DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2023. február 3. péntek

Szavazz az év akciójára

Idén is elindította szavazását az FIA az év autósporttal kapcsolatos legjobb megmozdulásait illetően. Az általatok legjobbnak vélt jelenetsorra ide kattitnva tudtok szavazni.

Hangerőt feltekerni: a Haas és az AlphaTauri is beindította az autóját

Ahogy közeledünk az előszezoni teszthez és az azt megelőző bejáratásokhoz – amelyeket filmforgatási napok keretében szokott megejteni a csapatok többsége –, egyre több F1-es alakulat indítja be a motorját és a 2023-as autóját, ami minden konstrukció életében kulcspillanatnak számít. Erről pedig a modern kor követelményeinek megfelelően posztolnak is a közösségi médiában – íme, az utóbbi másfél nap termése az AlphaTauri és a Haas jóvoltából:

Hamilton visszaült az utált F1-es Mercedesébe, pályán a McLaren is

Bár a hivatalos bahreini előszezoni tesztig még három hetet várnunk kell, már ébredezik a téli álmából a Formula-1. A Mercedes például szerdán és csütörtökön a Pirelli tesztprogramjában vett részt a franciaországi Paul Ricard versenypályán: tegnap még George Russell ült a volán mögé, míg csütörtökön Lewis Hamilton jelentkezett munkára. A hétszeres F1-es világbajnok annak ellenére pattant be a W13-asba, hogy a tavalyi szezon küszködései után jelezte: legszívesebben soha többet nem vezetné a pattogós 2022-es konstrukciót.

A Pirelli-teszt egyébként pénteken és szombaton az AlphaTauri részvételével folytatódik, méghozzá vizes pályán, míg az utolsó idény előtti gyakorlásra jövő héten kerül sor Jerezben, ahol a Mercedes mellett az Aston Martin lesz jelen.

 

Mindeközben a barcelonai pálya is F1-es motorhangtól volt hangos a napokban: a katalán helyszínen a McLaren tartott privát tesztet. Előbb Lando Norris, ma pedig Oscar Piastri vezette az MCL35M-et, azaz a két évvel ezelőtti, 2021-es versenygépet – különösen az újonc ausztrál számára lehet rendkívül hasznos minden egyes megtett kilométer.

Jean Alesi lett a francia F1-es pálya új elnöke

Új elnököt nevezett ki a Paul Ricard versenypálya: mostantól Jean Alesi tölti be ezt a szerepkört. Alesi tizenhárom idényen át versenyzett a Formula-1-ben, ez idő alatt egy nagydíjgyőzelmet aratott: a Ferrarival az 1995-ös Kanadai Nagydíjon. A francia expilóta elmondta: gyerekkorában a Le Castellet-i pályán találkozott először az F1-gyel, 1989-ben pedig ott teljesítette első futamát is a száguldó cirkuszban.

A Paul Ricard versenypálya rendezte az elmúlt években a Formula-1-es Francia Nagydíjat, a 2023-as versenynaptárban azonban már nem kapott helyet a futam.

f1-alesi-2022-franciagp

25 éves svájci hölgy az F1 Academy első bejelentett résztvevője

A Formula-1 új, kizárólag nőknek szóló versenysorozatot indít el 2023-tól, amely az F1 Academy nevet kapta – nem a másik formulaautós női széria, a W Series helyett, hanem vele párhuzamosan zajlik majd, alacsonyabb lépcsőfokként. 15 versenyző alkotja a mezőnyt a Formula-2-ből ismert csapatokkal: az ART, a Campos, a Carlin, az MP Motorsport és a Prema három-három autót készítenek fel.

