Steward
Gobodics Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. szeptember 27. kedd

Pontosítják az üzemanyag-hőmérsékletre vonatkozó szabályokat

Az elmúlt hetekben többször is a figyelem középpontjába került az üzemanyaghűtés kérdése a Formula-1-ben: Miamiban az Aston Martin egy ezzel kapcsolatos hiba miatt ragadt a bokszban a startprocedúra során, s kis híján így járt Barcelonában Max Verstappen és Pierre Gasly is. A szabályok szerint az üzemanyag hőmérséklete legfeljebb 10 fokkal lehet a levegő hőmérséklete alatt – ezt az edzések esetén egy, a futamoknál két órával a kezdés előtt állapítják meg hivatalosan.

A Motorsport.com információi szerint a csapatok szeretnék elérni, ha hamarabb megállapítanák ezeket az értékeket, hogy legyen idejük pontosan beállítani az üzemanyag hőmérsékletet. Arról egyelőre nincs hír, hogy ez megtörténik-e, mindenesetre más fronton történt egy pontosítás: Eduardo Freitas versenyigazgató a szombati monacói jegyzeteiben jelezte, hogy mostantól egytizedes pontossággal adják meg a levegő-hőmérsékleti adatokat az istállók számára.

verstappen-barcelona-redbull

Étolaj hajtotta a Mercedes kamionjait Spa, Zandvoort és Monza közt

A brackley-i istálló fenntarthatósági törekvései értelmében különleges próbaüzemet tartott a Formula-1 tripla versenyhétvégéjén: 16 kamionját bioüzemanyag használatára állította át. A teherautók HVO 100 (hidrogénezett növényi olaj) üzemanyagot használtak, amely étolajból, fáradt olajból és zsírokból készül.

A csapat egy kamionja már a Magyar Nagydíjtól induló hazautat HVO 100-zal tette meg, ezután tűzték ki a célt, hogy a 16 kamionból álló flotta biozümanyaggal tegye meg a belga, holland és olasz versenyek közti 1400 kilométer távolságot. Ez végül az utolsó 20 kilométer híján teljesült – mivel a termék Olaszországban nem elérhető, a legvégére dízelt kellett a járművekbe tankolni. A csapat elemzése szerint a károsanyag-kibocsátás 89 %-kal csökkent a kísérlet folytán, összesen 44 ezer kilogramm szén-dioxid kibocsátását spórolták meg.

A Mercedes első F1-es istállóként fenntartható repülőgép-üzemanyagba invesztált. A csapat számításai szerint az átállás a csapatszemélyzet repülőgépútjain a kibocsátást 50 %-kal veszi vissza, a csapat teljes éves kibocsátását pedig 25 %-kal. A Mercedes az F1 céljával összhangban 2030-ra akarja elérni a karbonsemlegességet.

Két évtizede nem kezdődött olyan korán az F1-es szezon, mint jövőre

Néhány napja tette közzé az FIA a 2023-as Formula-1-es versenynaptárt, amelyben szokatlanul korai, március 5-i időpontot kapott az évadnyitó Bahreini Nagydíj. Ennek egyik oka nyilvánvalóan a rekordot jelentő 24 forduló, a másik pedig vélhetően az, hogy a ramadán március 23-i kezdete előtt le akarták bonyolítani a bahreini és a szaúd-arábiai fordulókat (amelyek valószínűleg azért nem közvetlenül egymás utáni hetekre kerültek, mert akkor az előszezoni teszttel együtt tulajdonképpen kapásból egy tripla hétvégével indult volna az év).

Az elmúlt időszakban hozzászokhattunk, hogy az F1-es idények március közepén vagy végén startoltak (vagy startoltak volna 2020-ban), így egészen sokáig kell visszalapoznunk az időben, hogy hasonlót találjunk: legutóbb 2005-ben rendezték március első hétvégéjén a nyitány szerepét betöltő Ausztrál Nagydíjat. A futam akkor március 6-án került sorra, ha pedig a jövő évi 5-i dátumot is le akarjuk körözni, akkor 2002-ig kell visszamennünk: abban az évben március 3-án futották a melbourne-i versenyt. Persze az abszolút rekord ettől nagyon messze van és egyúttal megdönthetetlen is, hiszen két alkalommal, 1965-ben és 1968-ban is január 1-jén rendezték az évad első futamát, a Dél-afrikai Nagydíjat (amelyeknek az edzéseit még az előző évben teljesítette a mezőny!).

