerezte karrierje második győzelmét, négy spái sikere közül az elsőt, ezzel kissé „ellopva” a show-t a hetedik bajnoki címét épp ekkor bebiztosító Schumacher elől.

Győzelem Alonso földjén
2005, Spanyolország

Az évkezdés 2005-ben sem sikerült túl jól a finn számára: két futam után mindössze egy pontja volt, majd következett egy bahreini harmadik hely és egy kiesésre „váltott” pole San Marinóban. Spanyolországba érve hét egysége volt tehát, miközben Fernando Alonsónak már 36, nem sokan hihettük ekkor, hogy ő lesz a spanyol fő kihívója az évben. Pedig így lett, hét 2005-ös győzelme közül az elsőt pedig épp azon a pályán szerezte meg, ahol Alonso leginkább áhította a győzelmet: Barcelonában, közel fél percet adva a későbbi bajnoknak.

Egy hihetetlen felzárkózás
2005, Japán

A szezon utolsó előtti versenyét aztán Japánban rendezték, s ekkor már tudvalevő volt, hogy Raikkönen nem nyerheti meg a bajnoki címet. Így aztán az esélyesség terhe nélkül versenyezhetett Japánban, ahol az időjárás több élmenővel együtt megtréfálta az időmérőn – a futamon viszont nem volt ellenfele, a 17. helyről tört előre, s az utolsó körben az addig vezető Giancarlo Fisichellát megelőzve megszerezte a győzelmet.

kimi-2005-suzuka

Egyből a csúcson
2007, Ausztrália

Michael Schumacher visszavonulását követően a Ferrari elsősorban Kimi Raikkönentől várta, hogy újra a csúcsra juttassa a vörösöket kétévnyi Renault-uralmat követően, a finn pedig azonnal bizonyította, hogy alkalmas a feladatra. Első scuderiás versenyét magabiztosan nyerte meg, majd a szezon végét őt koronázták bajnokká – összesen további öt futamot nyert, hol önerőből, hol Hamilton hibájának, hol Massa előzékenységének köszönhetően, de talán egyik sikere sem volt annyira emlékezetes, mint az első.

Győzelem a semmiből
2009, Belgium

A 2009-es év nagyon hasonló volt Raikkönen karrierjében a 2004-eshez: csapata váratlanul visszaesett, sokszor a pontszerzésért is meg kellett izzadnia, de egy győzelem itt is összejött, ismét Spában. Ellenfele egy még váratlanabb szereplő, Giancarlo Fisichella volt, aki az egészen addig a mezőny végén kínlódó Force Indiát a pole-ba lőtte szombaton, s a futamon is nyomás alatt tartotta Raikkönent, de a győzelem végül a finné lett – 2016 októberéig ez utolsó ferraris sikere.

raikkonen-2009-belgium

Hagyjatok békén!
2012, Abu Dhabi

Raikkönen következő győzelmét kétéves WRC-s kitérője után a Lotusnál aratta: a finn egész szezonban az élmezőnyhöz tartozott, egyszer sem esett ki, s egyetlen kissé eltaktikázott versenyt kivéve mindig pontot is szerzett, de a győzelemre a hajráig várnia kellett. Ekkor Vettel időmérős büntetése és Hamilton korai kiesése adta meg számára az esélyt, amivel tökéletesen élni is tudott, útközben még versenymérnökét is helyretéve a csapatrádióban: hagyjatok békén, tudom, hogy mit csinálok!

kimi_2012_abu_d

Újra harcban a győzelemért
2016, Spanyolország

Raikkönen Ferrarihoz való visszatérése rémesre sikeredett, a 2015-ös szezonban viszont már mutatott biztató dolgokat. A második scuderiás karrier első győzelme még ugyan várat magára, de egy ízben igen közel került hozzá a finn. Bár a verseny egyes pontjain úgy tűnhetett, hogy Vettel, illetve Ricciardo kapta a kedvezőbb taktikát, végül mégis a Raikkönen és Verstappen által követett stratégia bizonyult a nyerőnek, így ők küzdhettek meg a győzelemért a két Mercedes elsőkörös ütközését követően. Az ifjú holland nem tört meg a nyomás alatt, hiába zárkózott fel rá, s került támadó pozícióba Raikkönen, végül Verstappen nyert Barcelonában, de a finn sem lehetett elégedetlen, hiszen második ferraris karrierje során először volt reális esélye a győzelemre. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?