Közülük az ART nevezte meg a mezőny első tagját, a svájci Lena Bühlert. A 25 éves hölgy hétéves korában kezdett gokartozni, aztán BMX-versenyzésre váltott. Az idei negyedik formulaautós szezonja: 2020-ban 15. helyen végzett a spanyol F4-es bajnokságban, 2021-ben 38. lett a Formula Regional Európa-bajnokságon pont nélkül, 2022-ben csak néhány hétvégén szerepelt az európai és ázsiai Regional-szériában. 2023-ban már indult az arab Formula-4-es bajnokság eddigi versenyein, de pontot még nem szerzett. Érdekesség ezzel kapcsolatban, hogy overallján feltűnt a Sauber Akadémia logója, de hivatalos bejelentés nem történt az Alfa Romeo utánpótlásprogramja részéről.

Nem lesz plusz egy csapat az F1-ben – mondja a szkeptikus Montoya

Az elmúlt időszakban a Formula-1 2026-os bővüléséről szólt a szaksajtó – az Andretti–Cadillac mellett a hírek szerint négy másik formáció is fontolgatja a beszállás lehetőségét, Mohammed ben Sulayem FIA-elnök pedig akár 12-13 csapatból álló rajtrácsot is emlegetett. A korábbi versenyző, Juan Pablo Montoya azonban nem hiszi, hogy 20 fő fölé fog emelkedni a létszám.

„Szeretném a rajtrácson látni őket, de nem gondolom, hogy meg fog történni, hacsak nem vásárolnak meg egy másik csapatot. Nem gondolom, hogy plusz csapat lesz” – mondta a Racernek Montoya, az Andrettire célozva. „Ha tényleg elkötelezettek, akkor vesznek egy csapatot, mint az Alpine tette. Ha ragaszkodnak hozzá, hogy új csapatként szálljanak be, nagyon valószínűtlennek tartom, hogy az F1-ben fogjuk látni őket.”

„Úgy kell tenniük, mint az Audi: aki hosszabb ideig aktív akar lenni az F1-ben, az 30-40 százalékos részesedést vásárol egy létező csapatból, opcióval még 20-30-40 százalékra két évvel később, hogy többségi tulajdonrésze legyen. Más esetben nem hiszem, hogy meg fog valósulni. Ismerjük, milyenek a csapatok, hogyan működik ez a játék” – beszélt arról a kolumbiai, mit kellene tennie Andrettiéknek. A Williams és a McLaren egykori versenyzője hozzátette: egy új csapat belépése esetén tíz százalékkal csökkenni fog a képernyőidő, valamint a bevételekből is kevesebbet kapnak az istállók – ezért nem lesz 11. csapat.

Fotó: DPPI

Egy Schumacher már szerepelt a McLarennél

Mick Schumacher a Mercedes mellett a McLarennél is tartalékpilóta lesz 2023-ban. A Schumacher dinasztiának korábban is köze volt már a wokingi csapathoz: édesapja, Michael Schumacher 1995-ben tárgyalt a McLaren-Mercedesszel a lehetséges csapatváltásról, de végül a Ferrarihoz igazolt a Benettontól.

Mick nagybátyja, Ralf Schumacher azonban ténylegesen vezette is a McLarent. A tesztre 1996 augusztusában került sor, Silverstone-ban. Az akkori sajtóbeszámolók alapján a Formula Nippon széria bajnokesélyese felkapott volt a csapatok között, menedzsere, Willi Weber a McLaren mellett a Benetton, Ligier és Jordan istállóval is tárgyalt. Egy hónappal később Schumacher Eddie Jordan csapatával írt alá hároméves szerződést.

Először a pályán idén a Mercedes – Russell tesztelt szerdán

A múlt héten Fioranóban Ferrarit tesztelő Carlos Sainz és Charles Leclerc után újabb topversenyző tette meg első idei köreit: a versenynaptárból kikerülő Paul Ricard-on George Russell vezette a Mercedes tavalyi konstrukcióját, a W13-at. Franciaországban Pirelli-teszt zajlik, a fiatal brit a gyártó száraz pályás abroncsaival gyűjtött adatokat még a szezonkezdet előtt.