A november 26-i zárásban ellenben semmi rendkívüli nincs: hosszú ideje általában november végén zárul a szezon – a kivételt az előző két „koronavírusos” év és az azt megelőző 2019-es szezon jelenti, amikor átcsúszott decemberre a finálé. E tekintetben is Dél-Afrikáé a rekord: 1962-ben december 29-én rendezték az ottani versenyt, amely ráadásul a vb-címről is döntött akkor.

f1-bahrein-start-2022-dppi

Beakadó kesztyűje okozott majdnem balesetet Marqueznek – videó

Érdekes és kissé mókás jelenet játszódott le a MotoGP Japán Nagydíjának első szabadedzésén, amikor Marc Marquez az egyik etapja után visszatért a bokszba. Ahogy ugyanis leszállt a motorról és visszaindult a garázsba a Repsol versenyzője, a bal kezén lévő kesztyű beleakadt a Honda ülésére felszerelt kamerába, s ahogy a szerelő eltolta a motort, magával húzta a nyolcszoros világbajnokot. Szerencsére nem történt baleset Marquezzel – aki amúgy néhány éve a motorindítón is bucskázott már át egyszer a bokszban – a videón is megtekinthető „incidens” során:

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Bemutatta LMDh-autója festését és pilótáit a BMW

Leleplezte a BMW M Hybrid 8 névre keresztelt LMDh-autójának végleges dizájnját a BMW, amely jövőre még „csak” az IMSA-ban, 2024-től viszont már a WRT-vel együttműködésben az Endurance-világbajnokság összevont elitkategóriájában is elindítja a vadonatúj versenygépet. A fényezés aligha okoz meglepetést, a bajor márka ikonikus színei köszönnek vissza rajta.

bmw-lmdh-1_1

Egyúttal az is kiderült, hogy kik fogják vezetni majd a BMW-ket jövőre az IMSA WeatherTech SportsCar Championship versenyein, kezdve január végén a Daytonai 24 órással: az egyik autóban Philipp Eng és Augusto Farfus, míg a másikban Nick Yelloly és Connor de Phillippi kap helyet. A hosszútávú versenyeken csatlakozik hozzájuk a hétszeres IndyCar-futamgyőztes, s az elmúlt hetekben a Formula-1-gyel is szóba hozott, de ott végül lehetőséghez nem jutó Colton Herta, míg az endurance-viadalok további indulóit később nevezik majd meg.

bmw-lmdh-2_1

bmw-lmdh-3_1

bmw-lmdh-4_1

Hol áll Verstappen öt egymást követő győzelme a ranglistán?

Max Verstappen öt futamot számláló győzelmi szériája még nem ért a végéhez, hiszen a jövő héten Szingapúrban tovább yújthatja azt. A Red Bull-pilóta a Francia, a Magyar, a Belga, a Holland, majd az Olasz Nagydíjat is megnyerte gyors egymásutánban, aminek köszönhetően Szingapúrba már úgy utazhat el, hogy bizonyos feltételek teljesülése esetén már ott kétszeres világbajnok lehet. Azonban zsinórban öt sikere a dobogóra sem elegendő a vonatkozó ranglistán, ahol jelenleg Sebastian Vettel a csúcstartó 9 egymást követő győzelmével.

