Steward
Balogh Boglárka
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. május 22. vasárnap

Prost versenybe akart szállni az FIA-elnökségért

Nagyjából egy hónappal ezelőtt Mohammed Ben Sulayemet választották a Nemzetközi Automobil Szövetség új elnökévé, a szavazáson egyetlen kihívóját, Graham Stokert utasította maga mögé. Ám mint most kiderült, lehetett volna még egy ellenfele a voksoláson Ben Sulayemnek, méghozzá az Alpine tanácsadói pozíciójából távozó négyszeres F1-es világbajnok, Alain Prost!

„Elárulok egy titkot: úton voltam afelé, hogy elinduljak az FIA elnöki pozíciójáért, de elkéstem” – árulta el a francia legenda a L’Equipe-nek. „Csaknem 40 éve vagyok jelen a Formula-1-ben mindenféle pozícióban: versenyzőtől kezdve csapatfőnökön át több igazgatói tanácsig. Emellett vezettem a GPWC-is [egy tervezett szakadárszéria volt – a szerk.], szóval elégedettséggel töltött volna el az a pozíció.”

Arra a kérdésre, hogy milyen tervei vannak az Alpine-tól való keserédes távozása után, így felelt Prost: „Nem keresek semmi konkrétat. Csak boldog akarok lenni és olyan emberekkel dolgozni, akikkel jó móka a munka.”

alain-prost-2021-dppi

Büntetőpontok hulltak a Spanyol Nagydíj után

A stewardok sem unatkoztak a Spanyol Nagydíj alatt, akadt néhány vizsgálandó esemény. Rögtön a rajt után Lewis Hamilton és Kevin Magnussen összeakadását még versenybalesetnek minősítették, ám Pierre Gasly és Lance Stroll találkozója felett ­– ami a kanadai megforgását eredményezte – már nem hunytak szemet. A francia, aki a futam közben öt másodperces büntetést is kapott, utólag még két büntetőpontot is begyűjtött, így összesen négynél jár. Annak ellenére, hogy a versenybírák szerint is a tapadás hiánya okozta a csetepatét, Gasly elismerte a felelősségét.

Alex Albon leheletnyivel enyhébben úszta meg azt, hogy rendszeresen nem figyelt a pályahatárokra: a fekete-fehér zászló csak a kezdet volt, a futam után ő is gazdagabb lett egy büntetőponttal és öt másodperccel. Mivel azonban az utolsó helyen végzett, ez érdemben nem befolyásolja a pozícióját.

Robotok segítségével találkoztak rajongóikkal a pilóták

Furcsa szerkezetek tűntek fel a barcelonai paddockban: fekete gépek, tetejükön egy képernyővel, amelyek önállóan fedezték fel a terepet. Mint azt az F1 a Twitter-oldalán ismertette, ők nem mások, mint Awabot névre keresztelt robotok, akiknek az a feladatuk, hogy szerencsés rajongókat és az F1-es pilótákat összekössék. Több versenyzőnek is láthatóan elnyerte a tetszését ez a fajta modern kommunikáció.

Szénanátha nehezíti Norris dolgát

A fiatal britnek nincs egyszerű dolga a Spanyol Nagydíj hétvégéjén. Nemcsak az autóval nem találta a hangsúlyt az időmérőt a 11. helyen záró mclarenes, de az egészségével is szenvedett a volán mögött ülve. Szezonális allergia kínozza. „Most jobban érzem magam, de őszintén szólva egész hétvégén nem igazán voltam rendben. Szenvedek a torkom és a szemem miatt, alig látok, ami nincs a segítségemre. Hosszú idő óta most a legrosszabb az energiaszintem is. Nem most vagyok a legjobb formámban” – nyilatkozta az időmérő után.

F2: Gumivarázslat, a tizedik helyről duplázott Drugovich

A barcelonai főverseny rajtja után úgy nézett ki, a pole-pozíciós Jack Doohan kiváló tempót diktál, amely elég lesz pályafutása első győzelméhez. Felipe Drugovich azonban, habár ugyanúgy lágy abroncson kezdett, mint az ausztrál, sokkal jobban bánt a gumikkal: a 18. körig húzta kiállását, másfélszer akkora távot tett meg vele, mint Doohan.