A teszt egész héten zajlik Le Castellet-ben, csütörtökön Lewis Hamilton kerül sorra, pénteken és szombaton pedig az AlphaTaurié lesz a pálya, a csapat az esőgumikon köröz majd. Jövő héten kedden és szerdán pedig Jerezben tesztel szintén a Mercedes az Aston Martinnal – a zöldeknél Fernando Alonso szereplése várható. Mivel a hivatalos tesztelés csupán három nap lesz Bahreinben, a csapatok igyekeznek minden lehetőséget megragadni, hogy az állandó versenyzőknek biztosítsanak pályaidőt.

„Koncentráljunk a sportra” – így látja a Ben Sulayem-ügyet a Ferrari új F1-es főnöke

Túlzás nélkül lehet állítani, hogy forr a levegő az elmúlt hetekben Mohammed ben Sulayem, az FIA elnöke körül. Egyre egyértelműen kirajzolódik, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség bő egy éve hivatalban lévő vezetője és a Formula-1 között feszültség húzódik: ez leginkább a szaúdi felvásárlás pletykája kapcsán tett megnyilvánulásokban mutatkozott meg. Ha pedig mindez nem lenne elegendő, Ben Sulayem még egy két évtizeddel ezelőtti szexista megjegyzése miatt is a rivaldafénybe került, de egy emberi jogi szervezet is célkeresztjébe vette őt.

Mindezek ellenére Frederic Vasseur, a Ferrari nemrég munkába állt új F1-es csapatfőnöke úgy véli, hogy amint elindul a versenyszezon, csillapodni fognak a kedélyek az FIA-elnök botrányai kapcsán: „Meggyőződésem, hogy amint kigurulnak az autók a pályára, ez némileg háttérbe fog szorulni a hírekben. Nyilvánvalóan lesznek megbeszélések, de mint mindig, most is remélem, hogy képesek leszünk a sportra koncentrálni” – mondta el Vasseur.

f1-vasseur-bensulayem-2022

Betiltotta a NASCAR Ross Chastain döbbenetes falazós manőverét

Úgy tűnik, egyszer lehetett eljátszani a 2022-es esztendő egyik legemlékezetesebb pillanatává avanzsáló manővert, amelyet Ross Chastain mutatott be a NASCAR Cup Series martinsville-i versenyének befutójánál, amikor autóját a falnak vezetve nyert sebességet és előzte meg több riválisát is. A megmozdulás egyszerre váltott ki meghökkenést és elismerést, de felmerültek biztonsági aggályok is ennek kapcsán.

Emiatt pedig a NASCAR illetékesei úgy döntöttek, a jövőben hivatalosan is tiltani fogják a hasonló falfutásokat. A NASCAR részéről hangsúlyozzák: nem új szabályról van szó, csupán az ilyen jellegű manőverekre is alkalmazni fogják azt a passzust, miszerint a versenyzők nem alkalmazhatnak olyan stratégiát, amely veszélybe sodorhatja a saját, a versenytársak vagy a nézők biztonságát. Hozzátették: ha valaki mégis megpróbálkozna a Chastain-féle manőverrel, az időbüntetéssel fog szembesülni.

A WEC-ben tér vissza a versenyzéshez Danyiil Kvjat

Újra teljes szezont teljesít egy világbajnoki szériában Danyiil Kvjat: a Prema bejelentette, hogy az orosz pilóta is tagja lesz a második számú legénységének az Endurance-világbajnokság LMP2-es kategóriájában Mirko Bortolotti és Doriane Pin mellett. Kvjat legutóbb a 2020-as F1-es idényben futott egész évet az AlphaTauri színeiben, azóta csak elvétve láthattuk őt a pályákon: tavaly néhány NASCAR-futamon tűnt fel az orosz.

A Prema másik autójában egyébként Juan Manuel Correa, Bent Viscaal és Filip Ugran ül majd, azaz a csapat egyetlen tavalyi versenyzőjét sem tartotta meg, beleértve Robert Kubicát is.

wec-kvjat-prema-1

Üléspróbán járt a Mercedesnél Mick Schumacher – fotók

A Haasnál töltött két szezon után idén nem lesz az F1-es mezőny tagja Mick Schumacher, de a sporttól így sem távolodik el, hiszen a Mercedes leigazolta őt teszt- és tartalékpilótának. Ezen minőségében egyfelől a szimulátoros munkájával fogja segíteni az alakulatot, másrészt a tervek szerint mind a 23 nagydíjhétvégén jelen lesz, ha esetleg be kellene ugrania Lewis Hamilton vagy George Russell helyére. Ez utóbbi miatt pedig szükséges volt az üléspróba is a fiatal német számára, amelyet a Mercedes posztja alapján a minap meg is ejtett Schumacher:

Az F1 leváltaná az FIA elnökét?