Sebastian Vettel - 9 (Belgium 2013 - Brazília 2013)
Alberto Ascari - 7 (Belgium 1952 - Argentína 1953)
Nico Rosberg - 7 (Mexikó 2015 - Oroszország 2016)
Michael Schumacher - 7 (Európa 2004 - Magyarország 2004)
Michael Schumacher - 6 (Olaszország 2000 - Malajzia 2001)

Kolumbiai Nagydíjjal bővülhet az F1-es naptár

Miután a héten hivatalosan is bejelentették a 2023-as versenynaptárt, máris új érdeklődő bukkant fel a száguldó cirkusz háza táján. Már januárban beszámoltunk arról, hogy Kolumbia szívesen rendezne F1-es versenyhétvégét, ez pedig most egyre valószínűbbnek tűnik Barranquilla polgármesterének, Jaime Pumarejo szavainak alapján: "Az F1 képviselőinek tetszett, amit láttak a látogatásuk alatt, s ha a fennmaradó kisebb problémákat is meg tudjuk oldani, akkor talán már 2024-ben vagy 2025-ben beszélhetünk is Kolumbiai Nagydíjról, ami tízéves szerződést kaphat majd" - mondta a polgármester a kolumbiai Blu rádióadónak.

Az új versenynaptár körül egyébként vannak érdekességek: a hírek szerint a csapatok nem örülnek a rengeteg futamnak, ütközött a Belga Nagydíj és a Spái 24 órás időpontja, valamint állítólag az F1 vezetése és az FIA közt is nézteltérés alakult ki a 2023-as versenynaptár megjelenése után.

Domenicali ismét hangsúlyozta: nem prioritás az F1 számára egy új csapat

Hónapok óta tudni lehet, hogy az Andretti szeretne csatlakozni a Formula-1 mezőnyéhez, ám míg a 2026-os motorszabályok által becsábított gyártókat (egyelőre az Audi jelezte az érkezését) szívesen látják, addig egy új csapat beszállását eddig nemigen támogatták. Toto Wolff Mercedes-főnök különösen ellenezte a tizenegyedik istálló lehetőségét, de Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója is többször elmondta, hogy nem érzi ennek szükségét – most ezt újra megtette a Sky Sports F1-nek nyilatkozva annak ellenére is, hogy a plusz csapat révén több pilóta kaphatna lehetőséget a száguldó cirkuszban:

„Mint mindig, kiegyensúlyozottnak kell lennünk. Mindent meg kell vizsgálnunk. Hogy több versenyző indulhatna… végső soron mindig van egy limit, ameddig elmehetünk. Ha jönne egy vagy két csapat még, az talán plusz versenyzői üléseket jelentene, de a megfelelő tartományban kell maradni, ami sikeres a sport szempontjából. Ilyen tekintetben vizsgálni kell a csapat fenntarthatóságát, valamint azt, hogy ne legyünk túl zsúfoltan. Úgyhogy azt mondanám, hogy a prioritások között nincs szüksége erre most az F1-nek.”

Domenicali arra is utalt, hogy az extra alakulat érkezése megbontaná a jelenlegi csapatokkal meglévő anyagi arányokat is, elvégre eggyel több csapat között kellene szétosztani ugyanazt a pénzt: „Jelenleg az F1 rendkívül versenyképes, de erősnek kell lennünk pénzügyileg és kompetencia tekintetében is, és ma az egyik legfontosabb, hogy hosszú ideig stabil maradjon a rendszer. Látható, manapság mennyire nehéz olyan embert találni, aki a legmagasabb szintet képviseli a maga üzletágában. Úgy vélem, most kell befektetnünk a jövőbe, de kiegyensúlyozottnak kell maradnunk. Szóval nem mondom, hogy nem fog megtörténni, de lépésről lépésre kell haladnunk.”

domenicali-f1-dppi

fotó: DPPI

Hamilton unokaöccsével és unokahúgával töltődik fel a szünetben

Lewis Hamilton elment az iskolába az unokahúgáért és az unokaöccséért, megölelte őket és Buzz Lightyeart néztek - erről posztolt a közösségi oldalán.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

 

A Chelsea-től igazolt kommunikációs szakembert a McLaren

Hivatalos weboldalán jelentette be a McLaren, hogy leigazolta kommunikációs vezetőnek Steve Atkinst. A szakember jelenleg a Chelsea futballcsapatánál látja el ugyanezt a feladatot és december 1-jétől felel majd a wokingiak kommunikációjáért. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója elmondta, hogy szerinte a kommunikáció korábban sosem volt még olyan fontos, mint most, főleg az ő terveikhez, így nagyon várja már, hogy munkába álljon. Atkins nemcsak az F1-es csapat ügyeit intézi majd, hanem a márkához kapcsolódó mind az öt istállóét is.