Az MP Motorsport rossz kiállása három-négy másodpercébe és helyezésekbe került, de a tizedikként startoló brazil így is visszatért a virtuális harmadik helyre. Gumielőnyéből fakadón aztán megelőzte Frederik Vestit, az alternatív stratégián levő versenyzőket, majd végül könnyűszerrel elhúzott Doohan mellett is. A Virtuosit lehagyva több mint 5 másodperccel győzött – a különbség azért fontos, mert a bokszkiállást a futam után vizsgálják a felügyelők, egy lehetséges büntetés is a pakliban van. A spanyol hétvége sprintfutamán és főversenyén is nyert, a szezon során már harmadszor győzött.

A második Doohan és a harmadik Vesti egyaránt első dobogóját szerezte az F2-ben. Logan Sargeant negyedik lett vasárnap, az alternatív stratégiát teljesítő, lágyra végén váltó versenyzők közül az ötödikként befutó Clement Novalak volt a legeredményesebb. A futam elején egy biztonsági autós fázis is volt: Jehan Daruvala autója az aszfaltcsík közepén állt le műszaki hiba miatt.

F3: Hazai győzelem után visszavágott a bajnoki éllovas

Új győztest avattak a Formula-3-ban szombaton: ráadásul a Campos spanyolja, David Vidales révén hazai csapat és versenyző sikere született Barcelonában. Az újonc Vidales korábbi legjobb eredménye nyolcadik volt a szériában, de a fordított rajtrácsos pole-pozícióból Spanyolországban győzelmet szállított. Az eredmény egy darabig lógott a levegőben, mivel a futam során Vidales a gyanú szerint kiszorította a pályáról a másodikként célba érő Jak Crawfordot. A spanyolt végül felmentették a stewardok.

Ezen a versenyen a bajnokság éllovasa, Victor Martins műszaki probléma miatt kiesett, így Arthur Leclerc átvette a ponttabella vezetését, de csak egy nap erejére. Vasárnap az Alpine protezsáltja megszerezte az elsőséget, már a második kanyarban átvéve a vezetést Roman Stanektől – a cseh lett végül a második. Ezúttal Leclerc-nek nem volt jó futama, Vidalesszel ütközve büntetést kapott, végül pedig csak a 14. helyen ért célba, így Barcelonából távozva is a francia vezeti a tabellát.

A mezőny magyarja, Tóth László erősebb eredménye 24. hely volt a második futamról.

Kigyulladt egy Ferrari a DTM-ben, a versenyző kezdte el oltani

A német bajnokság Red Bull-fényezésű autója, az újoncként remeklő – Portimaóban második helyet szerző – Felipe Fraga gépe gyulladt ki a vasárnapi időmérő edzésen a Lausitzringen. A hatalmas lángokat látva a brazil gyorsan reagált: félrehúzódott a 488 GT3 Evóval, majd rögtön segítségért rohant. Mikor látta, hogy a poroltóval szaladó sportbíró nem tartja vele a lépést, kikapta kezéből a tűzoltókészüléket, és ő kezdte el oltani a Ferrarit, amíg meg nem érkezett a felmentősereg.

Az eset miatt piros zászlóval megszakított időmérőt a szombati futamgyőztes, Sheldon van der Linde nyerte, a háromszoros bajnok René Rast pedig idén először villant meg, a második rajthelyre kvalifikált.

Így szerezte meg Leclerc a pole-t Barcelonában

Megérkezett a szezon hatodik időmérő edzésének az összefoglalója, melyeken már negyedszer szerezte meg Charles Leclerc az első rajtkockát. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Grosjean újoncként a top 12-ben, VeeKay bombaidővel nyerte a szombati kvalifikációt

Szombaton rendezték a 2022-es Indy500 időmérőjének első szakaszát, amely a második kvalifikációba jutó 12 versenyzőről, valamint a 13-33. rajthelyről döntött. Az eső miatt egy órával megrövidült edzésen a holland Rinus VeeKay remekelt, négykörös etapjában 233,655 mérföld per órás átlagtempót hozott össze – a második Pato O’Ward átlaga 233,037 volt, ehhez képest innen hátrafelé az átlagos különbség a helyezések közt egy-két tized mérföld per órát tett ki. Ez az átlagtempó annyira erős, hogy az 500 mérföldes kvalifikációinak történetében a harmadik legjobb időt jelenti: csak 1996-ban voltak nála gyorsabbak ketten, Arie Luyendyk és Scott Brayton, a nyitott kerekű érában, nagy hengerűrtartalmú turbómotorral.