Az utóbbi hónapokban teljesen nyilvánvaló az F1 és az FIA közötti feszültség: a sportágat működtető FOM és a Liberty Media nagyon mást képzel, mint amit az egy éve FIA-elnökként dolgozó Mohammed ben Sulayem. Az elmúlt időszakban több ügyben is összetűztek a felek, és ehhez kapcsolódik a német Sport1.de információja is: a portál úgy tudja, hogy az F1 részéről nagyon szeretnék elváltani az elnököt, és az a terv, hogy David Richards üljön a helyére. Richards korábban a Benetton és a BAR csapatfőnöke volt, egyébként pedig ő alapította a több szakágban is komoly sikereket elérő Prodrive-ot.

Azt viszont hangsúlyozzuk, hogy ez egyelőre a Sport1.de által közzétett pletyka, annál semmiképp sem több.

f1-fia-bensulayem-domenicali

fotó: dppi

„A versenyzők inkább koncentráljanak a sportra, ne mondjanak semmit”

Megoszlanak a vélemények arról, elfogadhatatlan vagy helyénvaló az FIA sportszabályzatba iktatott módosítása, amely engedélyhez köti a politikai állásfoglalást a versenyzők részéről. Valtteri Bottast nem érdekli a politika, de úgy gondolja, megilleti őt és társait a jog, hogy arról beszéljenek, amiről akarnak. Az ex-F1-es David Coulthard viszont a támogatók táborába állt be.

„Ezek a sportolók rettentő szerencsések, hogy azért fizetik őket, amit mások ingyen csinálnának. Kicsit olyan, mint a köszönőbeszéd az Oscaron. Ha mindenki élne a lehetőséggel, hogy politikai állásfoglalást tegyen, akkor igazából mindennel foglalkozni kellene, hiszen nincs probléma, amely ne lenne senkinek sem fontos” – idézi Coulthardot a Motorsportweek.

„Szóval vagy meg kellene említeni mindent, vagy jobb, ha nem mondanak semmit és inkább a sportra koncentrálnak. Megértem, hogy egyesek a szólás szabadságát hangoztatják, ami abszolút fontos dolog, de arra is emlékezni kell, hogy sportszabályokról beszélünk, nem politikai szabályokról” – beszélt arról Coulthard, hogy a sportnak a sportteljesítményről kell szólnia.

Verstappen szurkolói saját lelátót kapnak Las Vegasban

Idén hosszú időt követően tér vissza Las Vegas városába a Formula-1, a rendezvényen pedig hatalmas attrakcióra készülnek a szervezők, akik a helyszínre látogató rajongókat a lehető legszínvonalasabb módon igyekeznek kiszolgálni. Ez így lesz Max Verstappen szurkolói esetében is, akik szinte bárhol felismerhetők a jellegzetes narancssárga színű öltözékek miatt, Európában pedig több helyen is komplett lelátókat töltenek meg. Erre a 2023-as Las Vegas-i Nagydíj esetében is meglesz a lehetőségük, mivel a kétszeres világbajnok honlapján megjelent infók alapján itt is saját tribünön foglalhatnak helyet a rajongók.

Bár a jegyárakról egyelőre nem írtak konkrétumokat, azt már tudni lehet, hogy aki egész hétvégére szóló csomagot vásárol, az All-inclusive ellátásban részesül az étkeztetés tekintetében, egy prémium Las Vegas-i utazótáskával is gazdagodik, továbbá esélyt kap arra, hogy megnyerje azt a két főre szóló belépőt, amivel beléphet a paddock és a Red Bull bokszának területére egy látogatás alkalmával. Ugyan az árak ezen a weboldalon nem ismertek, többi tribünre szóló jegy darabja 2000 dollárba kerül, így vélhetően Verstappen-lelátók ülőhelyei hasonló összegekért találhatnak majd gazdára.  