304853553_10160136232646413_5400099745212957025_n

fotó: McLaren

Tűz ütött ki egy Moto2-es csapat bokszában Motegiben

Bár a tájfunfenyegetést elkerülték (egyelőre), nem indult zökkenőmentesen a Japán Nagydíj hétvégéje a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye számára a Twin Ring Motegi versenypályán, ahova 2019 után először látogattak el a csapatok. Helyi idő szerint csütörtök este ugyanis tűz ütött ki a Moto2-es Marc VDS alakulat garázsában: a jelentések szerint az egyik motorindító fogott lángot. Az óriási füst az Aprilia és a Suzuki szomszédos bokszaiba is átterjedt, de szerencsére a pálya tűzoltói gyorsan beavatkoztak és megfékezték a tüzet. A Marc VDS a közösségi oldalán rövid közleményben jelezte, hogy senki sem sérült az incidensben – arról egyelőre nem tudni, mekkora kár keletkezhetett a felszerlésekben.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Rossi és Lorenzo emlékezetes csatájával hangolódik a MotoGP Japánra

A koronavírus okozta helyzet miatt 2019 óta nem járt a gyorsaságimotoros-világbajnokság Japánban, így érthetően izgatott mindenki, hogy hosszabb időt követően ismét Motegibe látogat a mezőny. Hangolódásképp a MotoGP Instagram-oldalára egy rövidke videó került fel, melyen Valentino Rossi és Jorge Lorenzo egyik emlékezetes csatáját elevenítik fel nekünk 2010-ból. A Yamaha versenyzői akkor a dobogó legalsó fokáért vívtak meg egymással, a harmadik hely pedig a doktoré lett, de mint az ismert, a feleknek még volt pár legendás harcuk egymás ellen az évek során, így ez csak egy kis szelete a közös történelmüknek.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

MotoGP™ (@motogp) által megosztott bejegyzés

Bejelentésre készül az Alfa Romeo

Azt még nem tudni, mi lesz a bejelentés tárgya, azt azonban már igen, hogy mikor számíthatunk rá. Az Alfa Romeo F1-es csapata hivatalos Instagram-oldalán tett közzé egy képet, melyen a „Valami közeleg” felirat olvasható, a leírásban pedig a következő áll: „Hamarosan bejelentés... maradjatok velünk” – írták a posztban, ahol egy szeptember 27-i dátum, illetőleg a #KeepMakingHistory, tehát az írjuk tovább a történelmet hashtag volt még olvasható. Hogy pontosan ez mire utal, arról semmilyen más konkrétum nem derült még ki egyelőre.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

@alfaromeoorlen által megosztott bejegyzés

Colton Herta a DTM-ben kaphatott volna lehetőséget

Bár komoly esély mutatkozott egy esetleges F1-es bemutatkozásra, végül meghiúsultak az amerikai versenyző és a Red Bull korábbi tervei. Miután Herta nem rendelkezett a Formula-1-es szuperlicenchez szükséges pontokkal, így végül az energiaitalosok letettek a szerződtetéséről. A Motorsport-Total úgy tudja, amennyiben nem gördültek volna akadályok a kapcsolat elé, abban az esetben a fiatal tehetség szabadkártyával indulhatott volna el a DTM következő ausztriai futamain szeptember 23 és 25. között egy Ferrari 488 GT3-al. Mivel a szériában Colton Herta nem tudott volna újabb licencpontokkal gazdagodni, így a beugrása vélhetőleg remek marketinglehetőséget nyújtott volna az osztrákok hazai versenyeire. A 22 esztendős pilótának nem ez lett volna az első szereplése egy GT-autóval, eddig hét alkalommal indult a BMW-vel az IMSA WeatherTech SportsCar Championship versenyein.