A legjobb 12 közé jutott újoncként a hatodik Jimmie Johnson és a kilencedik Romain Grosjean, akik tavaly kihagyták az Indy500-at. A címvédő, Alex Palou, Marcus Ericsson és a kétszeres Indy-győztes Takuma Sato szintén a továbbjutók közt van. Kiesett viszont a 14. helyen Josef Newgarden, a 20. helyen végző 2016-os győztes, Alexander Rossi, valamint a tavaly nyertes Helio Castroneves, aki csupán a 27. lett.

Az első időmérő legjobb 12 helyezettje:

  Versenyző Cspaat Motor Átlagempó (mérföld/óra)
1 Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevy 233.655
2 Pato O'Ward Arrow McLaren SP Chevy 233.037
3 Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevy 232.775
4 Alex Palou Chip Ganassi Racing Honda 232.774
5 Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Honda 232.625
6 Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing Honda 232.398
7 Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevy 232.397
8 Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 232.275
9 Romain Grosjean Andretti Autosport Honda 232.201
10 Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 232.151
11 Will Power Team Penske Chevy 231.842
12 Takuma Sato Dale Coyne Racing w/RWR Honda 231.708

 

Jön a futamok napja, mutatjuk a vasárnapi programot

A Formula-1-es Spanyol Nagydíj mellett több fontos nemzetközi szériában rendeznek versenyt vasárnap - íme a menetrend.

10:05-10:55 Formula–3, második futam (M4 Sport)

10:05-10:25 DTM, második időmérő

11:35-12:40 Formula–2, második futam (M4 Sport)

12:00-12:20 Superbike, Super Pole futam (Aréna4)

13:30-14:30 DTM, második futam

15:00-15:40 Superbike, második futam (22:45-től Aréna4)

15:00-17:00 Formula–1, futam (M4 Sport)

22:00-23:30 Indy500, második és harmadik időmérő

pf1_24

fotó: dppi

 

Pénzbüntetést kapott az Aston Martin

A barcelonai hétvége egyik főszereplője eddig is az Aston Martin istállója volt, és bizony még a kvalifikáció után is róluk kell, hogy szóljanak a hírek. Ugyanis a csapat még a Q1-ben ráengedte Lando Norrisra Lance Strollt a garázsból, amit a képviselőik el is ismertek, így 5000 eurós pénzbírságot kell befizetniük az FIA felé. Strollék hétvégéje nem balhéktól mentes, hiszen a fejlesztéseikkel igencsak a Red Bullra hajaz az AMR22-es, ami miatt a Red Bull részéről meg is indult a vizsgálódás, most kaptak egy pénzbüntetést, ráadásul a pályán sem vigasztalódhatnak, hiszen mindkét autójukkal kiestek már a Q1-ben. Valószínűleg  Norrist sem vigasztalja az Aston büntetése, mivel a McLaren versenyzője a Q2-ben vérzett el egy pályaelhagyás miatt.

F2: Vips a kavicságyban, Drugovich a dobogó tetején

Drugovich már a rajtnál az élre tört az első barcelonai F2-es futamon, mögötte Iwasa és Sargeant fordult el, a negyedik helyre pedig Hughes esett vissza. A hatodik körbern a Red Bull juniorja - aki pénteken először próbálhatott ki egy F1-es autót - Jüri Vips ásta el magát a négyes kanyarnál található kavicságyban, így jöhetett a biztonsági autó. Négy körrel később folytatódott a versenyzés, azonban jó idei semmi említésre méltó nem történt, mígnem Daruvala megelőzte Hughest, így feljött a negyedik helyre az indiai.

Hughes ezt követően komoly gumikopási problémákkal nézett szembe, s miután egészen a 9. helyig visszacsúszott, kénytelen volt bejönni új abroncsokért, amivel elszálltak a pontszerzési esélyei, végül pedig fel is adta a versenyt. Drugovich győzelméhez kétség sem férhetett, a második helyet Iwasa szerezte meg, míg a dobogó legalsó fokára Sargeant állhatott fel.