Az utolsó nagy rohamra készülnek az ausztrálok

Ahogyan arról tavaly novemberben mi is beszámoltunk, az Ausztrál Nagydíj helyszínen bővíteni kellett a lelátókat a folyamatosan növekvő érdeklődés miatt, így az Albert Park területén található 16 lelátón 39 000-ről 44 000-re nőtt meg az ülőhelyek száma. A jegyeket természetesen szinte azonnal elkapkodták, ám a szervezők most bejelentették, hogy utolsó alkalommal, korlátozott számban még biztosítani tudnak néhány vasárnapi jegyet a szurkolók számára, melynek értékesítése február 8-án melbourne-i idő szerint 10 órakor kezdődik. A futam promótere szerint ezzel sikerült újabb megoldást találni a korábbinál is nagyobb keresletre, több lehetőség azonban már nem lesz.

„Nagyon keményen dolgoztunk azon, hogy a helyszínen minél több rajongónak biztosítsunk lehetőséget arra, hogy megtapasztalhassák, milyen élmény az F1, az F2 és az F3 versenyeit látni. A helyszín és a tervezés végső felülvizsgálata most esélyt adott számunkra, hogy ezt a korlátozott mennyiséget eljuttassuk a szurkolókhoz. A tavalyi év végén négy órába sem telt, amíg elfogytak a tribünre és a Park Passra szóló jegyek a vasárnapi rendezvényre, így arra számítunk, hogy ez a korlátozott mennyiség is ugyanilyen gyorsan elkel majd” – idézte Andrew Westacott, az AGPC vezérigazgatójának szavait a Motorsport.

Új festést villantott az Alfa Romeo F1-es csapata

Bár az autóbemutatójukig még van pár nap, január utolsó napján egy egészen különleges dizájnról rántotta le a leplet az Alfa Romeo. Az istálló közleménye szerint Alfa Romeo F1 Team Stake x BOOGIE néven indítottak új művészeti projektet, amivel szeretnék közelebb hozni a rajongókat a sportághoz. Ehhez a BOOGIE nevet használó, német származású, Svájcban élő világhírű graffitiművész, designer és illusztrátor volt a segítségükre.

A projekt keretein belül elkészített dizájn egyrészről egy 3D-s modellen jelenik meg, amelyet a JigSpace felületén a rajongók közelebbről is megtekinthetnek, másrészt egy fizikailag megjelenő bemutató autón is feltűnik. Ezt Londonban, Zürichben, valamint a csapat hinwili székhelyén is kiállítják majd, utóbbi helyre pedig a leghűségesebb szurkolóik egy csoportját meghívják, hogy a BOOGIE által tervezett festést a művésszel együtt tovább alakítsák majd. Az egy éven át tartó kampány végén az autót az F1 Authentics közreműködésével árverezik majd el, a befolyt összeget pedig jótékonysági partnerük, a Save the Children számára ajánlják fel.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Alfa Romeo F1 Team Stake (@alfaromeostake) által megosztott bejegyzés

Charles Leclerc mémmé vált a Ferrari közösségi oldalán

A maranellóiaknál nagyon unatkozhattak hétfőn ugyanis egy üresen hagyott zöld háttérrel posztoltak egy oldalról készült képet a monacói versenyzőről, ami tökéletes alapanyag a mémek gyártásához, ám az olaszoknak ebben az esetben konkréten ez volt a céljuk. „Ideje kreatívnak lenni Twitter” – írták ki az ismert közösségi oldalra feltöltött posztjukban, ami alá természetesen özönlöttek a rajongók különböző alkotásai. Ezeket az alábbi bejegyzés kommentjei között lehet megtalálni és tényleges érdemes átböngészni, mivel némelyik egészen szórakoztatóra sikerült.