Pierre Gasly féltestvéreivel formulaautózott

Az AlphaTauri francia versenyzője az Instagram-oldalán osztott meg egy bejegyzést, melyben megmutatta, hogyan szórakozott bátyjaival egy formula-versenyautó volánja mögött.

Gasly a legfiatalabb négy féltestvére mellett, akik közül ketten (Nicolas és Cyril) édesanyja, valamint szintén ketten (Phillipe és Paul) pedig az édesapja előző házasságából születtek. A poszt szerint mind a négyüknek ez volt az első formulaautós tapasztalata.

Az egyszeres nagydíjgyőztes pilóta a posztban megemlékezett a gyerekkori közös nintendós Mario Kart játékokról, és arról, hogy most eljutottak az első ilyen élményig. Megköszönte nekik, hogy a kezdetek óta támogatják, és elmondta, mennyire hálás ezekért a közösen átélt pillanatokért.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

PIERRE GASLY

George Russell kemény edzéssel hangolódott Szingapúrra

2019 után ismét Szingapúr utcáin száguldhatnak majd a Formula-1-es pilóták, akiket a 23 kanyarból álló, 5,063 kilométer hosszú pálya eléggé megvisel majd, főként a helyszínen lévő hőmérséklet és páratartalom miatt, de az aszfaltcsík is jó néhány kihívást tartogat számukra. A versenyzők ilyenkor még keményebben készülnek az edzésmunkát tekintve, erre pedig jó példa az alábbi videó, melyet a Mercedes fiatal brit pilótája osztott meg közösségi oldalain.

A csapatfőnök szerint idén túl optimisták voltak az Aston Martinnál

Nagy reményekkel kezdték meg a 2022-es szezont Sebastian Vettel és Lance Stroll kettősével az Aston Martin csapatánál, ám közeledve az év vége felé 25 egységükkel csak a kilencedik helyet foglalják el a konstruktőrök között. Az istálló csapatfőnöke úgy érzi, túlságosan is magabiztosak voltak az idény kezdetét megelőzően és többet vállaltak, mint amire képesek. „Van egy kis struktúránk, ami néhány emberre támaszkodott, aztán jelentős pénzt fektettek bele, és nagyon gyorsan növekszünk. Azonban ha ilyen gyors a növekedés, akkor az egész struktúra nem tud annyira gyorsan alkalmazkodni. Általában csökken a hatékonyság, ha túl gyorsan növekszünk, és itt is ez történt. Az autó koncepciója, amelyet választottunk egy olyan irány volt, amiben végső soron nagyon nagy aerodinamikai potenciál rejlett, de a pattogás miatt ezt soha nem lehetett kihasználni” – mondta el Mike Krack a BBC-nek.

Kellene-e csapatsorrendet alkalmaznia a Ducatinak?

Fabio Quartararo aragóniai kiesésével Francesco Bagnaia úgy is tíz pontra megközelítette a franciát a vb-tabellán, hogy az utolsó körben elvette tőle a győzelmet a márkatárs Enea Bastianini, és bár a forma alapján már egyértelműen a ducatis tekinthető a fő favoritnak, a szoros világbajnoki harcban még akár kritikus fontosságú is lehet a honfitárs által elvett öt pont. A Formula Motocast friss adásában egyszerre érveltünk amellett és az ellen, hogy a 2007 óta első egyéni vb-sikerére hajtó bolognai gyártónak (amely a jelek és nyilatkozatok szerint maga sem tudja eldönteni még a kérdést) egyértelműsítenie kellene-e vagy sem, hogy Bagnaia a prioritás – a vonatkozó rész 33:24-től hallgatható:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Megvan, mikor és hol rendezik 2023-ban az F1 előszezoni tesztjét