Nyirádon versenyez a Ralikrossz Európa-bajnokság, szombaton jól mentek a hazaiak

Elkezdődött a Magyarországra 2013 után visszatérő Ralikrossz Európa-bajnokság hétvégéje. Szombaton két előfutamot tartottak az RX1 és RX3 számára, összesen nyolc magyarral. Az Eb-cím nagy favoritjának tartott Anton Marklund mindkét futamot megnyerte az RX1-ben, a 2017-es Európa-bajnok svéd mögött mindkétszer Enzo Ide zárt a második helyen. A magyarok között a mezőny állandó tagja, Kárai Tamás hatodik helyet szerzett az első menetben, a másodikon azonban hátul végzett. Itt a csak Nyirádra nevezett Kiss László és Koncseg Zoltán végeztek legelöl, hetedik-nyolcadik helyen a 20 fős mezőnyben. Rajtuk kívül Mózer Attila és Mózer Márk is jelen van, a hétvégére nevezett Luigi azonban hiányzik.

A jóval kisebb, mindössze 11 fős RX3-ban a cseh Jan Cerny és a belga Kobe Pauwels nyerte a futamokat. Az elsőben Szíjj Zsolt előkelő negyedik helyet szerzett, de az audist kizárták a másodikban. Itt Répási Róbert hatodik helyen végzett, egy pozícióval a kategória harmadik magyarja, Ferjáncz András előtt. A géposztály magyar bajnoka, Körmöczi Balázs még a verseny előtt visszalépett a hétvégétől.

Az akció java vasárnapra marad Nyirádon. Idén a világbajnokságon is bevezetett új formátum szerint csak három előfutamot tartanak, viszont megtartják a Progression névre hallgató kört, amelyen az előfutamok sorrendje alapján az elődöntőkbe jutás a tét. A megszokott hat helyett öt-öt fő vesz részt a két elődöntőben és döntőben.

W Series: Chadwick zsinórban ötödször nyert

A szezonnyitó hétvégén tartott első két futamot követően Barcolonában is Jamie Chadwick látta meg a kockás zászlót, így a Williams kötelékébe tartozó versenyzőhölgy jó úton halad újabb bajnoki címe felé a W Seriesben, ráadásul ez már zsinórban az ötödik győzelme volt. Mögötte Pulling és Powell harcoltak nagyot az utolsó körökben a második helyért, amelyet végül előbbinek sikerült megtartania, mögöttük pedig Kimilainen végzett a negyedik, Visser pedig az ötödik helyen.

50 ezer eurót ért Bottas feneke

A Miami Nagydíj után Valtteri Bottas a coloradói Aspenbe utazott, ahol megmártózott egy hegyi patakban – úgy, ahogyan világra jött, nem első alkalommal mutatva meg a nagyközönségnek pucér hátsó felét. A fotó bejárta az internetet, de Bottas Barcelonában elárulta: jótékony célért mutatta meg magát.

"Ez igazából jó célt szolgált, 24 óráig árultunk belőle nyomtatott fotókat és ötezer ember vásárolta meg gyakorlatilag a hátsómat. Ez 50 ezer eurót hozott, amit jótékony célra fordítunk. Szóval jót tettem a hátsómmal" - mondta erről Bottas.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Sainz megkérdőjelezi, hogy Leclerc-nek mi szüksége volt a monacói Historic-versenyre

Charles Leclerc elindult a monacói Historic-GP-n nemrég Niki Lauda korábbi Ferrarijával és összetörte a legendás autót - csapattársa, Carlos Sainz nem is igazán érti, hogy erre mi szükség volt, elmondása szerint ő pont ezért nem vesz részt ilyeneken szezon közben.