Sikerülhet-e Millernek az, ami még senkinek a MotoGP-érában?

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Jack Miller idén már a gyári KTM-et fogja erősíteni a MotoGP-ben, ezzel pedig esélye nyílik arra, hogy három különböző márkával nyerjen futamot a legnagyobb géposztályban, miután korábban Hondával és Ducatival is összejött neki ez. Jól mutatja, mekkora eredmény lenne ez, hogy mióta 2002-ben MotoGP-vé nevezték át a királykategóriát, még senkinek nem jött össze ez a bravúr, pedig olyanok próbálkoztak vele, mint Valentino Rossi vagy Jorge Lorenzo. A világbajnokság 1949 óta íródó történetében is csupán négy motorosnak jött össze a tripla: Mike Hailwoodnak (Norton, MV Agusta, Honda), Randy Mamolának (Suzuki, Honda, Yamaha), Eddie Lawson (Yamaha, Honda, Cagiva) és Loris Capirossinak (Yamaha, Honda, Ducati).

Amikor Millert megkérdezték a történelmi tett lehetőségéről, így felelt az ausztrál: „Bámulatos erre gondolni. Izgatott vagyok. Remélem, hogy sikerülhet. Ezen dolgozunk hétről hétre, de manapság a MotoGP nem vicc. Két motort már kipipáltunk a háromból, most ülünk fel a harmadikra, szóval próbáljuk meg!” – fogalmazott a KTM versenyzője. Hozzá kell persze tenni, hogy nem csupán Miller csinálhatja meg a triplát 2023-ban, hanem Maverick Vinales is, aki Suzukin és Yamahán is nyert már versenyt, csak az apriliás spanyol ezt már tavaly is elmondhatta magáról.

motogp-miller-ktm

 

Videó: Az idei Daytonai 24 órás balesetei

Hétvégén rendezték az IMSA szezonnyitóját, a legendás Daytonai 24 órás versenyt. Mint az az egynapos viadalokon lenni szokott, bőven akadt megforgás és baleset a futam során – ezekből készült egy több mint tízperces összeállítás:

 

Ha pedig valaki a teljes verseny összefoglalójára kíváncsi, az az alábbi videóban visszanézheti a legfontosabb pillanatokat:

„Nem lenne jó az F1-nek a szaúdi felvásárlás” – véli Marko

Bő egy héttel ezelőtt látott napvilágot a Bloomberg beszámolója arról, hogy állítólag a szaúd-arábiai befektetési alap, a PIF 20 milliárd dolláros ajánlatot tett a Liberty Mediának a Formula-1 kereskedelmi jogainak felvásárlásáért, akik viszont nemet mondtak. Az F1 részéről nem kommentálták a híreszteléseket, csak az FIA-elnök, Mohammed ben Sulayem reagált egy Twitter-posztban, amelyben józan észt kért az érdeklődőktől – és amely viszont már kiváltott egy igen ingerült reakciót az F1 vezetőségének oldaláról is.

Mindenesetre sokan ellenérzéseket viseltetnek az iránt, hogy esetleg szaúdi kézbe kerülhetne a sportág: eleve már azzal sem szimpatizálnak sokan, hogy egyáltalán nagydíjat rendeznek egy olyan országban, ahol minimum megkérdőjelezhető, hogy tiszteletben tartják-e az emberi jogokat. Hasonlóra utalt Helmut Marko, a Red Bull F1-es tanácsadója is, amikor az említett pletykáról kérdezték: „Úgy gondolom, nem lenne a legjobb, ha olyan országhoz kerülne a sport, amely kulturálisan eltér attól, ahol a legtöbb versenyt rendezik. És alapvetően ez egy kereskedelmi kérdés, szóval valószínűbb, hogy olyannal történhet meg a tulajdonosváltás, ami megfelel a hagyományosabb vállalati szabványoknak, ha így akarunk fogalmazni” – nyilatkozta Marko az RTL-nek.

f1-marko-2022-redbull

fotó: DPPI