A Formula-1 kedden adta ki a Motorsport Világtanács által is elfogadott 2023-as versenynaptárát. Egyúttal arra is fény derült a bejelentésből, hogy mikor és hol fog hivatalos teszten készülni a mezőny a rekordot jelentő 24 futamból álló évadra: a helyszín az idénynyitónak is otthont adó Bahrein lesz, ahol február 23-tól 25-ig, azaz az első fordulót megelőző héten csütörtöktől szombatig fognak gyakorolni a csapatok és a versenyzők. Ez azt is jelenti, hogy az idei hattal ellentétben jövőre már csak három tesztnap áll majd az alakulatok rendelkezésére, de ezúttal nem is kell olyan jelentős szabályváltozásokkal megbirkózniuk, amelyek indokolnák, hogy ismét két helyszínen körözzenek az autókkal.

teszt-dppi-f1-2022

fotó: DPPI

Újabb Fittipaldi mutatkozik be az F3-ban

A monzai szezonzárót követően a mai naptól kezdve három napon át tesztel a Formula-3 Jerezben. A mezőnyben feltűnik a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokája, Emerson Fittipaldi Jr. is, aki tavaly a dán Formula-4-ben szerepelt, ahol az összetett harmadik helyét szerezte meg. A 15 éves Emmo nem az első Fittipaldi, aki megfordult a királykategóriába vezető úton az elmúlt időszakban. A fiatalabb unoka, Enzo Fittipaldi versenyzett az F3-ban és az F2-ben is, utóbbi tabelláján jelenleg is a hatodik helyen áll, de megvan az esélye arra is, hogy a szezont az összetett dobogón zárja. Az idősebb unoka, Pietro Fittipaldi pedig Romain Grosjean szörnyű balesetét követően bemutatkozhatott a száguldó cirkuszban is két futam erejéig a 2020-as idény végén. 

Azonban nem csupán a brazil neve cseng ismerősen a névsorban, hiszen 10 olyan pilóta van a tesztelők között, aki már legalább egy teljes szezont lehúzott a Formula-3-ban, köztük az idén kétszer is sprintet nyerő Franco Colapinto vagy a többszörös dobogós Zak O'Sullivan. Mellettük feltűnik egy másik versenyző is, aki rokoni szálakkal kötődik a Formula-1-hez, hiszen részt vesz a teszten Sebastian Montoya, Juan Pablo Montoya fia, aki idén egy hétvége erejéig már bemutatkozott az F3-ban és a Holland Nagydíj mindkét futamán a nyolcadik helyen ért célba.

Minden idők legkésőbb kezdődő F1-es futama lesz a Las Vegas-i Nagydíj

A Formula-1 illetékesei bejelentették, hogy a már eleve kivételes, szombati időpontban lévő futam helyi idő szerint 22 órakor fog elrajtolni 2023. november 18-án, ami Magyarországon vasárnap reggel 7 órát jelent majd – helyi idő szerint sosem volt ilyen későn még rajt kitűzve. A Bűnök Városában megrendezendő nagydíj 1985 óta az első viadal, amelyet szombaton tartanak. A száguldó cirkusz történelmében eddig összesen 73 futam volt, amit nem vasárnap rendeztek, így Las Vegas a 74. kivétel lesz, melynek időmérője pénteken, első szabadedzései pedig csütörtökön lesznek – ez nálunk szombat, illetve péntek hajnalra és kora reggelre esik.

Az 50 körös versenyt a F1 leghosszabb utcai versenypályáján tartják majd, miután az aszfaltcsík hosszúságát 6,12 km hosszúra tervezték, 14 kanyarral. A pálya érinteni fogja a legendás Las Vegas Stripet is, így az autók a város központjában, a világ leghíresebb kaszinói és szállodái előtt fognak versenyezni esti, villanyfényes körülmények között.

Nevada állam legnépesebb települése a harmadik amerikai versenyhelyszín lesz a 2023-as versenynaptárban, Miami és Austin mellett. A futam a jövő évi szezon utolsó előtti versenyhétvégéje lesz, így a csapatok az egész éjszaki meló után, a viadalt követően egyből pakolhatnak majd a szezonzáróra, melyet közvetlenül a Las Vegas-i Nagydíjat követő héten, november 23-án tartanak, Abu Dhabiban.