"Nekem is voltak lehetőségeim, hogy történelmi autókat vezessek, mindig betekintést enged az ilyen esemény abba, hogy milyen is volt a sport pár éve vagy sok éve. Viszont ilyenkor felteszem magamnak a kérdést, hogy miért kockáztassak? Egy világbajnoki címre esélyes szezon közepén vagyunk a Ferrarival, miért kockáztassam, hogy olyan helyzetbe kerüljek, mint ő? Minden alkalommal ott van a fejemben ez, amikor régi F1-es autóba ülök. Ha autóba ülök, nyomni fogom, de egy baleset bármikor megtörténhet és az további kérdéseket vethet fel" - idézi Sainz szavait a RacingNews365.

sai_3

fotó: dppi

Aston Martin: Ez csak egy kis fejlesztés

Ahogy arról beszámoltunk, az FIA megvizsgálta az Aston Martin új autóját Barcelonában és szabályosnak minősítette, a Red Bull viszont adatlopást és bűncselekményt sejt az ügy mögött, elsősorban azért, mert több ember is tőlük igazolt át az Astonhoz, közöttük az aerodinamikai vezető Dan Fallowsszal, az autó pedig gyanúsan hasonlít Max Verstappenékére. Dr. Helmut Marko szerint bizonyítékuk van az adatletöltésre és Christian Horner is súlyos dolgokat mondott a Red Bull részéről - az Aston viszont nem érti a vádakat:

"Emlékezhetünk rá, hogy amikor bemutattuk az autónkat az év elején, már akkor is mondtuk, hogy elég rugalmasra építettük, hogy szabadabban fejleszthessük később, ez is történt. Innen nézve ez csak egy egyszerű fejlesztési lépcső. A delfinezéssel küzdöttünk az előző specifikációnál és egy ponton azt mondtuk, hogy ezen változtatnunk, fejlesztenünk kell és végül ezt is csináltuk" - mondta az Aston csapatfőnöke, Mike Krack a Sky Sportsnak.

krack

fotó: dppi

Délután jön az F1, de addig sem maradunk motorsport nélkül

Szombaton is bőven lesz mit néznie annak, aki motorsportra vágyik: F1, F2, F3, DTM, Superbike és IndyCar is szerepel a programban. Íme a május 21-ei menetrend:

 

10:00-10:30 Superbike, harmadik szabadedzés (Aréna4)

10:05-10:25 DTM, első időmérő

11:00-11:45 Formula–3, első futam (M4 Sport)

12:10-12:25 Superbike, Superpole (Aréna4)

13:00-14:00 Formula–1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

13:30-14:30 DTM, első futam

14:40-15:15 W Series, futam

15:00-15:40 Superbike, első futam (23:00-tól Aréna4)

16:00-17:00 Formula–1, időmérő (M4 Sport)

17:40-18:30 Formula–2, első futam (M4 Sport)

18:00-23:50 Indy500, első időmérő

A hétvége teljes menetrendje itt áttekinthető!

pf3_15

fotó: dppi

Motort cserél Hamilton és Russell autójában is a Mercedes

Az FIA hivatalos közleménye szerint Lewis Hamilton és George Russell is új erőforrásokat kap a Mercedestől a barcelonai hétvégére. Az eddigi futamokat egy motorral teljesítette mindkét pilóta és mivel teljes cserén esnek át az autók, így minden bizonnyal az előre eltervezett menetrend szerint cserél most a csapat. A Ferrari már Charles Leclerc és Carlos Sainz autójában is cserélt motort korábban.

merc3

fotó: dppi

Alonsót a versenyirányítást támadó kommentjei miatt behívták a felügyelőkhöz

„Úgy véljük, hogy nagyon igazságtalan volt a büntetés, és ez a felügyelők inkompetenciájának köszönhető” – mondta el a Miami Nagydíjon történekről a Formula.hu jelenlétében a Spanyol Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján Fernando Alonso. A kommentjei nem maradnak következmények nélkül: a spanyolt beidézték a barcelonai versenyfelügyelők elé, az FIA médiadelegáltja szerint ugyanis ezzel a nyilatkozatával két ponton is megsértette az FIA nemzetközi sportszabályzatát. Leginkább abban tartják hibásnak, hogy morális károkat okozott a szövetségnek.

kimoa_1

fotó: dppi

Rossi és Biaggi rivalizálása bunyóig fajult

A Formula Motocast friss adásában a MotoGP új évezredbeli legnagyobb botrányait listáztuk, az összeállításban pedig előkelő helyre került a 2001-es barcelonai futam, amelynek dobogóceremóniája előtt állítólag a két ádáz rivális, Valentino Rossi és Max Biaggi verekedésbe keveredett. Hogy miként is jutott el erre a pontra a két olasz vetélkedése és mi történhetett Katalóniában, arról 1:01:06-tól beszéltünk:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!